Tryb działania Komisji Egzaminacyjnej dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, zakres wymagań egzaminacyjnych oraz tryb składania egzaminów.

ZARZĄDZENIE
SEKRETARZA NAUKOWEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 5 stycznia 1971 r.
w sprawie trybu działania Komisji Egzaminacyjnej dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, zakresu wymagań egzaminacyjnych oraz trybu składania egzaminów. *

Na podstawie § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisja Egzaminacyjna dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, działająca przy Polskiej Akademii Nauk, zwana dalej "Komisją", jest powołana do:
1)
egzaminowania kandydatów na stanowiska dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej oraz
2)
przeprowadzania weryfikacji dorobku i udzielania zwolnień od egzaminu w wypadkach przewidzianych w § 28 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63).
§  2.
Komisja ustala, czy kandydat odpowiada warunkom określonym w § 15 ust. 1 i 2 oraz § 16 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2 i czy może być dopuszczony do egzaminu.
§  3.
1.
Zakres wymagań egzaminacyjnych obejmuje przedmioty, których znajomość jest konieczna do prowadzenia działalności informacyjnej i dokumentacyjnej, z uwzględnieniem również specjalistycznych potrzeb dziedziny reprezentowanej przez kandydata.
2.
Egzamin składa się z egzaminu pisemnego i ustnego.
§  4.
Egzamin pisemny obejmuje:
1)
pracę zgodną ze specjalnością kandydata w dziedzinie dokumentacji i informacji naukowo-technicznej, przy czym po ustaleniu przez Komisję trzech tematów pracy pisemnej, kandydatowi przsługuje prawo wyboru jednego z tych tematów;
2)
tłumaczenie tekstu specjalistycznego z dwóch języków obcych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego - według wyboru przez składającego egzamin.
§  5.
Egzamin ustny obejmuje następujące zagadnienia z uwzględnieniem specjalności kandydata:
1)
Organizacja nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Organizacja gospodarki w Polsce ogólnie, szczegółowo w specjalności kandydata. Organizacja nauki za granicą w zakresie specjalności kandydata. Współpraca międzynarodowa w nauce, gospodarce i kulturze. Organizacja działalności informacyjnej w Polsce; organizacja informacji za granicą, w szczególności w zakresie specjalności kandydata. Międzynarodowa współpraca w dziedzinie informacji.
2)
Podstawowe problemy informacji - jej teoria i terminologia. Kształcenie i doskonalenie w zakresie informacji w Polsce. Źródła informacji. Twórca informacji. Użytkownik informacji. Problemy normalizacji w pracy dokumentacyjnej.
3)
Organizacja procesu informacyjnego: gromadzenie materiałów, opracowywanie dokumentów; systematyzacji i klasyfikacja dokumentów. Wyszukiwanie informacji; rozpowszechnianie informacji.
4)
Zagadnienia bibliografii, biografii i słowników encyklopedycznych - podstawowe problemy teoretyczne. Rozwój bibliografii w Polsce w ujęciu historycznym na tle europejskim. Problemy metodyczne pracy bibliograficznej. Szczegółowe problemy metodyczne bibliografii w zakresie specjalności kandydata. Najważniejsze publikacje bibliograficzne, słownikowe, informatory itp. Słowniki biograficzne. Słowniki encyklopedyczne.
5)
Zagadnienia edytorstwa naukowego: podstawowe problemy teoretyczne. Rozwój tekstologii i metodologii edytorstwa naukowego w Polsce na tle porównawczym. Problemy metodologiczne edytorstwa naukowego. Ważniejsze edycje naukowe (przegląd, charakterystyka). Technika pracy edytorskiej. Specjalne zagadnienia edytorskie (atlasy, albumy, nuty).
6)
Zagadnienia leksykologii. Podstawowe typy słowników. Historia słownikarstwa w Polsce i innych krajach. Problemy metodyczne. Semantyczna informacja w słowniku: a) słownik współczesnego języka, b) słownik historyczny.
