Normy przebiegu opon pojazdów samochodowych i przyczep.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 11 grudnia 1973 r.
w sprawie norm przebiegu opon pojazdów samochodowych i przyczep.

Na podstawie art. 1 i art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do jednostek gospodarki uspołecznionej, zwanych dalej "jednostkami", eksploatujących pojazdy samochodowe wszystkich rodzajów oraz przyczepy (naczepy), zwane dalej "pojazdami" - z wyjątkiem motocykli i ciągników rolniczych.
2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych i przedsiębiorstw podległych tym Ministrom.
§  2.
1.
Ustala się normy przebiegu opon podane w załączniku do zarządzenia.
2.
Normy przebiegu opon radialnych podwyższa się o 20% w stosunku do norm podanych w załączniku do zarządzenia.
3.
Norma przebiegu opony po bieżnikowaniu wynosi 60% normy podanej w załączniku do zarządzenia.
4.
W razie stałej eksploatacji opon w wyjątkowo trudnych warunkach jazd terenowych lub na placach budowy oraz opon na pojazdach do oczyszczania miast normy przebiegu tych opon mogą być obniżone przez jednostkę nadrzędną, nie więcej jednak niż o 30%.
5.
Dla pojazdów stale eksploatowanych na terenie zamkniętym, należącym do określonej jednostki, i nie poruszających się po drogach publicznych normy przebiegu opon ustala jednostka nadrzędna.
§  3.
1.
Normy przebiegu opon stanowią podstawę do obliczania oszczędności z tytułu ich eksploatacji.
2.
Do celów planowania zaopatrzenia w opony stosuje się przebiegi rzeczywiście osiągane w danej jednostce.
§  4.
Wycofuje się z eksploatacji:
1)
opony podlegające odprzedaży jednostkom skupu - według odrębnych przepisów, gdy stopień ich zużycia kwalifikuje je do bieżnikowania,
2)
inne opony, jeżeli zanika na nich rzeźba bieżnika.
§  5.
1.
Dla opon nowych i bieżnikowanych znajdujących się na pojeździe prowadzi się karty opon na podstawie zapisów z kart drogowych pojazdu. W razie przekazania opony innej jednostce w celu jej dalszego używania na pojeździe kartę opony należy również przekazać tej jednostce.
2.
Zmianę opony z koła zapasowego na koło jezdne lub odwrotnie kierowca obowiązany jest odnotować w karcie drogowej (rubryka "uwagi"), zaznaczając przy tym liczbę kilometrów wykazanych przez licznik (drogomierz) w chwili, gdy zmiana taka została dokonana oraz numery zamienionych opon.
§  6.
Karty opon wycofanych z eksploatacji i przekazanych do bieżnikowania, wykorzystania w trakcji konnej lub na złom przechowuje się przez okres trzech lat.
§  7.
1.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950, z 1958 r. Nr 65, poz. 387, z 1959 r. Nr 69, poz. 363 i z 1963 r. Nr 36, poz. 177).
2.
W stosunku do opon wydanych do eksploatacji (na pojazd) przed dniem wejścia w życie zarządzenia obowiązują dotychczasowe normy przebiegu.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1974 r.

ZAŁĄCZNIK

Normy przebiegu opon

Lp. Rozmiary opony Norma w tys. km według kraju produkcji
Bułgaria, Chiny, Czechosłowacja, Jugosławia, NRD, Polska, Rumunia, Węgry, ZSRR Pozostałe kraje
1. Wszystkie rozmiary o średnicy osadzenia do 16 cali angielskich lub 400 mm włącznie 35*) 40
2. O średnicy osadzenia 20 cali angielskich i szerokości 10, 11 i 12 cali angielskich 50 65
3. Inne o średnicy osadzenia większej niż 16 cali angielskich lub 400 mm do 20 cali angielskich lub 500 mm włącznie 45 55
4. Wszystkie rozmiary o średnicy osadzenia większej niż 20 cali angielskich lub 500 mm 45 65
*) Dla opon o rozmiarze 5.60 S-13 wyprodukowanych w Polsce norma przebiegu wynosi - 25 tys. km.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1973.55.310

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu opon pojazdów samochodowych i przyczep.
Data aktu: 11/12/1973
Data ogłoszenia: 22/12/1973
Data wejścia w życie: 01/01/1974