Tryb dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 czerwca 1957 r.
w sprawie trybu dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe. *

Na podstawie § 3 ust. 1 uchwały nr 14 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1957 r. w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 28) zarządza się, co następuje:

I.

Zakres obowiązywania.

§  1.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują wszystkie jednostki gospodarki uspołecznionej w zakresie rozliczeń za wykonane przez nie roboty budowlano-montażowe na rzecz innych jednostek gospodarki uspołecznionej, organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, z wyłączeniem robót wykonanych na rzecz rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
2.
Ministrowie nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mogą w porozumieniu z Ministrem Finansów ustalić odrębny tryb rozliczeń za roboty wykonane przez te przedsiębiorstwa.

II.

Dokumentacja rozliczeń.

§  2.
1.
Podstawą rozliczeń za wykonane roboty są faktury sporządzone przez wykonawcę, zgodnie z umową po całkowitym bądź też częściowym wykonaniu zamówienia zgodnie z przepisami §§ 40-42 i 54-62 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe, zwanych w dalszym ciągu "ogólnymi zasadami umów", stanowiących załącznik do uchwały nr 14 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1957 r. (Monitor Polski Nr 4, poz. 28), zwanej dalej "uchwałą".
2.
Podział obiektów na elementy scalone następuje na podstawie zarządzeń ministrów (kierowników urzędów centralnych) wydanych na podstawie § 3 ust. 2 uchwały.
3.
W przypadku braku kosztorysu lub gdy kosztorys nie zawiera podziału obiektu na elementy scalone, podziału tego dokonują strony w formie pisemnej.
4.
Faktury za wykonane roboty budowlano-montażowe nie mogą obejmować należności z tytułu świadczeń nie związanych bezpośrednio z robotami budowlano-montażowymi, a w szczególności świadczeń określonych w § 61 ogólnych zasad umów.
5.
Rozliczenia za świadczenia, o których mowa w § 61 ogólnych zasad umów, następują na zasadach uchwały nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, roboty i usługi (Monitor Polski z 1955 r. Nr 66, poz. 861 oraz z 1956 r. Nr 100, poz. 1153 i z 1957 r. Nr 28, poz. 187), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą nr 527/55".
§  3.
1.
Faktury należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Istotnymi składnikami faktury są:
1)
protokoły odbioru robót, sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia, oraz
2)
w przypadkach, o których mowa w § 40 ust. 2 i 3 ogólnych zasad umów - kosztorysy wykonawcze, sporządzane w sposób określony w załączniku nr 3 do zarządzenia,
3)
w przypadkach zaś, o których mowa w § 40 ust. 4-6 ogólnych zasad umów - obliczenie wartości robót, sporządzone w sposób określony w załączniku nr 4 do zarządzenia.
3.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) sprawujący nadzór nad wykonawcami mogą w razie potrzeby wprowadzić zmiany do wzorów dokumentów, o których mowa w ust. 2.
§  4.
Faktura powinna obejmować całkowitą należność wykonawcy za zakończone i odebrane przez zamawiającego obiekty lub elementy scalone łącznie z robotami zleconymi dodatkowo przez zamawiającego w trakcie wykonywania robót.
§  5.
Protokoły odbioru robót sporządza każdy wykonawca oddzielnie co do zakończonych elementów scalonych w poszczególnych obiektach.

III.

Tryb rozliczeń.

§  6.
1.
Faktury za roboty budowlano-montażowe są opłacane stosownie do umowy albo w drodze inkasa bankowego na podstawie żądań zapłaty (akceptowa forma rozliczeń), albo w drodze pozainkasowej na podstawie polecenia przelewu (rozliczenia pozainkasowe).
2.
Jeśli strony nie ustaliły w umowie trybu opłacania faktur, faktury za roboty opłacane są w drodze inkasa bankowego.
3.
Rozliczenia ostateczne, o których mowa w § 58 ogólnych zasad umów, dokonywane są w drodze pozainkasowej.
§  7.
1.
Akceptowa forma rozliczeń polega na wyrażeniu przez płatnika (zamawiającego) zgody (akceptu) na pokrycie z jego rachunku bankowego należności wynikających z faktur.
2.
Wykonawca sporządza na podstawie wystawionych faktur bankowy dokument rozliczeniowy "żądanie zapłaty" i składa go w banku dla niego właściwym.
3.
Wykonawca dołącza do żądania zapłaty oryginał faktury wraz z załącznikami. Dokumenty te bank przesyła płatnikowi.
§  8.
W zakresie terminu i formy akceptu mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 5 uchwały nr 527/55.
§  9.
1.
Odmowa akceptu całości lub części roszczenia objętego żądaniem zapłaty powinna zawierać szczegółowe ustalenia przyczyny odmowy. Jeśli odmowa akceptu dotyczy robót wykonanych przez dwóch lub więcej wykonawców, przyczyny i kwoty odmowy akceptu należy podać odrębnie w odniesieniu do każdego wykonawcy.
2.
Ustalenia kierownika robót i inspektora nadzoru zawarte w protokole odbioru robót są wiążące dla stron.
3.
Odmowa akceptu powinna być złożona przez płatnika w terminie akceptu w formie pisma doręczonego wraz z kopią bankowi płatnika. Po otrzymaniu odmowy akceptu bank przesyła wykonawcy kopię potwierdzonej odmowy akceptu.
§  10.
Bank płatnika obciąża rachunek płatnika w następnym dniu roboczym po upływie terminu akceptu (akcept milczący) lub po wyraźnym pisemnym zaakceptowaniu żądania zapłaty (akcept wyraźny), przyjmując za podstawę saldo jego rachunku na koniec ostatniego dnia terminu akceptu.
§  11.
1.
Pozainkasowa forma rozliczeń polega na złożeniu przez płatnika (zamawiającego) w banku dla niego właściwym polecenia pokrycia z jego środków należności wykonawcy objętej fakturą. Oryginał faktury wraz z kopią i załącznikami wykonawca składa bezpośrednio zamawiającemu.
2.
Płatnikowi przysługuje pięciodniowy termin na sprawdzenie faktury. Termin ten obejmuje dni robocze i biegnie od następnego dnia po dacie otrzymania przez płatnika faktury i załączników.
3.
Najpóźniej w ostatnim dniu terminu, o którym mowa w ust. 2, płatnik obowiązany jest do wystawienia polecenia przelewu w wysokości uznanego roszczenia wykonawcy i do złożenia polecenia przelewu w banku lub też do wysłania wykonawcy zawiadomienia o przyczynach odmowy zapłaty.
4.
Do polecenia przelewu płatnik obowiązany jest dołączyć kopię faktury wraz z załącznikami wymienionymi w § 3 ust. 2 zarządzenia.
5.
Polecenia przelewu podlegają wykonaniu najpóźniej następnego dnia po złożeniu ich w banku płatnika, przyjmując za podstawę saldo na rachunku płatnika.
§  12.
Do rozliczeń za roboty budowlano-montażowe mają odpowiednio zastosowanie przepisy o karach za zwłokę, o pokrywaniu żądań zapłaty należności objętych tytułami wykonawczymi, o kolejności pokrywania płatności w razie braku dostatecznych środków na rachunku płatnika oraz o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny rozliczeń zawarte w §§ 10, 12, 13, 15 ust. 4-9 oraz w §§ 24, 26-30 i 32-34 uchwały nr 527/55, jak również przepisy wydane na podstawie § 35 tej uchwały.

IV.

Rozliczenia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą.

§  13.
Przepisy rozdziałów II i III stosuje się odpowiednio do rozliczeń za roboty budowlano-montażowe między podwykonawcą a generalnym wykonawcą ze zmianami wskazanymi w §§ 14 i 15.
§  14.
1.
Generalny wykonawca i podwykonawca ustalają w umowie, w porozumieniu z zamawiającym, sposób dokonywania rozliczeń za roboty wykonane przez podwykonawcę.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, mogą polegać na tym, że:
1)
podwykonawca fakturuje swoje należności na generalnego wykonawcę albo
2)
podwykonawca fakturuje swoje należności bezpośrednio na zamawiającego.
3.
W razie uzgodnienia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą, że należność podwykonawcy podlega zafakturowaniu na generalnego wykonawcę, zapłata tej należności, zgodnie z umową stron, może nastąpić:
1)
ze środków obrotowych generalnego wykonawcy albo
2)
ze środków, jakie generalny wykonawca otrzymuje od zamawiającego.
4.
W przypadkach, o których mowa w ust. 3, generalny wykonawca obejmuje swoją fakturą należność za roboty wykonane siłami własnymi, jak też należności podwykonawców.
5.
W przypadku wymienionym w ust. 3 pkt 2 generalny wykonawca dołącza dodatkowo do swej faktury wystawione przez siebie polecenia przelewu na uwzględnione w fakturze należności dla poszczególnych podwykonawców.
§  15.
1.
Generalny wykonawca z tytułu wykonywania czynności związanych z koordynacją robót na budowie otrzymuje od podwykonawców ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 1% wartości robót podwykonawców, obliczonej w cenach bieżących.
2.
Generalny wykonawca i podwykonawca mogą ustalić w umowie, że rozliczenia między nimi z tytułu wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, będą przeprowadzane okresowo (np. kwartalnie) odrębnymi fakturami na podstawie faktur podwykonawców za wykonane roboty.
3.
W braku porozumienia, o którym mowa w ust. 2, należność podwykonawców pomniejsza się w fakturze o 1% przypadający na rzecz generalnego wykonawcy.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku, gdy podwykonawca fakturuje należność za wykonane przez siebie roboty bezpośrednio na zleceniodawcę (§ 14 ust. 2 pkt 2). W tym przypadku rozliczenia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą z tytułu należności, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są w sposób określony w ust. 2, przy czym jeśli strony nie umówiły się inaczej, rozliczenie następuje w okresach kwartalnych.

V.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  16.
W przypadkach i do terminu, o których mowa w § 2 ust. 2 uchwały, zachowuje moc obowiązującą uchwała nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) oraz zarządzenia ministrów, wydane na podstawie tej uchwały.
§  17.
Tryb rozliczeń różnic powstałych w wyniku zmiany cen niektórych materiałów budowlanych i taryf transportowych w odniesieniu do robót budowlano-montażowych wykonanych w 1957 r. w zakresie inwestycji limitowych i remontów kapitalnych określają odrębne przepisy.
§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zaokrąglania kwot objętych fakturami wystawianymi przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i biura projektów przy rozliczeniach między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 56, poz. 614).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1-4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

* Z dniem 1 lipca 1958 r. nin. zarządzenie traci moc w zakresie unormowanym zarządzeniem Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 30 czerwca 1958 r. w sprawie trybu rozliczeń za roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (M.P.58.63.366), zgodnie z § 11 pkt 1 ww. zarządzenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.58.360

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.
Data aktu: 24/06/1957
Data ogłoszenia: 24/07/1957
Data wejścia w życie: 24/07/1957