a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wysoki stopień przejrzystości jest konieczny w celu zapewnienia, aby inwestorzy byli należycie informowani o prawdziwej skali faktycznych i potencjalnych transakcji na obligacjach, strukturyzowanych produktach finansowych, uprawnieniach do emisji oraz instrumentach pochodnych bez względu na to, czy transakcje te odbywają się na rynkach regulowanych, wielostronnych platformach obrotu (MTF), zorganizowanych platformach obrotu, czy zawierane są za pośrednictwem podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, czy też odbywają się poza wymienionymi platformami obrotu. Ten wysoki poziom przejrzystości powinien również zapewniać równe warunki działania systemów obrotu, tak aby ustalanie poziomu cen rynkowych na podstawie czynników podaży i popytu w odniesieniu do poszczególnych instrumentów finansowych nie zostało zakłócone wskutek rozdrobnienia płynności ze szkodą dla inwestorów.
(2) Jednocześnie należy zauważyć, że mogą wystąpić okoliczności, w których konieczne będzie wyłączenie od obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej lub odroczenie obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej, aby uniknąć zakłóceń płynności jako niezamierzonego skutku wypełniania zobowiązań w zakresie ujawniania transakcji, a tym samym upublicznienia pozycji ryzyka. W związku z tym należy określić konkretne okoliczności, w których można przyznać zwolnienia z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej i odroczenia obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej.
(3) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ określono w nich wymogi w zakresie przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, które mają zastosowanie do obrotu instrumentami finansowymi nieudziałowymi. Aby zapewnić spójność tych przepisów, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest włączenie przedmiotowych regulacyjnych standardów technicznych do jednego rozporządzenia.
(4) Jeżeli właściwe organy przyznają zwolnienia z wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej lub zezwalają na odroczenie obowiązków przejrzystości posttransakcyjnej, powinny traktować wszystkie rynki regulowane, wielostronne platformy obrotu, zorganizowane platformy obrotu i firmy inwestycyjne prowadzące obrót poza systemami obrotu w sposób równy i niedyskryminujący.
(5) Należy określić ograniczoną liczbę terminów technicznych. Tego rodzaju definicje techniczne są konieczne, aby zapewnić jednolite stosowanie przepisów niniejszego rozporządzenia w Unii, a zatem aby przyczynić się do stworzenia jednolitego zbioru przepisów dla rynków finansowych Unii. Definicje te służą wyłącznie do celów ustanowienia obowiązków przejrzystości w odniesieniu do instrumentów finansowych nieudziałowych i powinny być ściśle ograniczone do treści niniejszego rozporządzenia.
(6) Instrumenty typu ETC (ang. exchange-traded commodities) i instrumenty typu ETN (ang. exchange-traded notes) podlegające przepisom niniejszego rozporządzenia należy uznać za instrumenty dłużne ze względu na ich strukturę prawną. Ponieważ jednak obrót nimi jest prowadzony w sposób podobny do obrotu funduszami inwestycyjnymi typu ETF, należy zastosować podobne wymogi w zakresie przejrzystości jak w przypadku ETF.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 należy uznać, że liczne instrumenty kwalifikują się do zwolnienia z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej mającego zastosowanie w przypadku instrumentów, dla których nie istnieje płynny rynek. Wymóg ten powinien mieć również zastosowanie do instrumentów pochodnych podlegających obowiązkowi rozliczania, które nie podlegają obowiązkowi obrotu, oraz do obligacji, instrumentów pochodnych, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, które nie są płynne.
(8) System obrotu prowadzący system zapytań o kwotowanie powinien podawać do wiadomości publicznej gwarantowaną ofertę oraz ceny ofertowe lub wykonywalne deklaracje zainteresowania dołączone do tych cen nie później niż w chwili, w której podmiot składający zapytanie może zrealizować transakcję zgodnie z zasadami systemu. Służy to zapewnieniu, aby członkowie lub uczestnicy, którzy przekazują swoje kwotowania podmiotowi składającemu zapytanie, nie znaleźli się w niekorzystnej sytuacji.
(9) Większość płynnych obligacji zabezpieczonych stanowią obligacje zabezpieczone hipoteką emitowane w celu przyznania kredytów na sfinansowanie zakupu domu przez osoby fizyczne, a ich średnia wartość bezpośrednio wiąże się z wartością kredytu. Na rynku obligacji zabezpieczonych dostawcy płynności zapewniają dopasowywanie zawodowych inwestorów prowadzących transakcje dużych rozmiarów i właścicieli domów prowadzących transakcje małych rozmiarów. Aby uniknąć zakłóceń tej funkcji i powiązanych negatywnych konsekwencji dla właścicieli domów, wielkość specyficzną dla tego instrumentu, powyżej której dostawcy płynności mogą skorzystać ze zwolnienia z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej, należy ustanowić na poziomie wielkości obrotu, poniżej której znajduje się 40 % transakcji, ponieważ uznaje się, że ta wielkość obrotu odzwierciedla średnią cenę domu.
(10) Informacje, które podlegają obowiązkowi udostępnienia w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego, powinny zostać udostępnione tak szybko, jak to technicznie możliwe, zakładając rozsądny poziom wydajności i wydatków na systemy ze strony zainteresowanego operatora rynku, zainteresowanego zatwierdzonego podmiotu publikującego lub zainteresowanej firmy inwestycyjnej. Informacje takie można publikować z opóźnieniem mieszczącym się w dozwolonym maksymalnym czasie jedynie w wyjątkowych przypadkach, kiedy dostępne systemy nie pozwalają na ich publikację w krótszym czasie.
(11) Firmy inwestycyjne powinny podać do wiadomości publicznej szczegóły transakcji zrealizowanych poza systemem obrotu za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. W niniejszym rozporządzeniu należy wskazać sposób, w jaki firmy inwestycyjne zgłaszają swoje transakcje zatwierdzonym podmiotom publikującym, i należy stosować niniejsze rozporządzenie w związku z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/571 2 .
(12) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewidziano możliwość doprecyzowania stosowania obowiązku posttransakcyjnego ujawniania transakcji zrealizowanych między dwiema firmami inwestycyjnymi, w tym podmiotami systematycznie internalizującymi transakcje, na obligacjach, strukturyzowanych produktach finansowych, uprawnieniach do emisji i instrumentach pochodnych, które są określane przez czynniki inne niż bieżąca wycena rynkowa takie jak przekazanie instrumentów finansowych jako zabezpieczenia. Tego rodzaju transakcje nie przyczyniają się do ustalania poziomu cen rynkowych na podstawie czynników podaży i popytu, nie stwarzają ryzyka, że inwestorzy będą mieli niejasny obraz sytuacji, ani nie utrudniają najkorzystniejszej realizacji zleceń, w związku z czym w niniejszym rozporządzeniu wskazano transakcje określane przez czynniki inne niż bieżąca wycena rynkowa, których nie należy podawać do wiadomości publicznej.
(13) Firmy inwestycyjne często przeprowadzają - na rachunek własny lub w imieniu klientów - transakcje na instrumentach pochodnych i innych instrumentach finansowych lub składnikach aktywów, które obejmują szereg powiązanych ze sobą i uzależnionych od siebie transakcji. Takie transakcje pakietowe umożliwiają firmom inwestycyjnym i ich klientom lepsze zarządzanie ponoszonymi przez nich ryzykami, gdyż cena każdego komponentu transakcji pakietowej odzwierciedla ogólny profil ryzyka pakietu, a nie bieżącą cenę rynkową każdego komponentu. Transakcje pakietowe mogą przybierać różne formy, takie jak zamiana na aktywa fizyczne, strategie handlowe realizowane w systemach obrotu lub zindywidualizowane transakcje pakietowe, dlatego też przy kalibrowaniu mającego zastosowanie systemu przejrzystości należy uwzględnić te specyficzne cechy. W związku z tym właściwe jest określenie na potrzeby niniejszego rozporządzenia warunków odraczania obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do transakcji pakietowych. Tego rodzaju ustalenia nie powinny być dostępne w przypadku transakcji zabezpieczających instrumenty finansowe, które są realizowane w normalnym toku działalności gospodarczej.
(14) Zamiana na aktywa fizyczne stanowi integralną część rynków finansowych, umożliwiając uczestnikom rynku organizowanie i realizowanie transakcji na giełdowych instrumentach pochodnych, które bezpośrednio wiążą się z transakcją na fizycznym rynku bazowym. Transakcje takie są powszechnie stosowane i bierze w nich udział wiele podmiotów, takich jak rolnicy, producenci, wytwórcy i przetwórcy towarów. Zazwyczaj zamiana na transakcję fizyczną odbywa się, kiedy sprzedawca fizycznego składnika aktywów chce zlikwidować swoją pozycję zabezpieczającą na kontrakcie pochodnym odpowiadającą takiemu składnikowi aktywów z nabywcą fizycznego składnika aktywów, gdy ten drugi również posiada - jak się okazuje - odpowiadające zabezpieczenie na tym samym kontrakcie pochodnym. Transakcje takie ułatwiają zatem skuteczne zlikwidowanie pozycji zabezpieczających, które nie są już konieczne.
(15) W odniesieniu do transakcji realizowanych poza regulaminem systemu obrotu należy wyjaśnić, która firma inwestycyjna ma podać transakcję do wiadomości publicznej, w przypadku gdy obie strony transakcji są firmami inwestycyjnymi z siedzibą w Unii, aby uniknąć powielania publikacji transakcji. W związku z tym obowiązek podania transakcji do wiadomości publicznej powinien zawsze spoczywać na sprzedającej firmie inwestycyjnej, chyba że tylko jeden z kontrahentów jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje i jest nim firma nabywająca.
(16) Jeżeli tylko jeden z kontrahentów jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje w przypadku danego instrumentu finansowego i jest to również firma nabywająca ten instrument, powinna być ona odpowiedzialna za podanie transakcji do wiadomości publicznej, ponieważ oczekują tego od niej jej klienci oraz jest ona lepiej przygotowana do wypełnienia pola w zgłoszeniu dotyczącego jej statusu jako podmiotu systematycznie internalizującego transakcje. W celu zapewnienia, aby transakcja została opublikowana tylko raz, podmiot systematycznie internalizujący transakcje powinien poinformować drugą stronę o tym, że podaje transakcję do wiadomości publicznej.
(17) Ważne jest, aby utrzymać obecne normy dotyczące publikacji transakcji realizowanych jako wewnątrzgrupowe transakcje zabezpieczające w celu uniknięcia publikacji transakcji pojedynczej jako wielokrotnych transakcji i w celu zagwarantowania pewności prawa, zgodnie z którym firma inwestycyjna jest odpowiedzialna za opublikowanie transakcji. W związku z tym dwie odpowiadające sobie transakcje realizowane w tym samym czasie i po tej samej cenie przez tego samego kontrahenta uznaje się za transakcję pojedynczą.
(18) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 właściwe organy mogą wystąpić z wnioskiem o opublikowanie uzupełniających informacji szczegółowych w przypadku publikacji informacji, w odniesieniu do których przyznano odroczenie, lub mogą zezwolić na przedłużenie okresu odroczenia. Aby przyczynić się do jednolitego stosowania tych przepisów w całej Unii, należy określić warunki i kryteria, po których spełnieniu właściwe organy mogą przyznać dodatkowe odroczenie.
(19) Obrót wieloma instrumentami finansowymi nieudziałowymi, a w szczególności instrumentami pochodnymi, ma charakter epizodyczny, zmienny i podlega regularnym modyfikacjom schematów obrotu. Dlatego też statyczne wyznaczenie instrumentów finansowych, które nie mają płynnego rynku, i statyczne wyznaczenie różnych progów do celów kalibrowania obowiązków przejrzystości przed- i posttransakcyjnej bez możliwości dostosowania statusu płynności i progów w świetle zmian w schematach transakcji byłoby nieodpowiednie. Należy zatem określić metodykę i parametry konieczne do okresowego dokonywania oceny płynności i obliczania progów stosowania zwolnień z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej i odroczenia obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej.
