a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 23 stycznia 2023 r. Rada wymieniła poglądy na temat Sahelu i państw nadbrzeżnych Afryki Zachodniej, potwierdzając, że region ten pozostaje jednym z priorytetów UE pomimo pogarszających się warunków bezpieczeństwa i sytuacji politycznej. Rada uzgodniła opracowanie koncepcji zarządzania kryzysowego w celu zaoferowania państwom nadbrzeżnym w Zatoce Gwinejskiej konkretnego zaangażowania oraz ukierunkowanych szkoleń i wsparcia. Rada przypomniała, że Unia oddeleguje również do delegatur Unii doradców wojskowych, aby kierowali tymi działaniami.
(2) W dniu 29 czerwca 2023 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą ewentualnego partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z państwami Afryki Zachodniej w Zatoce Gwinejskiej (zwaną dalej "koncepcją zarządzania kryzysowego"). Ta koncepcja zarządzania kryzysowego opiera się na zintegrowanym podejściu do partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z tymi państwami, w tym na ustanowieniu misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) (zwanej dalej "misją"), uzupełnionej wysłaniem do delegatur Unii doradców wojskowych, w połączeniu ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w zakresie dostarczania sprzętu wojskowego i w synergii z projektami związanymi z bezpieczeństwem. W koncepcji zarządzania kryzysowego zaleca się nadanie misji nazwy "Inicjatywa Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i obrony na rzecz wsparcia państw Afryki Zachodniej w Zatoce Gwinejskiej".
(3) Pismem z dnia 6 lipca 2023 r. prezydent Republiki Beninu zwrócił się do Unii o rozmieszczenie misji na jej terytorium.
(4) Pismem z dnia 10 lipca 2023 r. prezydent Republiki Ghany zwrócił się do Unii Europejskiej o rozmieszczenie misji na jej terytorium.
(5) Należy zatem ustanowić misję w Beninie i Ghanie. Rada powinna mieć możliwość podjęcia późniejszej decyzji o rozszerzeniu misji na inne, określone w koncepcji zarządzania kryzysowego, państwa Afryki Zachodniej w Zatoce Gwi- nejskiej, na zaproszenie tych państw.
(6) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa - polityczną kontrolę nad misją, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje, zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(7) Misja powinna mieć filar cywilny pod strategicznym dowodzeniem i kontrolą dowódcy operacji cywilnej oraz filar wojskowy pod strategicznym dowodzeniem i kontrolą dowódcy wojskowego. Spójność struktury dowodzenia zapewnić powinna wspólna komórka ds. koordynacji wsparcia pod współprzewodnictwem dowódcy operacji cywilnej i dowódcy wojskowego.
(8) W celu zaplanowania i przeprowadzenia filaru cywilnego misji komórka planowania i prowadzenia operacji cywilnych powinna być do dyspozycji dowódcy operacji cywilnej. Do celów misji powinna być ona wspomagana przez cywilną komórkę dowodzenia i wsparcia.
(9) Komórka planowania i prowadzenia operacji wojskowych powinna być statyczną strukturą dowodzenia i kontroli na strategicznym poziomie wojskowym i powinna być odpowiedzialna za planowanie operacyjne i prowadzenie filaru wojskowego misji. Do celów misji powinna być ona wspomagana przez wojskową komórkę dowodzenia i wsparcia.
(10) Szef cywilnej komórki dowodzenia i wsparcia powinien w odniesieniu do filaru cywilnego misji pełnić te same funkcje co szef misji w cywilnej misji w dziedzinie WPBiO. Szef wojskowej komórki dowodzenia i wsparcia powinien w odniesieniu do filaru wojskowego misji pełnić te same funkcje co dowódca sił misji w wojskowej misji w dziedzinie WPBiO.
(11) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek i personelu dowodzonych przez Unię oraz udziału państw trzecich w misji.
(12) Na podstawie art. 41 ust. 2 TUE wydatki operacyjne przypadające na filar cywilny misji powinny być pokrywane z budżetu Unii, natomiast wydatki operacyjne przypadające na filar wojskowy misji powinny być pokrywane przez państwa członkowskie zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 .
(13) Misja będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i mogłaby utrudnić osiągnięcie celów działań zewnętrznych Unii określonych w art. 21 TUE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: