Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Budownictwa oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 lipca 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Budownictwa oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Budownictwa.

Na podstawie pkt. 7 uchwały Rady Ministrów z dnia 26.IV. 1948 r. oraz równobrzmiącej uchwały Rady Państwa z dnia 5.V. 1948 r., w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych oraz jej współpracy z kontrolą państwową i społeczną (Monitor Polski Nr 51 z dnia 1.VI. 1948 r., poz. 292 i 293) i art. 26 ustawy z dnia 8.III. 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 74) - zarządzam co następuje:

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Zarządzenie niniejsze ustala szczegółową organizację, zakres działania i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w resorcie Ministerstwa Budownictwa oraz zasady jej współpracy z kontrolą państwową i społeczną.
§  2.
Kontrola wewnętrzna w resorcie Ministerstwa Budownictwa zwana będzie w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "kontrolą", a jej organa - "organami kontroli", zaś osoby powołane do jej wykonywania "inspektorami kontroli". Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach i t. p.) Ministerstwa Budownictwa dla odróżnienia od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
§  3.
Czynności inspekcji (prawo wydawania zarządzeń, odpowiedzialność za nadzorowaną jednostkę, ciągłość czuwania), stanowiące funkcje właściwych fachowych komórek organizacyjnych, zgodnie z punktem 26 powołanej uchwały Rady Ministrów z dnia 26.IV. 1948 r. sprawowane są niezależnie od kontroli, zorganizowanej i działającej na podstawie niniejszego zarządzenia.
§  4.
Organa kontroli wewnętrznej, za wyjątkiem organu na szczeblu Ministerstwa, nie mogą kontrolować jednostki administracyjnej, w skład której wchodzą, a przeprowadzane przez nie na zarządzenie władzy administracyjnej w jednostce organizacyjnej tego samego szczebla doraźne i częściowe dochodzenia nie mają mocy prawnej aktu kontroli.

II.

Organizacja kontroli.

§  5.
Tworzy się następujące organa kontroli wewnętrznej:
a)
Biuro Kontroli w Ministerstwie Budownictwa,
b)
Inspektoraty Kontroli:

1. w Głównym Urzędzie Pomiarów Kraju,

2. w Zakładzie Osiedli Robotniczych,

3. w Centralnym Zarządzie Państwowych Przedsiębiorstw Budowlanych i podległych mu Zjednoczeniach oraz przedsiębiorstwach wydzielonych z terenową organizacją oddziałową,

4. w Centralnym Zarządzie Przedsiębiorstw Budownictwa Przemysłowego i podległych mu przedsiębiorstwach z terenową organizacją oddziałową,

5. w Państwowym Przedsiębiorstwie Robót Komunikacyjnych Nr 1,

6. w Centralnym Biurze Projektów Architektonicznych i Budowlanych,

7. w Centrali Sprzętu Budowlanego,

8. w Zakładach Prefabrykacji,

9. w Państwowym Przedsiębiorstwie Mierniczym,

10. w Społecznym Przedsiębiorstwie Budowlanym.

W powołanych w przyszłości jednostkach administracyjnych i gospodarczych o dwu i trzystopniowej strukturze organizacyjnej będą tworzone Inspektoraty Kontroli na podstawie każdorazowego zarządzenia Ministra Budownictwa, wydanego za zgodą Prezesa Rady Ministrów i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Jednostki resortowe wchodzące w skład administracji zespolonej na szczeblu II instancji, nie posiadają odrębnych organów kontroli, kontrole podległych im jednostek I instancji wykonuje Wydział Kontroli przy Wojewodzie.

§  6.
Biuro Kontroli w Ministerstwie podlega bezpośrednio Ministrowi. Inspektoraty Kontroli podlegają bezpośrednio kierownikowi jednostki, w skład której wchodzą.

Inspektoraty Kontroli hierarchicznie są równorzędne podstawowym komórkom organizacyjnym jednostki, w skład której wchodzą (biuro, wydział).

§  7.
Na czele Inspektoratów Kontroli stoją:

w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach typu centralnego, podległych bezpośrednio Ministrowi Budownictwa, - Naczelni Inspektorzy Kontroli,

w pozostałych jednostkach - Główni Inspektorzy Kontroli.

§  8.
Minister Budownictwa po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych w Prezydium Rady Ministrów oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustali etaty służbowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej.
§  9.
Całokształtem kontroli w resorcie Ministerstwa Budownictwa w zakresie organizacji, wyszkolenia, planowania i wykonywania kontroli oraz sprawozdawczości kieruje Dyrektor Biura Kontroli, odpowiedzialny przed Ministrem Budownictwa.
§  10.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień Dyrektora Biura Kontroli z tytułu kierownictwa kontrolą należy:
a)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady personalnej na stanowiskach inspektorskich (§ 46),
b)
współpraca i bezpośrednie uzgadnianie w sprawach kontroli, a szczególnie w sprawach planu i sprawozdawczości kontroli, z Najwyższą Izbą Kontroli,
c)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych i t. p. w przedmiocie planowania kontroli (§ 27) w szczególności celem uniknięcia zbieżności co do czasu i przedmiotu czynności organów kontroli różnych stopni, oraz wydawanie wytycznych, podręczników fachowych, wzorów i t. p. w sprawie wykonywania kontroli, metody kontroli i sprawozdawczości, w oparciu o przepisy specjalnej instrukcji, wydanej przez Ministra Budownictwa w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli (p. 8 uchwały Rady Ministrów z dnia 26.IV. 1948 r.),
d)
sprawowanie ogólnego fachowego nadzoru nad wykonywaniem kontroli przez organa kontrolne wszystkich stopni,
e)
prawo żądania od wszystkich organów kontroli podległych Ministerstwu Budownictwa wykonania określonych czynności kontrolnych,
f)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw, instruktaży, egzaminów.
§  11.
Biuro Kontroli Ministerstwa Budownictwa prowadzi centralną ewidencję planów kontroli (§ 27) oraz na podstawie otrzymanych sprawozdań okresowych (§ 36) ewidencję kontroli wykonanych.

III.

Zakres działania organów kontroli.

§  12.
Kontroli podlegają:
a)
wszystkie komórki Ministerstwa oraz jednostki podległe lub nadzorowane (urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa),
b)
przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje, pozostające pod zarządem Ministerstwa Budownictwa lub jego jednostek organizacyjnych, względnie prowadzone przy udziale finansowym Ministerstwa Budownictwa,
c)
wszelkie inne przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje osób fizycznych lub prawnych, bez względu na ich formę prawną i organizacyjną, wykonujące zadania na rzecz Ministerstwa Budownictwa wzgl. na rzecz jednostek mu podległych, albo przezeń nadzorowanych - w granicach tych zleceń,
d)
urzędy, zakłady, instytucje i przedsiębiorstwa osób fizycznych lub prawnych, otrzymujące subwencje lub dotacje z budżetu Ministerstwa Budownictwa - w zakresie użycia tych subwencji lub dotacji.
§  13.
Minister Budownictwa może zlecić organom kontroli wykonywanie kontroli innych zakładów, instytucji, organizacji i przedsiębiorstw, nie wymienionych w § 12, z tytułu nadanych mu szczególnych uprawnień lub poruczonych mu szczególnych zadań państwowych w zakresie ustawowego działania resortu.
§  14.
Poszczególne organa kontroli (§ 5) są właściwe do wykonywania. kontroli:
a)
Biuro Kontroli Ministerstwa Budownictwa - wszystkich jednostek organizacyjnych: urzędów, przedsiębiorstw, instytucji i zakładów wymienionych w § 12, przy czym jednak do wszczęcia kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wymagane jest osobne zlecenie Ministra.

W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i jednostek niższego stopnia organizacyjnego, bezpośrednio podległych Ministerstwu. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.

b)
Inspektoraty Kontroli - w trybie kontroli planowej i systematycznej - wszystkich jednostek organizacyjnych, podległych bezpośrednio jednostce, w skład której Inspektoraty wchodzą. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadzają w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.

Każdy organ kontroli jest powołany do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności właściwych niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.

§  15.
Organa kontroli są powołane do kontroli organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek podlegających kontroli (§§ 12, 13, 14) z punktu widzenia planowości, legalności, rzetelności, gospodarności i celowości.
§  16.
Dla wykonania powyższych zadań organa kontroli przeprowadzają kontrolę:
a)
wstępną (czynności zamierzonych)
b)
faktyczną (czynności dokonywanych)
c)
następną (czynności dokonanych).
§  17.
Szczegółowy zakres i sposób wykonywania kontroli wstępnej, faktycznej i następnej ustali instrukcja Ministra Budownictwa, wydana zgodnie z pkt. 8 powołanej na wstępie uchwały Rady Ministrów, w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a także z Ministrem Skarbu w odniesieniu do spraw finansowych. Instrukcja ta powinna być przesłana do wiadomości Biura Organizacji i Spraw Osobowych w Prezydium Rady Ministrów.
§  18.
Organa kontroli nie mogą wydawać żadnych zarządzeń ani orzeczeń za wyjątkiem spraw:
a)
nagłych, podlegających kontroli, a nie cierpiących zwłoki jeżeli w inny sposób nie można zapobiec szkodzie dla Skarbu Państwa lub interesu publicznego - zawiadamiając o tym niezwłocznie władze kontrolowanej jednostki, której te zarządzenia dotyczyły,
b)
związanych z wykonywaniem kontroli w organach kontroli niższych stopni.

Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.

§  19.
Wszystkie sprawy, podlegające na podstawie obowiązujących przepisów skierowaniu do władz, powołanych do ścigania przestępstw, organa kontroli kierują bezpośrednio do tych władz z wnioskiem o wszczęcie dochodzenia, zawiadamiając jednocześnie zwierzchnika administracyjnego kontrolowanej jednostki, oraz właściwy organ Najwyższej Izby Kontroli.
§  20.
Organa i inspektorzy kontroli nie ponoszą odpowiedzialności za stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania kontrolowanych jednostek, natomiast są odpowiedzialni za rzetelne stwierdzenie stanu faktycznego i wierne jego odtworzenie.
§  21.
Inspektorzy kontroli legitymują się niezależnie od legitymacji służbowych, osobnymi delegacjami - podpisanymi przez kierownika (zastępcę) odnośnego organu kontroli. Delegacje kierowników organów kontroli podpisują ich bezpośredni przełożeni.

Dyrektorowi i Wicedyrektorowi Biura Kontroli przysługuje prawo wykonywania kontroli bez osobnych delegacji, jedynie na podstawie legitymacji służbowych.

§  22.
Jednostki podlegające kontroli i wymienione w § 12 niniejszego zarządzenia obowiązane są udzielać organom kontroli w zakresie ich właściwości, oraz poszczególnym inspektorom kontroli w związku z ich czynnościami, żądanych wyjaśnień ustnych lub pisemnych, wglądu do ksiąg, akt, dokumentów i t. d. oraz wszelkiej pomocy i ułatwień służbowych.
§  23.
Na żądanie organów kontroli władze i organa w resorcie Ministerstwa Budownictwa są obowiązane delegować swych pracowników, posiadających specjalne wykształcenie lub wiadomości, do pomocy w czynnościach kontrolnych lub w charakterze rzeczoznawców.
§  24.
Wszystkie Departamenty i Biura Ministerstwa Budownictwa oraz urzędy i instytucje, zakłady i przedsiębiorstwa typu centralnego obowiązane są dostarczać Biuru Kontroli Ministerstwa w ustalonej przezeń liczbie egzemplarzy odpisy zarządzeń, instrukcji, okólników i t. p. przepisów normatywnych, dotyczących organizacji, administracji i funkcjonowania jednostek resortu, oraz udzielać informacji w zakresie uprawnieniami kontroli przewidzianym, w szczególności podawać mu do wiadomości ważniejsze spostrzeżenia z przeprowadzanych lustracji i inspekcji oraz wydane w związku z tym zarządzenia.

Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).

IV.

Planowanie kontroli.

§  25.
Kontrola na wszystkich stopniach jest wykonywana planowo, na podstawie okresowych (rocznych i kwartalnych) planów kontroli.
§  26.
Minister Budownictwa zatwierdza ogólne założenia do okresowego planowania kontroli w całym resorcie, opracowane przez Biuro Kontroli na podstawie założeń programowych Rządu, oceny stanu administracji i gospodarki resortu oraz zgłoszonych wniosków.

Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Biura Kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.

§  27.
Na podstawie ogólnych założeń do okresowego planowania kontroli oraz instrukcji i wytycznych, wydanych przez Dyrektora Biura Kontroli (§ 10 pkt. c) organa kontroli wszystkich stopni sporządzają szczegółowe plany kontroli i przedstawiają je do aprobaty kierownikowi jednostki organizacyjnej, w skład której wchodzą.

Niezależnie od tego każdy organ kontroli (oprócz organu na stopniu Ministerstwa) przedstawia swój plan kontroli i plany podległych. sobie organów niższych stopni kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planów poprawki, wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania czynności organów kontroli różnych stopni, jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.

§  28.
Plany kontroli należących do resortu Ministerstwa Budownictwa jednostek na szczeblu I instancji administracji ogólnej są objęte planowaniem Ministerstwa Administracji Publicznej, które ze swej strony podaje je do wiadomości Biura Kontroli w Ministerstwie Budownictwa.
§  29.
Organ kontroli wyższego stopnia jest uprawniony do sprawdzania wykonania planu kontroli organów stopni niższych.
§  30.
Niezależnie od kontroli planowych mogą być w uzasadnionych wypadkach przeprowadzane kontrole doraźne, a to na zlecenie kierownika jednostki organizacyjnej, w skład której organ kontroli wchodzi, lub na zlecenie organu kontroli wyższego stopnia, bądź wreszcie z własnej inicjatywy organu kontroli.

V.

Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.

§  31.
Z wyniku swych czynności inspektorzy kontroli sporządzają protokóły z kontroli i sprawozdania pokontrolne. Jeden egzemplarz protokółu winien być pozostawiony w jednostce kontrolowanej. Protokóły z kontroli, dwustronnie podpisane, stanowią stwierdzenie faktów ujawnionych w toku kontroli. Do protokółu kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo wpisać swe zastrzeżenia. W razie braku zastrzeżeń winna być o tym uczyniona wzmianka w protokóle.
§  32.
Sprawozdania pokontrolne zawierają analizę i ocenę stwierdzonego protokółem stanu faktycznego, ustalenie odpowiedzialności i omówienie okoliczności, mających wpływ na stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek kontrolowanych, jak również wnioski co do poprawy stwierdzonego stanu faktycznego, oraz co do sposobu odzyskania strat i ukarania winnych.
§  33.
Organa kontroli kierują wnioski do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej, bądź do kierownika jednostki kontrolowanej, a na podstawie tych wniosków władze przełożone lub kierownik wydają zarządzenia, za które ponoszą pełną odpowiedzialność. Organa kontrolne mają prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków kierowanych do władzy naczelnej.
§  34.
Organa kontroli mogą występować z wnioskami pokontrolnymi jedynie do władz równego lub niższego stopnia. W razie potrzeby bezpośredniego wystąpienia do władz przełożonych jednostki, w skład której wchodzi wnioskujący organ kontroli, wystąpienia na wniosek tego organu dokonywa organ kontroli wyższego stopnia. W razie nieuwzględnienia wniosków organu kontroli przez władze równego lub niższego szczebla, rozstrzyga wspólny przełożony.
§  35.
W razie rozbieżności zdań między kierownikiem organu kontroli a jego zwierzchnikiem (władzą administracyjną) w związku z wydaniem lub wykonaniem zarządzeń pokontrolnych, kierownikowi organu kontroli służy odwołanie do kierownika wyższego stopnia kontroli. Kierownik organu kontroli wyższego stopnia decyduje wówczas o przedstawieniu sprawy do rozstrzygnięcia swemu zwierzchnikowi, jako przełożonemu władzy administracyjnej jednostki kontrolowanej.

Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organu kontroli wyda zarządzenie, wynikające z wniosków kontroli, lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.

§  36.
Odpisy swych ważniejszych sprawozdań oraz sprawozdania okresowe z własnej działalności organa kontroli kierują do organu kontroli wyższego stopnia. Wyniki kontroli związane z wykonywaniem budżetu organa kontroli podają do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Skarbu za pośrednictwem Biura Kontroli w Ministerstwie Budownictwa, któremu odpowiednie sprawozdania przesyłają bezpośrednio.

Podawanie do wiadomości Biura Kontroli w Ministerstwie Budownictwa sprawozdań z kontroli jednostek resortowych na szczeblu I instancji w administracji ogólnej oraz nadsyłanie sprawozdań okresowych reguluje zarządzenie o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w resorcie Ministerstwa Administracji Publicznej.

§  37.
Na podstawie wyników pracy własnego organu kontroli oraz sprawozdań z działalności niższych organów kontroli Dyrektor Biura Kontroli przedstawia Ministrowi Budownictwa kwartalne i roczne sprawozdania z działalności i wyników kontroli w całokształcie administracji resortu.

VI.

Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami.

§  38.
Między organami kontroli wewnętrznej a innymi komórkami organizacyjnymi w każdej jednostce resortowej Ministerstwa Budownictwa, posiadającej organ kontroli (w szczególności. komórkami załatwiającymi sprawy organizacyjne i budżetowe) powinien istnieć stały wzajemny kontakt, oparty na ścisłym współdziałaniu oraz systematycznej wymianie informacji, wniosków, osiągnięć i zamierzeń.
§  39.
Organa kontroli wewnętrznej biorą udział w ważniejszych konferencjach, odprawach i zjazdach kierowników i pracowników właściwych jednostek organizacyjnych.
§  40.
W miarę potrzeby przedstawiciele resortowych jednostek organizacyjnych biorą udział w zjazdach i konferencjach organizowanych przez kontrolę wewnętrzną. Zadaniem tych zjazdów i konferencji winno być:
a)
skoordynowanie działalności organów kontroli z innymi komórkami organizacyjnymi,
b)
ustalenie wniosków i wytycznych dla zarządzeń, potrzebnych dla usunięcia braków i niedociągnięć w poszczególnych jednostkach organizacyjnych,
c)
omówienie wykonania planów działalności kontrolnych i inspekcyjnych za okres ubiegły.

Protokóły ze zjazdów i konferencji, wymienionych w § 40, winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Budownictwa.

VII.

Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankowa oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.

§  41.
Organa kontroli wewnętrznej współpracują z Najwyższą Izba Kontroli przez:
a)
nadsyłanie przez organa kontroli, podległe Ministerstwu Budownictwa, do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa - a także na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej Delegatur - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontrolnych,
b)
powiadamianie przez wszystkie organa kontroli w miarę możności Delegatur Najwyższej Izby Kontroli o rozpoczęciu kontroli w terenie,
c)
udział we wspólnych kontrolach.

Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o przeprowadzenie kontroli, nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.

§  42.
Biuro Kontroli w Ministerstwie porozumiewa się z Ministerstwem Skarbu oraz właściwymi państwowymi bankami - w celu koordynacji kontroli i wykorzystuje materiał uzyskany przez te instytucje w związku z przeprowadzaną przez nie kontrolą finansową przedsiębiorstw.

Do wyników kontroli, związanych z wykonywaniem budżetu, stosuje się odpowiednio § 36.

§  43.
1.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej Delegatur dostarczać im wszelkich materiałów z dokonywanych czynności kontrolnych, bez specjalnego upoważnienia Biura Kontroli w Ministerstwie.
2.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: Władze Sądowe, Delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, Urzędy Bezpieczeństwa) dostarczyć im wszelkich materiałów, dotyczących przestępstw, wykrytych w związku z dokonanymi kontrolami, bez specjalnego upoważnienia Biura Kontroli w Ministerstwie.

VIII.

Współpraca z kontrolą społeczną.

§  44.
1.
Kontrola wewnętrzna współpracuje z Radami Narodowymi przez udział przedstawicieli Rady Narodowej w kontroli przeprowadzanej na jej wniosek, a także w kontroli przeprowadzanej z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej, jeżeli Rada uzna swój udział w tej kontroli za potrzebny.

Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji, co do udziału w komisyjnej kontroli, inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.

2.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają Radzie Narodowej odpisy protokółów z kontroli, przeprowadzanych na obszarze właściwości terytorialnej Rady Narodowej.

Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.

Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.

IX.

Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.

§  45.
O zaliczeniu pracownika urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa do kategorii kierowników organu kontroli oraz inspektorów kontroli i o przyznaniu mu odpowiedniego uposażenia związanego z pełnioną przez niego funkcją w aparacie kontrolnym, decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa na wniosek Ministra Budownictwa (pkt. 24 uchwały Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1948 r.).
§  46.
Dyrektora Biura Kontroli, jego zastępcę (Wicedyrektora) oraz inspektorów Biura powołuje i odwołuje Minister Budownictwa. Wszystkich kierowników organów kontroli, pozostałych inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister na wniosek Kierownika właściwej instytucji centralnej i Dyrektora Biura Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Biura Kadr.
§  47.
Inspektorzy kontroli, niezależnie od funkcji, jakie sprawują we wszystkich organach kontroli, nie mogą równolegle z obowiązkami kontrolnymi i w ciągu 2 lat po ustaniu stosunku służbowego z organem kontrolnym zajmować jakiegokolwiek stanowiska administracyjnego w jednostkach, które podlegały ich kontroli.

Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.

O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski, za pośrednictwem Biura Kontroli Ministerstwa Budownictwa.

§  48.
Decyzje Komisji Kwalifikacyjnej, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie naruszają ustawowych kompetencji Prezesa Rady Ministrów, co do wyrażania zgody na mianowanie i awansowanie urzędników zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17.II. 1922 r. o państwowej służbie cywilnej w brzmieniu obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8.I. 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 11, poz. 72).

X.

Postanowienia końcowe.

§  49.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-79.981

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Budownictwa oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.
Data aktu: 01/07/1949
Data ogłoszenia: 28/10/1949
Data wejścia w życie: 28/10/1949