Zasady tworzenia funduszu zakładowego na rok gospodarczy 1962/1963 w państwowych gospodarstwach rolnych.

UCHWAŁA Nr 260
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 września 1962 r.
w sprawie zasad tworzenia funduszu zakładowego na rok gospodarczy 1962/1963 w państwowych gospodarstwach rolnych.

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Uchwała dotyczy państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz działających według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw rolnych wchodzących w skład tych przedsiębiorstw, jak również państwowych gospodarstw rolnych stanowiących gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, zwanych w dalszym ciągu "gospodarstwami".
2.
Uchwała nie dotyczy państwowych gospodarstw rolnych Polskiej Akademii Nauk oraz gospodarstw eksperymentujących, nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa.

II.

Tworzenie funduszu zakładowego.

§  2.
1.
Do tworzenia funduszu zakładowego uprawnione są gospodarstwa, które w roku gospodarczym 1962/1963 osiągną zysk bilansowy.
2.
Prawo do tworzenia funduszu zakładowego mają pomocnicze gospodarstwa rolne jednostek budżetowych, które oprócz spełnienia warunku, wymienionego w ust. 1, wykonają planowe zadania w zakresie działalności naukowo-badawczej lub dydaktycznej.
3.
Wysokość odpisów na fundusz zakładowy wynosi:
1)
13-15% zysku bilansowego,
2)
20% sumy stanowiącej poprawę wyniku w porównaniu do roku gospodarczego 1961/1962,
3)
15-20% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.
4.
Wysokość odpisów w granicach określonych w ust. 3 pkt 1 i 3 dla gospodarstw rolnych na terenie poszczególnych województw i powiatów ustali Minister Rolnictwa.
5.
We wszystkich gospodarstwach posiadających czynne gorzelnie zysk bilansowy jako podstawę do odpisów na fundusz zakładowy pomniejsza się o 1 zł za każdy litr spirytusu, wyprodukowany w roku gospodarczym 1962/1963.
6.
Minister Rolnictwa może wprowadzić inne ograniczenia odpisów na fundusz zakładowy w gospodarstwach wyposażonych w specjalne urządzenia produkcyjne, mające wpływ na rozmiary akumulacji.
7.
Ogólna suma odpisów na fundusz zakładowy obliczona według zasad podanych w ust. 3, 4, 5 i 6 nie może przekraczać:

- 50% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1962/1963 w tych gospodarstwach, w których zysk pokrywa w całości obliczone odpisy,

- 30% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1962/1963 w pozostałych gospodarstwach.

