(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 559)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/69/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szereg państw członkowskich zwróciło się o zastosowanie odstępstwa od wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zawartych w przepisach wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Zgodnie z art. 14 ust. 6 tego rozporządzenia służby Komisji dokonały oceny konieczności zastosowania odstępstw, o które wystąpiono, i poziomu ochrony wynikającego z takich odstępstw w oparciu o zalecenia EASA. Komisja stwierdziła, że ta modyfikacja zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki. Ocenę każdego odstępstwa, jak również warunki ich stosowania, opisano w odrębnych załącznikach do niniejszej decyzji, na mocy której udzielono zezwolenia na stosowanie tych odstępstw.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja o udzieleniu danemu państwu członkowskiemu zezwolenia na zastosowanie odpowiedniego odstępstwa jest przekazywana pozostałym państwom członkowskim, które są również uprawnione do stosowania danego odstępstwa. Dlatego też niniejsza decyzja powinna być skierowana do wszystkich państw członkowskich. Opis każdego odstępstwa, a także warunki ich stosowania, powinny być sformułowane w taki sposób, aby umożliwiały innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka, gdy znajdą się w takiej samej sytuacji, bez konieczności uzyskania dalszej zgody ze strony Komisji. Państwa członkowskie powinny jednak poinformować Komisję o zastosowaniu odstępstw, ponieważ wpływ wywierany przez te odstępstwa może wykraczać poza terytorium danego państwa członkowskiego.
(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: