Tryb działania Komisji Egzaminacyjnej dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, zakres wymagań egzaminacyjnych oraz tryb składania egzaminów.

ZARZĄDZENIE
SEKRETARZA NAUKOWEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 5 stycznia 1971 r.
w sprawie trybu działania Komisji Egzaminacyjnej dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, zakresu wymagań egzaminacyjnych oraz trybu składania egzaminów. *

Na podstawie § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisja Egzaminacyjna dla Dyplomowanych Pracowników Dokumentacji Naukowej, działająca przy Polskiej Akademii Nauk, zwana dalej "Komisją", jest powołana do:
1)
egzaminowania kandydatów na stanowiska dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej oraz
2)
przeprowadzania weryfikacji dorobku i udzielania zwolnień od egzaminu w wypadkach przewidzianych w § 28 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63).
§  2.
Komisja ustala, czy kandydat odpowiada warunkom określonym w § 15 ust. 1 i 2 oraz § 16 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2 i czy może być dopuszczony do egzaminu.
§  3.
1.
Zakres wymagań egzaminacyjnych obejmuje przedmioty, których znajomość jest konieczna do prowadzenia działalności informacyjnej i dokumentacyjnej, z uwzględnieniem również specjalistycznych potrzeb dziedziny reprezentowanej przez kandydata.
2.
Egzamin składa się z egzaminu pisemnego i ustnego.
§  4.
Egzamin pisemny obejmuje:
1)
pracę zgodną ze specjalnością kandydata w dziedzinie dokumentacji i informacji naukowo-technicznej, przy czym po ustaleniu przez Komisję trzech tematów pracy pisemnej, kandydatowi przsługuje prawo wyboru jednego z tych tematów;
2)
tłumaczenie tekstu specjalistycznego z dwóch języków obcych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego - według wyboru przez składającego egzamin.
§  5.
Egzamin ustny obejmuje następujące zagadnienia z uwzględnieniem specjalności kandydata:
1)
Organizacja nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Organizacja gospodarki w Polsce ogólnie, szczegółowo w specjalności kandydata. Organizacja nauki za granicą w zakresie specjalności kandydata. Współpraca międzynarodowa w nauce, gospodarce i kulturze. Organizacja działalności informacyjnej w Polsce; organizacja informacji za granicą, w szczególności w zakresie specjalności kandydata. Międzynarodowa współpraca w dziedzinie informacji.
2)
Podstawowe problemy informacji - jej teoria i terminologia. Kształcenie i doskonalenie w zakresie informacji w Polsce. Źródła informacji. Twórca informacji. Użytkownik informacji. Problemy normalizacji w pracy dokumentacyjnej.
3)
Organizacja procesu informacyjnego: gromadzenie materiałów, opracowywanie dokumentów; systematyzacji i klasyfikacja dokumentów. Wyszukiwanie informacji; rozpowszechnianie informacji.
4)
Zagadnienia bibliografii, biografii i słowników encyklopedycznych - podstawowe problemy teoretyczne. Rozwój bibliografii w Polsce w ujęciu historycznym na tle europejskim. Problemy metodyczne pracy bibliograficznej. Szczegółowe problemy metodyczne bibliografii w zakresie specjalności kandydata. Najważniejsze publikacje bibliograficzne, słownikowe, informatory itp. Słowniki biograficzne. Słowniki encyklopedyczne.
5)
Zagadnienia edytorstwa naukowego: podstawowe problemy teoretyczne. Rozwój tekstologii i metodologii edytorstwa naukowego w Polsce na tle porównawczym. Problemy metodologiczne edytorstwa naukowego. Ważniejsze edycje naukowe (przegląd, charakterystyka). Technika pracy edytorskiej. Specjalne zagadnienia edytorskie (atlasy, albumy, nuty).
6)
Zagadnienia leksykologii. Podstawowe typy słowników. Historia słownikarstwa w Polsce i innych krajach. Problemy metodyczne. Semantyczna informacja w słowniku: a) słownik współczesnego języka, b) słownik historyczny.
7)
Podstawowe pojęcia archiwistyki. Zasadnicze etapy opracowania materiałów archiwalnych. Zasadnicze elementy techniki archiwalnej. Organizacja archiwów w Polsce i podstawowe wiadomości z historii i organizacji archiwów za zagranicą. Podstawowa literatura archiwalna. Archiwizacja dokumentacji technicznej.
8)
Zagadnienia opracowania zbiorów kartograficznych i materiałów pozatekstowych. Podstawowe wiadomości z zakresu kartografii. Podstawowe elementy mapy. Podstawowe rodzaje map i planów, ich zastosowanie w naukach społecznych. Zasady opracowania zbiorów kartograficznych. Materiały ikonograficzne - typy i podstawowe zasady opracowania ich zbiorów. Materiały pozatekstowe: nuty, płyty, nagrania, zabytki kultury materialnej, ich zbiory i zasady opracowania.
§  6.
1.
Posiedzenia Komisji zwołuje i przewodniczy na nich przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
2.
Sesje organizacyjne odbywają się w miarę potrzeby w terminie i miejscu ustalonym przez przewodniczącego Komisji, który równocześnie wyznacza spośród członków Komisji zespół egzaminacyjny, składający się co najmniej z przewodniczącego zespołu i czterech członków z uwzględnieniem specjalności podanej przez kandydata. Przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego jest przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
3.
Do prawomocności uchwał Komisji i zespołów egzaminacyjnych wymagana jest obecność przynajmniej połowy członków Komisji lub zespołu.
4.
Uchwały Komisji i zespołów egzaminacyjnych zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji lub zespołu.
§  7.
1.
Na zaproszenie przewodniczącego Komisji w posiedzeniach Komisji i zespołów egzaminacyjnych mogą uczestniczyć z głosem doradczym specjaliści z zakresu dziedziny reprezentowanej przez kandydata w jego działalności zawodowej. Komisja nie jest związana opinią specjalistów.
2.
Przewodniczący Komisji może zaprosić do uczestnictwa w posiedzeniu Komisji i zespołów egzaminacyjnych kierownika lub przedstawiciela placówki, w której kandydat jest zatrudniony.
§  8.
1.
Wniosek o dopuszczenie do egzaminu składa kandydat na ręce przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej za pośrednictwem placówki, w której jest zatrudniony. Osoby nie pracujące, których miejsce przyszłej pracy nie zostało jeszcze ustalone, a które mają złożyć egzamin na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej, mogą składać wniosek bezpośrednio do Komisji.
2.
We wniosku należy przedstawić szczegółowo rodzaj i przebieg dotychczasowej pracy kandydata poparty odpowiednimi dokumentami (w oryginale lub w odpisie).
3.
Jeżeli kandydat nie jest zatrudniony, do wniosku należy dołączyć, niezależnie od materiałów, o których mowa w ust. 2, materiały i dokumenty wymagane przy pierwszym przyjęciu do pracy: życiorys oraz dokumenty stwierdzające wykształcenie ogólne lub zawodowe.
4.
Tryb określony w ust. 1-3 obowiązuje odpowiednio przy przeprowadzaniu weryfikacji dorobku i udzielaniu zwolnień od egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej osób wymienionych w § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2.
§  9.
1.
Przewodniczący Komisji rozpatruje wstępnie wniosek pod względem formalnym. W razie potrzeby może on żądać od wnioskodawcy dodatkowych wyjaśnień i uzupełnień. Decyzję o skierowaniu sprawy na posiedzenie Komisji podejmuje przewodniczący Komisji.
2.
Kandydaci do egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej zawiadamiani są przez Komisję o terminie i miejscu sesji egzaminacyjnej co najmniej na miesiąc przed jej rozpoczęciem.
3.
Kolejność egzaminowania kandydatów ustala przewodniczący Komisji.
4.
Egzamin pisemny nie może trwać dłużej niż 5 godzin, a z języka obcego - nie dłużej niż 2 godziny i odbywa się pod nadzorem jednego z członków Komisji. Składającemu egzamin pisemny należy umożliwić posługiwanie się materiałami, które - według opinii Komisji - są niezbędne do opracowania tematu. Po ukończeniu egzaminu pisemnego, egzaminowany oddaje pracę członkowi Komisji, sprawującemu nadzór nad egzaminem pisemnym, który stwierdza na niej czas ukończenia pracy i zabezpiecza ją przez opieczętowanie, po czym oddaje ją przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego.
