Nadanie Regulaminu Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 26 kwietnia 1950 r.
w sprawie nadania Regulaminu Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

Na podstawie art. 8 ust. (2) lit. a) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczym (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 69, poz. 437) zarządza się w porozumieniu z Ministrami: Obrony Narodowej, Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Publicznego, co następuje:
§  1.
Organizację i tryb pracy Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz sposób prowadzenia przez nią dochodzeń i warunki podejmowania decyzji, zgodnie z § 11 ust. 3 Instrukcji Ministra Komunikacji z dnia 25 marca 1949 r. wydanej w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej, Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Publicznego o postępowaniu w razie wypadków lotniczych (Monitor Polski Nr A-25, poz. 402) ustala regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim. Z tym dniem tracą moc obowiązującą wszystkie zarządzenia wydane w zakresie objętym niniejszym zarządzeniem.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN KOMISJI BADANIA WYPADKÓW LOTNICZYCH

§ 1.
Komisja Badania Wypadków Lotniczych, w skrócie "K.B.W.L.", istnieje przy Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji.
§  2.
Zadania K.B.W.L. określa Instrukcja Ministra Komunikacji z dnia 25 marca 1949 r. wydana w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej, Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Publicznego o postępowaniu w razie wypadków lotniczych (Monitor Polski Nr A-25, poz. 402) oraz niniejszy regulamin.
§  3.
1.
W skład K.B.W.L. wchodzą powołani przez Ministra Komunikacji:
1)
przewodniczący;
2)
sekretarz;
3)
kierownik Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych (K.C.S.P.);
4)
znawca z dziedziny wyszkolenia lotniczego;
5)
przedstawiciel Głównego Instytutu Lotnictwa;
6)
przedstawiciel Centralnego Instytutu Badań Lotniczo-Lekarskich;
7)
znawca prawa lotniczego;
8)
przedstawiciel Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji, a w razie badania wypadków dotyczących samolotów P.L.L. "Lot" - przedstawiciel referatu wojskowego P.L.L. "Lot".
2.
Członkowie K.B.W.L. wymienieni w ust. 1 pkt 1), 2) i 4) są powoływani spośród pracowników Ministerstwa Komunikacji, członkowie zaś wymienieni w ust. 1 pkt 5) i 6) spośród osób zaproponowanych przez odnośne instytucje.
3.
W razie zaistnienia wypadków wymienionych w § 8 ust. 3 Instrukcji z dnia 25 marca 1949 r. o postępowaniu w razie badania wypadków lotniczych wchodzi ponadto w skład K.B.W.L. przedstawiciel władzy wojskowej, wyznaczony przez dowódcę Wojsk Lotniczych.
§  4.
Kierownik Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych jest z urzędu zastępcą przewodniczącego K.B.W.L.
§  5.
1.
Posiedzenia K.B.W.L. zwołuje przewodniczący na 5 dni przed wyznaczanym terminem. W sprawach nagłych termin nie obowiązuje.
2.
Poszczególne wypadki rozpatruje się na posiedzeniach K.B.W.L. w kolejności dat wpływu. Przewodniczący może zmienić kolejność rozpatrywania wypadków, mając na uwadze wagę wypadków.
3.
Sprawy na posiedzeniu Komisji referuje sekretarz K.B.W.L., a w przypadkach gdy prowadzone były przez K.B.W.L. dochodzenia na miejscu, wyznaczony przez przewodniczącego jeden z członków K.B.W.L., który brał udział w dochodzeniach.
4.
W posiedzeniach K.B.W.L. bierze z reguły udział w charakterze obserwatora z prawem zgłaszania wniosków i udzielania wyjaśnień przedstawiciel użytkownika statku, który uległ wypadkowi, rozpatrywanemu przez K.B.W.L. Obowiązek zawiadamiania na czas użytkowników spoczywa na sekretarzu K.B.W.L.
5.
W posiedzeniach mogą uczestniczyć z głosem doradczym rzeczoznawcy K.C.S.P., zaproszeni przez przewodniczącego K.B.W.L. na wniosek kierownika K.C.S.P. oraz zaproszeni przez przewodniczącego rzeczoznawcy z innych instytucji (np. z dziedziny radiofonii, meteorologii itp.).
§  6.
Uchwały K.B.W.L. zapadają większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego. Do prawomocności uchwał potrzebna jest obecność przewodniczącego lub zastępcy i co najmniej trzech członków K.B.W.L., w tym przynajmniej jednego spośród osób wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 5), 6) i 8) względnie w § 3 ust. 3.
§  7.
1.
Po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku przewodniczący K.B.W.L. ustala na podstawie otrzymanych informacji, czy K.B.W.L. przeprowadzi dochodzenia na miejscu wypadku, czy też wystarczy późniejsze zbadanie akt dochodzenia, przeprowadzonego przez rzeczoznawcę K.C.S.P.
2.
K.B.W.L. bada na miejscu wypadki wszystkich polskich statków powietrznych komunikacyjnych, bez względu na to, gdzie zaszły, jak również wszystkie wypadki cywilnych statków powietrznych zagranicznych, zaszłe na terytorium Państwa Polskiego. K.B.W.L. bada też wszystkie wypadki innych polskich cywilnych statków powietrznych na obszarze Państwa Polskiego lub za granicą, połączone ze śmiercią lub ciężkim uszkodzeniem ciała osób, ze zniszczeniem zupełnym statku powietrznego, z uszkodzeniami statku powodującymi naprawę główną, wreszcie wypadki nie mające tych następstw, lecz uznane przez przewodniczącego za ważne z innych przyczyn.
3.
Przewodniczący może zarządzić, gdy to uzna za celowe, badanie również innych wypadków lub wydarzeń statków powietrznych, które nie są wypadkami w rozumieniu § 1 ust. 2 Instrukcji z dnia 25 marca 1949 r. o postępowaniu w razie wypadków lotniczych.
4.
Badanie wypadków polskich statków powietrznych za granicą ogranicza się do udziału w dochodzeniach prowadzonych przez władze państwa, na którego obszarze wydarzył się wypadek, względnie do wglądu do akt badań, przeprowadzonych przez te władze, stosownie do uprawnień Państwa Polskiego, określonych w umowach międzynarodowych lub w zezwoleniu, wydanym przez państwo obce.
