Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Green Impact ETS (Rzym, Włochy), ODV (Rzym), Nagy Tavak es Vizes Elohelyek Szövetsege (Alsó0rs, Węgry), LNDC Animal Protection APS (Mediolan, Włochy), One Voice (Strasburg, Francja) (przedstawiciel: L. D'Agostino, avvocato)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (UE) 2024/2669 z dnia 26 września 2024 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji; stwierdzenie nieważności tego wniosku i głosowania na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji berneńskiej w dniu 3 grudnia 2024 r., a także wszelkich późniejszych aktów połączonych i powiązanych z decyzją (UE) 2024/2669, nawet jeśli nie są one jeszcze znane stronie skarżącej;
- obciążenie pozwanych instytucji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia traktatów, a w szczególności art. 191 ust. 3 TFUE, art. 6 ust. 1 TUE w związku z art. 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przez to, że Rada zatwierdziła zaskarżoną decyzję bez należytego uwzględnienia dostępnych danych naukowych i technicznych.
W tym względzie na etapie przygotowawczym decyzji Rada pominęła lub zbagatelizowała szereg raportów naukowych o znaczeniu międzynarodowym, w tym raportów sporządzonych przez Large carnivore Initiative for Europe i inne renomowane organizacje akademickie, które pokazują, że populacja wilków w Europie nie jest jeszcze chroniona przed istotnymi zagrożeniami.
Rada postanowiła zaproponować downlisting wilka szarego w konwencji berneńskiej, przypominając te same dane naukowe, które w 2022 r. skłoniły Unię Europejską do głosowania przeciwko podobnemu wnioskowi przedłożonemu przez Szwajcarię.
Przy opracowywaniu i przedstawianiu wniosku nie przestrzegano podstawowych zasad przejrzystości i obiektywizmu wymaganych przez porządek prawny Unii Europejskiej, o czym świadczy wszczęcie postępowania przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (sprawa 1758/2024/FA).
Ostatecznie deklasacja wilka zatwierdzona przez Radę opiera się na błędnej interpretacji stanu ochrony gatunku i pomija naukowo wykazane zagrożenia dla różnorodności biologicznej i dla ekosystemów.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad proporcjonalności i ostrożności, przekroczenia uprawnień lub nadużycia władzy, nieprzeprowadzenia dochodzenia w odniesieniu do naruszenia zasady "best available science", a także naruszenia zasad określonych przez Trybunał Sprawiedliwości w odniesieniu do odstępstw od wspólnego systemu ochrony wilka.
W tym względzie strona skarżąca przypomina niektóre wiodące sprawy Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do systemu odstępstw przewidzianego w dyrektywie siedliskowej 1 , aby wykazać, że zapewnienie "zachowania populacji danych gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu" jest absolutnie konieczne oraz że decyzje o ochronie powinny opierać się na "podejściu prewencyjnym mającym na celu zapewnienie skutecznej ochrony populacji danych gatunków".
Zaskarżona decyzja jest również sprzeczna z wytycznymi zawartymi w zaleceniu nr 56 (1997) przyjętym przez Stały Komitet Konwencji berneńskiej. Zalecenie to stanowi, że zmiany w załącznikach I i II do konwencji powinny być wprowadzane w sposób spójny i w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę naukową.
Od czasu jego przedstawienia wniosek Rady opierał się na kompromisie politycznym mającym na celu zrównoważenie ochrony wilka z oczekiwaniami społeczności wiejskich. Takie podejście, o ile jest uzasadnione w szerszym kontekście politycznym, jest jednak całkowicie nieodpowiednie do podejmowania decyzji w sprawie zachowania różnorodności biologicznej, której podstawą musi być najlepsza dostępna wiedza naukowa i zasada ostrożności.
Rada nie uwzględniła mniej uciążliwych i naukowo uzasadnionych alternatyw dla skutecznej ochrony wilka szarego.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.922 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-634/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja |
| Data aktu: | 17/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |