Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.

ZARZĄDZENIE Nr 39
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 kwietnia 1972 r.
w sprawie zasad bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenia trybu ich zlecania.

W celu uproszczenia trybu i przyspieszenia bilansowania robót budowlano-montażowych oraz ograniczenia rozpraszania potencjału wykonawstwa budowlanego zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa począwszy od planu na 1973 r. zasady oraz organizację bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
2.
Podstawę do sporządzenia planu stanowią porozumienia wstępne i umowy zawarte między zleceniodawcami a wykonawcami robót budowlano-montażowych z uwzględnieniem przepisu § 7 ust 1.
§  2.
1.
Bilansowaniem robót budowlano-montażowych kieruje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z ministrami (kierownikami urzędów centralnych) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), nadzorującymi przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
2.
W sprawach bilansowania robót budowlano-montażowych w poszczególnych regionach kraju Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych działa przez zjednoczenia wiodące w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa.
3.
Bilansowaniem robót górniczych, linii energetycznych, komunikacyjnych i telekomunikacyjnych kierują Ministrowie Górnictwa i Energetyki, Komunikacji i Łączności. Wojewódzkie wycinki tych bilansów właściwe zjednoczenia przekazują do zjednoczeń wiodących w regionalnej koordynacji branżowej budownictwa.
4.
Bezpośredni nadzór nad zlecaniem robót budowlano-montażowych sprawują jednostki nadrzędne przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  3.
1.
Przez bilansowanie robót budowlano-montażowych należy rozumieć równoważenie zapotrzebowania na roboty budowlano-montażowe i możliwości jego pokrycia zdolnością produkcyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
2.
Zapotrzebowanie na roboty budowlano-montażowe obejmuje nakłady na roboty objęte planem inwestycyjnym i roboty spoza planu inwestycyjnego.
3.
Bilanse robót budowlano-montażowych opracowywane są na okresy wieloletnie i roczne. Podstawą sporządzania bilansów są pięcioletnie plany inwestycyjne i remontów oraz plany budownictwa z uwzględnieniem zmian wynikających z planów rocznych.
§  4.
1.
Wieloletnie bilanse robót budowlano-montażowych są sporządzane na podstawie regionalnych zapotrzebowań na roboty, wynikające z planowych nakładów inwestycyjnych i szacunku robót spoza planu inwestycyjnego. W bilansach wieloletnich należy uwzględniać przede wszystkim zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych i ważniejszych dla gospodarki narodowej, imiennie zgłaszanych, nowo rozpoczynanych inwestycjach.
2.
Bilanse wieloletnie są podstawą do opracowania programu rozwoju sieci przedsiębiorstw budowlano-montażowych i rozbudowy zdolności produkcyjnej tych przedsiębiorstw.
3.
Aktualizacja zapotrzebowań wieloletnich oraz weryfikacja programów rozwoju potencjału produkcyjnego powinna być dokonywana przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i ich jednostki nadrzędne w sposób ciągły.
§  5.
1.
Podstawą do opracowania bilansów rocznych są:
1)
zaangażowanie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych,
2)
zlecenia na roboty nowo rozpoczynane określone w § 7 ust. 1 i na pozostałe roboty nowo rozpoczynane,
3)
rezerwa zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych przeznaczona na roboty poślizgowe, skracanie cykli realizacji budów i roboty dodatkowe wprowadzane w toku realizacji planu.
2.
Rachunek zaangażowania zdolności produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych w robotach kontynuowanych wynika z zawartych umów o realizację inwestycji. W razie zmian w realizacji w stosunku do ustaleń harmonogramu rachunek ten powinien być aktualizowany w bilansach rocznych, stosownie do uzgodnień między zleceniodawcami a wykonawcami.
3.
Wielkości zaangażowania nakładów inwestycyjnych w robotach kontynuowanych stanowią podstawę do wprowadzenia przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów korekty limitów inwestycyjnych na roboty budowlano-montażowe, określonych dla poszczególnych resortów i prezydiów rad narodowych w planach 5-letnich.
4.
Uzgodniona między wykonawcami a inwestorami wielkość robót kontynuowanych na rok planowy w trybie, o którym mowa w ust. 2, nie może być zmieniana w toku zlecania nowych robót.
5.
Odstępstwo od zasady ustalonej w ust. 4 może być dokonane jedynie w wyjątkowych wypadkach na podstawie decyzji:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) nadzorujących inwestorów - w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) - w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie ograniczenia w danym okresie na wniosek inwestora zakresu robót kontynuowanych inwestor obowiązany jest pokryć wykonawcy straty związane z zamrożeniem środków w robotach w toku na skutek wydłużenia okresu realizacji robót, nie mniej jednak niż 1% wartości ograniczonych robót. Dodatkowe koszty związane z ograniczeniem zakresu robót kontynuowanych obciążają rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora.