(20) Aby zapewnić spójne stosowanie zwolnień od obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej i odroczeń obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej, należy wprowadzić jednolite zasady dotyczące treści danych, o które właściwe organy mogą się zwrócić do systemów obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych do celów przejrzystości, oraz częstotliwości, z jaką właściwe organy mogą o nie zwracać. Należy również doprecyzować metodykę obliczania poszczególnych progów i wprowadzić jednolite zasady w odniesieniu do publikowania informacji w całej Unii. Przepisy dotyczące szczegółowej metodyki i danych niezbędnych do wykonywania obliczeń do celów sprecyzowania systemu przejrzystości mającego zastosowanie do instrumentów finansowych nieudziałowych należy stosować w związku z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/577 3 , w którym określono wspólne elementy w odniesieniu do treści danych i częstotliwości, z jaką właściwe organy mogą się o nie zwracać do systemów obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych do celów przejrzystości i innych obliczeń na bardziej ogólnych warunkach.
(21) W przypadku obligacji innych niż instrumenty typu ETC i ETN transakcje o wartości poniżej 100 000 EUR należy wyłączyć z obliczeń progów przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, ponieważ transakcje te uznaje się za transakcje o wielkości detalicznej. Tego rodzaju transakcje o wielkości detalicznej powinny być zawsze objęte nowym systemem przejrzystości i wszelkie progi, których przekroczenie powoduje zastosowanie zwolnienia z obowiązku lub odroczenie obowiązku, należy ustanowić powyżej tego poziomu.
(22) Celem wyłączenia z obowiązków przejrzystości określonych w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 jest zapewnienie, aby skuteczność operacji prowadzanych przez Eurosystem przy wykonywaniu podstawowych zadań przewidzianych w Statucie Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej ("Statut") i zgodnie z odpowiednimi krajowymi przepisami obowiązującymi członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w państwach członkowskich, których walutą nie jest euro, która to skuteczność zależy od realizowania transakcji w sposób terminowy i poufny, nie była zagrożona przez ujawnianie informacji na temat takich transakcji. Kluczowe jest, aby banki centralne mogły kontrolować, czy, kiedy i jak informacje dotyczące ich działań są ujawniane, tak aby zmaksymalizować pożądany wpływ i ograniczyć ewentualny niezamierzony wpływ na rynek. W związku z tym członkom ESBC i ich odpowiednikom należy zagwarantować pewność prawa co do zakresu wyłączenia od wymogów w zakresie przejrzystości.
(23) Jednym z podstawowych obowiązków ESBC na mocy Traktatu i Statutu oraz zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa krajowego obowiązującymi członków ESBC w państwach, których walutą nie jest euro, jest realizowanie polityki walutowej, co wiąże się z utrzymywaniem rezerw walutowych i zarządzaniem nimi w celu zapewnienia, aby w razie potrzeby była dostępna wystarczająca ilość płynnych środków finansowych do przeprowadzenia operacji w ramach polityki walutowej. Stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości do operacji zarządzania rezerwami walutowymi może skutkować wysłaniem rynkowi niezamierzonych sygnałów, które mogłyby zakłócić politykę walutową Eurosystemu i członków ESBC w państwach członkowskich, których walutą nie jest euro. Podobne względy mogą mieć również zastosowanie do poszczególnych przypadków operacji zarządzania rezerwami walutowymi w ramach realizowania polityki monetarnej i polityki stabilności finansowej.
(24) Wyłączenie od obowiązków przejrzystości w przypadku transakcji, w których kontrahentem jest członek ESBC, nie powinno mieć zastosowania do transakcji zawartych przez dowolnego członka ESBC w ramach realizowania operacji inwestycyjnych. Powinno to obejmować operacje realizowane do celów administracyjnych lub na rzecz personelu członka ESBC, w tym transakcje zawierane w charakterze zarządzającego systemem emerytalno-rentowym zgodnie z art. 24 Statutu.
(25) Tymczasowe zawieszenie obowiązków przejrzystości można wprowadzić wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, w których występuje znaczne obniżenie płynności w całej klasie instrumentów finansowych na podstawie obiektywnych i możliwych do zmierzenia czynników. Należy koniecznie rozróżnić klasy początkowo określone jako klasy mające płynny rynek lub niemające płynnego rynku, ponieważ bardziej prawdopodobne jest, że w klasie już wcześniej określonej jako niepłynna łatwiej nastąpi dalsze znaczne obniżenie w warunkach względnych. W związku z tym zawieszenie wymogów w zakresie przejrzystości w odniesieniu do instrumentów określonych jako niemające płynnego rynku można wprowadzić wyłącznie wtedy, gdy nastąpił spadek o wyższy próg względny.
(26) System przejrzystości przed- i posttransakcyjnej ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 powinien zostać odpowiednio skalibrowany do rynku i należy go stosować w jednolity sposób w całej Unii. Niezbędne jest zatem określenie obliczeń, które koniecznie należy przeprowadzić, z uwzględnieniem okresów i metod obliczania. W tym kontekście - aby uniknąć efektów zakłócenia rynku - okresy obliczeniowe wskazane w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewniać aktualizowanie odpowiednich progów systemu w odpowiednich odstępach czasu w celu odzwierciedlenia warunków rynkowych. Należy również przewidzieć scentralizowaną publikację wyników obliczeń, tak aby były one dostępne dla wszystkich uczestników rynku finansowego i właściwych organów w Unii w jednym miejscu i w przyjazny użytkownikowi sposób. W tym celu właściwe organy powinny powiadamiać ESMA o wynikach swoich obliczeń, a ESMA powinien publikować te obliczenia na swojej stronie internetowej.
(27) Aby zapewnić sprawne wdrożenie nowych wymogów w zakresie przejrzystości, należy stopniowo wprowadzać przepisy dotyczące przejrzystości. Próg płynności "średniej dziennej liczby transakcji" służący do określania obligacji, dla których istnieje płynny rynek, należy dostosowywać stopniowo.
(28) Do dnia 30 lipca roku następującego po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ESMA powinien co roku przedkładać Komisji ocenę progu płynności, w której określi obowiązki przejrzystości przedtransakcyjnej zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, oraz - w stosownych przypadkach - zmieniony regulacyjny standard techniczny w celu dostosowania progu płynności.
(29) Podobnie należy stopniowo dostosowywać percentyle transakcji wykorzystywane do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu, które umożliwiają zwolnienie z obowiązków przejrzystości przedtransak-cyjnej w przypadku instrumentów nieudziałowych.
(30) W tym celu ESMA powinien co roku przedkładać Komisji ocenę progów zwolnień oraz - w stosownych przypadkach - zmieniony regulacyjny standard techniczny w celu dostosowania progów zwolnień mających zastosowanie do instrumentów nieudziałowych.
(31) Do celów wykonywania obliczeń dotyczących przejrzystości potrzebne są dane referencyjne, aby określić podklasę aktywów, do których należy każdy instrument finansowy. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie wymogu, aby systemy obrotu dostarczyły dodatkowe dane referencyjne poza tymi, które są wymagane na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/585 4 .
(32) Przy określaniu instrumentów finansowych niemających płynnego rynku w odniesieniu do instrumentów pochodnych na waluty wymagana była ocena jakościowa ze względu na brak danych niezbędnych do przeprowadzenia kompleksowej oceny ilościowej całego rynku. W rezultacie dopóki nie będą dostępne dane o lepszej jakości, instrumenty pochodne na waluty należy uznać za niemające płynnego rynku do celów niniejszego rozporządzenia.
(33) W celu umożliwienia skutecznego rozpoczęcia stosowania nowych przepisów w zakresie przejrzystości uczestnicy rynku powinni przekazać dane do obliczeń i publikacji instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku, oraz wielkości zleceń o dużej skali lub powyżej wielkości specyficznej dla danego instrumentu z odpowiednim wyprzedzeniem przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(34) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty. Aby zapewnić jednak skuteczność nowego zbioru regulacji dotyczących przejrzystości, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty jego wejścia w życie.
(35) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(36) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: