Skup i regeneracja zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaż ogumienia naprawionego.

UCHWAŁA
KOMITETU EKONOMICZNY RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 1949 r.
w sprawie skupu i regeneracji zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaży ogumienia naprawionego.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Centrala Odpadków Użytkowych" jest wyłącznie uprawnione do skupu zużytego ogumienia, będącego w posiadaniu urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych lub państwowo-spółdzielczych, central spółdzielczo-państwowych oraz przedsiębiorstw i instytucji spółdzielczych jako też instytucji częściowo lub całkowicie subsydiowanych przez Państwo, zwane dalej jednostkami organizacyjnymi.

Dla wykonania tego zadania Centrala Odpadków Użytkowych zorganizuje konieczny terenowy aparat techniczny dla brakowania, skupu, magazynowania i przewozu zużytego ogumienia.

W każdym województwie Centrala Odpadków Użytkowych będzie posiadała przynajmniej jeden (1) punkt skupu zużytych opon z zakresem działania na teren województwa nie wyłączając miast: Warszawy i Łodzi.

§  2.
Każdą oponę Centrala Odpadków Użytkowych zakwalifikuje pod względem jej zużycia do jednej z czterech kategorii:

I - nadające się do nałożenia protektora,

II - " " po reperacji do ruchu szybkobieżnego,

III - " " po reperacji do trakcji wolnobieżnej,

IV - " " do przetarcia.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu wyda instrukcję, ściśle określającą cechy techniczne opon każdej kategorii.

§  3.
Wprowadza się rozróżnienie opon "typowych" i "nietypowych".

Oponami typowymi są opony najbardziej w naszym taborze rozpowszechnione, a objęte załączonym wykazem.

Opony "nietypowe" (nie objęte załączonym wykazem) Centrala Odpadków Użytkowych będzie przejmowała tylko na przetarcie, t. zn. w kategorii IV.

W kategorii III Centrala Odpadków Użytkowych będzie przyjmowała jedynie opony "typowe" dla trakcji konnej (wg. załączonego wykazu).

Opony kategorii I, II i III nietypowe będą przez Centralę Odpadków Użytkowych kwalifikowane automatycznie jako kategoria IV.

§  5.
Wszystkie jednostki organizacyjne obowiązane są zaoferować Centrali Odpadków Użytkowych posiadane zużyte ogumienie samochodowe, a Centrala Odpadków Użytkowych obowiązana jest do jego nabycia.
§  6.
Zezwala się aż do odwołania na niezgłaszanie Centrali Odpadków Użytkowych opon nietypowych kategorii I i II.

Naprawa tych opon może być przeprowadzona według uznania danej jednostki organizacyjnej.

§  7.
Jednostka organizacyjna oddająca do Centrali Odpadków Użytkowych oponę "typową" I lub II kategorii otrzymuje bon uprawniający ją do zakupu w "Motozbycie":
a)
za 1 bon - jednej opony naprawionej "typowej",
b)
za 3 bony - jednej opony nowej "typowej"

według uznania "Motozbytu".

§  8.
Zakupione opony kategorii I, II i III Centrala Odpadków Użytkowych przekazuje do zakładów naprawczych (w Bolechowie i innych) dla dokonania koniecznych napraw i regeneracji.

Zakupione opony kategorii IV Centrala Odpadków Użytkowych sprzeda właściwym przedsiębiorstwom państwowym Przemysłu Chemicznego, ewentualnie innym przedsiębiorstwom mającym zapotrzebowanie na tego rodzaju surowiec.

Sprzedaż opon kategorii IV państwowym przedsiębiorstwom przemysłu chemicznego odbywać się będzie w ramach ogólnej umowy zawartej przez Centralę Odpadków Użytkowych z Centralnym Zarządem Przemysłu Chemicznego.

Opony protektorowane i regenerowane, nadające się do ruchu szybkobieżnego, będą przez zakłady naprawcze dostarczane do Przedsiębiorstwa Państwowego "Motozbyt" w celu dalszej ich sprzedaży jednostkom organizacyjnym posiadającym bony, o których mowa w § 4. Opony nadające się do trakcji wolnobieżnej będą przez zakłady naprawcze sprzedane Przedsiębiorstwu Państwowemu "Motozbyt" w celu ich sprzedaży do trakcji konnej.

§  9.
Kwalifikowanie opon przy skupie będzie się odbywać w miejscu skupu. Jednostka organizacyjna posiadająca w jednym miejscu więcej niż 200 opon, może żądać przysłania brakarza do swego magazynu, - koszty związane z wysłaniem brakarza odliczone będą od należności za opony.
§  10.
Jednostka organizacyjna jest obowiązana zaoferować Centrali Odpadków Użytkowych opony zużyte w momencie stwierdzenia ich niezdolności technicznej do dalszej prawidłowej pracy.

§ 11. Ceny zakupu zużytych opon, wysokość kosztów związanych z naprawą i regeneracją oraz ceny sprzedaży opon naprawionych nadających się do przetarcia ustali

ZAŁĄCZNIK 

ZESTAWIENIE

opon do protektorowania i naprawy.

I.

Opony samochodowe o wym.

500 × 15

525 × 15

550 × 15

550 × 16

600 × 16

650 × 16

700 × 16

750 × 16

900 × 16

1050 × 16

450 × 17

475 × 17

560 × 17

190 × 20

210 × 20

650 × 20

700 × 20

725 × 20

750 × 20

825 × 20

900 × 20

975 × 20

1000 × 20

1050 × 20

1100 × 20

1200 × 20

1100 × 22

1200 × 22

1100 × 24

1125 × 24

32 × 6

34 × 7

165 × 400

II.

Opony motocyklowe o wym.

300 × 19

325 × 19

350 × 19

400 × 19

III.

Opony dla trakcji konnej.

650 × 20

750 × 20

32 × 6

34 × 7

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-59.796

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Skup i regeneracja zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaż ogumienia naprawionego.
Data aktu: 12/02/1949
Data ogłoszenia: 03/09/1949
Data wejścia w życie: 03/09/1949