§  6.
1.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może dotyczyć wyłącznie zadań inwestycyjnych z programów objętych zatwierdzonym planem 5-letnim oraz posiadających zatwierdzone założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową dla inwestycji prostych. Zlecanie robót budowlano-montażowych objętych zadaniami nie posiadającymi zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych może nastąpić jedynie za zgodą właściwego organu centralnego.
2.
Zlecanie przez inwestorów nowych robót może być dokonywane w zakresie inwestycji limitowanych do wysokości wolnego limitu, a w zakresie inwestycji pozalimitowych do wysokości posiadanych środków własnych lub przyznanych kredytów, po zapewnieniu nakładów na inwestycje kontynuowane.
3.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przyjmują zlecenia na nowe roboty do wysokości posiadanej zdolności produkcyjnej, po zapewnieniu wykonawstwa robót kontynuowanych i wydzieleniu rezerwy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
§  7.
1.
Przy formułowaniu programu produkcji przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są zapewnić w pierwszej kolejności wykonawstwo:
1)
inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej określonych imiennie przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu,
2)
budownictwa mieszkaniowego łącznie z budownictwem podstawowych urządzeń towarzyszących, uzbrojeniem terenów i robotami komunalnymi,
3)
budownictwa służby zdrowia.
2.
Pozostałe zlecenia na roboty budowlano-montażowe przedsiębiorstwa przyjmują w ramach wolnej zdolności produkcyjnej, według ważności i kolejności ustalonej przez:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) w odniesieniu do inwestycji planu centralnego,
2)
przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w odniesieniu do inwestycji planu terenowego.

W razie nadwyżki zleceń nad możliwościami wykonawczymi przedsiębiorstw budowlano-montażowych kolejność przyjmowania poszczególnych zleceń ustalają prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych i województw) po porozumieniu z przedstawicielami poszczególnych ministerstw (urzędów centralnych). Sprawy sporne rozstrzyga ostatecznie Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, biorąc pod uwagę całość bilansu krajowego i bilansów wojewódzkich.

3.
Decyzje dotyczące inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej oraz hierarchii ważności i kolejności pozostałych zadań inwestycyjnych powinny być przekazane przedsiębiorstwom budowlano-montażowym przed okresem zlecania robót.
4.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe obowiązane są w pełni zapewnić wykonawstwo robót podwykonawczych zgłoszonych przez generalnych wykonawców niezależnie od ich resortowego podporządkowania oraz robót zleceniodawców własnego resortu.
§  8.
1.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe akceptowanego przez jednostkę nadrzędną inwestora zlecenia stanowi podstawę do podjęcia prac przygotowawczych związanych z rozpoczęciem budowy.
2.
Przyjęcie przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe zlecenia uwarunkowane jest dokonaniem przez inwestora przedpłaty w wysokości 1% wartości robót przewidzianych do wykonania w pierwszym roku realizacji inwestycji. Wpłaconą kwotę zalicza się na poczet wynagrodzenia wykonawcy.
3.
W razie wycofania zlecenia przedpłata, o której mowa w ust. 2, ulega przepadkowi na rzecz wykonawcy robót budowlano-montażowych i obciąża rachunek strat nadzwyczajnych inwestora lub fundusz rezerwowy zjednoczenia nadzorującego inwestora. Jeżeli wycofanie zlecenia następuje w wyniku decyzji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) przedpłata podlega zwrotowi.
§  9.
1.
Bilans robót budowlano-montażowych powinien być sporządzony w terminach umożliwiających ustalenie programów produkcji przedsiębiorstw budowlano-montażowych, przed opracowaniem projektów planów na rok następny.
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane przekazywać w ustalonych terminach zjednoczeniom wiodącym w regionalnej i ogólnokrajowej koordynacji branżowej budownictwa bilanse robót budowlano-montażowych przyjęte przez swoje jednostki nadrzędne.
§  10.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustali szczegółowe zasady i tryb bilansowania i zlecania robót budowlano-montażowych.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 52 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1969 r. w sprawie ramowych zasad, trybu oraz organizacji bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych (Monitor Polski z 1969 r. Nr 24, poz. 188 i z 1971 r. Nr 45, poz. 289).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.25.141

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bilansowania robót budowlano-montażowych i uproszczenie trybu ich zlecania.
Data aktu: 10/04/1972
Data ogłoszenia: 25/04/1972
Data wejścia w życie: 25/04/1972