Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.

ZARZĄDZENIE Nr 39
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 kwietnia 1972 r.
w sprawie zasad bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenia trybu ich zlecania.

W celu uproszczenia trybu i przyspieszenia bilansowania robót budowlano-montażowych oraz ograniczenia rozpraszania potencjału wykonawstwa budowlanego zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa począwszy od planu na 1973 r. zasady oraz organizację bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
2.
Podstawę do sporządzenia planu stanowią porozumienia wstępne i umowy zawarte między zleceniodawcami a wykonawcami robót budowlano-montażowych z uwzględnieniem przepisu § 7 ust 1.
§  2.
1.
Bilansowaniem robót budowlano-montażowych kieruje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministrami (kierownikami urzędów centralnych) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
2.
W sprawach bilansowania robót budowlano-montażowych w poszczególnych regionach kraju Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych działa przez zjednoczenia wiodące w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa.
3.
Bilansowaniem robót górniczych, linii energetycznych, komunikacyjnych i telekomunikacyjnych kierują Ministrowie Górnictwa i Energetyki, Komunikacji i Łączności. Wojewódzkie wycinki tych bilansów właściwe zjednoczenia przekazują do zjednoczeń wiodących w regionalnej koordynacji branżowej budownictwa.
4.
Bezpośredni nadzór nad zlecaniem robót budowlano-montażowych sprawują jednostki nadrzędne przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  3.
1.
Przez bilansowanie robót budowlano-montażowych należy rozumieć równoważenie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe i możliwości jego pokrycia zdolnością produkcyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
2.
Zapotrzebowanie na roboty budowlano-montażowe obejmuje nakłady na roboty objęte planem inwestycyjnym i roboty spoza planu inwestycyjnego.
3.
Bilanse robót budowlano-montażowych opracowywane są na okresy wieloletnie i roczne. Podstawą sporządzania bilansów są pięcioletnie plany inwestycyjne i remontów oraz plany budownictwa z uwzględnieniem zmian wynikających z planów rocznych.
§  4.
1.
Wieloletnie bilanse robót budowlano-montażowych są sporządzane na podstawie regionalnych zapotrzebowań na roboty, wynikające z planowych nakładów inwestycyjnych i szacunku robót spoza planu inwestycyjnego. W bilansach wieloletnich należy uwzględniać przede wszystkim zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych i ważniejszych dla gospodarki narodowej, imiennie zgłaszanych, nowo rozpoczynanych inwestycjach.
2.
Bilanse wieloletnie są podstawą do opracowania programu rozwoju sieci przedsiębiorstw budowlano-montażowych i rozbudowy zdolności produkcyjnej tych przedsiębiorstw.
3.
Aktualizacja zapotrzebowań wieloletnich oraz weryfikacja programów rozwoju potencjału produkcyjnego powinna być dokonywana przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i ich jednostki nadrzędne w sposób ciągły.
§  5.
1.
Podstawą do opracowania bilansów rocznych są:
1)
zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych,
2)
zlecenia na roboty nowo rozpoczynane określone w § 7 ust. 1 i na pozostałe roboty nowo rozpoczynane,
3)
rezerwa zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych przeznaczona na roboty poślizgowe, skracanie cykli realizacji budów i roboty dodatkowe wprowadzane w toku realizacji planu.
2.
Rachunek zaangażowania zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych wynika z zawartych umów o realizację inwestycji. W razie zmian w realizacji w stosunku do ustaleń harmonogramu rachunek ten powinien być aktualizowany w bilansach rocznych, stosownie do uzgodnień między zleceniodawcami a wykonawcami.
3.
Wielkości zaangażowania nakładów inwestycyjnych w robotach kontynuowanych stanowią podstawę do wprowadzenia przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów korekty limitów inwestycyjnych na roboty budowlano-montażowe, określonych dla poszczególnych resortów i prezydiów rad narodowych w planach 5-letnich.
4.
Uzgodniona między wykonawcami a inwestorami wielkość robót kontynuowanych na rok planowy w trybie, o którym mowa w ust. 2, nie może być zmieniana w toku zlecania nowych robót.
5.
Odstępstwo od zasady ustalonej w ust. 4 może być dokonane jedynie w wyjątkowych wypadkach na podstawie decyzji:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) nadzorujących inwestorów - w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) - w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie ograniczenia w danym okresie na wniosek inwestora zakresu robót kontynuowanych inwestor obowiązany jest pokryć wykonawcy straty związane z zamrożeniem środków w robotach w toku na skutek wydłużenia okresu realizacji robót, nie mniej jednak niż 1% wartości ograniczonych robót. Dodatkowe koszty związane z ograniczeniem zakresu robót kontynuowanych obciążają rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora.

