Przyjęcie rezolucji Narodów Zjednoczonych sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD dotyczących prywatnych pojazdów drogowych.

PRZYJĘCIE REZOLUCJI NARODÓW ZJEDNOCZONYCH
z dnia 2 lipca 1993 roku
w sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD dotyczących prywatnych pojazdów drogowych

Do celów stosowania Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu prywatnych pojazdów drogowych (Nowy Jork, 1954 rok) Wspólnota powiadamia niniejszym Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych, że przyjmuje rezolucję Narodów Zjednoczonych z dnia 2 lipca 1993 roku w sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD dotyczących prywatnych pojazdów drogowych.

Wspólnota będzie stosowała rezolucję w swoich stosunkach z Umawiającymi się Stronami, w odniesieniu do każdej Strony, która także przyjęła ten dokument.

Wspólnota będzie stosowała również zalecenie Rady Współpracy Celnej z dnia 25 czerwca 1992 roku w sprawie karnetów CPD(1) w części dotyczącej prywatnych pojazdów drogowych.

Tekst rezolucji Narodów Zjednoczonych przedstawiony jest poniżej.

______

(1) Dz.U. L 289 z 24.11.1993, str. 42.

REZOLUCJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH

z dnia 2 lipca 1993 roku

w sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD dotyczących prywatnych pojazdów drogowych

Skierowana do Umawiających się Stron Konwencji celnej z 1954 roku w sprawie czasowego przywozu prywatnych pojazdów drogowych (z dnia 4 czerwca 1954 roku)

GRUPA ROBOCZA NZ/EWG DO SPRAW ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,

POWOŁUJĄC się na postanowienia artykułu 7 ustęp 1 Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu prywatnych pojazdów drogowych (z dnia 4 czerwca 1954 roku) (zwanej dalej Konwencją o pojazdach z 1954 roku),

POWOŁUJĄC się na fakt, że załącznik I do wymienionej Konwencji ustanawia wzór dokumentów dotyczących czasowego przywozu (carnets de passage en douane), jakie należy stosować w przypadku czasowego przywozu prywatnych pojazdów drogowych oraz że wzór ten, jak również warunki jego stosowania są praktycznie takie same jak warunki dotyczące dokumentów odprawy czasowej (karnet CPD) przewidziane w Konwencji w sprawie odprawy czasowej, załącznik A, dodatek II (zwanej dalej Konwencją Stambulską),

STWIERDZAJĄC, że stowarzyszenia wydające i gwarantujące karnety działające na mocy Konwencji o pojazdach z 1954 roku są tymi samymi stowarzyszeniami, które będą działać na mocy Konwencji Stambulskiej,

ŚWIADOMA ZNACZENIA, jakie ma zapewnienie łagodnego przejścia od Konwencji o pojazdach z 1954 roku do załącznika C do Konwencji Stambulskiej oraz zaoszczędzenie nadmiernych trudności stowarzyszeniom wydającym i gwarantującym,

DOCENIAJĄC wolę stowarzyszeń wydających i gwarantujących, działających na mocy Konwencji o pojazdach, objęcia wydawaniem i gwarancjami także drogowych pojazdów silnikowych do użytku prywatnego oraz przyczep, zgodnie z postanowieniami zawartymi w załącznikach A i C do Konwencji Stambulskiej, jak również ich zobowiązanie do gwarantowania karnetów CPD przewidzianych w obu Konwencjach,

ZALECA, aby te Umawiające się Strony Konwencji o pojazdach z 1954 roku, które przyjmują karnet dla czasowego przywozu prywatnych pojazdów drogowych, przyjęły zarówno wzór karnetu ustanowiony w załączniku I do Konwencji o pojazdach z 1954 roku jak i dokumenty odprawy czasowej (karnet CPD) ustanowione w Konwencji Stambulskiej, w dodatku II załącznika A;

ZWRACA SIĘ DO Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych o powiadomienie Umawiających się Stron Konwencji o pojazdach z 1954 roku o zobowiązaniu się stowarzyszeń wydających i gwarantujących do gwarantowania, względem administracji celnej, karnetów przewidzianych w obu Konwencjach, jak również o dołączenie niniejszej rezolucji do powiadomienia;

ZWRACA SIĘ do każdej z Umawiających się Stron Konwencji o pojazdach z 1954 roku, o powiadomienie Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, o tym czy przyjmują niniejszą rezolucję. Powiadomienie ma miejsce w terminie jednego roku od dnia powiadomienia przez Sekretarza Wykonawczego Umawiających się Stron o zobowiązaniu się stowarzyszeń wydających i gwarantujących do gwarantowania karnetów przewidzianych w obu Konwencjach.

W przypadku przyjęcia rezolucji, Umawiająca się Strona powiadamia Sekretarza Wykonawczego również o terminie rozpoczęcia i warunkach jej stosowania.

Niepowiadomienie Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych w terminie jednego roku oznacza, że Umawiająca się Strona nie może przyjąć rezolucji. Jednakże Umawiająca się Strona może przyjąć tę rezolucję w późniejszym terminie.

Sekretarz Wykonawczy przekazuje tę informację administracji celnej Umawiających się Stron Konwencji o pojazdach z 1954 roku. Przekazuje ją również Sekretarzowi Generalnemu Rady Współpracy Celnej, regionalnym organizacjom integracji gospodarczej, które mogą być Umawiającymi się Stronami, oraz Międzynarodowej Organizacji Turystycznej i Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.56.24

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Przyjęcie rezolucji Narodów Zjednoczonych sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD dotyczących prywatnych pojazdów drogowych.
Data aktu: 02/07/1993
Data ogłoszenia: 26/02/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/12/1993