Rozporządzenie wykonawcze 2021/2083 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2083
z dnia 26 listopada 2021 r.
zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2  w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:

a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;

b) w drugim etapie - kolejne dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku miały być stosowane od dnia 1 czerwca 2021 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("porozumienie WTO") lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować swoje środki ochronne w odniesieniu do produktów z Unii.

(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:

a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 20 % i 7 % na przywóz produktów określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia weszły w życie w dniu 8 maja 2020 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;

b) w drugim etapie kolejne dodatkowe cło ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia miało być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami porozumienia WTO lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.

(3) W dniu 31 maja 2021 r., w następstwie wspólnego oświadczenia UE-USA opublikowanego dnia 17 maja 2021 r., Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/866 4  w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w którym zawieszono stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 do dnia 30 listopada 2021 r.

(4) Komisja w imieniu Unii może zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/886 5  i (UE) 2020/502 6 , jeżeli uzna to za stosowne w celu uwzględnienia ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.

(5) W dniu 31 października 2021 r. Stany Zjednoczone zapowiedziały wprowadzenie, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., następujących zmian swoich środków ochronnych:

(i) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 25 % nałożoną na produkty ze stali z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów ze stali pochodzących z Unii;

(ii) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 10 % nałożoną na produkty z aluminium z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów z aluminium pochodzących z Unii;

(iii) Stany Zjednoczone "przedłużą stosowanie wyłączeń przyznanych na rok podatkowy 2021 obowiązujący w USA i wykorzystanych w tym roku podatkowym w odniesieniu do produktów ze stali przywożonych z UE na okres dwóch lat kalendarzowych, tj. do dnia 31 grudnia 2023 r., bez konieczności ponownego ubiegania się o wyłączenie";

(iv) Stany Zjednoczone nie będą stosować ceł na podstawie sekcji 232 w odniesieniu do przywozu z Unii artykułów pochodnych ze stali i artykułów pochodnych z aluminium.

(6) W związku z tym Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 na okres do dnia 31 grudnia 2023 r. Zawieszenie należy zastosować następująco:

(i) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;

(ii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, zawieszone do dnia 30 listopada 2021 r., powinny nadal być zawieszone od dnia 1 grudnia 2021 r.;

(iii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w art. 1 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;

(iv) dodatkowe cło ad valorem na produkt wymieniony w art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502, mające mieć zastosowanie od dnia 8 lutego 2023 r., należy zawiesić od dnia 8 lutego 2023 r.

(7) Zawieszenie to umożliwiłoby Unii i Stanom Zjednoczonym dokonanie znacznych postępów w ich trwającej współpracy, m.in. z myślą o zniesieniu odpowiednich ceł. Należy jednak mieć na uwadze, że stosowanie wyłączeń w odniesieniu do środków stosowanych przez USA ma obowiązywać tylko do dnia 31 grudnia 2023 r. Takie wyłączenia przyznane importerom w Stanach Zjednoczonych przy przywozie produktów unijnych znacznie zmniejszają negatywny wpływ środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone. Dlatego też okres zawieszenia do dnia 31 grudnia 2023 r. uznaje się za wystarczający i rozsądny; uwzględnia on także zapowiedzi Stanów Zjednoczonych z dnia 31 października 2021 r.

(8) Według art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 654/2014 działanie Unii powinno być zasadniczo równorzędne z poziomem koncesji lub innych zobowiązań, których dotyczy środek ochronny stosowany przez państwo trzecie.

(9) Komisja powinna nadal dokonywać przeglądów zawieszenia w zależności od rozwoju sytuacji, na przykład ewentualnych zmian niekorzystnych dla wywozu z Unii podlegającego nadal środkom ochronnym Stanów Zjednoczonych, w tym wszelkich przeszkód utrudniających wywóz z Unii. Komisja może zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia takich zmian oraz wszelkich ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.

(10) Zawieszenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł  1

Zawiesza się od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w stawkach 10 % i 25 % w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.

Zawiesza się od dnia 1 grudnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.

Bez uszczerbku dla ewentualnego dalszego zawieszenia lub dalszej zmiany, w tym wcześniejszego przywrócenia, cła przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/886 mają zastosowanie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r. włącznie.

Artykuł  2

Stosowanie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 zawiesza się do dnia 31 grudnia 2023 r. w następujący sposób:

a)
dodatkowe cła ad valorem w stawkach 20 % i 7 % w odniesieniu do przywozu produktów określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 zawiesza się od dnia 1 stycznia 2022 r.;
b)
dodatkowe cło ad valorem w stawce 4,4 % w odniesieniu do przywozu produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 zawiesza się od dnia 8 lutego 2023 r.

Bez uszczerbku dla ewentualnego dalszego zawieszenia lub dalszej zmiany, w tym wcześniejszego przywrócenia, cła przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/502 mają zastosowanie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r. włącznie.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50, zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/167 z dnia 10 lutego 2021 r. (Dz.U. L 49 z 12.2.2021, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724 (Dz.U. L 158 z 21.6.2018, s. 5).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/502 z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U. L 109 z 7.4.2020, s. 10).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/866 z dnia 28 maja 2021 r. zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886 (Dz.U. L 190 z 31.5.2021, s. 94).
5 Motyw 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.
6 Motyw 19 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek, 14 listopada Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.426.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/2083 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502
Data aktu: 26/11/2021
Data ogłoszenia: 29/11/2021
Data wejścia w życie: 30/11/2021