5.
Do udziału w dochodzeniach i badaniach, o których mowa w § 8 ust. 2 Instrukcji z dnia 25 marca 1949 r. o postępowaniu w razie wypadków lotniczych (zderzenie samolotu cywilnego z samolotem wojskowym), przewodniczący K.B.W.L. wyznacza jednego lub kilku członków K.B.W.L. bądź rzeczoznawców K.C.S.P., którzy przy przeprowadzaniu dochodzeń podporządkować się powinni przewodniczącemu, powołanemu przez władze wojskowe.
§  8.
O każdym wypadku, połączonym ze śmiercią lub ciężkim uszkodzeniem ciała osób, przewodniczący K.B.W.L. obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie pisemnie lub telegraficznie Ministra Komunikacji, dyrektorów Departamentu Lotnictwa Cywilnego, Departamentu Kontroli i Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji oraz Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego.
§  9.
1.
Decydując o przeprowadzeniu przez K.B.W.L. dochodzeń na miejscu, przewodniczący wyznacza jednego lub więcej członków K.B.W.L., którzy z ramienia K.B.W.L. udadzą się niezwłocznie do miejscowości gdzie zdarzył się wypadek, zawiadamiając telefonicznie lub telegraficznie właściwego rzeczoznawcę K.C.S.P. o swym wyjeździe.
2.
Wyznaczenie do przeprowadzenia dochodzeń na miejscu członków K.B.W.L., nie będących pracownikami Ministerstwa Komunikacji, powinno nastąpić po uprzednim powiadomieniu ich przełożonych.
3.
Przewodniczący K.B.W.L., wyznaczając kilku członków K.B.W.L. do przeprowadzenia dochodzeń na miejscu, powierza jednemu z nich kierownictwo dochodzeń.
4.
W razie potrzeby przewodniczący K.B.W.L. może powoływać do udziału w dochodzeniach odpowiednich specjalistów w charakterze rzeczoznawców.
§  10.
1.
Przy przeprowadzaniu dochodzeń i badań K.B.W.L. kieruje się postanowieniami Instrukcji z dnia 25 marca 1949 r. o postępowaniu w razie wypadków lotniczych oraz postanowieniami niniejszego regulaminu.
2.
Dochodzenie na miejscu wypadku polega na dokładnych zewnętrznych oględzinach miejsca i statku powietrznego, uzupełnionych, gdy tego zajdzie potrzeba, dokonaniem zdjęć fotograficznych, na protokólarnym przesłuchaniu załogi i pasażerów statku powietrznego oraz świadków wypadku, na poddaniu w razie potrzeby oględzinom lekarskim członków załogi i innych osób, które odniosły obrażenia, na zbadaniu szczegółowym technicznym statku powietrznego i wszelkich jego urządzeń i części, jak silniki, osprzęt itp., na dokonaniu prób materiału, jeśli okaże się potrzebne itp. czynnościach, zmierzających do zebrania możliwie najobfitszego i najbardziej rzeczowego materiału, który by mógł stanowić dostatecznie silną podstawę do wysnucia potrzebnych wniosków.
§  11.
Członkowie K.B.W.L., którzy przeprowadzili dochodzenie, sporządzają z jego przebiegu protokół na formularzach wskazanych w Instrukcji z dnia 25 marca 1949 r. o postępowaniu w razie wypadków lotniczych i przedstawiają wnioski co do przyczyn wypadku i odpowiedzialności. Wskazane jest posiłkowanie się w tej mierze wskazówkami dla rzeczoznawców K.C.S.P., zawartymi w wydanej przez centralę K.C.S.P. szczegółowej instrukcji o postępowaniu przy badaniu wypadków i uszkodzeń sprzętu lotniczego.
§  12.
Protokóły wypadków, połączonych ze śmiercią osób, zniszczeniem sprzętu lub innymi poważniejszymi wydarzeniami rozpatruje K.B.W.L. niezwłocznie po ich nadejściu z terenu. Inne wypadki rozpatruje K.B.W.L. najpóźniej w ciągu miesiąca po otrzymaniu kompletnych materiałów.
§  13.
1.
Na podstawie badań i dochodzeń w terenie, jak i materiałów badań, nadesłanych przez rzeczoznawców K.C.S.P., K.B.W.L. ustala przyczyny wypadku i kto ponosi winę wypadku, określa procentowy stosunek przyczyn i wysnuwa wnioski co do rodzaju i stopnia kary w zakresie przyznanym przez prawo władzom lotniczym, posługując się w tym względzie osobną tabelą (załącznik) oraz opracowuje projekty zarządzeń zapobiegawczych.
2.
W razie powzięcia podejrzenia przez K.B.W.L. w toku badań, że przyczyną wypadku było przestępstwo ścigane z urzędu, powinna ona zawiadomić niezwłocznie i bezpośrednio władze prokuratorskie i bezpieczeństwa publicznego, jeśli one nie brały udziału w dochodzeniu.
§  14.
Przewodniczący K.B.W.L.:
1)
przedstawia uchwały i wnioski K.B.W.L. dyrektorowi Departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji;
2)
składa dyrektorowi Departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji kwartalne zestawienia statystyczne wypadków lotniczych oraz za pośrednictwem dyrektora Departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministrowi Komunikacji zestawienia roczne.
§  15.
Za udział w posiedzeniach K.B.W.L. w godzinach pourzędowych członkowie K.B.W.L. otrzymują wynagrodzenie określone w ogólnie obowiązujących przepisach.
§  16.
Członkowie K.B.W.L., biorący udział w dochodzeniach na miejscu wypadku, posiadają zaświadczenia wystawione przez przewodniczącego K.B.W.L., upoważniające do przeprowadzenia dochodzeń.
§  17.
Przy podróżach służbowych w związku z badaniami wypadków członkowie K.B.W.L. otrzymują diety, zwrot kosztów przejazdu i zwrot kosztów noclegu w myśl ogólnie obowiązujących przepisów.
§  18.
Ewidencję i statystykę wypadków lotniczych oraz archiwum akt K.B.W.L. prowadzi sekretarz K.B.W.L.
§  19.
K.B.W.L. korzysta z obsługi aparatu kancelaryjnego Departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji.
§  20.
Wydatki, związane z działalnością K.B.W.L., pokrywane są w ramach budżetu Ministerstwa Komunikacji (Departament Lotnictwa Cywilnego) na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Komunikacji preliminarza wydatków.

Załącznik 

Przyczyny pośrednie i bezpośrednie wypadku samolotu (szybowca) .................... z dnia .................... 19... r. w %

1.
Przyczyny spowodowane przez personel
a)
Pilot - personel latający

błąd pilotażu ..........%

brak orientacji ..........%

przekroczenie prawa lotniczego ..........%

brak dyscypliny ..........%

niedyspozycja (stan zdrowia) ..........%

braki w wyszkoleniu pilota-personelu latającego ..........%

wina instruktora ..........%

b)
Kierownictwo naziemne

wina kierownictwa ..........%

wina kontroli lotniczej ..........%

c)
Obsługa techniczna

błędy obsługi technicznej ..........%

wina kontroli technicznej ..........%

2.
Przyczyny techniczne (sprzęt)

usterki techniczne ..........%

wady działania ..........%

materiał ..........%

osprzęt ..........%

3.
Przyczyny terenowe ..........%
4.
Przyczyny atmosferyczne ..........%
5.
Inne ..........%
6.
Nieustalone ..........%

Powyższy podział przyczyn przeprowadziłem według dokładnej analizy wypadku na podstawie zeznań załogi i badania świadków.

Prowadzący dochodzenia:

adres ....................

...................., dnia ....................

podpis - pieczęć

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-67.794

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie Regulaminu Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
Data aktu: 26/04/1950
Data ogłoszenia: 13/06/1950
Data wejścia w życie: 13/06/1950