Rozporządzenie wykonawcze 2016/346 określające pozycje, które mają być zawarte w systemie informacji celnej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/346
z dnia 10 marca 2016 r.
określające pozycje, które mają być zawarte w systemie informacji celnej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem systemu informacji celnej (CIS) jest pomoc właściwym organom w zapobieganiu działaniom naruszającym przepisy prawa celnego i rolnego oraz w wykrywaniu i ściganiu takich działań. Aby ten cel osiągnąć, właściwe organy państw członkowskich wprowadzają do CIS informacje o istotnych zdarzeniach, takich jak zajęcie lub zatrzymanie towarów. Aby CIS nadal spełniał potrzeby właściwych organów, niezbędne jest uaktualnienie wykazu pozycji, które powinny być zawarte w CIS.

(2) Każde zdarzenie zgłoszone do CIS obejmuje szereg kluczowych elementów, które są wymagane dla miarodajnej interpretacji danej sprawy. W celu umożliwienia właściwym organom łatwego odszukiwania konkretnych spraw lub zdarzeń w CIS, powinna istnieć możliwość wyszukiwania w CIS odniesień do danej sprawy, w związku z tym konieczne jest uwzględnienie identyfikacji sprawy jako jednej z pozycji w CIS.

(3) Nadużycie finansowe wymaga zwykle aktywnego uczestnictwa co najmniej jednej osoby. Prawidłowe i jednoznaczne identyfikowanie osób uczestniczących w działaniach, które mogą stanowić nadużycie finansowe, ma zasadnicze znaczenie dla prowadzenia skutecznych dochodzeń w tych sprawach. Do CIS należy zatem wprowadzać dane dotyczące przedsiębiorstw i osób zaangażowanych w nadużycia finansowe lub działania mogące stanowić takie nadużycia.

(4) Ze względu na to, że modus operandi oszustw handlowych oraz metody ukrywania zależą od środków transportu, należy uwzględnić szczegółowe informacje dotyczące środków transportu jako jedną z wymaganych pozycji w CIS.

(5) Schematy transportu, które nie są ekonomicznie uzasadnione, uważa się za istotne wskazówki niektórych rodzajów nadużyć finansowych, takich jak zgłoszenie nieprawdziwego pochodzenia. Ważne jest więc, aby znać szczegóły trasy wykorzystywanej do przewozu towarów, ponieważ mogą one być ważne dla wykrycia nadużycia. Informacje na temat przebiegu trasy uważa się zatem za istotne dla właściwego prowadzenia dochodzeń w sprawach nadużyć finansowych związanych z cłami, w związku z czym powinny one zostać uwzględnione jako jedna z pozycji w CIS.

(6) Cła i inne opłaty różnią się w zależności od szczególnych cech danego towaru. Aby zapewnić właściwe śledzenie spraw lub zdarzeń zgłoszonych w CIS, należy więc wprowadzać do CIS specyfikacje odnoszące się do towarów, których dana sprawa dotyczy.

(7) Analiza poszczególnych przypadków zajęcia, konfiskaty lub zatrzymania towarów pomaga w opracowywaniu środków zapobiegających wystąpieniu tego samego rodzaju nadużyć finansowych związanych z cłami w przyszłości. Należy zatem uznać za istotne uwzględnienie w CIS odpowiednich informacji dotyczących zajęcia, zatrzymania lub konfiskaty.

(8) Wszelkie działania podejmowane przez właściwe organy powinny być uzasadnione, a więc powinny być oparte na odpowiednich wskaźnikach ryzyka. Dlatego też konieczne jest uwzględnienie informacji dotyczących oceny ryzyka jako jednej z pozycji w CIS.

(9) W zależności od danej sprawy odnośna dokumentacja dołączana do wpisu sprawy w CIS może być bardzo różna. Może ona obejmować, ale nie tylko, dokumenty handlowe uzyskane przez właściwe organy.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego rozporządzeniem (WE) nr 515/97,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Pozycje

Pozycje, które powinny zostać zawarte w bazie danych CIS w ramach kategorii, o których mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 515/97, są następujące:

a)
pozycje wspólne dla wszystkich kategorii, o których mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
odniesienia do sprawy,
-
podstawowe informacje dotyczące sprawy,
-
odnośne dokumenty jako załączniki;
b)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
szczegóły dotyczące towarów,
-
dokumenty,
-
informacje dotyczące zajęcia, zatrzymania lub konfiskaty,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka,
-
miejsce na uwagi;
c)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
szczegóły dotyczące środka transportu,
-
dokumenty,
-
przebieg trasy,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka,
-
miejsce na uwagi;
d)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
dane dotyczące uczestniczących przedsiębiorstw,
-
dokumenty,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka,
-
miejsce na uwagi;
e)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
dane dotyczące uczestniczących osób,
-
dokumenty,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka,
-
miejsce na uwagi;
f)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
szczegóły dotyczące kierunków nadużyć finansowych,
-
wskaźniki ryzyka;
g)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
szczegóły dotyczące dostępności wiedzy specjalistycznej;
h)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
informacje dotyczące zajęcia, zatrzymania lub konfiskaty,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka;
i)
dodatkowe pozycje w odniesieniu do kategorii, o której mowa w art. 24 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 515/97:
-
informacje dotyczące zajęcia, zatrzymania lub konfiskaty,
-
działania,
-
wskaźniki ryzyka.

Dalsze szczegóły w odniesieniu do wyżej wymienionych pozycji znajdują się w załączniku.

Artykuł  2

Uchylenie

Skreśla się art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 696/98 2 .

