(C/2025/95)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Bündnis für eine enkeltaugliche Landwirtschaft eV (Lassan, Niemcy) (przedstawiciele: R. Klinger i C. Douhaire, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej Ares(2024)5860545-15/08/2024 z dnia 15 sierpnia 2024 r., notyfikowanej w języku niemieckim w dniu 11 września 2024 r., w zakresie, w jakim oddala ona jako bezzasadny wniosek strony skarżącej z dnia 18 marca 2024 r. o przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w odniesieniu do przedłużenia okresu zatwierdzenia dla fluopyramu na mocy rozporządzenia wykonawczego 2024/324 1 ;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący błędnej wykładni art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 2 polegającej na przyjęciu, że w ramach decyzji na podstawie art. 17 nie istnieje żaden związek z terminami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 844/2012 3 .
Trzyletni termin przewidziany przez prawodawcę Unii w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie może być przekraczany wedle uznania, ponieważ każde jego przekroczenie prowadzi do przekroczenia maksymalnego okresu pierwszego zatwierdzenia przewidzianego w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz skutkuje przyjęciem, że nie dostarczono wymaganych na podstawie art. 7 ust. 1 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 11072009 dowodów dotyczących spełnienia kryteriów zatwierdzenia.
2. Zarzut drugi dotyczący błędnej wykładni art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 poprzez przyjęcie, że przepis ten zobowiązuje Komisję do przedłużenia zatwierdzenia niezależnie od zagrożeń dla środowiska naturalnego i zdrowia.
Artykuł 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie może być rozumiany w ten sposób, że zobowiązuje on Komisję do przedłużenia zatwierdzenia bez względu na zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska naturalnego, z jakimi może wiązać się takie przedłużenie.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 poprzez ustalenie zbyt długiego okresu przedłużenia.
Ustalony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/324 okres przedłużenia zatwierdzenia dla fluopyramu wykracza poza okres niezbędny do ukończenia postępowania.
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/324 z dnia 19 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do przedłużenia okresów zatwierdzenia substancji czynnych: benzowyndiflupyr, bromukonazol, buprofezyna, cyflufenamid, fluazynam, fluopyram, flutolanil, lambda-cyhalotryna, mekoprop-P, mepikwat, metsulfuron metylowy, fosforowodór i pyraklostrobina (Dz.U. L, 2024/324).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. 2009, L 309, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 844/2012 z dnia 18 września 2012 r. ustanawiające przepisy niezbędne do wprowadzenia w życie procedury odnowienia dotyczącej substancji czynnych, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. 2012, L 252, s. 26).