Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Brucella Green Vac, SL (Saragossa, Hiszpania) (przedstawiciele: J. Pajares Echeverría, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 12 lipca 2024 r. C(2024) 5089, tj. stwierdzenie nieważności wniosku złożonego przez Europejską Radę ds. Innowacji (EIC) i uznanie, że czynnikami, które doprowadziły do przedwczesnego zakończenia projektu, były naruszenia i przeszkody ze strony hiszpańskiego organu publicznego, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Najwyższej Rady Badań Naukowych, CSIC), oraz tolerowanie tych interwencji przez EIC, a w żadnym wypadku postępowanie Brucella Green Vac, S.L., która spełniła wszystkie wymogi umowne Unii Europejskiej;
- alternatywnie, w przypadku gdy decyzja nie zostanie unieważniona, zawieszenie spłaty roszczenia do czasu rozstrzygnięcia sporów prawnych toczących się z CSIC w Hiszpanii, co pozwoliłoby przedsiębiorstwu bronić swoich praw bez nadmiernej presji związanej z roszczeniem, którego obecne dochodzenie wynika z zawinionego zachowania CSIC, które było już przedmiotem upomnienia w postępowaniu w Hiszpanii.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący zasady dobrej administracji (art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej)
- Artykuł 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje prawo do dobrej administracji, które zobowiązuje instytucje Unii Europejskiej do podejmowania decyzji w sposób sprawiedliwy, bezstronny i w rozsądnym terminie.
- Nieoczekiwana zmiana warunków finansowania w niniejszej sprawie jest niezgodna z zasadami dobrej administracji, ponieważ European Innovation Council Fund (EICF) arbitralnie zmienił zasadniczy element umowy (30 % wkład kapitałowy) - czyniąc to ponadto rok po rozpoczęciu projektu - gdy znaczna część środków została już wydana, co w oczywisty sposób zagraża przedsiębiorstwu.
- Ponadto decyzja EIC o sfinalizowaniu projektu bez kompleksowego zbadania wyjątkowych okoliczności związanych z konfliktem z CSIC naruszyła tę zasadę
2. Zarzut drugi dotyczący zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
- Zasada ta została wyraźnie naruszona w niniejszej sprawie, po pierwsze, przez wystarczająco udowodnione złośliwe i niewłaściwe działania hiszpańskiego podmiotu publicznego CSIC, ignorowane i tolerowane przez EIC, które nie stworzyły odpowiedniego środowiska dla realizacji projektu.
- Po drugie, zasada ta została naruszona przez jednostronną zmianę kryterium przez EIC, która zasadniczo zmieniła warunki finansowania pierwotnie uzgodnione z beneficjentem. Modyfikacja ta naraziła spółkę na nieprzewidziane ryzyko, bez którego można by uniknąć roszczeń finansowych, tak więc roszczenie to jest bezpośrednią konsekwencją decyzji EIC.
3. Zarzut trzeci dotyczący zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TUE)
- Wszelkie środki, w tym nakładanie kar finansowych lub egzekwowanie roszczeń, powinny być proporcjonalne i odpowiednie do wagi przestępstwa.
- Pomimo dowodów przedłożonych EIC, wskazujących na bezprawne działania hiszpańskiego organu publicznego CSIC, które utrudniały realizację projektu, oraz faktu, że firmie udało się udzielić sublicencji na szczepionkę wiodącemu laboratorium, co usunęło wszelkie przeszkody ekonomiczne i techniczne, EIC odrzuciła plan awaryjny, nie przedstawiając prawie żadnych uzasadnionych argumentów.
- To niedbałe zarządzanie ze strony Unii Europejskiej doprowadziło do przedwczesnego zakończenia projektu i dochodzenia roszczenia wobec skarżącej w wysokości 396 232,75 EUR wraz z odsetkami za zwłokę. Celem tej skargi jest zatem zapewnienie poszanowania zasad przewodnich Unii Europejskiej i zapobieganie nadużyciom ze strony organów publicznych, które podważają prywatne inicjatywy o dużym potencjale transformacji.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.733 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-593/24: Skarga wniesiona w dniu 19 listopada 2024 r. - Brucella Green Vac/Komisja |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |