Warunki dostarczania energii elektrycznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 8 października 1970 r.
w sprawie warunków dostarczania energii elektrycznej.

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Zarządzenie ustala warunki dostarczania energii elektrycznej przez zakłady energetyczne powołane do zawodowego dostarczania tej energii, zwane dalej dostawcami, jednostkom gospodarki uspołecznionej lub nie uspołecznionej albo osobom fizycznym, zwanym dalej odbiorcami.
§  2.
1.
Dostarczanie energii elektrycznej następuje zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia, po zawarciu przez strony umowy na piśmie według wzorów umów ustalanych przez Ministra Górnictwa i Energetyki.
2.
Zawarcie umowy odbiegającej od ustalonych wzorów wymaga uprzedniej zgody właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej.
3.
Umowa (ust. 1) może być zawarta dopiero po spełnieniu wymagań określonych w przepisach w sprawie zasad przyłączania do wspólnej sieci elektrycznej urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania i odbioru energii elektrycznej, wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150).
§  3.
1.
Odbiorców dzieli się na 3 grupy:
grupa I - odbiorcy z urządzeniami elektroenergetycznymi przyłączonymi na

stałe do sieci elektrycznej o napięciu 1 kV i wyższym,

grupa II - odbiorcy z urządzeniami elektroenergetycznymi przyłączonymi na

stałe do sieci elektrycznej o napięciu poniżej 1 kV,

grupa III - odbiorcy z urządzeniami elektroenergetycznymi przyłączonymi

czasowo do sieci elektrycznej (np. przewoźne zespoły omłotowe,

iluminacja miasta, cyrk i inne).

2.
Zaliczenia odbiorcy do określonej grupy dokonuje dostawca.

Rozdział  2.

Obowiązki stron.

§  4.
1.
Dostawca obowiązany jest dostarczać energię elektryczną o częstotliwości 50 Hz i napięciu znamionowym określonym w umowie, z tym że w czasie ponad 15 minut:
1)
odchylenie częstotliwości nie może być większe niż +0,2 Hz i -0,5 Hz;
2)
odchylenie napięcia nie może być większe niż ±5%, a dla odbiorców grupy II i III na terenach wiejskich +5% i -10%.
2.
Warunkiem utrzymania napięcia w granicach określonych w ust. 1 pkt 2 jest pobieranie przez odbiorcę mocy elektrycznej:
1)
której wielkość nie przekracza największego dopuszczalnego obciążenia określonego w umowie;
2)
przy współczynniku mocy nie mniejszym niż 0,85.
3.
Dopuszczalne odchylenia napięcia przy współczynniku mocy niższym od 0,85 określa umowa.
§  5.
Dostawca obowiązany jest do:
1)
bezzwłocznego usuwania zakłóceń w dostarczaniu energii elektrycznej, spowodowanych nienormalną pracą urządzeń wspólnej sieci, z uwzględnieniem w pierwszej kolejności takich odbiorców, jak obiekty użyteczności publicznej, zakłady pracy o ruchu ciągłym i inne obiekty o szczególnym znaczeniu;
2)
bezzwłocznego udzielania, na żądanie odbiorcy, informacji o przewidywanych terminach przywrócenia normalnych warunków dostarczania energii elektrycznej w razie występowania zakłóceń w jej dostarczaniu (pkt 1);
3)
uzgadniania z właściwymi organami prezydiów rad narodowych oraz biurami gromadzkich rad narodowych terminów planowanych przerw w dostarczaniu energii elektrycznej dla odbiorców grupy II oraz zawiadamiania odbiorców o tych przerwach za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości, nie później niż na 14 dni przed terminem przerwy;
4)
uzgadniania z odbiorcami grupy I planowanych przerw w dostarczaniu energii elektrycznej, z tym że:
a)
uzgodnienie dokładnej daty (dnia, godziny) przerwy powinno nastąpić nie później niż na 14 dni przed terminem przerwy, jeżeli umowa nie stanowi inaczej,
b)
jeżeli odbiorca nie uzgodni dokładnej daty przerwy na 5 dni przed terminem wskazanym przez dostawcę, wówczas dostawca ustala ją jednostronnie;
5)
uprzedzania odbiorców grupy I, nie później niż na 24 godziny przed terminem przerwy, o powstałej konieczności przerwania dostarczania energii elektrycznej w celu wykonania nieprzewidzianych pilnych prac dla zapobieżenia lub usunięcia skutków awarii, przy czym dostawca obowiązany jest ograniczyć przerwę w dostarczaniu energii elektrycznej do niezbędnego minimum i przeprowadzić prace w okresie uzgodnionym z odbiorcą;
6)
doprowadzenia do stanu pierwotnego, własnym staraniem i kosztem, terenu lub budynku odbiorcy po zakończeniu prac związanych z eksploatacją urządzeń dostawcy, znajdujących się na terenie lub w budynku odbiorcy;
7)
uprzedzania pisemnie o zamierzonej zmianie napięcia lub rodzaju prądu odbiorców grupy II w terminie co najmniej rocznym, a odbiorców grupy I w terminie ustalonym przez zainteresowane strony.
§  6.
1.
Odbiorcy obowiązani są do:
1)
pobierania energii elektrycznej tylko do celów określonych umową oraz korzystania z niej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
2)
przystosowania urządzeń elektroenergetycznych do nowych warunków pracy w razie przeprowadzania przez dostawcę w zapowiedzianych terminach (§ 5 pkt 7) zmiany napięcia lub rodzaju prądu, z tym że przystosowanie i wymiana urządzeń o napięciu znamionowym 6 kV i wyższym obciąża dostawcę;
3)
utrzymywania urządzeń elektroenergetycznych w stanie odpowiadającym wymaganiom obowiązujących przepisów w sprawie budowy i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych;
4)
zabezpieczenia przed zniszczeniem i uszkodzeniem przyrządów mierzących energię elektryczną i moc maksymalną w połączeniu z urządzeniami sterującymi, służących do rozliczeń między dostawcą a odbiorcą (zwanych dalej licznikami), zainstalowanych w pomieszczeniach odbiorcy, oraz do pokrywania strat z tytułu uszkodzeń tych liczników;
5)
zachowania w stanie nienaruszonym plomb nałożonych przez organy administracji miar oraz dostawcę na liczniki i inne urządzenia zainstalowane u odbiorcy;
6)
zapewnienia upoważnionym przedstawicielom dostawcy:
a)
dostępu do liczników,
b)
możności przeprowadzania kontroli dotrzymania warunków umowy oraz prawidłowości rozliczeń,
c)
możności wykonania prac związanych z eksploatacją urządzeń dostawcy, znajdujących się na terenie lub w budynku odbiorcy;
7)
terminowego płacenia należności za dostarczoną energię elektryczną oraz innych należności przewidzianych przepisami taryfowymi.
2.
Jeżeli urządzenia elektroenergetyczne odbiorcy lub liczniki znajdują się poza pomieszczeniem odbiorcy, do przestrzegania przepisów ust. 1 pkt 2 do 5 obowiązany jest zarządca budynku (obiektu), w którym te urządzenia się znajdują.
3.
Odbiorcy grupy I z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach 200 kW i większej obowiązani są na żądanie dostawcy do przesyłania dostawcy raz w kwartale sprawozdania z przebiegu dobowego obciążenia z trzeciej środy wskazanego miesiąca, według wzoru ustalonego przez dostawcę.
4.
Odbiorcy grupy II, obejmujący w posiadanie lokal lub obiekt z urządzeniami przyłączonymi do wspólnej sieci elektrycznej, obowiązani są do wystąpienia w ciągu 7 dni, licząc od daty objęcia lokalu (obiektu), o zawarcie z dostawcą umowy.

Rozdział  3.

Rozliczenia.

§  7.
Rozliczenia z tytułu dostarczania energii elektrycznej dokonywane są według obowiązujących przepisów taryfowych.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia należności za dostarczoną energię elektryczną stanowią wskazania liczników zalegalizowanych i zaplombowanych przez organy administracji miar oraz zabezpieczonych plombami przez dostawcę, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.
2.
Jeżeli za pośrednictwem urządzeń elektroenergetycznych jednego odbiorcy - za zgodą tego odbiorcy i dostawcy - jest dostarczana energia elektryczna na potrzeby innych odbiorców, przy rozliczaniu z tym odbiorcą należy odpowiednio uwzględniać energię elektryczną zużytą przez innych odbiorców.
3.
Właściwy terenowo okręgowy inspektorat gospodarki paliwowo-energetycznej może wprowadzić obowiązek stosowania rozliczeń przy wykorzystaniu zainstalowanych liczników rejestrujących.
§  9.
1.
Terminy i sposób odczytywania wskazań liczników oraz sposób inkasowania należności za dostarczoną energię elektryczną określa:
1)
umowa - dla odbiorców grupy I oraz dla odbiorców grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach 50 kW i większej,
2)
dostawca - dla odbiorców grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach poniżej 50 kW i dla odbiorców grupy III.
2.
O wszelkich zmianach terminów i sposobu odczytywania wskazań liczników oraz inkasowania należności dostawca obowiązany jest zawiadomić odbiorców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, za pośrednictwem inkasenta (przy doręczaniu ostatniego rachunku przed zmianą) albo za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości.
§  10.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2, liczniki dla odbiorców energii elektrycznej dostarcza, instaluje, wymienia, konserwuje, zgłasza do legalizacji, zabezpiecza plombami i kontroluje dostawca energii elektrycznej.
2.
W nowo uruchamianych punktach pomiaru energii elektrycznej u odbiorców grupy I liczniki instaluje, na żądanie dostawcy, własnym kosztem i staraniem odbiorca energii elektrycznej. Zainstalowane liczniki przechodzą nieodpłatnie na własność dostawcy.
3.
Po zakończeniu okresu dostarczania energii elektrycznej lub w razie wymiany licznika w okresie dostarczania energii elektrycznej przedstawiciel dostawcy obowiązany jest pozostawić odbiorcy pokwitowanie, wymieniając w nim dane tabliczki znamionowej i stan wskazań licznika w chwili odłączenia.
§  11.
1.
Odbiorca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić dostawcę o:
1)
zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników oraz o zerwaniu lub uszkodzeniu plomb nałożonych na liczniki przez organ administracji miar oraz dostawcę;
2)
innych okolicznościach mających wpływ na obliczenie należności za moc i energię elektryczną.
2.
Odbiorca ma prawo żądać od dostawcy sprawdzenia prawidłowości działania liczników.
3.
Zawiadomienie (ust. 1) lub zgłoszenie żądania (ust. 2) nie zwalnia odbiorcy od obowiązku płacenia bieżących należności za moc i energię elektryczną.
§  12.
Jeżeli odbiorca zawiadomi dostawcę o zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników (§ 11 ust. 1 pkt 1) albo zażąda sprawdzenia prawidłowości działania liczników (§ 11 ust. 2), dostawca obowiązany jest:
1)
w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia przeprowadzić kontrolę zainstalowanych u odbiorcy liczników,
2)
w razie potrzeby lub na żądanie odbiorcy dokonać wymiany zakwestionowanych liczników i sprawdzenia ich w laboratorium licznikowym.
§  13.
1.
Sprawdzenie liczników w laboratorium licznikowym (§ 12 pkt 2) powinno odbywać się w obecności pracownika upoważnionego przez organ administracji miar.
2.
Protokół sprawdzenia licznika powinien być doręczony odbiorcy w ciągu 21 dni od daty wymontowania zakwestionowanego licznika.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia licznika jedynie wówczas, gdy licznik był sprawdzony w laboratorium na żądanie odbiorcy i nie stwierdzono:
1)
błędu wskazań większego od określonego przepisami dla danej klasy dokładności;
2)
innych wad powodujących nieprawidłowe działanie licznika.
§  14.
1.
Sprostowanie rachunku wskutek stwierdzenia nieprawidłowości działania licznika w wyniku zgłoszenia odbiorcy obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obrachunkowego poprzedzającego okres, w którym odbiorca zgłosił wady lub zażądał sprawdzenia licznika, i powinno być przeprowadzone w ciągu 14 dni od dnia doręczenia protokołu sprawdzenia licznika. Jeżeli odbiorca udowodni, że licznik działał nieprawidłowo przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.
2.
W razie stwierdzenia przez dostawcę błędnego odczytywania wskazań licznika lub nieprawidłowego jego działania u odbiorcy, sprostowanie rachunku obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obrachunkowego poprzedzającego okres, w którym dostawca stwierdził błędy lub nieprawidłowości. Jeżeli dostawca udowodni, że nieprawidłowość trwała przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.
3.
Podstawą rozliczenia przy prostowaniu rachunku (ust. 1 i 2) jest wielkość błędu wskazań licznika, a jeżeli określenie tego błędu nie jest możliwe, podstawę rozliczenia stanowi średniodobowa ilość kilowatogodzin, obliczona na podstawie sumy kilowatogodzin prawidłowo wykazanych przez licznik w poprzedzającym i następującym okresie obrachunkowym, pomnożona przez liczbę dni okresu, którego dotyczy sprostowanie rachunku.
4.
Na wniosek odbiorcy dostawca uwzględni w obliczeniach poprawki, których słuszność została przez odbiorcę udowodniona.
§  15.
1.
Obniżenie należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2 następuje od pierwszego okresu obrachunkowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach.
2.
Podwyższenie należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2 następuje:
1)
od pierwszego okresu obrachunkowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach, jeżeli zawiadomienie nastąpiło niezwłocznie;
2)
od początku okresu obrachunkowego, w którym wystąpiły okoliczności mające wpływ na podwyższenie opłat, jeżeli odbiorca nie zawiadomił niezwłocznie dostawcy o tych okolicznościach, a w każdym razie nie zawiadomił o nich w ciągu 14 dni;
3)
za cały okres przed upływem przedawnienia roszczenia, jeżeli dostawca stwierdził istnienie okoliczności mających wpływ na podwyższenie opłat taryfowych, o których odbiorca nie zawiadomił dostawcy zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2.
§  16. 1
W razie stwierdzenia:

- pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy z dostawcą,

- pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem licznika,

- uszkodzenia licznika z winy odbiorcy, jeżeli uszkodzenie to umożliwia nielegalne pobieranie energii,

dostawca oblicza należność:

1) dla odbiorców grupy I - według zasad i stawek ustalonych w przepisach taryfowych, za cały udowodniony okres nielegalnego pobierania energii, z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń, a jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić, za okres jednego roku,

2) dla odbiorców grupy II i III będących jednostkami gospodarki uspołecznionej - w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, bez względu na okres nielegalnego pobierania energii,

3) dla pozostałych odbiorców grupy II i III:

a) w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić lub jeżeli nie przekracza on jednego roku,

b) w wysokości trzykrotnej opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli udowodniony okres nielegalnego pobierania energii przekracza jeden rok.

Rozdział  4.

Warunki wstrzymania dostarczania energii elektrycznej.

§  17.
1.
Dostawca upoważniony jest do wstrzymania dostarczania energii elektrycznej w wypadkach:
1)
pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy z dostawcą;
2)
pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem licznika;
3)
jeżeli odbiorca grupy II, obejmujący w posiadanie lokal lub obiekt z urządzeniami przyłączonymi do wspólnej sieci elektrycznej, nie wystąpi w ciągu 7 dni, licząc od daty objęcia lokalu (obiektu), o zawarcie z dostawcą umowy;
4)
jeżeli kontynuowanie dostarczania energii elektrycznej, ze względu na stan techniczny urządzeń odbiorcy, może spowodować zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego albo zagrożenie pożarem lub wybuchem;
5)
nieuiszczenia należności za energię elektryczną;
6)
nieuiszczenia rat opłaty elektryfikacyjnej;
7)
dwukrotnego niedopuszczenia upoważnionego przedstawiciela dostawcy do licznika lub niedopuszczenia do innych urządzeń dostawcy, znajdujących się na terenie lub w budynku odbiorcy;
8)
pobierania energii elektrycznej w sposób zakłócający dostarczanie tej energii innym odbiorcom;
9)
pobierania energii elektrycznej w sposób zagrażający urządzeniom dostawcy;
10)
niezawiadomienia przez odbiorcę o uszkodzeniu liczników albo o zerwaniu lub uszkodzeniu plomb nałożonych na liczniki przez organ administracji miar oraz dostawcę;
11)
stwierdzenia pobierania energii elektrycznej do celów niezgodnych z umową.
2.
Wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić:
1)
natychmiast - w wypadkach wymienionych w pkt 1, 2, 3, 4, 8, 9 i 10;
2)
po upływie 14 dni od doręczenia odbiorcy rachunku - w wypadku wymienionym w pkt 5;
3)
na wniosek właściwego organu prezydium rady narodowej - w wypadku wymienionym w pkt 6;
4)
po upływie 14 dni od doręczenia odbiorcy zawiadomienia - w wypadkach wymienionych w pkt 7 i 11.
3.
Nie można wstrzymać dostarczania energii elektrycznej z powodu zalegania z zapłatą należności za energię elektryczną dla obiektów związanych z obronnością kraju, obiektów użyteczności publicznej oraz dla obiektów o szczególnym znaczeniu. Nie można również z tego powodu pozbawić dopływu energii elektrycznej niezbędnej do utrzymania ruchu odbiorników, których działanie jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub urządzeń.
4.
O wstrzymaniu dostarczania energii elektrycznej na potrzeby jednostek gospodarki uspołecznionej z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4, dostawca obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie jednostkę nadrzędną odbiorcy. O popełnieniu czynu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przez osoby fizyczne dostawca obowiązany jest zawiadomić organy powołane do ścigania przestępstw.
5.
W wypadkach określonych w ust. 1 wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej na potrzeby:
1)
jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej - może nastąpić po uprzednim porozumieniu się dostawcy z Wojskową Inspekcją Paliwowo-Energetyczną,
2)
niektórych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych (jednostek wojskowych, Milicji Obywatelskiej, zakładów służby zdrowia oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych) - może nastąpić po uprzednim porozumieniu się dostawcy z organem sprawującym w tych jednostkach organizacyjnych nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.

Rozdział  5.

Przepisy końcowe.

§  18.
Warunki dostarczania energii elektrycznej z elektrowni przemysłowych do wspólnej sieci elektrycznej, jak również zasady i warunki wymiany energii elektrycznej pomiędzy zakładami energetycznymi powołanymi do zawodowego dostarczania tej energii, określają odrębne przepisy.
§  19.
Zasady, wysokość i sposób obliczania odszkodowania przysługującego odbiorcy w razie ograniczenia lub przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej albo pogorszenia parametrów dostarczanej energii elektrycznej określają odrębne przepisy.
§  20.
1.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w zakresie uregulowanym niniejszym zarządzeniem.
2.
W szczególności - stosownie do przepisów art. 21 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Energetyki z dnia 19 lipca 1952 r. w sprawie warunków dostawy energii elektrycznej przez przedsiębiorstwa energetyki zawodowej (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-75, poz. 1201, z 1955 r. Nr 51, poz. 527, z 1958 r. Nr 14, poz. 87 i Nr 24, poz. 141 oraz z 1964 r. Nr 62, poz. 286),
2)
zarządzenie nr 171 Ministra Energetyki z dnia 9 grudnia 1952 r. w sprawie wprowadzenia zmian w umowach zawieranych z odbiorcami energii elektrycznej,
3)
zarządzenie Ministrów: Energetyki, Gospodarki Komunalnej i Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 3 lipca 1954 r. w sprawie poboru energii elektrycznej w budynkach nowo oddawanych do użytku (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-81, poz. 943 i z 1964 r. Nr 62, poz. 286),
4)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 20 lutego 1958 r. w sprawie warunków dostawy energii elektrycznej osobom obowiązanym do uiszczenia opłaty elektryfikacyjnej (Monitor Polski Nr 14, poz. 87),
5)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 24 lipca 1958 r. w sprawie umów o dostawę energii elektrycznej dla przewoźnych zespołów silnikowych w rolnictwie oraz taryf energii elektrycznej dla tych zespołów (Monitor Polski Nr 58, poz. 329).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1971 r.
1 § 16 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 12 stycznia 1976 r. (M.P.76.6.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1976 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024