Zasady systemu finansowego zjednoczeń.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 stycznia 1959 r.
w sprawie zasad systemu finansowego zjednoczeń.

Na podstawie § 36 ust. 1 pkt 4 uchwały nr 392 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie zasad podziału zysku, różnic wyrównawczych, pokrywania strat, finansowania środków obrotowych, inwestycji i kapitalnych remontów w przedsiębiorstwach przemysłu oraz zasad gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłu na 1959 r. (Monitor Polski Nr 88, poz. 491) i w związku z uchwałą nr 128 Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 r. w sprawie zmian struktury organizacyjnej państwowego przemysłu kluczowego, zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Zarządzenie dotyczy jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami państwowymi rozliczającymi się z budżetem centralnym, utrzymywanych z wpłat należących do nich przedsiębiorstw, zwanych w dalszym ciągu "zjednoczeniami".

II.

Składniki majątkowe i zasady pokrywania wydatków administracyjnych zjednoczeń.

§  2.
1.
Zjednoczenie dysponuje majątkiem (własnymi środkami trwałymi i obrotowymi), który stanowią:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz administracyjny.
2.
Fundusz statutowy stanowi równowartość ośrodków trwałych i nakładów inwestycyjnych w obiektach obcych, liczonych w wartości początkowej.
3.
Fundusz administracyjny tworzy się z wpłat przedsiębiorstw należących do zjednoczenia.
4.
Wpłaty przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 3, wpływają na rachunek rozliczeniowy funduszu administracyjnego we właściwym oddziale banku finansującego. Z rachunku tego zjednoczenie pokrywa swoje wydatki administracyjne.
5.
Oprócz rachunku rozliczeniowego, o którym mowa w ust. 4, zjednoczenie może posiadać we właściwym oddziale banku finansującego następujące bankowe rachunki:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat (dla przedsiębiorstw należących do zjednoczenia),
2)
rachunek funduszu rezerwowego.
6.
Zjednoczenie może otwierać ponadto na podstawie obowiązujących przepisów inne bankowe rachunki, jak np.:
1)
rachunki własnej działalności gospodarczej,
2)
rachunki jednostek organizacyjnych, działających w ramach zjednoczenia na zasadach wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
rachunki akcji specjalnych,
4)
rachunek funduszu postępu technicznego,
5)
rachunek scentralizowanej amortyzacji przedsiębiorstw.
§  3.
1.
Wysokość rocznej sumy wpłat przedsiębiorstw na fundusz administracyjny ustala zjednoczenie w ramach sumy, jaką zamyka się roczny preliminarz wydatków administracyjnych zjednoczenia.
2.
Zasady wyznaczania sum wpłat przypadających na poszczególne przedsiębiorstwa (zakłady), jak również sposób i terminy wpłat ustalą właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych).
§  4.
Zjednoczenie ujmuje swą działalność w rocznym planie finansowym, sporządzonym według wzoru, stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. Plan finansowy zatwierdza właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) przy ustaleniu zbiorczego preliminarza działalności administracyjnej wszystkich zjednoczeń (§ 6 ust. 3).
§  5.
Zjednoczenie sporządza w ramach rocznego planu finansowego preliminarz działalności administracyjnej na podstawie wytycznych właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) uzgodnionych z Ministrem Finansów.
§  6.
1.
