Decyzja 2024/3218 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w zakresie kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych

DECYZJA RADY (UE) 2024/3218
z dnia 12 grudnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w zakresie kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 82 ust. 2 i art. 84 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "Konwencją") w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1075 1  - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1076 2  - w odniesieniu do kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, do azylu i zasady non-refoulement, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Konwencja weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 października 2023 r.

(2) Zgodnie z art. 66 ust. 1 Konwencji zadaniem Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (zwanej dalej "GREVIO") jest czuwanie nad wdrażaniem Konwencji przez Strony. Zgodnie z art. 68 ust. 3 Konwencji dalsza procedura oceny, następująca po dokonanej przez GREVIO procedurze oceny wyjściowej dotyczącej przedłożonych przez Strony sprawozdań w sprawie środków ustawodawczych i innych środków mających na celu wdrożenie Konwencji, dzieli się na cykle (zwane dalej "cyklami oceny tematycznej"). Zgodnie z art. 68 ust. 11 Konwencji GREVIO ma przyjąć sprawozdanie i wnioski dotyczące działań podjętych przez daną Stronę. Zgodnie z art. 68 ust. 12 Konwencji na podstawie sprawozdania i konkluzji GREVIO Komitet Stron, ustanowiony art. 67 Konwencji (zwany dalej "Komitetem Stron"), może przyjąć zalecenia skierowane do danej Strony.

(3) Pierwszy cykl oceny tematycznej, zatytułowany "Budowanie zaufania poprzez zapewnianie wsparcia, ochrony i sprawiedliwości", rozpoczął się w 2022 r. i będzie trwać w latach 2023-2031. Ocena ta dotyczy 19 postanowień Konwencji, a mianowicie art. 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 31, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56, oraz wdrażania przez Strony postanowień Konwencji, które odnoszą się do kwestii współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, m.in. kwestii ochrony i wsparcia ofiar przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

(4) We wrześniu 2024 r. Sekretariat Komitetu Stron udostępnił Stronom projekt decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają zostać przyjęte w świetle sprawozdań GREVIO przyjętych w ramach pierwszego cyklu oceny tematycznej(zwany dalej "projektem decyzji"). Projekt decyzji przewiduje procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń przez Komitet Stron oraz zawiera wzór zalecenia. Projekt decyzji zostanie omówiony i, w miarę możliwości, przyjęty na 17. posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 17 grudnia 2024 r.

(5) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ponieważ projekt decyzji określa procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń skierowanych do Stron w odniesieniu do kwestii współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Zalecenia te będą mogły mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, ponieważ mogą rzutować na wykładnię odnośnych postanowień Konwencji w przyszłości.

(6) Projekt decyzji przewiduje, że zalecenia mają ograniczać się do najpilniejszych kwestii, które GREVIO wskazała w swoich sprawozdaniach. Kwestie te obejmują niedociągnięcia, które GREVIO uważa za wymagające natychmiastowego podjęcia działań, wskazane poprzez użycie czasownika "wzywa", a także te kwestie, którymi zdaniem GREVIO należy się zająć w najbliższej przyszłości, wprowadzone czasownikiem "zdecydowanie zachęca", obejmujące wszystkie rozdziały Konwencji.

(7) Projekt decyzji przewiduje, że Komitet Stron ma nadzorować wdrażanie zaleceń, zwracając się do danej Strony o przedłożenie pisemnego sprawozdania na temat środków wprowadzonych w okresie trzech lat od przyjęcia zaleceń. Zgodnie z projektem decyzji Komitet Stron może następnie podjąć decyzję o niepodejmowaniu żadnych dalszych kroków w ramach sprawowanego przez niego nadzoru, aby nie zbiegły się one w czasie z przyszłymi cyklami oceny tematycznej.

(8) Projekt decyzji przewiduje, że - w celu uwzględnienia wniosków GREVIO w całości - w zaleceniach ma być zaznaczone, że dana Strona powinna wdrożyć pozostałe, mniej pilne propozycje GREVIO, a także należy zachęcić tę Stronę do kontynuowania dialogu z GREVIO.

(9) Unia powinna przychylić się do projektu decyzji, ponieważ zawarta w nim procedura jest zgodna z procedurą oceny wyjściowej na podstawie art. 68 Konwencji, która to procedura okazała się skuteczna i zapewnia skuteczne wdrożenie wszystkich postanowień wybranych do oceny tematycznej, a jednocześnie pozwala uniknąć nakładania się w czasie procesów monitorowania.

(10) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Stron powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia projektu decyzji, w tym proponowanego wzoru zalecenia zamieszczonego w dodatku 1 do tego projektu.

(11) Aby zapewnić niezbędną elastyczność podczas posiedzenia Komitetu Stron, należy przewidzieć możliwość uzgodnienia w imieniu Unii określonych zmian w projekcie decyzji bez kolejnej decyzji Rady.

(12) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 17. posiedzeniu Komitetu Stron (zwanego dalej "Komitetem Stron") ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwanej dalej "Konwencją"), polega na poparciu przyjęcia projektu decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają być przyjmowane przez Komitet Stron (zwanego dalej "projektem decyzji"), w tym proponowanego wzoru zalecenia określonego w dodatku I do tego projektu (zwanym dalej "dodatkiem I").

Artykuł  2

W przypadku gdy nie będzie możliwe uzgodnienie odpowiednich części dodatku I w brzmieniu przedstawionym w projekcie tekstu, przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą bez kolejnej decyzji Rady uzgodnić następujące zmiany:

pkt B: przedłużenie trzyletniego terminu, w którym zainteresowana Strona ma przedłożyć Komitetowi Stron pisemne sprawozdanie na temat działań podjętych w celu wdrożenia Konwencji,
pkt C: skreślenie zalecenia, zgodnie z którym zainteresowana Strona powinna podjąć działania w celu wdrożenia dalszych wniosków zawartych w sprawozdaniach GREVIO z pierwszej oceny tematycznej,
pkt D: skreślenie skierowanej do zainteresowanej Strony zachęty do kontynuowania dialogu na temat postępów z GREVIO.

Przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą również, bez kolejnej decyzji Rady, wprowadzić do projektu decyzji, w tym dodatku I, drobne zmiany, które nie zmieniają w istotny sposób stanowiska, o którym mowa w art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2024 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1075/oj).
2 Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1076/oj).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3218

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3218 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w zakresie kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych
Data aktu: 12/12/2024
Data ogłoszenia: 23/12/2024