KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie - kolejne dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku miały być stosowane od dnia 1 czerwca 2021 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("porozumienie WTO") lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować swoje środki ochronne w odniesieniu do produktów z Unii.
(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 20 % i 7 % na przywóz produktów określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia weszły w życie w dniu 8 maja 2020 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie kolejne dodatkowe cło ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia miało być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami porozumienia WTO lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.
(3) W dniu 31 maja 2021 r., w następstwie wspólnego oświadczenia UE-USA opublikowanego dnia 17 maja 2021 r., Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/866 4 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w którym zawieszono stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 do dnia 30 listopada 2021 r.
(4) Komisja w imieniu Unii może zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/886 5 i (UE) 2020/502 6 , jeżeli uzna to za stosowne w celu uwzględnienia ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(5) W dniu 31 października 2021 r. Stany Zjednoczone zapowiedziały wprowadzenie, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., następujących zmian swoich środków ochronnych:
(i) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 25 % nałożoną na produkty ze stali z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów ze stali pochodzących z Unii;
(ii) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 10 % nałożoną na produkty z aluminium z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów z aluminium pochodzących z Unii;
(iii) Stany Zjednoczone "przedłużą stosowanie wyłączeń przyznanych na rok podatkowy 2021 obowiązujący w USA i wykorzystanych w tym roku podatkowym w odniesieniu do produktów ze stali przywożonych z UE na okres dwóch lat kalendarzowych, tj. do dnia 31 grudnia 2023 r., bez konieczności ponownego ubiegania się o wyłączenie";
(iv) Stany Zjednoczone nie będą stosować ceł na podstawie sekcji 232 w odniesieniu do przywozu z Unii artykułów pochodnych ze stali i artykułów pochodnych z aluminium.
(6) W związku z tym Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 na okres do dnia 31 grudnia 2023 r. Zawieszenie należy zastosować następująco:
(i) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;
(ii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, zawieszone do dnia 30 listopada 2021 r., powinny nadal być zawieszone od dnia 1 grudnia 2021 r.;
(iii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w art. 1 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;
(iv) dodatkowe cło ad valorem na produkt wymieniony w art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502, mające mieć zastosowanie od dnia 8 lutego 2023 r., należy zawiesić od dnia 8 lutego 2023 r.
(7) Zawieszenie to umożliwiłoby Unii i Stanom Zjednoczonym dokonanie znacznych postępów w ich trwającej współpracy, m.in. z myślą o zniesieniu odpowiednich ceł. Należy jednak mieć na uwadze, że stosowanie wyłączeń w odniesieniu do środków stosowanych przez USA ma obowiązywać tylko do dnia 31 grudnia 2023 r. Takie wyłączenia przyznane importerom w Stanach Zjednoczonych przy przywozie produktów unijnych znacznie zmniejszają negatywny wpływ środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone. Dlatego też okres zawieszenia do dnia 31 grudnia 2023 r. uznaje się za wystarczający i rozsądny; uwzględnia on także zapowiedzi Stanów Zjednoczonych z dnia 31 października 2021 r.
(8) Według art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 654/2014 działanie Unii powinno być zasadniczo równorzędne z poziomem koncesji lub innych zobowiązań, których dotyczy środek ochronny stosowany przez państwo trzecie.
(9) Komisja powinna nadal dokonywać przeglądów zawieszenia w zależności od rozwoju sytuacji, na przykład ewentualnych zmian niekorzystnych dla wywozu z Unii podlegającego nadal środkom ochronnym Stanów Zjednoczonych, w tym wszelkich przeszkód utrudniających wywóz z Unii. Komisja może zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia takich zmian oraz wszelkich ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(10) Zawieszenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ursula VON DER LEYEN |
|
Przewodnicząca |