Skup i regeneracja zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaż ogumienia naprawionego.

UCHWAŁA
KOMITETU EKONOMICZNY RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 1949 r.
w sprawie skupu i regeneracji zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaży ogumienia naprawionego.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Centrala Odpadków Użytkowych" jest wyłącznie uprawnione do skupu zużytego ogumienia, będącego w posiadaniu urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych lub państwowo-spółdzielczych, central spółdzielczo-państwowych oraz przedsiębiorstw i instytucji spółdzielczych jako też instytucji częściowo lub całkowicie subsydiowanych przez Państwo, zwane dalej jednostkami organizacyjnymi.

Dla wykonania tego zadania Centrala Odpadków Użytkowych zorganizuje konieczny terenowy aparat techniczny dla brakowania, skupu, magazynowania i przewozu zużytego ogumienia.

W każdym województwie Centrala Odpadków Użytkowych będzie posiadała przynajmniej jeden (1) punkt skupu zużytych opon z zakresem działania na teren województwa nie wyłączając miast: Warszawy i Łodzi.

§  2.
Każdą oponę Centrala Odpadków Użytkowych zakwalifikuje pod względem jej zużycia do jednej z czterech kategorii:

I - nadające się do nałożenia protektora,

II - " " po reperacji do ruchu szybkobieżnego,

III - " " po reperacji do trakcji wolnobieżnej,

IV - " " do przetarcia.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu wyda instrukcję, ściśle określającą cechy techniczne opon każdej kategorii.

§  3.
Wprowadza się rozróżnienie opon "typowych" i "nietypowych".

Oponami typowymi są opony najbardziej w naszym taborze rozpowszechnione, a objęte załączonym wykazem.

Opony "nietypowe" (nie objęte załączonym wykazem) Centrala Odpadków Użytkowych będzie przejmowała tylko na przetarcie, t. zn. w kategorii IV.

W kategorii III Centrala Odpadków Użytkowych będzie przyjmowała jedynie opony "typowe" dla trakcji konnej (wg. załączonego wykazu).

Opony kategorii I, II i III nietypowe będą przez Centralę Odpadków Użytkowych kwalifikowane automatycznie jako kategoria IV.

§  5.
Wszystkie jednostki organizacyjne obowiązane są zaoferować Centrali Odpadków Użytkowych posiadane zużyte ogumienie samochodowe, a Centrala Odpadków Użytkowych obowiązana jest do jego nabycia.
§  6.
Zezwala się aż do odwołania na niezgłaszanie Centrali Odpadków Użytkowych opon nietypowych kategorii I i II.

Naprawa tych opon może być przeprowadzona według uznania danej jednostki organizacyjnej.

§  7.
Jednostka organizacyjna oddająca do Centrali Odpadków Użytkowych oponę "typową" I lub II kategorii otrzymuje bon uprawniający ją do zakupu w "Motozbycie":
a)
za 1 bon - jednej opony naprawionej "typowej",
b)
za 3 bony - jednej opony nowej "typowej"

według uznania "Motozbytu".

§  8.
Zakupione opony kategorii I, II i III Centrala Odpadków Użytkowych przekazuje do zakładów naprawczych (w Bolechowie i innych) dla dokonania koniecznych napraw i regeneracji.

Zakupione opony kategorii IV Centrala Odpadków Użytkowych sprzeda właściwym przedsiębiorstwom państwowym Przemysłu Chemicznego, ewentualnie innym przedsiębiorstwom mającym zapotrzebowanie na tego rodzaju surowiec.

Sprzedaż opon kategorii IV państwowym przedsiębiorstwom przemysłu chemicznego odbywać się będzie w ramach ogólnej umowy zawartej przez Centralę Odpadków Użytkowych z Centralnym Zarządem Przemysłu Chemicznego.

Opony protektorowane i regenerowane, nadające się do ruchu szybkobieżnego, będą przez zakłady naprawcze dostarczane do Przedsiębiorstwa Państwowego "Motozbyt" w celu dalszej ich sprzedaży jednostkom organizacyjnym posiadającym bony, o których mowa w § 4. Opony nadające się do trakcji wolnobieżnej będą przez zakłady naprawcze sprzedane Przedsiębiorstwu Państwowemu "Motozbyt" w celu ich sprzedaży do trakcji konnej.

§  9.
Kwalifikowanie opon przy skupie będzie się odbywać w miejscu skupu. Jednostka organizacyjna posiadająca w jednym miejscu więcej niż 200 opon, może żądać przysłania brakarza do swego magazynu, - koszty związane z wysłaniem brakarza odliczone będą od należności za opony.
§  10.
Jednostka organizacyjna jest obowiązana zaoferować Centrali Odpadków Użytkowych opony zużyte w momencie stwierdzenia ich niezdolności technicznej do dalszej prawidłowej pracy.

§ 11. Ceny zakupu zużytych opon, wysokość kosztów związanych z naprawą i regeneracją oraz ceny sprzedaży opon naprawionych nadających się do przetarcia ustali

ZAŁĄCZNIK 

ZESTAWIENIE

opon do protektorowania i naprawy.

I.

Opony samochodowe o wym.

500 × 15

525 × 15

550 × 15

550 × 16

600 × 16

650 × 16

700 × 16

750 × 16

900 × 16

1050 × 16

450 × 17

475 × 17

560 × 17

190 × 20

210 × 20

650 × 20

700 × 20

725 × 20

750 × 20

825 × 20

900 × 20

975 × 20

1000 × 20

1050 × 20

1100 × 20

1200 × 20

1100 × 22

1200 × 22

1100 × 24

1125 × 24

32 × 6

34 × 7

165 × 400

II.

Opony motocyklowe o wym.

300 × 19

325 × 19

350 × 19

400 × 19

III.

Opony dla trakcji konnej.

650 × 20

750 × 20

32 × 6

34 × 7

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-59.796

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Skup i regeneracja zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaż ogumienia naprawionego.
Data aktu: 12/02/1949
Data ogłoszenia: 03/09/1949
Data wejścia w życie: 03/09/1949