Zjednoczenie przedstawia opracowany projekt planu finansowego w 3 egzemplarzach do zatwierdzenia właściwemu ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego).
2.
Jeden egzemplarz zatwierdzonego planu finansowego ministerstwa (urzędy centralne) przesyłają bankom finansującym.
3.
Zbiorczy projekt preliminarza działalności administracyjnej (część I planu finansowego) wszystkich zjednoczeń ministerstwo (urząd centralny) przedstawia Ministerstwu Finansów w terminie przewidzianym dla złożenia projektu budżetu, jako załącznik do bilansu dochodów i wydatków.
§  7.
1.
Zatwierdzone przez właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) preliminarze działalności administracyjnej (część I planu finansowego) stanowią dla banku finansującego podstawę finansowania z rachunku bankowego, o którym mowa w § 2 ust. 4.
2.
Ogólna suma zatwierdzonego preliminarza działalności administracyjnej (część I planu finansowego) stanowi dla oddziału banku finansującego górną granicę finansowania wydatków związanych z utrzymaniem zjednoczenia.
3.
Wykorzystywanie funduszu płac przez zjednoczenie podlega kontroli bankowej według zasad przewidzianych dla funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstw należących do zjednoczenia.
§  8.
1.
Zjednoczenie uprawnione jest do dokonywania zmian w preliminarzu działalności administracyjnej (część I planu finansowego), polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2.
2.
Zmiany w preliminarzu powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty, kwoty preliminowanych wydatków osobowych, kwoty na nagrody, kwoty funduszu dyspozycyjnego oraz kwoty wydatków o charakterze inwestycyjnym - mogą następować jedynie za zgodą właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
§  9.
Środki na nagrody dla pracowników własnych zjednoczenie przewiduje w swoim preliminarzu działalności administracyjnej (część I planu finansowego) na podstawie § 7 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 1956 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w centralnych zarządach i zarządach (Monitor Polski Nr 33, poz. 412).
§  10.
1.
Zjednoczenie przewiduje w ramach swego preliminarza działalności administracyjnej (część I planu finansowego) środki na fundusz dyspozycyjny, o którym mowa w § 4 uchwały nr 518 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów centralnych zarządów przemysłu (Monitor Polski Nr 83, poz. 975).
2.
Funduszem dysponuje dyrektor zjednoczenia, stosownie do przepisów obowiązujących w sprawie funduszu dyspozycyjnego.
§  11.
Nakłady na inwestycje zdecentralizowane, służące do wykonywania przez zjednoczenie jego działalności administracyjnej, oraz nakłady na kapitalne remonty w tym zakresie pokrywane są ze środków przewidzianych na ten cel w preliminarzu działalności administracyjnej (część I planu finansowego). Zjednoczenie nie dokonuje amortyzacji środków trwałych przeznaczonych dla potrzeb działalności administracyjnej.
§  12.
1.
Wydatki osobowe rady techniczno-ekonomicznej, działającej przy zjednoczeniu, są preliminowane i pokrywane w ramach bezosobowego funduszu płac.
2.
Za udział w posiedzeniach i pracach rady techniczno-ekonomicznej przysługuje jej członkom wynagrodzenie zgodnie z przepisami o komisjach resortowych.
§  13.
Nie wykorzystane w danym roku operacyjnym środki na rachunku rozliczeniowym funduszu administracyjnego (§ 2 ust. 4) zjednoczenia podlegają przekazaniu w ostatnim dniu każdego roku w całości na fundusz rezerwowy zjednoczenia.

III.

Zasady administrowania funduszami i finansowania działalności gospodarczej zjednoczeń.

§  14.
Zasady dokonywania wpłat i gospodarowania środkami na rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz na rachunku funduszu rezerwowego regulują przepisy uchwały nr 392 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie zasad podziału zysku, różnic wyrównawczych, pokrywania strat, finansowania środków obrotowych, inwestycji i kapitalnych remontów w przedsiębiorstwach przemysłu oraz zasad gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłu na 1959 r. (Monitor Polski Nr 88, poz. 491) oraz wydane na jej podstawie przepisy szczegółowe.
§  15.
1.
Koszty działalności gospodarczej, prowadzonej przez zjednoczenie na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia we wspólnym interesie przedsiębiorstw i w ich imieniu, pokrywa zjednoczenie ze środków posiadanych na rachunkach akcji specjalnych.
2.
Na rachunki akcji specjalnych zjednoczenia wpływają środki od przedsiębiorstw, pochodzące z przewidzianych w ich planach odpowiednich źródeł finansowych.
3.
Pobieranie przez zjednoczenie wpłat od przedsiębiorstw na pokrycie kosztów działalności gospodarczej powinno poprzedzać ustalenie w ramach planu finansowego zjednoczenia preliminarza wydatków tej działalności oraz uzgodnienie z zainteresowanymi przedsiębiorstwami ich udziału w kosztach.
4.
Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, o ile obowiązujące przepisy lub założenia przyjęte przez zjednoczenie nie przewidują inaczej, powinna być realizowana w granicach kosztów własnych W razie niewykorzystania części środków pochodzących z wpłat przedsiębiorstw decyzję w sprawie ich przeznaczenia podejmuje kolegium zjednoczenia.
§  16.
1.
Zjednoczenie może w trybie obowiązujących przepisów powoływać do prowadzenia stałej działalności gospodarczej jednostki organizacyjne, działające w ramach zjednoczenia na zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, mogą być wyposażone przez zjednoczenie w środki własne w wysokości niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej, z wpłat zadeklarowanych przez przedsiębiorstwa zgodnie z § 15 ust. 3 albo z innych źródeł (np. kredyt bankowy, fundusz rezerwowy).
3.
Na pokrycie potrzeb jednostek wymienionych w ust. 1 zjednoczenie może zaciągać w oddziale banku finansującego kredyty na warunkach ustalonych dla przedsiębiorstw.
4.
Jednostki wymienione w ust. 1 prowadzą działalność gospodarczą na podstawie sporządzonych w ramach planu finansowego zjednoczenia planów techniczno-ekonomicznych według wzoru obowiązującego dla odpowiednich przedsiębiorstw i posiadają własne rachunki bankowe. Jednostki te obowiązują zasady podziału zysku analogiczne do zasad obowiązujących przedsiębiorstwa danego ministerstwa (zjednoczenia), z tym że zjednoczenie może centralizować część zysku pozostałego do dyspozycji jednostek, o których mowa w ust. 1, na rachunku bankowym własnej działalności gospodarczej.
5.
W razie zaprzestania działalności jednostki wymienionej w ust. 1 środki uzyskane z likwidacji przydzielanego jej majątku podlegają przekazaniu w całości na rzecz funduszu rezerwowego zjednoczenia.
6.
Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona na podstawie sporządzonych w ramach planu finansowego zjednoczenia preliminarzy dochodów i wydatków własnej działalności gospodarczej. W tym przypadku przepisy ust. 2-5 nie mają zastosowania, a działalność finansowana jest bezpośrednio z rachunku bankowego własnej działalności gospodarczej.

IV.

Księgowość i sprawozdawczość zjednoczeń.

§  17.
1.
Zjednoczenie prowadzi księgowość na podstawie planu kont, opracowanego na podstawie branżowego planu kont stosowanego przez przedsiębiorstwa należące do działu gospodarki narodowej, który posiada przeważający charakter w danym zjednoczeniu.
2.
Plany kont zjednoczenia powinny również obejmować konta wyodrębnionych dotychczas księgowości: rozliczeń z tytułu wyników i środków obrotowych (księgowość rozliczeń z budżetem), rozliczeń różnic budżetowych, funduszu rezerwowego i innych funduszów specjalnego przeznaczenia.
3.
W razie prowadzenia przez zjednoczenie działalności gospodarczej w formie określonej w § 16 ust. 6, plan kont zjednoczenia należy uzupełnić kontami służącymi do ewidencji operacji związanych z tą działalnością.
4.
W razie powołania jednostek organizacyjnych działających w ramach zjednoczenia na zasadach wewnętrznego rozrachunku gospodarczego jednostki te mogą prowadzić oddzielną księgowość według planu kont obowiązującego przedsiębiorstwa, które prowadzą analogiczną działalność gospodarczą.
§  18.
1.
Zjednoczenie prowadzi ewidencję środków z wpłat przedsiębiorstw, ponoszonych kosztów oraz zmian w stanie funduszu statutowego i funduszu administracyjnego, zgodnie z niżej podanymi zasadami:
1)
należne od przedsiębiorstw wpłaty księgować należy w ciężar konta 092 "Rozrachunki bieżące" przy jednoczesnym uznaniu konta 106 "Inne fundusze" - konto analityczne "Fundusz administracyjny zjednoczenia";
2)
wpływy środków stanowiących równowartość wpłat przedsiębiorstw należy księgować w ciężar konta 043 "Rachunek rozliczeniowy" i na dobro konta 092 "Rozrachunki bieżące";
3)
koszty administracyjne zjednoczenia należy księgować w ciężar konta 159 "Koszty administracyjne zjednoczenia" z podziałem w analityce według pozycji przewidzianych w planie kosztów;
4)
straty i zyski nadzwyczajne zjednoczenia księgowane są na koncie 201 "Straty i zyski";
5)
zmiany w stanie środków trwałych rejestrowane są na odpowiednich kontach środków trwałych (001, 002) oraz na koncie 031 "Fundusz statutowy"; przy likwidacji środków trwałych na koncie 031 "Fundusz statutowy" księguje się wartość likwidowanych środków trwałych;
6)
konto 159 "Koszty administracyjne zjednoczenia" zamyka się w końcu roku przenosząc jego saldo w ciężar konta 201 "Straty i zyski";
7)
konto 201 "Straty i zyski" zamyka się w końcu roku, przenosząc jego saldo na konto 106 "Inne fundusze" ("Fundusz administracyjny zjednoczenia" bądź "Fundusz rezerwowy zjednoczenia" - jeśli chodzi o zysk z własnej działalności gospodarczej);
8)
podane w pkt 1-7 symbole i nazwy kont, przewidziane w ramowym planie kont dla prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego państwowych przedsiębiorstw przemysłu wielkiego i średniego, w zjednoczeniach należących do innych działów gospodarki narodowej należy zastąpić symbolami i nazwami właściwych ramowych planów kont.
2.
Ewidencję operacji gospodarczych nie wymienionych w ust. 1 należy prowadzić zgodnie z przepisami zawartymi w branżowych planach kont.
§  19.
W celu umożliwienia bieżącej kontroli wydatków zjednoczenie prowadzi szczegółową ewidencję wykonywania preliminarza wydatków działalności administracyjnej na kartach wydatków według wzoru, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Ewidencję tę prowadzi się na podstawie odpowiednich zapisów na stronie Ma kont środków pieniężnych.
§  20.
Zjednoczenie obowiązane jest do składania jednostce nadrzędnej:
1)
kwartalnych sprawozdań o wydatkach i dochodach działalności administracyjnej według wzoru, stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po kwartale sprawozdawczym, po uzgodnieniu stanów rachunków bankowych;
2)
sprawozdań finansowych w terminach i według wzorów przewidzianych w obowiązujących instrukcjach w zakresie sprawozdawczości finansowej, wydanych przez Ministerstwo Finansów i Główny Urząd Statystyczny;

3

sprawozdań z działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach rozrachunku gospodarczego według przepisów obowiązujących dla sprawozdawczości przedsiębiorstw.

§  21.
Nie uzgodnienie z bankiem finansującym stanów rachunków bankowych w terminie obowiązującym dla sprawozdań, o których mowa w § 20 pkt 1, uprawnia właściwy bank do wstrzymania finansowania.
§  22.
Na podstawie sprawozdań, o których mowa w § 20 pkt 1, ministerstwa (urzędy centralne) sporządzają i przedstawiają Ministerstwu Finansów zbiorcze sprawozdania kwartalne zjednoczeń wraz z odpisem wydanych w związku z tym zarządzeń, zmierzających do usunięcia stwierdzonych uchybień. Termin złożenia zbiorczych sprawozdań i odpisów analiz ustala się na 45 dni po upływie kwartału sprawozdawczego.

V.

Przepisy końcowe.

§  23.
Uprawnienia i obowiązki zjednoczenia jako dysponenta kredytów budżetowych określają przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221).
§  24.
Do zjednoczenia nie mają zastosowania przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1954 r. w sprawie systemu finansowania oraz opracowywania i zatwierdzania preliminarzy wydatków oraz sprawozdań jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów (Monitor Polski z 1955 r. Nr 28, poz. 274).
§  25.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

PLAN FINANSOWY NA ROK ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

KARTA WYDATKÓW

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

SPRAWOZDANIE O WYDATKACH I DOCHODACH Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ ZJEDNOCZENIA

za kwartał .......... 195... r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.8.33

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady systemu finansowego zjednoczeń.
Data aktu: 09/01/1959
Data ogłoszenia: 24/01/1959
Data wejścia w życie: 24/01/1959, 01/01/1959