Rozporządzenie 2024/3234 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/3234
z dnia 19 grudnia 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 3  przyjęto, aby ograniczyć wylesianie i degradację lasów. Ustanowiono w nim przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku unijnym, a także wywozu z Unii odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, które zawierają odnośne towary, a mianowicie bydło, kakao, kawę, palmę olejową, kauczuk, soję i drewno, były nimi karmione lub zostały wytworzone przy ich użyciu. W szczególności, rozporządzenie to ma na celu zapewnienie, aby te towary i odnośne produkty wprowadzano do obrotu i udostępniano na rynku unijnym lub wywożono je z Unii tylko w przypadku, gdy nie powodują one wylesiania, wyprodukowano je zgodnie z odpowiednimi przepisami państwa produkcji i ujęto je w oświadczeniu o należytej staranności. Większość przepisów tego rozporządzenia ma być stosowana od dnia 30 grudnia 2024 r.

(2) Aby zapewnić osiągnięcie celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, podmioty i podmioty handlowe udostępniające na rynku lub wywożące z niego odnośne produkty mają zgodnie z art. 8 tego rozporządzenia obowiązek zachowania należytej staranności, aby udowodnić, że odnośne produkty spełniają wymogi tego rozporządzenia. Podmioty są odpowiedzialne za przeprowadzanie szczegółowego badania i analizy swojej działalności gospodarczej, a więc zobowiązane są przede wszystkim do gromadzenia danych istotnych z punktu widzenia rozporządzenia (UE) 2023/1115 oraz odpowiednich dokumentów potwierdzających te dane od każdego poszczególnego dostawcy.

(3) Komisja, współpracując z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami, podjęła znaczące kroki, aby ułatwić stosowanie rozporządzenia (UE) 2023/1115. W szczególności, wytyczne dotyczące rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania zawierają wskazówki dla podmiotów, podmiotów handlowych, a także właściwych organów, dotyczące głównych obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz wyjaśniają, między innymi, interpretację definicji "użytkowania rolniczego", w szczególności w odniesieniu do przekształcania lasu w grunty, których celem nie jest użytkowanie rolnicze, jak wnioskowały Parlament Europejski i Rada.

(4) W komunikacie Komisji z dnia 7 listopada 2024 r. w sprawie strategicznych ram współpracy międzynarodowej w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów przewidziano ponadto kompleksową strukturę współpracy z państwami trzecimi w celu ułatwienia wdrażania rozporządzenia (UE) 2023/1115. Przedstawiono w nim również ogólne zasady, które Komisja zamierza stosować przy klasyfikacji krajów lub ich części jako krajów o niskim lub wysokim ryzyku zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1115.

(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3084 4  przewiduje system informacyjny oraz dostęp do niego dla podmiotów i podmiotów handlowych oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnionych przedstawicieli, właściwych organów i organów celnych, aby mogły one wypełniać swoje odpowiednie obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1115. Podmioty i podmioty handlowe mogłyby zatem rejestrować i składać oświadczenia o należytej staranności jeszcze przed dniem rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115.

(6) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 wymienionych w art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia i określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów należy odroczyć o 12 miesięcy. Jest to konieczne, aby państwa trzecie, państwa członkowskie, podmioty i podmioty handlowe mogły być w pełni przygotowane, w tym aby te podmioty i podmioty handlowe mogły ustanowić niezbędne systemy należytej staranności obejmujące wszystkie odnośne towary i produkty, tak aby były w stanie należycie wypełniać swoje obowiązki.

(7) W związku z odroczeniem o 12 miesięcy daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, określonej w jego art. 38 ust. 2, należy odpowiednio dostosować daty w powiązanych przepisach tego rozporządzenia, a mianowicie daty uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 5  oraz daty odroczonego stosowania - w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw lub małych przedsiębiorstw - przepisów, o których mowa w tym ustępie.

(8) Aby jednak przekazać podmiotom i podmiotom handlowym informacje na temat ryzyka przypisanego odpowiednim krajom produkcji z dużym wyprzedzeniem w stosunku do dnia rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących ich obowiązków w zakresie należytej staranności, termin, w którym Komisja ma zaklasyfikować kraje lub ich części jako stwarzające niskie lub wysokie ryzyko, należy odroczyć jedynie o sześć miesięcy.

(9) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie odroczenie daty rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów, nie może zostać osiągnięty przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego osiągnięcie wyłącznie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1115.

(11) W celu zapewnienia, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie przed pierwotną datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115

W rozporządzeniu (UE) 2023/1115 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 29 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Z dniem 29 czerwca 2023 r. wszystkim krajom przypisuje się standardowy poziom ryzyka. Komisja dokona klasyfikacji krajów, lub ich części, które zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu są krajami o niskim lub wysokim ryzyku. Wykaz krajów, lub ich części, o niskim lub wysokim ryzyku jest publikowany w drodze aktów wykonawczych przyjmowanych zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 36 ust. 2, nie później niż w dniu 30 czerwca 2025 r. Wykaz ten poddawany jest przeglądowi i w stosownych przypadkach aktualizowany tak często, jak to potrzebne, w świetle nowych dowodów.";

2)
art. 37 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 37

Uchylenie

1. Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 traci moc ze skutkiem od dnia 30 grudnia 2025 r.

2. Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 ma jednak nadal zastosowanie do dnia 31 grudnia 2028 r. do drewna i produktów z drewna określonych w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, które zostały wyprodukowane przed dniem 29 czerwca 2023 r. i wprowadzone do obrotu od dnia 30 grudnia 2025 r.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia drewno i produkty z drewna określone w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, które zostały wyprodukowane przed dniem 29 czerwca 2023 r. i wprowadzone do obrotu od dnia 31 grudnia 2028 r., muszą być zgodne z art. 3 niniejszego rozporządzenia.";

3)
art. 38 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Z zastrzeżeniem ust. 3 niniejszego artykułu, art. 3-13, art. 16-24 oraz art. 26, 31 i 32 stosuje się od dnia 30 grudnia 2025 r.

3. Z wyjątkiem produktów objętych załącznikiem do rozporządzenia (UE) nr 995/2010, w odniesieniu do podmiotów, które do dnia 31 grudnia 2020 r. były utworzone jako mikroprzedsiębiorstwa lub małe przedsiębiorstwa na podstawie, odpowiednio, art. 3 ust. 1 lub 2 dyrektywy 2013/34/UE, artykuły, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, stosuje się od dnia 30 czerwca 2026 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.

1 Opinia z dnia 23 października 2024 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 18 grudnia 2024 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 206).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3084 z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie funkcjonowania systemu informacyjnego przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów (Dz.U. L, 2024/ 3084, 6.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/3084/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3234

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/3234 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania
Data aktu: 19/12/2024
Data ogłoszenia: 23/12/2024
Data wejścia w życie: 26/12/2024