united kingdom
ukraine

Rozporządzenie 939/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 939/2001
z dnia 14 maja 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury(1), w szczególności jego art. 24 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 24 rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000, uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3759/92(2) z mocą od dnia 1 stycznia 2001 r., przewiduje zryczałtowaną pomoc przyznawaną na pewnych warunkach organizacjom producentów, które wycofują z rynku produkty wymienione w załączniku IV do tego rozporządzenia.

(2) W celu harmonizacji i uproszczenia, procedury wymagane w kontekście zryczałtowanej pomocy powinny być takie same jak te, które stosuje się do rekompensaty finansowej i pomocy na okres przejściowy, tak jak to ustalono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2509/2000 z dnia 15 listopada 2000 r., ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania rekompensat finansowych za wycofywanie niektórych produktów rybołówstwa(3), oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2814/2000 z dnia 21 grudnia 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do przyznawania pomocy na okres przejściowy dla niektórych produktów rybołówstwa(4). Na tej podstawie powinny zostać ustanowione warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy, a ponadto powinno zostać uchylone rozporządzenie Komisji (EWG) nr 4176/88 z dnia 28 grudnia 1988 r. ustanawiające szczegółowe zasady przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3516/93(6).

(3) Artykuł 6 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2406/96 z dnia 26 listopada 1996 r. ustanawiającego wspólne normy handlowe w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 2578/2000(8), przewiduje, że produkty, które zostały zaklasyfikowane jako kategoria B, nie kwalifikują się do pomocy finansowej przyznawanej ze względu na wycofywanie przewidzianej w ramach wspólnej organizacji rynku. Biorąc pod uwagę, że tylko produkty należące do klasy Extra, "E" i "A" kwalifikują się do zryczałtowanej pomocy, określonej w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, obliczenie ilości podlegającej tej pomocy powinno być oparte jedynie na tych kategoriach produktów.

(4) Należy określić warunki, jakie mają być spełniane przez organizacje producentów w kontekście systemu zryczałtowanej pomocy.

(5) Zryczałtowana pomoc może zostać wypłacona wyłącznie na koniec roku połowowego. Należy jednak ustanowić przepisy dotyczące możliwości przyznawania zaliczek, z zastrzeżeniem złożenia zabezpieczenia.

(6) Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do ustalania standardowej wartości stosowanej do obliczania zryczałtowanej pomocy, w podziale według miejsca przeznaczenia wycofywanych produktów, tak jak to określono w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1051/83 z dnia 9 czerwca 1983 r. w sprawie zbytu niektórych produktów rybołówstwa, które były objęte działaniem środków stabilizacji rynku(9), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1106/90(10).

(7) Aby pomóc w zagwarantowaniu jakości produktów i rozdysponowaniu tych produktów na rynku, powinny zostać określone minimalne warunki mające zastosowanie do przetwórstwa, oraz warunki odnoszące się składowania i ponownego wprowadzania do obrotu produktów przetworzonych.

(8) W celu zwiększenia efektywności kontroli, odbiorcy pomocy powinni przechowywać ewidencję towarową zawierającą liczby dotyczące wprowadzania do obrotu, wycofywania z obrotu oraz ilości przenoszonych każdego miesiąca (w kilogramach), oraz powinni dostarczać te informacje Państwu Członkowskiemu. W celu właściwego zarządzania mechanizmem uznaje się za wystarczający wymóg ewidencji towarowej podczas minimalnego okresu składowania.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Aby zakwalifikować się do zryczałtowanej pomocy, organizacje producentów przesyłają, przed rozpoczęciem roku połowowego, właściwym władzom w Państwach Członkowskich wykaz produktów w podziale według kategorii i autonomiczną cenę wycofania, określoną w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

Organizacje producentów mogą stosować autonomiczną cenę wycofania przekraczającą poziom maksymalny określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 104/2000, w stosunku do jednej lub większej liczby kategorii produktów. Jednakże tracą prawo do zryczałtowanej pomocy w stosunku do kategorii, w odniesieniu do której przekroczony został maksymalny poziom.

Artykuł  2

Zryczałtowana pomoc jest wypłacana danym organizacjom producentów tylko wtedy gdy właściwe władze Państw Członkowskich upewnią się, że ilości, w odniesieniu do których stosowana jest pomoc, nie przekraczają limitów określonych w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

Rozdział  II

Warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy określonej w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 (zwanej dalej "zryczałtowaną rekompensatą")

Artykuł  3

Wymagania ustanowione w art. 1-4 i 7 rozporządzenia (WE) nr 2509/2000 stosuje się odpowiednio do przyznawania zryczałtowanej rekompensaty.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie ustalają standardową wartość, która będzie stosowana do obliczania zryczałtowanej rekompensaty oraz związanych z nią zaliczek, w podziale według przeznaczenia wycofywanych produktów, zgodnie z art. 1 lit. b), c) i d) rozporządzenia (EWG) nr 1501/83.

Wartość standardową ustala się na początku roku połowowego i jest ona taka sama dla wszystkich organizacji producentów uznanych przez dane Państwo Członkowskie. Wartość tę ustala się na podstawie średnich wpływów ze sprzedaży na rynkach zbytu danego Państwa Członkowskiego, z sześciu miesięcy poprzedzających ustalenie tej wartości. Wartość ta zostanie zmieniona, jeżeli zostaną odnotowane znaczne i długotrwałe zmiany we wpływach na rynku danego Państwa Członkowskiego.

Rozdział  III

Warunki przyznawania zryczałtowanej pomocy określonej w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 (zwanej dalej "zryczałtowaną premią")

Artykuł  5
1.
Kwota zryczałtowanej premii jest obliczana na początku każdego roku połowowego zgodnie z procedurą określoną w art. 38 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 104/2000. Kwota ta jest ustalana w odniesieniu do jednostki wagi i ma zastosowanie do wagi netto każdego produktu wymienionego w załączniku IV do tego rozporządzenia.
2.
Kwota zryczałtowanej premii jest obliczana na podstawie rzeczywistych technicznych i finansowych kosztów działań wymaganych do stabilizacji i składowania danych produktów, jakie odnotowano we Wspólnocie podczas poprzedniego roku połowowego.
3.
Za koszty techniczne uznawane są:

a) koszty energii;

b) koszty pracy związane ze składowaniem i zwalnianiem ze składu;

c) koszty materiałów zużytych do bezpośredniego opakowania;

d) koszty przetwarzania (składniki);

e) koszty transportu z miejsca wyładunku do miejsca przetwarzania.

4.
Koszty finansowe stanowią zryczałtowaną sumę w wysokości 10 EUR na tonę za rok 2001. Następnie zryczałtowana suma jest dostosowywana każdego roku przy użyciu stopy procentowej ustalanej corocznie, zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1883/78(11).
5.
Poziom zryczałtowanej premii ustalony na dany rok połowowy stosuje się do produktów, których składowanie rozpoczęto w ciągu danego roku, bez względu na koniec okresu składowania.
Artykuł  6

Artykuł 3 ust. 1 i 2 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2814/2000 stosuje się mutatis mutandis do przyznawania zryczałtowanej premii.

Artykuł  7

Zryczałtowana premia jest wypłacana organizacjom producentów tylko wtedy gdy właściwe władze Państwa Członkowskiego upewnią się, że ilości, w odniesieniu do których stosuje się premię, zostały przetworzone i składowane, lub zakonserwowane, a następnie ponownie umieszczone na rynku zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2814/2000.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe

Artykuł  8
1.
Wnioski o wypłacenie zryczałtowanej pomocy są składane przez organizacje producentów właściwym władzom Państwa Członkowskiego, nie później niż w ciągu czterech miesięcy od zakończenia danego roku połowowego. Wniosek zawiera przynajmniej informacje podane w Załączniku.
2.
Zaliczki są przyznawane każdego miesiąca na wniosek zainteresowanej organizacji producentów w odniesieniu do wycofanych lub przeniesionych ilości, pod warunkiem że organizacja złoży zabezpieczenie w wysokości przynajmniej 105 % kwoty zaliczki.
3.
Kwota zaliczki lub pomocy jest określana na podstawie tymczasowego stosunku ilości wycofanych do ilości przeznaczonych do sprzedaży w danym okresie. Obliczenie tej kwoty jest dostosowywane w ciągu dwóch miesięcy po danym miesiącu, na podstawie transakcji rzeczywiście przeprowadzonych i odnotowanych przy użyciu wzoru określonego w Załączniku.
4.
Władze krajowe wypłacają zryczałtowaną pomoc w ciągu ośmiu miesięcy po zakończeniu roku połowowego. Każde Państwo Członkowskie powiadamia pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o nazwie i adresie organu wyznaczonego do wypłacenia zryczałtowanej pomocy.
Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają system kontroli w celu weryfikacji, czy informacje podane we wnioskach o płatności odpowiadają ilościom rzeczywiście wprowadzanym do sprzedaży i wycofanym z obrotu przez dane organizacje producentów.
2.
Organizacje producentów zapewniają przechowywanie przez beneficjentów pomocy ewidencji towarowej zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku.
3.
Organizacje producentów każdego miesiąca informują Państwo Członkowskie o dacie, gatunkach i ilościach wycofanych lub przeniesionych.
Artykuł  10

Państwa Członkowskie poinformują Komisję o środkach podjętych na mocy niniejszego rozporządzenia niezwłocznie po ich przyjęciu, a w każdym przypadku najpóźniej do dnia 1 lipca 2001 r. Poinformują również Komisję o istniejących środkach w dziedzinie objętej art. 9 ust. 1 przed dniem 1 lipca 2001 r.

Artykuł  11

Rozporządzenie (EWG) nr 4176/88 traci moc.

Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Urzędowym Dzienniku Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 289 z 16.11.2000, str. 11.

(4) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 34.

(5) Dz.U. L 367 z 31.12.1988, str. 63.

(6) Dz.U. L 320 z 22.12.1993, str. 10.

(7) Dz.U. L 334 z 23.12.1996, str. 1.

(8) Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 1.

(9) Dz.U. L 152 z 10.6.1983, str. 22.

(10) Dz.U. L 111 z 1.5.1990, str. 50.

(11) Dz.U. L 216 z 5.8.1978, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

REJESTR TOWARÓW: MIESIĘCZNE ILOŚCI TOWARÓW WPROWADZONYCH DO OBROTU, WYCOFANYCH Z OBROTU, ORAZ ILOŚCI PRZENIESIONE KAŻDEGO MIESIĄCA WEDŁUG GATUNKÓW

(kilogramy)
Miesiąc Ilości przeznaczone do sprzedaży Autonomiczne ceny wycofania według kategorii Miesięczne wycofanie

Część, w odniesieniu do której wypłacana jest zryczałtowana rekompensata.

Ilości pociągające za sobą zryczałtowaną premię według kategorii(b)

(5)

Ogólnie dla zryczałtowanej pomocy.

Wycofanie i przeniesienie(c)

(6) = (4) + (5)

W ciągu miesiąca

(1)

Łącznie ogółem

(2)

Ilości wycofane według kategorii

(3)

Ogółem - wszystkie kategorie(a)

(4)

Styczeń

Luty

Marzec

Kwiecień

rok

Uwagi

(a) Ilości przekraczające 5 % rocznych ilości przeznaczonych do sprzedaży (art. 24 ust. 5 akapit

pierwszy rozporządzenia podstawowego) są wyłączone ze zryczałtowanej pomocy.

(b) W zależności od wybranego typu przetwarzania.

(c) Ilości przekraczające 10 % rocznych ilości przeznaczonych do sprzedaży (art. 24 ust. 5 akapit

pierwszy rozporządzenia podstawowego) są wyłączone ze zryczałtowanej pomocy.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.132.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 939/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa
Data aktu: 14/05/2001
Data ogłoszenia: 15/05/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/05/2001, 01/01/2001