5.
Oceny prac pisemnych dokonują dwaj członkowie Komisji wyznaczeni przez jej przewodniczącego. Pozostali członkowie Komisji zaznajamiają się z pracami po wystawieniu ocen.
6.
Egzamin ustny odbywa się w zasadzie nie później niż w trzy dni po egzaminie pisemnym. Egzamin ustny przeprowadzany jest z każdym kandydatem oddzielnie i nie może trwać dłużej niż dwie godziny.
7.
Wyniki egzaminów oznacza się ocenami: pomyślny i niepomyślny.
8.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują członkowie zespołu egzaminacyjnego. Protokół egzaminu powinien zawierać określenie składu zespołu egzaminacyjnego, tematy egzaminu pisemnego i pytania tematyczne egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych prac i ocenę odpowiedzi na egzaminie ustnym oraz uchwałę zespołu egzaminacyjnego, stwierdzającą ogólny wynik egzaminu każdego kandydata.
9.
Komisja uchwałą powziętą w głosowaniu tajnym wydaje ostateczną ocenę wyników obydwu egzaminów oraz orzeka o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu kandydata na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej.
§  10.
Osoba, która złożyła egzamin z wynikiem pomyślnym, otrzymuje świadectwo, według ustalonego wzoru, stwierdzające złożenie egzaminu.
§  11.
1.
W razie niepomyślnego wyniku egzaminu kandydat może przystąpić do ponownego egzaminu nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy.
2.
Nieprzystąpienie do egzaminu bez uzasadnionej przyczyny jest równoznaczne z wycofaniem podania o dopuszczenie do egzaminu.
§  12.
1.
Komisja może udzielać częściowych zwolnień od egzaminu pisemnego oraz ustnego osobom będącym absolwentami podyplomowych studiów informacji naukowo-technicznej oraz osobom posiadającym stopień naukowy doktora.
2.
Zakres zwolnień ustala Komisja każdorazowo, biorąc pod uwagę końcowe oceny uzyskane na świadectwie ukończenia podyplomowych studiów informacji naukowo-technicznej albo tematykę prac doktorskich w zestawieniu ze specjalnością kandydata.
§  13.
1.
Weryfikację dorobku piśmienniczego lub dydaktycznego osób, określonych w § 28 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów wymienionego w § 1 pkt 2, Komisja przeprowadza w sposób następujący:
1)
dwóch członków Komisji wyznaczonych przez przewodniczącego Komisji dokonuje recenzji i oceny materiałów dostarczonych przez kandydata;
2)
recenzenci przedstawiają swoją opinię na plenarnym posiedzeniu Komisji - po uprzednim zaznajomieniu się przez wszystkich członków Komisji z materiałami dostarczonymi przez osobę ubiegającą się o weryfikację.
2.
Na posiedzenie Komisji, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być zapraszany kandydat ubiegający się o weryfikację w celu umożliwienia mu złożenia ustnie uzupełniających danych bądź wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości Komisji.
3.
Osobie, której dorobek zweryfikowano z wynikiem pomyślnym, Komisja wydaje świadectwo według ustalonego wzoru.
4.
Osoba, której wniosek o weryfikację został załatwiony negatywnie, może ubiegać się o dopuszczenie do egzaminu na dyplomowanego pracownika dokumentacji naukowej.
5.
Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji obecni na posiedzeniu.
§  14.
Obsługę techniczną Komisji sprawuje Sekretariat Polskiej Akademii Nauk.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 18 października 1983 r. na skutek uchylenia, w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 września 1983 r. w sprawie warunków zatrudnienia oraz zasad awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych (Dz.U.83.57.256).

Z dniem 1 lipca 1986 r. zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek uchylenia w zakresie dotyczącym jednostek badawczo-rozwojowych rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez art. 82 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U.85.36.170).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024