Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 6 kwietnia 1963 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950, z 1958 r. Nr 65, poz. 387 i z 1959 r. Nr 69, poz. 363) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie:

"NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP

§ 1. Ustala się następujące normy przebiegu opon:

1) dla opon produkcji krajowej:

a) wszystkich wymiarów, z wyjątkiem wymienionych pod lit. b), c), d), e) 30.000 km,

b) o wymiarach:

7.50–20 (z wyjątkiem ciągnikowych sześciowarstwowych), 8.25–20, 9.00–20, 11.00–20 (z wyjątkiem dwunastowarstwowych), 12.00–22 oraz 34 x 7 40.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20 45.000 km,

d) sześciowarstwowych ciągnikowych o wymiarze 7.50–20 30.000 km,

e) dwunastowarstwowych o wymiarze 11.00–20 35.000 km;

2) dla opon importowanych z Chińskiej Republiki Ludowej, Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Węgierskiej Republiki Ludowej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej wymiaru 20 cali angielskich lub 500 mm oraz o wymiarach 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiaru 7.50–16) 35.000 km,

b) o wymiarach 7.50–16, 7.50–20 i 8.25–20 45.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 50.000 km,

d) o wymiarach innych niż wymienione pod lit. a), b), c) 40.000 km;

3) dla opon innych niż wymienione w pkt 1 i 2:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej 20 cali angielskich lub 500 mm (z wyjątkiem wymiarów 6.00–16, 9.00–16 i 10.00–16) 40.000 km,

b) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej 20 cali angielskich lub 500 mm oraz 9.00–16, 10.00–16, 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiarów 7.50–20, 8.25–20, 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20) 50.000 km,

c) o wymiarze 8.25–20 60.000 km,

d) o wymiarach 6.00–16, 7.50–20 55.000 km,

e) pozostałych opon, nie wymienionych pod lit. a), b), c), d), oraz o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 65.000 km.

§ 2. W stosunku do nowych opon, których osnowa zawiera elementy metalowe, normy określone w § 1 podwyższa się o 40%.

§ 3. Norma przebiegu opony po bieżnikowaniu wynosi 40% normy określonej w § 1.

§ 4. 1. Norma przebiegu opony obowiązuje niezależnie od warunków użytkowania (eksploatacji ) pojazdu.

2. W razie stałego użytkowania opon w wyjątkowo trudnych warunkach jazd terenowych lub na placach budowy normy przebiegu tych opon mogą być przez użytkownika pojazdu obniżone w miarę konieczności, lecz najwyżej o 20%, za zgodą właściwego do spraw komunikacji organu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).

3. Dla pojazdów stale eksploatowanych na terenie zamkniętym, należącym do określonej jednostki, i nie poruszających się po drogach publicznych, normy przebiegu ogumienia ustala jednostka nadrzędna, zawiadamiając o tym równocześnie właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.

4. Wyjątkowe normy przebiegu opon, stale używanych na pojazdach używanych do wywozu drewna z wyrębów leśnych, ustala w razie potrzeby Minister Komunikacji na wniosek Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.";

2)
w instrukcji o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych, stanowiącej załącznik nr 2, wprowadza się następujące zmiany:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Magazynowanie ogumienia powinno odbywać się zgodnie z Polską Normą PN-59/C-94099. Wyroby gumowe. Wytyczne przechowywania i konserwacji (Monitor Polski z 1960 r. Nr 27, poz. 130).",

b)
w § 4 po ust. 3 dodaje się nowe ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Oponę przeznaczoną do bieżnikowania lub do trakcji wolnobieżnej należy wycofać z trakcji szybkobieżnej, niezależnie od wykonanego przez nią przebiegu, jeżeli stwierdzono, że jej zużycie osiągnęło granicę określoną warunkami technicznymi obowiązującymi przy zdawaniu opon do bieżnikowania.

5. Opony nie objęte przepisem ust. 4 należy wycofać z eksploatacji niezależnie od wykonanego przez nie przebiegu, jeżeli stwierdzono zużycie bieżnika w tym stopniu, że na szczycie opony przestaje być widoczny wzór (rzeźba) bieżnika, lub gdy na oponie posiadającej bieżnik z podkładem gumy kolorowej ukażą się plamy w kolorze podkładu.",

c)
w § 4 skreśla się ust. 6, a dotychczasowe ust. 4, 5 i 7 otrzymują kolejną numerację ust. 6, 7 i 8,
d)
w § 7 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zgodnie z ich nośnością (dopuszczalnymi obciążeniami) określoną w Polskich Normach, a w razie nieobjęcia określonego rodzaju opon tymi normami – zgodnie z danymi fabrycznymi,",

e)
w § 7 na końcu ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Nie należy w szczególności stosować opon bieżnikowanych na kołach przednich.",
f)
w § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Reklamację należy zgłaszać u tego dostawcy, który oponę dostarczył. Jeżeli dostawcą jest Centrala Techniczno-Handlowa "Motozbyt", to reklamację przyjmuje właściwa terenowo jednostka podległa tej centrali.",

g)
w § 12 ust. 1 wyrazy "załącznik nr 3" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 1",
h)
w § 12 ust. 8 wyrazy "załącznik nr 4" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 2";
3)
skreśla się załączniki nr 1 i nr 2 do instrukcji wymienionej w pkt 2;
4)
dotychczasowe załączniki nr 3 i nr 4 do instrukcji wymienionej w pkt 2 oznacza się kolejno jako załączniki nr 1 i nr 2.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.36.177

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.
Data aktu: 06/04/1963
Data ogłoszenia: 02/05/1963
Data wejścia w życie: 02/05/1963