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

a) IDENTYFIKACJA SPRAWY

- numer identyfikacyjny sprawy

- sygnatura dokumentu

- krajowy numer referencyjny

- streszczenie

- organ

- osoba wyznaczona do kontaktów

- data

b) PODSTAWOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE SPRAWY

- rodzaj nadużycia finansowego

- rodzaj zgłoszenia

- środki transportu

- jakość informacji

c) DOKUMENTY

- rodzaj

- numer

- zapłata za fracht

- data wystawienia

- miejsce wystawienia

d) DANE DOTYCZĄCE UCZESTNICZĄCYCH OSÓB

- uczestnictwo

- imię

- nazwisko

- nazwisko panieńskie

- pseudonim

- płeć

- fizyczne stałe znaki szczególne

- miejsce urodzenia

- data urodzenia

- obywatelstwo

- adres

- ulica

- numer domu

- skrytka pocztowa

- kod pocztowy

- miejscowość

- kraj

- telefon stacjonarny/komórkowy

- faks/e-mail

- dokumenty tożsamości

- rodzaj dokumentu

- numer dokumentu

- data wydania

- miejsce wydania

- kraj

- bagaż

- kategoria

- rodzaj

- marka

- numer identyfikacyjny

- odprawa

- bilety

- data zakupu

- sposób płatności

- wystawione w (nazwa kraju)

- wystawione przez

- rozpoczęcie podróży

- czas trwania pobytu (dni)

- środki pieniężne

- zgłoszone

- zamierzone wykorzystanie

- pochodzenie

- waluta

- rodzaj środków pieniężnych

- kwota

- kwota po przeliczeniu (EUR)

- ostrzeżenie

e) DANE DOTYCZĄCE UCZESTNICZĄCYCH PRZEDSIĘBIORSTW

- uczestnictwo

- nazwa

- nazwa handlowa

- rodzaj rejestracji

- numer w rejestrze 3

- adres*

- ulica

- numer domu

- skrytka pocztowa

- kod pocztowy

- miejscowość

- kraj

- telefon stacjonarny/komórkowy

- faks/e-mail

f) SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ŚRODKA TRANSPORTU

6.1. KONTENER

- rodzaj

- numer

- stan

- liczba zamknięć

- wielkość

g) 6.2. TRANSPORT DROGOWY

- rodzaj

- rodzaj rejestracji

- przynależność państwowa

- marka

- tablica rejestracyjna

- kolor

- nadrukowane nazwy i logo

- liczba zamknięć

h) 6.3. MAŁA JEDNOSTKA PŁYWAJĄCA

- rodzaj

- nazwa

- bandera

- port macierzysty

- długość

- jednostka długości

- tonaż ICT (w GT)

- kolor

- rodzaj rejestracji jednostki

- numer rejestracyjny jednostki

i) 6.4. STATEK HANDLOWY

- rodzaj

- nazwa

- bandera

- rodzaj rejestracji statku

- numer rejestracyjny statku

j) 6.5. TRANSPORT KOLEJOWY

- rodzaj

- numer pociągu

- przedsiębiorstwo

- przynależność państwowa

- numer wagonu

- liczba zamknięć

k) 6.6. TRANSPORT LOTNICZY

- rodzaj

- numer lotu

- rodzaj transportu

- przedsiębiorstwo lotnicze

- numer rejestracyjny

- przewoźnik

- tablica rejestracyjna

- MRN

- odprawa

- liczba zamknięć

6.7. KURIER - POCZTA

- rodzaj

- numer lotu

- przewoźnik

- tablica rejestracyjna

- MRN

l) TRASA

- etap

- data

- kraj

- miejsce

- rodzaj lokalizacji

- szerokość geograficzna

- długość geograficzna

- środek transportu

m) SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE TOWARÓW

- status towaru

- rodzaj towaru

- opis

- kategoria

- kod HS/CN/Taric (6, 8, 10 cyfr)

- procedura celna

- łączna kwota zafakturowana

- waluta

- kwota po przeliczeniu (EUR)

- marka

- producent

- ilość

- jednostka

- masa brutto

- objętość

- masa netto

- etykiety/ostrzeżenia (umieszczone na opakowaniu)

- ostrzeżenie

8.1. DODATKOWE POLA DLA TYTONIU

- rodzaj produktu

8.2. DODATKOWE POLA DLA PREKURSORÓW NARKOTYKÓW

- rodzaj leku

- ilość

- jednostka

- logo

8.3. DODATKOWE POLA DLA ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH

- zamierzone wykorzystanie

- pochodzenie

- kwota

- rodzaj środków pieniężnych

- ilość

n) INFORMACJE DOTYCZĄCE ZAJĘCIA, ZATRZYMANIA LUB KONFISKATY

- status

- data

- kraj

- rodzaj lokalizacji

- miejsce zajęcia

- szerokość geograficzna

- długość geograficzna

- sposób postępowania

- rodzaj ukrycia

- szczegóły dotyczące ukrycia

- organ

o) DZIAŁANIE

- konieczne działanie

- powody działania

- przypuszczalny sposób postępowania

- przypuszczalny rodzaj ukrycia

- podjęte działanie

- data

p) WSKAŹNIKI RYZYKA

q) MIEJSCE NA UWAGI

- uwagi

r) ZAŁĄCZENIE ODNOŚNYCH DOKUMENTÓW

- sygnatura

s) SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE KIERUNKÓW NADUŻYĆ FINANSOWYCH

t) SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTĘPNOŚCI WIEDZY SPECJALISTYCZNEJ

1 Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 696/98 z dnia 27 marca 1998 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 96 z 28.3.1998, s. 22).
3 Pozycji tej nie można wypełniać, jeżeli pozwala ona na zidentyfikowanie osoby fizycznej.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024