7)
Podstawowe pojęcia archiwistyki. Zasadnicze etapy opracowania materiałów archiwalnych. Zasadnicze elementy techniki archiwalnej. Organizacja archiwów w Polsce i podstawowe wiadomości z historii i organizacji archiwów za zagranicą. Podstawowa literatura archiwalna. Archiwizacja dokumentacji technicznej.
8)
Zagadnienia opracowania zbiorów kartograficznych i materiałów pozatekstowych. Podstawowe wiadomości z zakresu kartografii. Podstawowe elementy mapy. Podstawowe rodzaje map i planów, ich zastosowanie w naukach społecznych. Zasady opracowania zbiorów kartograficznych. Materiały ikonograficzne - typy i podstawowe zasady opracowania ich zbiorów. Materiały pozatekstowe: nuty, płyty, nagrania, zabytki kultury materialnej, ich zbiory i zasady opracowania.
§  6.
1.
Posiedzenia Komisji zwołuje i przewodniczy na nich przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
2.
Sesje organizacyjne odbywają się w miarę potrzeby w terminie i miejscu ustalonym przez przewodniczącego Komisji, który równocześnie wyznacza spośród członków Komisji zespół egzaminacyjny, składający się co najmniej z przewodniczącego zespołu i czterech członków z uwzględnieniem specjalności podanej przez kandydata. Przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego jest przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
3.
Do prawomocności uchwał Komisji i zespołów egzaminacyjnych wymagana jest obecność przynajmniej połowy członków Komisji lub zespołu.
4.
Uchwały Komisji i zespołów egzaminacyjnych zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji lub zespołu.
§  7.
1.
Na zaproszenie przewodniczącego Komisji w posiedzeniach Komisji i zespołów egzaminacyjnych mogą uczestniczyć z głosem doradczym specjaliści z zakresu dziedziny reprezentowanej przez kandydata w jego działalności zawodowej. Komisja nie jest związana opinią specjalistów.
2.
Przewodniczący Komisji może zaprosić do uczestnictwa w posiedzeniu Komisji i zespołów egzaminacyjnych kierownika lub przedstawiciela placówki, w której kandydat jest zatrudniony.
§  8.
1.
Wniosek o dopuszczenie do egzaminu składa kandydat na ręce przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej za pośrednictwem placówki, w której jest zatrudniony. Osoby nie pracujące, których miejsce przyszłej pracy nie zostało jeszcze ustalone, a które mają złożyć egzamin na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej, mogą składać wniosek bezpośrednio do Komisji.
2.
We wniosku należy przedstawić szczegółowo rodzaj i przebieg dotychczasowej pracy kandydata poparty odpowiednimi dokumentami (w oryginale lub w odpisie).
3.
Jeżeli kandydat nie jest zatrudniony, do wniosku należy dołączyć, niezależnie od materiałów, o których mowa w ust. 2, materiały i dokumenty wymagane przy pierwszym przyjęciu do pracy: życiorys oraz dokumenty stwierdzające wykształcenie ogólne lub zawodowe.
4.
Tryb określony w ust. 1-3 obowiązuje odpowiednio przy przeprowadzaniu weryfikacji dorobku i udzielaniu zwolnień od egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej osób wymienionych w § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2.
§  9.
1.
Przewodniczący Komisji rozpatruje wstępnie wniosek pod względem formalnym. W razie potrzeby może on żądać od wnioskodawcy dodatkowych wyjaśnień i uzupełnień. Decyzję o skierowaniu sprawy na posiedzenie Komisji podejmuje przewodniczący Komisji.
2.
Kandydaci do egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej zawiadamiani są przez Komisję o terminie i miejscu sesji egzaminacyjnej co najmniej na miesiąc przed jej rozpoczęciem.
3.
Kolejność egzaminowania kandydatów ustala przewodniczący Komisji.
4.
Egzamin pisemny nie może trwać dłużej niż 5 godzin, a z języka obcego - nie dłużej niż 2 godziny i odbywa się pod nadzorem jednego z członków Komisji. Składającemu egzamin pisemny należy umożliwić posługiwanie się materiałami, które - według opinii Komisji - są niezbędne do opracowania tematu. Po ukończeniu egzaminu pisemnego, egzaminowany oddaje pracę członkowi Komisji, sprawującemu nadzór nad egzaminem pisemnym, który stwierdza na niej czas ukończenia pracy i zabezpiecza ją przez opieczętowanie, po czym oddaje ją przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego.
5.
Oceny prac pisemnych dokonują dwaj członkowie Komisji wyznaczeni przez jej przewodniczącego. Pozostali członkowie Komisji zaznajamiają się z pracami po wystawieniu ocen.
6.
Egzamin ustny odbywa się w zasadzie nie później niż w trzy dni po egzaminie pisemnym. Egzamin ustny przeprowadzany jest z każdym kandydatem oddzielnie i nie może trwać dłużej niż dwie godziny.
7.
Wyniki egzaminów oznacza się ocenami: pomyślny i niepomyślny.
8.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują członkowie zespołu egzaminacyjnego. Protokół egzaminu powinien zawierać określenie składu zespołu egzaminacyjnego, tematy egzaminu pisemnego i pytania tematyczne egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych prac i ocenę odpowiedzi na egzaminie ustnym oraz uchwałę zespołu egzaminacyjnego, stwierdzającą ogólny wynik egzaminu każdego kandydata.
9.
Komisja uchwałą powziętą w głosowaniu tajnym wydaje ostateczną ocenę wyników obydwu egzaminów oraz orzeka o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu kandydata na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej.
§  10.
Osoba, która złożyła egzamin z wynikiem pomyślnym, otrzymuje świadectwo, według ustalonego wzoru, stwierdzające złożenie egzaminu.
§  11.
1.
W razie niepomyślnego wyniku egzaminu kandydat może przystąpić do ponownego egzaminu nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy.
2.
Nieprzystąpienie do egzaminu bez uzasadnionej przyczyny jest równoznaczne z wycofaniem podania o dopuszczenie do egzaminu.
§  12.
1.
Komisja może udzielać częściowych zwolnień od egzaminu pisemnego oraz ustnego osobom będącym absolwentami podyplomowych studiów informacji naukowo-technicznej oraz osobom posiadającym stopień naukowy doktora.
2.
Zakres zwolnień ustala Komisja każdorazowo, biorąc pod uwagę końcowe oceny uzyskane na świadectwie ukończenia podyplomowych studiów informacji naukowo-technicznej albo tematykę prac doktorskich w zestawieniu ze specjalnością kandydata.
§  13.
1.
Weryfikację dorobku piśmienniczego lub dydaktycznego osób, określonych w § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2, Komisja przeprowadza w sposób następujący:
1)
dwóch członków Komisji wyznaczonych przez przewodniczącego Komisji dokonuje recenzji i oceny materiałów dostarczonych przez kandydata;
2)
recenzenci przedstawiają swoją opinię na plenarnym posiedzeniu Komisji - po uprzednim zaznajomieniu się przez wszystkich członków Komisji z materiałami dostarczonymi przez osobę ubiegającą się o weryfikację.
2.
Na posiedzenie Komisji, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być zapraszany kandydat ubiegający się o weryfikację w celu umożliwienia mu złożenia ustnie uzupełniających danych bądź wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości Komisji.
3.
Osobie, której dorobek zweryfikowano z wynikiem pomyślnym, Komisja wydaje świadectwo według ustalonego wzoru.
4.
Osoba, której wniosek o weryfikację został załatwiony negatywnie, może ubiegać się o dopuszczenie do egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej.
5.
Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji obecni na posiedzeniu.
§  14.
Obsługę techniczną Komisji sprawuje Sekretariat Polskiej Akademii Nauk.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 18 października 1983 r. na skutek uchylenia, w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 września 1983 r. w sprawie warunków zatrudnienia oraz zasad awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych (Dz.U.83.57.256).

Z dniem 1 lipca 1986 r. zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek uchylenia w zakresie dotyczącym jednostek badawczo-rozwojowych rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez art. 82 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U.85.36.170).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.4.26

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb działania Komisji Egzaminacyjnej dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, zakres wymagań egzaminacyjnych oraz tryb składania egzaminów.
Data aktu: 05/01/1971
Data ogłoszenia: 21/01/1971
Data wejścia w życie: 21/01/1971