Utworzenie przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 22 listopada 1948 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: "PAŃSTWOWE BIURO PROJEKTÓW BUDOWNICTWA MORSKIEGO - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione".

Na podstawie art. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) zarządza się co następuje:
§  1. 1
Tworzy się przedsiębiorstwo państwowe prowadzone w ramach narodowych planów gospodarczych, według zasad rozrachunku gospodarczego pod nazwą "Państwowe Biuro Projektów Budownictwa Morskiego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", zwane dalej "przedsiębiorstwem".
§  2. 2
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Gdańsku.
§  3. 3
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
1)
opracowywanie dokumentacji technicznej, potrzebnej dla wykonania planu inwestycyjnego i remontowego instytucji podległych Ministerstwu Żeglugi; dokumentacja techniczna obejmuje zakres:

rozbudowy portów,

zabezpieczenia wybrzeża,

rozbudowy stoczni,

rozbudowy urządzeń przeznaczonych dla rybołówstwa,

rozbudowy przedsiębiorstw podległych Min. Żeglugi;

2)
kierowanie za zgodą Ministra Żeglugi robotami w zakresie sporządzonych przez siebie projektów w wypadkach specjalnie uzasadnionych;
3)
sporządzanie projektów zagospodarowania przestrzennego całości lub części portów;
4)
wykonywanie wszelkich innych zadań z zakresu projektowania budowli i urządzeń dotyczących potrzeb Ministerstwa Żeglugi.
§  4.
Wszelkie plany i projekty dotyczące budowli wymienionych w § 3, opracowuje przedsiębiorstwo według wytycznych Ministra Żeglugi.
§  5.
Nadzór państwowy nad przedsiębiorstwem sprawuje Minister Żeglugi.
§  6.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania powierzonych czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.
§  7.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja powoływana i zwalniana przez Ministra Żeglugi, składająca się z Dyrektora reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległego Dyrektorowi Wicedyrektora.
§  8.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie, zgodnie z uprawnieniami określonymi w statucie:
1)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
§  9.
1.
Przekazaniu na rzecz przedsiębiorstwa ulega majątek Skarbu Państwa oznaczony przez Ministra Żeglugi.
2.
Minister Żeglugi zarządzi protokólarne przekazanie przedsiębiorstwu majątku nieruchomego w zarząd i użytkowanie, a ruchomego na własność.
§  10.
Szczegółowe zasady organizacji i zakres działania przedsiębiorstwa ustali statut nadany przez Ministra Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania, ogłoszony w Monitorze Polskim.
§  11.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 listopada 1949 r. (M.P.50.A-23.235) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 marca 1950 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 listopada 1949 r. (M.P.50.A-23.235) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 marca 1950 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 22 listopada 1949 r. (M.P.50.A-23.235) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 marca 1950 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024