Ustalenie szerokości pasów drogowych dla niektórych dróg publicznych oraz usytuowanie wzdłuż tych dróg urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia.

UCHWAŁA NR 650
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 16 października 1956 r.
w sprawie ustalenia szerokości pasów drogowych dla niektórych dróg publicznych oraz usytuowania wzdłuż tych dróg urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia.

W celu zapewnienia warunków niezbędnych dla urządzenia dróg i dla umożliwienia planowego ich zadrzewienia oraz w celu prawidłowego usytuowania liniowych urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia, prowadzonych wzdłuż dróg, Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Pasem drogowym w rozumieniu niniejszej uchwały jest pas gruntu zajęty pod drogę publiczną wraz z jej przynależnościami, jakimi są korpus drogowy, urządzenia odwadniające, zadrzewienia drogowe, ścieżki dla rowerzystów i pieszych, miejsca składowania materiałów, miejsca parkowania samochodów itp.
§  2.
1.
Uchwałą niniejszą objęte są drogi publiczne znajdujące się na obszarach gromad, natomiast nie są objęte drogi znajdujące się w granicach administracyjnych miast i osiedli.
2.
Przepisy normujące zagadnienia objęte niniejszą uchwałą co do dróg znajdujących się w granicach administracyjnych miast i osiedli wyda Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Prezesem Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury i z zainteresowanymi ministrami.
§  3.
1.
Ustala się następujące szerokości pasów drogowych dla dróg objętych klasyfikacją techniczną, o ile plany zagospodarowania przestrzennego nie przewidują inaczej:
1)
dla dróg II klasy - 30 m,
2)
" III " - 22 m,
3)
" IV " - 19 m,
4)
" V " - 15 m.

Szerokość pasa drogowego dla dróg I klasy będzie ustalać Minister Transportu Drogowego i Lotniczego na podstawie projektu technicznego. Szerokości pasów odcinków dróg, przechodzących przez zabudowane tereny wsi, powinny być uzgadniane każdorazowo z właściwymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych.

2.
Podane w ust. 1 pkt 1-4 szerokości pasa drogowego mogą być zwiększone na podstawie uzasadnionej w dokumentacji technicznej potrzeby zastosowania szerszego pasa przy budowie i przebudowie dróg, przy budowie stałych objazdów (dróg letnich) oraz przy zastosowaniu w pasie drogowym zadrzewienia grupowego lub ochronnego. Zadrzewienie grupowe i ochronne nie może być projektowane na odcinkach dróg przechodzących przez tereny zalesione oraz przez tereny sadów i ogrodów warzywnych.
3.
Zajęte na urządzenia drogowe przy istniejących, a nie przewidzianych do przebudowy w dłuższym okresie czasu, drogach o twardej nawierzchni pasy gruntu mogą być poszerzone do 1 m z każdej strony licząc od osi zasadzonych poza rowami drzew lub do 2 m z każdej strony drogi licząc od zewnętrznej krawędzi rowu przydrożnego lub podstawy nasypu, gdy przy drodze brak jest zadrzewienia.
§  4.
1.
Pasy drogowe wydziela się na podstawie dokumentacji technicznej i prawnej:
1)
przy budowie nowych dróg,
2)
przy przebudowie na typ wyższy dróg istniejących,
3)
przy realizacji planów zadrzewienia na istniejących drogach.
2.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w odniesieniu do dróg utrzymywanych z budżetu centralnego, a prezydia wojewódzkich rad narodowych w odniesieniu do dróg utrzymywanych z budżetu terenowego zarządzają opracowanie długofalowych i operatywnych planów zadrzewienia istniejących dróg oraz przygotowanie w tym celu dokumentacji niezbędnej dla wydzielenia pasów drogowych.
§  5.
1.
Wydzielone zgodnie z obowiązującymi przepisami pasy drogowe powinny być przez służbę drogową oznaczone znakami granicznymi oraz niezwłocznie po ich wydzieleniu uporządkowane i zadrzewione.
2.
Tępienie chwastów w pasach drogowych należy do obowiązków służby drogowej.
§  6.
1.
Linie napowietrzne telekomunikacyjne oraz linie energetyczne niskiego napięcia na odcinkach dróg objętych niniejszą uchwałą, a położonych poza obrębem wsi, powinny być sytuowane poza granicami pasa drogowego w odległości nie mniejszej od osi drogi niż:
1)
przy drogach II i III klasy - 27 m,
2)
" " IV " - 14 m,
3)
" " V " - 12 m.

Odległości mogą ulegać zwiększeniu na odcinkach dróg, dla których przewidziane jest poszerzenie pasa drogowego, omówione w § 3. Odległość linii napowietrznych urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia od istniejącego zadrzewienia drogowego powinna wynosić co najmniej 4,5 m licząc od środka pni drzew. Kable podziemne powinny być układane poza pasem drogowym.

2.
Na odcinkach dróg przechodzących przez tereny zalewowe, zalesione oraz przez tereny zajęte pod sady, na których nie przewiduje się zadrzewienia, urządzenia telekomunikacyjne i energetyczne mogą być umieszczone na terenach zalewowych na koronie drogi, a w innych przypadkach - w pasie drogowym poza koroną drogi, po uzgodnieniu w każdym poszczególnym przypadku z jednostką administrującą daną drogą.
3.
W pasie drogowym przy jego granicy rezerwuje się pas gruntu służący za ścieżkę do obsługi urządzeń telekomunikacyjnych znajdujących się poza pasem drogowym.
§  7.
1.
Istniejące urządzenia telekomunikacyjne i energetyczne, nie odpowiadające warunkom określonym w § 6, powinny być przenoszone na właściwe miejsce:
1)
w razie przeprowadzenia kapitalnego remontu urządzeń telekomunikacyjnych lub energetycznych, przy czym koszty takiego przeniesienia pokrywa resort użytkujący urządzenia,
2)
w razie budowy lub przebudowy drogi bądź w razie wydzielenia pasa drogowego dla celów zadrzewienia, przy czym powyższe urządzenia podlegają przeniesieniu przez właściwy resort na koszt administracji drogowej.
2.
W celu umożliwienia opracowania planu przenoszenia niewłaściwie umieszczonych urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego bądź prezydia wojewódzkich rad narodowych będą podawać właściwym ministerstwom w uzgodnionym między resortami terminie plany budowy i przebudowy dróg oraz plany wydzielenia pasów drogowych, jeżeli przy tych robotach będzie zachodziła potrzeba przeniesienia urządzeń (ust. 1 pkt 2).
§  8.
W pasie gruntu znajdującym się między granicą pasa drogowego a urządzeniami telekomunikacyjnymi wszelkie roboty ziemne, np. melioracyjne, regulacyjne i inne, mogące uszkodzić kable podziemne oraz podbudowę napowietrznych linii telekomunikacyjnych, powinny być uzgodnione z przedsiębiorstwami międzymiastowych linii łączności podległymi Ministerstwu Łączności bądź z resortami zainteresowanymi w utrzymaniu powyższych kabli podziemnych oraz napowietrznych linii telekomunikacyjnych.
§  9.
Zobowiązuje się Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego do wydania w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz zainteresowanymi ministrami przepisów normujących szerokość pasa dróg gruntowych oraz usytuowanie linii telekomunikacyjnych i energetycznych wzdłuż tych dróg.
§  10.
Pasy drogowe, wydzielone na podstawie przepisów dotychczasowych i dotychczas nie zagospodarowane dla potrzeb drogowych, ulegają zwężeniu do szerokości ustalonych w § 3 ust. 1 pkt 1-4. Zasady i tryb postępowania z gruntami pozostałymi w związku ze zwężeniem pasów drogowych będą ustalone przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
§  11.
1.
Nabywanie lub przekazywanie gruntów na cele wymienione w § 3 powinno być dokonywane w trybie i na warunkach przewidzianych w dekrecie z dnia 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych (Dz. U. z 1952 r. Nr 4, poz. 31) oraz przepisów wydanych na podstawie tego dekretu.
2.
W razie włączenia do pasów drogowych gruntów leśnych zmiana uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania może być dokonana w trybie przepisów obowiązujących w tym przedmiocie i powinna być stosowana tylko w przypadkach niezbędnych.
3.
Zadrzewienie odcinków dróg przebiegających w pobliżu większych sadów administracja drogowa powinna uzgadniać z terenowymi organami służby rolnej.
4.
Nabyte zgodnie z obowiązującymi przepisami grunty pod urządzenia drogowe i ich przynależności, nie zajęte czasowo pod te urządzenia, powinny być wydzierżawione służbie drogowej, właścicielom sąsiednich gruntów lub jednostkom gospodarki uspołecznionej na zasadach ustalonych przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa oraz Państwowych Gospodarstw Rolnych.
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego, Ministrowi Spraw Wewnętrznych, Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego oraz zainteresowanym ministrom.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024