§  6.
1.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może dotyczyć wyłącznie zadań inwestycyjnych z programów objętych zatwierdzonym planem 5-letnim oraz posiadających zatwierdzone założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową dla inwestycji prostych. Zlecanie robót budowlano-montażowych objętych zadaniami nie posiadającymi zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych może nastąpić jedynie za zgodą właściwego organu centralnego.
2.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może być dokonywane w zakresie inwestycji limitowanych do wysokości wolnego limitu, a w zakresie inwestycji pozalimitowych do wysokości posiadanych środków własnych lub przyznanych kredytów, po zapewnieniu nakładów na inwestycje kontynuowane.
3.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przyjmują zlecenia na nowe roboty do wysokości posiadanej zdolności produkcyjnej, po zapewnieniu wykonawstwa robót kontynuowanych i wydzieleniu rezerwy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
§  7.
1.
Przy formułowaniu programu produkcji przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są zapewnić w pierwszej kolejności wykonawstwo:
1)
inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej określonych imiennie przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu,
2)
budownictwa mieszkaniowego łącznie z budownictwem podstawowych urządzeń towarzyszących, uzbrojeniem terenów i robotami komunalnymi,
3)
budownictwa służby zdrowia.
2.
Pozostałe zlecenia na roboty budowlano-montażowe przedsiębiorstwa przyjmują w ramach wolnej zdolności produkcyjnej, według ważności i kolejności ustalonej przez:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie nadwyżki zleceń nad możliwościami wykonawczymi przedsiębiorstw budowlano-montażowych kolejność przyjmowania poszczególnych zleceń ustalają prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych i województw) po porozumieniu z przedstawicielami poszczególnych ministerstw (urzędów centralnych). Sprawy sporne rozstrzyga ostatecznie Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, biorąc pod uwagę całość bilansu krajowego i bilansów wojewódzkich.

3.
Decyzje dotyczące inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej oraz hierarchii ważności i kolejności pozostałych zadań inwestycyjnych powinny być przekazane przedsiębiorstwom budowlano-montażowym przed okresem zlecania robót.
4.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są w pełni zapewnić wykonawstwo robót podwykonawczych zgłoszonych przez generalnych wykonawców niezależnie od ich resortowego podporządkowania oraz robót zleceniodawców własnego resortu.
§  8.
1.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe akceptowanego przez jednostkę nadrzędną inwestora zlecenia stanowi podstawę do podjęcia prac przygotowawczych związanych z rozpoczęciem budowy.
2.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe zlecenia uwarunkowane jest dokonaniem przez inwestora przedpłaty w wysokości 1% wartości robót przewidzianych do wykonania w pierwszym roku realizacji inwestycji. Wpłaconą kwotę zalicza się na poczet wynagrodzenia wykonawcy.
3.
W razie wycofania zlecenia przedpłata, o której mowa w ust. 2, ulega przepadkowi na rzecz wykonawcy robót budowlano-montażowych i obciąża rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora. Jeżeli wycofanie zlecenia następuje w wyniku decyzji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) przedpłata podlega zwrotowi.
§  9.
1.
Bilans robót budowlano-montażowych powinien być sporządzony w terminach umożliwiających ustalenie programów produkcji przedsiębiorstw budowlano-montażowych, przed opracowaniem projektów planów na rok następny.
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane przekazywać w ustalonych terminach zjednoczeniom wiodącym w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa bilanse robót budowlano-montażowych przyjęte przez swoje jednostki nadrzędne.
§  10.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustali szczegółowe zasady i tryb bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 52 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1969 r. w sprawie ramowych zasad, trybu oraz organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (Monitor Polski z 1969 r. Nr 24, poz. 188 i z 1971 r. Nr 45, poz. 289).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.25.141

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.
Data aktu: 10/04/1972
Data ogłoszenia: 25/04/1972
Data wejścia w życie: 25/04/1972