Dokumentacja niezbędna do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych oraz terminy wykonania tej dokumentacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 9 maja 1956 r.
w sprawie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych oraz terminów wykonania tej dokumentacji.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały nr 998 Prezydium Rządu z dnia 23 grudnia 1953 r. w sprawie ustanowienia dozoru nad dźwigami i innymi urządzeniami dźwignicowymi (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-1, poz. 11 i z 1956 r. Nr 22, poz. 280) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się wymaganą dokumentację do przeprowadzenia rejestracji oraz badań odbiorczych dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych według wykazu podanego w załączniku do zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy dźwigów i innych urządzeń dźwignicowych zainstalowanych przed wejściem w życie zarządzenia, o ile posiadają książki rewizyjne, wydane przez biura dozoru technicznego lub b. Stowarzyszenia Dozoru Kotłów.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy dźwigów budowlanych w jednostkach podległych Ministrom Budownictwa Przemysłowego i Budownictwa Miast i Osiedli, co do których to dźwigów wydane zostaną odrębne przepisy.
§  2.
Dokumentację określoną w § 1 obowiązani są wykonać:
1)
wytwórcy w stosunku do dźwigów i urządzeń dźwignicowych instalowanych po dniu wejścia w życie zarządzenia,
2)
użytkownicy w stosunku do dźwigów i urządzeń dźwignicowych zainstalowanych przed dniem wejścia w życie zarządzenia.
§  3.
Dokumentacja dźwigów i urządzeń dźwignicowych nie posiadających książek rewizyjnych określonych w § 1 ust. 2, a użytkowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, powinna być opracowana:
1)
co do dźwigów i urządzeń dźwignicowych wyprodukowanych w kraju po 1945 r. - w terminie do dnia 31 grudnia 1956 r.,
2)
co do pozostałych dźwigów i urządzeń dźwignicowych - w terminie do dnia 31 grudnia 1957 r., z tym że dokumentację należy sporządzać sukcesywnie począwszy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ DOKUMENTACJI WYMAGANEJ DO REJESTRACJI ORAZ BADAŃ ODBIORCZYCH DŹWIGÓW I INNYCH URZĄDZEŃ DŹWIGNICOWYCH

I.

Dźwigi.

Wymagana dokumentacja dotycząca dźwigów obejmuje co do wszystkich dźwigów osobowych, towarowo-osobowych i towarowych, z wyjątkiem dźwigów starych mających książki rewizyjne (§1 zarządzenia):

A) opis dźwigu (w 2 egzemplarzach) wyszczególniający:

1)
przeznaczenie i rodzaj dźwigu (osobowy, towarowo-osobowy, towarowy);
2)
nazwę wytwórni, rok budowy i numer fabryczny;
3)
miejsce ustawienia dźwigu (wewnątrz budynku, w klatce schodowej, przy zewnętrznej ścianie budynku itp.);
4)
konstrukcje szybu (murowany, stalowy, osłonięty siatką drucianą itp.);
5)
konstrukcję i materiał kabiny;
6)
udźwig w kG (największe dopuszczalne obciążenie);
7)
ilość przystanków i drzwi szybowych;
8)
ciężar kabiny i ciężar przeciwwagi w kG;
9)
rodzaj napędu (elektryczny, transmisyjny, hydrauliczny, ręczny itp.);
10)
rodzaj prądu i napięcie sieci (co do dźwigów o napędzie elektrycznym);
11)
dane techniczne silników elektrycznych: wytwórnia, typ, moc, liczba obrotów;
12)
rodzaj steru (wewnętrzny, korbowy, wewnętrzny i zewnętrzny przyciskowy, wewnętrzny lub zewnętrzny linowy itp.);
13)
prędkość ruchu kabiny w m/sek;
14)
konstrukcję krańcowych wyłączników (dźwigniowe, wrzecionowe);
15)
konstrukcję zamków i kontaktów bezpieczeństwa przy drzwiach szybowych;
16)
konstrukcje ruchomej podłogi kabiny dźwigów osobowych ze sterem przyciskowym wewnętrznym i zewnętrznym;
17)
urządzenie sygnalizacyjne;
18)
konstrukcję ogranicznika prędkości;
19)
rodzaj wciągarki dźwigu (bębnowa, cierna), rodzaj przekładni (ślimakowa, zębata), średnice bębna, koła ciernego i krążków linowych kierunkowych, rodzaj hamulca (elektromagnetyczny, silnikowy itp.);
20)
miejsce ustawienia wciągarki (nad szybem, na dole obok szybu, pod szybem);
21)
ilość lin, na których jest zawieszona kabina i przeciwwaga,
22)
całkowitą (tj. łącznie z długościami do zamocowania) długość lin kabinowych i przeciwwagowych oraz linki ogranicznika prędkości;
23)
urządzenia do samoczynnego otwierania i zamykania drzwi szybu i kabiny (o ile są zastosowane) z podaniem największej prędkości ruchu drzwi;
24)
charakterystykę przetwornicy Leonarda do regulacji obrotów silnika napędowego (o ile jest zastosowana);
25)
rodzaj chwytaczy przy kabinie i przy przeciwwadze z podaniem prędkości i ciężaru, na jakie są one obliczone;
26)
rodzaj i ilość zderzaków z podaniem prędkości i ciężaru, na jakie są one obliczone;
27)
szkic i opis ryglowania;

