Udział uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji i utrzymania dróg lokalnych oraz udziału dokonujących przewozu w kosztach wzmocnienia i naprawy mostów i wiaduktów drogowych na drogach publicznych.

UCHWAŁA Nr 257
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lipca 1963 r.
w sprawie udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji i utrzymania dróg lokalnych oraz udziału dokonujących przewozu w kosztach wzmocnienia i naprawy mostów i wiaduktów drogowych na drogach publicznych.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 90) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Udział w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych.

§  1.
1.
Przedsiębiorstwa (zakłady) państwowe i spółdzielcze, zwane w dalszym ciągu uspołecznionymi jednostkami gospodarczymi, których działalność (budowa, przebudowa, rozbudowa albo intensywna eksploatacja) powoduje konieczność budowy nowych lub przebudowy istniejących dróg lokalnych, oraz właściwy zarząd drogi obowiązane są wspólnie ustalić w formie pisemnego porozumienia:
1)
zakres niezbędnej inwestycji drogowej,
2)
sposób i termin:
a)
wykonania dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla tej inwestycji,
b)
wykonania inwestycji,
3)
wysokość oraz sposób i termin pokrywania przez uspołecznioną jednostkę gospodarczą odpowiedniego udziału w kosztach inwestycji drogowej.
2.
Koszty inwestycji drogowej obejmują wszelkie koszty bezpośrednio związane z budową i przebudową dróg lokalnych wraz z ich częściami składowymi i przynależnościami określonymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 90), zwanej dalej ustawą.
3.
Zawarcie porozumienia, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie umożliwiającym włączenie zamierzonej inwestycji do odpowiedniego planu inwestycyjnego na najbliższy rok kalendarzowy.
4.
Porozumienie powinno być odpowiednio skoordynowane z planem inwestycyjnym w zakresie budowy dróg prezydium właściwej rady narodowej.
5.
Niewykonanie, nienależyte wykonanie lub nieterminowe wykonanie przez strony zobowiązań wynikających z zawartego porozumienia (ust. 1) powoduje odpowiedzialność stron na ogólnych zasadach umów o roboty budowlano-montażowe.
§  2.
1.
Udział uspołecznionej jednostki gospodarczej określonej w § 1 w kosztach inwestycji drogowych stanowi taką część całości kosztów tych inwestycji, w jakiej obciążenie ruchem drogowym, wywołanym działalnością tej jednostki gospodarczej, uczestniczy lub będzie uczestniczyć w ogólnym obciążeniu ruchem na danym odcinku drogi.
2.
Obciążenie ogólne, jak również obciążenie wywołane działalnością określonych jednostek gospodarczych dla poszczególnych odcinków dróg lokalnych ustala właściwy zarząd drogi na podstawie dokonywanych pomiarów istniejącego lub na podstawie szacunku przewidywanego ruchu drogowego.
§  3.
1.
Szczególne wykorzystywanie drogi lokalnej przez uspołecznioną jednostkę gospodarczą (art. 49 pkt 2 ustawy) zachodzi wówczas, gdy obciążenie ruchem drogowym, wywołanym działalnością tej jednostki, przekracza 25% ogólnego obciążenia drogi.
2.
Udział uspołecznionej jednostki gospodarczej w kosztach utrzymania dróg lokalnych jest zryczałtowany.
3.
Koszty utrzymania dróg lokalnych obejmują wszelkie koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem tych dróg wraz z ich częściami składowymi i przynależnościami określonymi w art. 18 ust. 1 ustawy.
4.
Wysokość ryczałtu ustala w porozumieniu z zainteresowaną uspołecznioną jednostką gospodarczą zarząd drogi na podstawie rocznego zakresu robót związanych z konserwacją danej drogi i przy odpowiednim zastosowaniu przepisów § 2.
§  4.
Szczegółowy sposób obliczania obciążenia dróg lokalnych oraz ustalania wielkości udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych określi instrukcja Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej.
§  5.
Uspołeczniona jednostka gospodarcza, uczestnicząca w kosztach inwestycji drogowych (§ 1) lub utrzymania odcinka drogi lokalnej (§ 3), obowiązana jest zapewnić w ramach swego planu niezbędne środki na pokrycie swego udziału w tych kosztach.
§  6.
W razie niedojścia do porozumienia co do zakresu, terminu wykonania oraz wysokości udziału w kosztach inwestycji drogowej lub wysokości ryczałtu (§ 1 ust. 1 i § 3 ust. 4) – decyzje w tych sprawach wydaje:
1)
w stosunku do dróg lokalnych określonych w art. 13 ustawy – właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
2)
w stosunku do dróg lokalnych określonych w art. 14 ustawy – właściwy do spraw gospodarki komunalnej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a jeżeli droga położona jest na terenie miasta wyłączonego z województwa – Minister Gospodarki Komunalnej.
§  7.
W razie zgłoszenia przez uspołecznione jednostki gospodarcze zapotrzebowania na budowę lub przebudowę określonych dróg lokalnych z zastosowaniem wyższych warunków technicznych niż wymagane przy normalnej eksploatacji danej drogi, zarząd drogi może wyrazić zgodę na zastosowanie takich warunków, o ile uspołecznione jednostki gospodarcze pokryją wynikające stąd różnice kosztów.

Rozdział  2

Udział w kosztach wzmocnienia i naprawy mostów i wiaduktów na drogach publicznych.

§  8.
Dokonujący przewozu pojazdem przez most lub wiadukt drogowy na drogach publicznych ciężarów, przekraczających dopuszczalne obciążenie mostu lub wiaduktu drogowego, może zostać zobowiązany przez zarząd drogi do pokrycia kosztów:
1)
wzmocnienia tych obiektów w celu podniesienia ich nośności do wysokości niezbędnej dla przejazdu takiego pojazdu,
2)
naprawy uszkodzeń tych obiektów, spowodowanych przewozem nadmiernych ciężarów.
§  9.
1.
Zgłoszenie zarządowi drogi zamierzonego przewozu przez most lub wiadukt drogowy ciężarów, przekraczających dopuszczalne obciążenie tych obiektów, powinno nastąpić w terminie umożliwiającym sporządzenie odpowiedniej dokumentacji projektowej i kosztorysowej i wykonanie robót związanych ze wzmocnieniem mostu lub wiaduktu drogowego.
2.
Terminy, sposób i koszty sporządzenia dokumentacji oraz wykonania robót, o których mowa w ust. 1, ustala zarząd drogi w porozumieniu z dokonującym przewozu.
§  10.
Opracowanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej oraz wykonanie robót związanych ze wzmocnieniem lub naprawą uszkodzeń mostów i wiaduktów drogowych, jak również z rozbiórką dokonanego wzmocnienia, należy do właściwego zarządu drogi.
§  11.
1.
Koszty wzmocnienia lub naprawy uszkodzeń mostów i wiaduktów drogowych pokrywają dokonujący przewozu na podstawie faktury wraz z kosztorysem szczegółowym sporządzonej przez zarząd drogi w porozumieniu z dokonującymi przewozu.
2.
Wymienione w ust. 1 koszty obejmują:
1)
koszty opracowania dokumentacji projektowej i kosztorysowej dotyczącej wzmocnienia lub naprawy uszkodzeń mostów i wiaduktów drogowych,
2)
koszty robót związanych ze wzmocnieniem lub naprawą uszkodzeń mostów i wiaduktów drogowych,
3)
koszty rozbiórki dokonanego wzmocnienia mostów i wiaduktów drogowych.
§  12.
1.
Jeżeli wykonane wzmocnienie mostu lub wiaduktu, mające służyć do przewozów wielokrotnych, będzie tamować przepływ wód albo utrudniać żeglugę lub ruch kolejowy, zarząd drogi może dokonać całkowitej lub częściowej rozbiórki takiego wzmocnienia przed całkowitym jego wykorzystaniem na koszt dokonującego przewozów.
2.
W innych przypadkach niż wymienione w ust. 1 wzmocnienia mogą być pozostawione za zgodą zarządu drogi na określony czas, o ile dokonujący przewozów wyrazi zgodę na ponoszenie wszelkich kosztów związanych z ich utrzymaniem.

Rozdział  3

Przepisy końcowe.

§  13.
Inwestorem dla inwestycji drogowych, o których mowa w niniejszej uchwale, są właściwe zarządy dróg.
§  14.
W razie zniszczenia albo uszkodzenia drogi publicznej przez pojazdy należące do uspołecznionych jednostek gospodarczych, na skutek przejazdów tych pojazdów z ponadnormatywnym obciążeniem, jednostki te obowiązane są do wypłacenia właściwemu zarządowi drogi odpowiedniego odszkodowania.
§  15.
Uchwała nie dotyczy dojazdów do stacji kolejowych, portów handlowych morskich i śródlądowych oraz lotnisk określonych w art. 40 ustawy.
§  16.
1.
W uchwale nr 72a Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie udziału państwowych jednostek gospodarczych objętych planem centralnym w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski z 1958 r. Nr 32, poz. 182 i z 1960 r. Nr 65, poz. 309) w § 2 ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) ulic i dróg państwowych".

2.
W uchwale nr 494 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy ustalaniu opłat z tytułu uczestniczenia państwowych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji urządzeń komunalnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 5) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 pkt 4 po wyrazach "ulicach i drogach" dodaje się wyraz "państwowych",
2)
w § 4 ust. 3 po wyrazach "ulic i dróg" dodaje się wyraz "państwowych",
3)
w § 5 ust. 3 pkt 4 po wyrazach "ulic i dróg" dodaje się wyraz "państwowych".
§  17.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrom Komunikacji i Gospodarki Komunalnej oraz prezydiom rad narodowych.
§  18.
Uchwała wchodzi w życie po upływie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.68.335

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Udział uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji i utrzymania dróg lokalnych oraz udziału dokonujących przewozu w kosztach wzmocnienia i naprawy mostów i wiaduktów drogowych na drogach publicznych.
Data aktu: 19/07/1963
Data ogłoszenia: 18/09/1963
Data wejścia w życie: 19/10/1963