8.
Jeżeli suma odpisów na fundusz zakładowy jest niższa od 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1962/1963, odpisu dokonuje się w wysokości 2% tego funduszu płac, nienależnie od wysokości zysku bilansowego.
9.
Jeżeli zysk gospodarstwa nie pokrywa odpisów na fundusz zakładowy, różnice uzupełnia się dotacją budżetową. Wysokość dotacji nie może przewyższać 10% planowanego funduszu płac. Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów może w uzasadnionych przypadkach zezwolić na podwyższenie dotacji do wysokości 30% planowanego funduszu płac, gdy przedsiębiorstwo uzyskało znaczny przyrost produkcji i poprawę wskaźników finansowych, wykonując ważne dodatkowe zadania produkcyjne.
§  3.
1.
Przy ustalaniu, czy gospodarstwu przysługuje prawo do funduszu zakładowego, jak również przy obliczaniu wysokości tego funduszu wyłącza się różnice wynikające z wprowadzonych w roku gospodarczym 1962/1963 (po dniu 1 lipca 1962 r.) urzędowych zmian cen zakupionych materiałów, usług obcych, stawek płac, składek na ubezpieczenie rzeczowe i społeczne, stawek podatkowych oraz stawek amortyzacji. Przepis ten nie dotyczy zmian cen i stawek, których skutki finansowe zgodnie z odrębnymi przepisami pokrywane są dotacjami przedmiotowymi, zaliczanymi do dochodów gospodarstwa.
2.
Przy ustalaniu poprawy wyniku finansowego oraz wzrostu produkcji towarowej netto w stosunku do roku poprzedniego należy wyeliminować skutki finansowe wprowadzonych w ciągu roku urzędowych zmian cen na produkty dostarczone Państwu.
3.
Upoważnia się Ministra Rolnictwa (ministrów zainteresowanych resortów) do określenia innych poza wymienionymi w ust. 1 i 2 korekt wyniku bilansowego i wartości produkcji towarowej netto jako podstawy do odpisów na fundusz zakładowy z tytułów określonych w § 2 ust. 3.
§  4.
Odpisy na fundusz zakładowy ulegają pomniejszeniu z tytułu nieuzasadnionego przekroczenia funduszu płac planowanego na rok gospodarczy 1962/1963, na zasadach określonych w § 21 uchwały nr 106 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1962 r. w sprawie zasad i trybu kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki (Monitor Polski Nr 29, poz. 123).
§  5.
1.
Jeżeli gospodarstwo osiągnęło zysk w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami lub ze szkodą dla interesu społecznego, podstawa odpisów na fundusz zakładowy podlega pomniejszeniu o sumę zysku nieprawidłowego
2.
Za zysk nieprawidłowy podlegający odliczeniu od wyniku bilansowego uważa się:
1)
niewykonanie planowanych remontów i konserwacji, powodujące utrzymywanie w złym stanie lub niszczenie budynków, maszyn, urządzeń melioracyjnych oraz innych środków trwałych,
2)
niedokonywanie planowych wydatków na bezpieczeństwo i higienę pracy,
3)
niewykonywanie niezbędnych zabiegów agrotechnicznych lub zootechnicznych przewidzianych w planie gospodarczo-finansowym na rok 1962/1963.

III.

Podział funduszu zakładowego.

§  6.
1.
Środki funduszu zakładowego przeznacza się na:
1)
inwestycje oraz remonty kapitalne i bieżące w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz budynków i sprzętu o przeznaczeniu socjalnym - w wysokości nie mniejszej niż 25% ogólnej sumy odpisów na fundusz zakładowy,
2)
nagrody pieniężne i rzeczowe (w naturze), przy czym łączna suma wypłat na ten cel nie może przekroczyć 8,5% osobowego funduszu płac gospodarstwa planowanego na rok gospodarczy 1962/1963,
3)
wydatki o charakterze socjalno-bytowym i kulturalno-oświatowym w wysokości do 4% sumy osobowego funduszu płac planowanego na rok 1962/1963.
2.
Cześć funduszu zakładowego pozostałą po przeznaczeniu odpowiednich jego części na cele wymienione w ust. 1 przeznacza się dodatkowo na cele określone w ust. 1 pkt 1.
3.
Jeżeli ogólna suma odpisów na fundusz zakładowy nie przekracza 4% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1962/1963, środki tego funduszu mogą być w całości przeznaczone na nagrody.

IV.

Odpisy na fundusz premiowy.

§  7.
1.
Gospodarstwa, które w roku gospodarczym 1962/1963 pomniejszą stratę bilansową w stosunku do roku poprzedniego, uprawnione są do dokonania odpisu na fundusz premiowy w wysokości:
1)
20% sumy stanowiącej poprawę wyniku bilansowego w stosunku do roku gospodarczego 1961/1962,
2)
10% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.
2.
Przy ustalaniu poprawy wyniku i wzrostu wartości produkcji towarowej netto należy stosować odpowiednio przepisy §§ 3, 4 i 5.
3.
Środki funduszu premiowego przeznacza się na:
1)
nagrody pieniężne i w naturze, przy czym łączna suma wypłat na ten cel nie może przekroczyć 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy 1962/1963,
2)
na inwestycje oraz remonty kapitalne i bieżące w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz budynków i sprzętu o przeznaczeniu socjalnym, jak również na wydatki o charakterze socjalno-bytowym i kulturalno-oświatowym.
4.
Na wydatki o charakterze socjalno-bytowym i kulturalno-oświatowym może być przeznaczona suma nie przekraczająca 4% planowanego osobowego funduszu płac.
5.
Dyrektor wojewódzkiego zjednoczenia państwowych gospodarstw rolnych lub jednostki równorzędnej w uzasadnionych przypadkach może zwiększyć część środków funduszu premiowego przeznaczoną na nagrody, nie więcej jednak niż do wysokości 4% planowanego osobowego funduszu płac.
6.
Fundusz premiowy, o którym mowa w ust. 1, pokrywany jest z dotacji budżetowej. Przy ustalaniu wysokości dotacji stosuje się odpowiednio przepis § 2 ust. 9.

V.

Korzystanie z funduszu zakładowego lub premiowego przez pracowników zarządów przedsiębiorstw wielozakładowych.

§  8.
1.
Pracownicy zarządu przedsiębiorstwa wielozakładowego, którego podległe jednostki działają według zasad rozrachunku gospodarczego i obowiązane są do sporządzenia samodzielnych sprawozdań finansowych (bilansów), mają prawo do uczestnictwa w funduszu zakładowym, jeżeli roczne sprawozdanie finansowe całego przedsiębiorstwa wykazuje zysk, lub do uczestnictwa w funduszu premiowym, jeżeli roczne sprawozdanie finansowe całego przedsiębiorstwa wykazuje zmniejszenie straty bilansowej w stosunku do roku poprzedniego.
2.
Fundusz zakładowy lub fundusz premiowy dla pracowników zarządu przedsiębiorstwa ustala się w takim procencie planowanego osobowego funduszu płac zarządu na rok gospodarczy 1962/1963, jaki wynika ze stosunku łącznej kwoty odpisów w gospodarstwach na fundusz zakładowy oraz na fundusz premiowy do łącznej sumy planowanego w roku gospodarczym 1962/1963 osobowego funduszu płac wszystkich podległych gospodarstw.
3.
Jeżeli suma odpisów na fundusz zakładowy, dokonanych zgodnie z ust. 2, jest niższa w przedsiębiorstwie wielozakładowym wykazującym zysk od 2% planowanego osobowego funduszu płac zarządu, odpisów dokonuje się w wysokości 2% tego funduszu płac.
4.
Na fundusz zakładowy zarządu przeznacza się środki z wpłat z zysku podległych jednostek, a w razie braku tych wpłat lub ich niedostatecznej wysokości - z dotacji budżetowej.
5.
Fundusz premiowy zarządu pokrywany jest z dotacji budżetowej.

VI.

Przepisy końcowe.

§  9.
Dotacje przedmiotowe, z których zgodnie z odrębnymi przepisami korzystają gospodarstwa, nie są potrącane przy ustalaniu podstawy odpisów na fundusz zakładowy.
§  10.
Fundusz zakładowy i premiowy tworzy się na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego na rok gospodarczy 1962/1963. W ciągu roku gospodarstwa nie mają prawa dokonywania zaliczkowych odpisów na te fundusze.
§  11.
Wysokość odpisów podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną. Składając wniosek o zatwierdzenie odpisu gospodarstwo powinno dokonać przelewu pełnej sumy objętej wnioskiem na specjalny rachunek bankowy i podlegający oprocentowaniu.
§  12.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów niniejszej uchwały jednostka nadrzędna, niezależnie od pociągnięcia do odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej, może przypisać do zwrotu kierownikowi (dyrektorowi) i głównemu (starszemu) księgowemu całość lub część pobranej nagrody.
§  13.
1.
Wynikające z § 2 ust. 4 i 6 oraz § 3 ust. 3 uprawnienia Ministra Rolnictwa wykonują w stosunku do gospodarstw podległych lub nadzorowanych przez innych ministrów albo przez urzędy centralne właściwi ministrowie lub kierownicy urzędów centralnych.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnych wydadzą szczegółowe przepisy regulujące tryb tworzenia i wykorzystania funduszu zakładowego na rok gospodarczy 1962/1963.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1962 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024