B) rysunki (w 2 egzemplarzach) szybu w przekrojach pionowym i poziomym w skali 1:50 i pomieszczenia maszynowego w skali 1:20 z podaniem zasadniczych wymiarów szybu, kabiny, pomieszczenia maszynowego, pomieszczenia górnych kół linowych, jak również zasadniczych wymiarów wciągarki, średnic bębna lub tarczy pędnej i kół linowych;

C) schematy: ideowy i montażowy (w 2 egzemplarzach) połączeń elektrycznych oraz opis uziemień;

D) obliczenie wytrzymałościowe (w 2 egzemplarzach) lin nośnych;

E) wypełnioną książkę dźwigową według wzoru ustalonego przez Urząd Dozoru Technicznego;

F) poświadczenie (w 2 egzemplarzach) kontroli technicznej wytwórni, że dźwig został wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi;

G) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiału, konstrukcji i laboratoryjnego zbadania lin nośnych.

Uwaga: Lit. F i G dotyczą dźwigów starych tylko w tym przypadku, jeżeli ich użytkownicy znajdują się w posiadaniu tych dokumentów.

II.

Dźwignice nie będące dźwigami

Wymagana dokumentacja dotycząca dźwignic nie będących dźwigami obejmuje:

A) opis dźwignicy (w 2 egzemplarzach) wyszczególniający:

1)
nazwę i przeznaczenie dźwignicy;
2)
nazwę wytwórni, rok budowy i numer fabryczny;
3)
miejsce ustawienia dźwignicy i warunki jej eksploatacji (ruch lekki, normalny, ciężki i bardzo ciężki);
4)
ilość dźwignic pracujących na jednym torze szynowym;
5)
udźwig głównego i pomocniczego mechanizmu podnoszenia łącznie z ciężarem chwytaka, uchwytu elektromagnetycznego i pomocniczych urządzeń zdejmowanych;
6)
największą wysokość podnoszenia ciężaru w m;
7)
wysięg dźwignicy (np. żurawia) w m;
8)
rozpiętość (szerokość) toru przesuwu dźwignicy w m;
9)
rozstaw osi kół jezdnych dźwignicy;
10)
szerokość toru jazdy wózka;
11)
rozstaw osi kół wózka;
12)
prędkość ruchu w m/min mostu, wózka, haka itp.;
13)
rodzaj prądu i napięcia sieci oraz dane techniczne silników elektrycznych (wytwórnia, typ, moc, liczba obrotów, dorywczość pracy w procentach);
14)
rodzaj sterowania (z kabiny dźwignicowego, ręcznymi łańcuszkami itp.);
15)
konstrukcja wyłączników krańcowych;
16)
urządzenia sygnalizacyjne;
17)
współczynnik stateczności dźwignic przejezdnych (żuraw wieżowy, żuraw na podwoziu kolejowym, samochodzie, ciągniku, gąsienicy itp.);
18)
ciężary zasadniczych części dźwignicy (mostu, wózków z mechanizmami podnoszenia i przesuwu, wysięgnika, wieży itp.);
19)
w odniesieniu do mechanizmu podnoszenia: rodzaj przekładni (ślimakowa, zębata itp.), materiał, średnice bębna i krążków, w tym także krążka wyrównawczego;
20)
rodzaj hamulców mechanizmów podnoszenia i przesuwu (taśmowy, klockowy, elektromagnetyczny, ręczny, zamknięty, otwarty itp.);
21)
zblocze (ilość pasm liny nośnej);

B) ogólny zestawieniowy rysunek (w 2 egzemplarzach) dźwignicy w skali nie mniejszej niż 1:100, z podaniem jej zasadniczych wymiarów oraz obrysu;

C) kompletny ideowy i montażowy schemat (w 2 egzemplarzach) połączeń elektrycznych przy dźwignicach z napędem elektrycznym oraz opis uziemień;

D) kinematyczny schemat (w 2 egzemplarzach) mechanizmów podnoszenia i przesuwu;

E) obliczenie wytrzymałościowe lin (w 2 egzemplarzach);

F) wypełnioną książkę dźwignicową według wzoru ustalonego przez Urząd Dozoru Technicznego;

G) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiału, konstrukcji i laboratoryjnego zbadania lin nośnych i wysięgnikowych lub łańcuchów;

H) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące haka z podaniem udźwigu, materiału i wykonania;

I) zaświadczenie fabryczne (w 2 egzemplarzach) dotyczące materiałów, z których została wykonana stalowa konstrukcja dźwignicy, ramy wózków oraz inne elementy nośne;

J) zaświadczenie kontroli technicznej wytwórni (w 2 egzemplarzach) z przeprowadzonych badań tych dźwignic, które zostały dostarczone na miejsce eksploatacji w stanie zmontowanym;

K) zaświadczenie (w 2 egzemplarzach) kontroli technicznej wytwórni o przeprowadzonym odbiorze złącz spawanych dźwignicy, z podaniem metod spawania, własności mechanicznych użytych elektrod, wyników badań próbek, kontrolnych złącz spawanych oraz nazwisk spawaczy i numerów poświadczeń dopuszczenia.

Uwaga: Lit. G-K dotyczą dźwignic starych tylko w tym przypadku, jeżeli ich użytkownicy znajdują się w posiadaniu tych dokumentów.

Ponadto co do dźwignic starych niewiadomego pochodzenia i udźwigu wymagane jest

L) przeliczenie wytrzymałościowe dźwignicy.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024