united kingdom
ukraine

Sprawa T-634/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja

Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja
(Sprawa T-634/24)

(C/2025/922)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Green Impact ETS (Rzym, Włochy), ODV (Rzym), Nagy Tavak es Vizes Elohelyek Szövetsege (Alsó0rs, Węgry), LNDC Animal Protection APS (Mediolan, Włochy), One Voice (Strasburg, Francja) (przedstawiciel: L. D'Agostino, avvocato)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (UE) 2024/2669 z dnia 26 września 2024 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji; stwierdzenie nieważności tego wniosku i głosowania na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji berneńskiej w dniu 3 grudnia 2024 r., a także wszelkich późniejszych aktów połączonych i powiązanych z decyzją (UE) 2024/2669, nawet jeśli nie są one jeszcze znane stronie skarżącej;

- obciążenie pozwanych instytucji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia traktatów, a w szczególności art. 191 ust. 3 TFUE, art. 6 ust. 1 TUE w związku z art. 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przez to, że Rada zatwierdziła zaskarżoną decyzję bez należytego uwzględnienia dostępnych danych naukowych i technicznych.

W tym względzie na etapie przygotowawczym decyzji Rada pominęła lub zbagatelizowała szereg raportów naukowych o znaczeniu międzynarodowym, w tym raportów sporządzonych przez Large carnivore Initiative for Europe i inne renomowane organizacje akademickie, które pokazują, że populacja wilków w Europie nie jest jeszcze chroniona przed istotnymi zagrożeniami.

Rada postanowiła zaproponować downlisting wilka szarego w konwencji berneńskiej, przypominając te same dane naukowe, które w 2022 r. skłoniły Unię Europejską do głosowania przeciwko podobnemu wnioskowi przedłożonemu przez Szwajcarię.

Przy opracowywaniu i przedstawianiu wniosku nie przestrzegano podstawowych zasad przejrzystości i obiektywizmu wymaganych przez porządek prawny Unii Europejskiej, o czym świadczy wszczęcie postępowania przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (sprawa 1758/2024/FA).

Ostatecznie deklasacja wilka zatwierdzona przez Radę opiera się na błędnej interpretacji stanu ochrony gatunku i pomija naukowo wykazane zagrożenia dla różnorodności biologicznej i dla ekosystemów.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad proporcjonalności i ostrożności, przekroczenia uprawnień lub nadużycia władzy, nieprzeprowadzenia dochodzenia w odniesieniu do naruszenia zasady "best available science", a także naruszenia zasad określonych przez Trybunał Sprawiedliwości w odniesieniu do odstępstw od wspólnego systemu ochrony wilka.

W tym względzie strona skarżąca przypomina niektóre wiodące sprawy Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do systemu odstępstw przewidzianego w dyrektywie siedliskowej 1 , aby wykazać, że zapewnienie "zachowania populacji danych gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu" jest absolutnie konieczne oraz że decyzje o ochronie powinny opierać się na "podejściu prewencyjnym mającym na celu zapewnienie skutecznej ochrony populacji danych gatunków".

Zaskarżona decyzja jest również sprzeczna z wytycznymi zawartymi w zaleceniu nr 56 (1997) przyjętym przez Stały Komitet Konwencji berneńskiej. Zalecenie to stanowi, że zmiany w załącznikach I i II do konwencji powinny być wprowadzane w sposób spójny i w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę naukową.

Od czasu jego przedstawienia wniosek Rady opierał się na kompromisie politycznym mającym na celu zrównoważenie ochrony wilka z oczekiwaniami społeczności wiejskich. Takie podejście, o ile jest uzasadnione w szerszym kontekście politycznym, jest jednak całkowicie nieodpowiednie do podejmowania decyzji w sprawie zachowania różnorodności biologicznej, której podstawą musi być najlepsza dostępna wiedza naukowa i zasada ostrożności.

Rada nie uwzględniła mniej uciążliwych i naukowo uzasadnionych alternatyw dla skutecznej ochrony wilka szarego.

1 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. 1992, L 206, s. 7).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.922

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-634/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja
Data aktu: 17/02/2025
Data ogłoszenia: 17/02/2025