Dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 kwietnia 1964 r.
w sprawie dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 169 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się następujące rodzaje pojazdów, które nie odpowiadają niektórym warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295), zwanym dalej "rozporządzeniem":
1)
motocykle rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1957 r., nie wyposażone w szybkościomierz i licznik kilometrów (odmiennie od przepisów § 172 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia),
2)
autobusy i przyczepy autobusowe rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1971 r.:
a)
z siedzeniami o szerokości nie mniejszej niż 39 cm, o głębokości nie mniejszej niż 40 cm oraz o wysokości oparcia nie mniejszej niż 40 cm i szerokości oparcia nie mniejszej niż 39 cm,
b)
w których odległość pomiędzy dwoma siedzeniami ustawionymi przeciwlegle wynosi nie mniej niż 40 cm (odmiennie od przepisów § 175 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia),
3)
autobusy o długości 6 m lub większej, rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1967 r., z oknem (oknami) otwieranym tylko w razie szczególnej potrzeby (okno bezpieczeństwa) bez urządzenia umożliwiającego otwieranie go od wewnątrz i od zewnątrz, pod warunkiem umieszczenia obok okna młotka służącego do rozbijania szyby w razie szczególnej potrzeby oraz napisu na oknie: "Okno bezpieczeństwa. Rozbić w razie szczególnej potrzeby" (odmiennie od przepisów § 175 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia),
4)
samochody ciężarowe, autobusy i ciągniki, rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1965 r., ze światłami przeciwmgłowymi umieszczonymi na wysokości świateł oświetlających drogę oraz dalej niż 40 cm od bocznych krawędzi obrysu pojazdu, licząc od zewnętrznego skrajnego punktu płaszczyzny oświetlającej, jednak z zachowaniem odległości 60 cm pomiędzy wewnętrznymi krawędziami powierzchni oświetlających (odmiennie od przepisów § 174 ust. 6 pkt 4 rozporządzenia).
5)
niesamobieżne maszyny rolnicze na kołach nie ogumionych, ciągnięte przez ciągnik rolniczy, z ograniczeniem szybkości do 10 km na godzinę i pod warunkiem zachowania przepisów § 62 rozporządzenia (odmiennie od przepisów § 172 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia),
6)
ciągniki rolnicze, których cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 25 km na godzinę, oraz przyczepy ciągnięte przez te ciągniki bez światła "stop", sygnalizującego działanie hamulca samochodowego (odmiennie od przepisów § 174 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 15 rozporządzenia),
7)
samochody również z dwoma światłami cofania (odmiennie od przepisów § 174 ust. 17 pkt 1 rozporządzenia),
8)
rejestrowane w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 1 stycznia 1967 r. przyczepy ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym większym niż 3,5 t, lecz nie większym niż 5 t, jak również produkowane w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 1 marca 1967 r. niesamobieżne maszyny rolnicze o dopuszczanym ciężarze całkowitym większym niż 3,5 t, lecz nie większym niż 5,5 t, których największa dopuszczalna szybkość, z jaką mogą się poruszać, określona zgodnie z przepisem § 24 ust. 9 pkt 2 rozporządzenia, nie przekracza 25 km na godzinę, zaopatrzone w hamulec najazdowy (odmiennie od przepisów § 181 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia),
9)
produkowane przed dniem 1 marca 1967 r. niesamobieżne maszyny rolnicze bez hamulca, których dopuszczalny ciężar całkowity jest większy niż 1,5 t, lecz nie większy niż 1,8 t, jeżeli ciągnie je ciągnik rolniczy (odmiennie od przepisów § 181 ust. 4 pkt 3 lit. c) rozporządzenia),
10)
samobieżne maszyny rolnicze o asymetrycznej konstrukcji, wyposażone zamiast w światła pozycyjne w żółte światła obrysowe, umieszczone na wysokości nie niżej niż 40 cm i nie wyżej niż 190 cm na skrajniach obrysu, oraz w niesymetrycznie umieszczone światła do oświetlenia drogi przed pojazdem (odmiennie od przepisów § 186 rozporządzenia).
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1966 r. (M.P.66.32.170) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 lipca 1966 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.35.165

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.
Data aktu: 30/04/1964
Data ogłoszenia: 29/05/1964
Data wejścia w życie: 29/05/1964