Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Brucella Green Vac, SL (Saragossa, Hiszpania) (przedstawiciele: J. Pajares Echeverría, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 12 lipca 2024 r. C(2024) 5089, tj. stwierdzenie nieważności wniosku złożonego przez Europejską Radę ds. Innowacji (EIC) i uznanie, że czynnikami, które doprowadziły do przedwczesnego zakończenia projektu, były naruszenia i przeszkody ze strony hiszpańskiego organu publicznego, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Najwyższej Rady Badań Naukowych, CSIC), oraz tolerowanie tych interwencji przez EIC, a w żadnym wypadku postępowanie Brucella Green Vac, S.L., która spełniła wszystkie wymogi umowne Unii Europejskiej;
- alternatywnie, w przypadku gdy decyzja nie zostanie unieważniona, zawieszenie spłaty roszczenia do czasu rozstrzygnięcia sporów prawnych toczących się z CSIC w Hiszpanii, co pozwoliłoby przedsiębiorstwu bronić swoich praw bez nadmiernej presji związanej z roszczeniem, którego obecne dochodzenie wynika z zawinionego zachowania CSIC, które było już przedmiotem upomnienia w postępowaniu w Hiszpanii.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący zasady dobrej administracji (art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej)
- Artykuł 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje prawo do dobrej administracji, które zobowiązuje instytucje Unii Europejskiej do podejmowania decyzji w sposób sprawiedliwy, bezstronny i w rozsądnym terminie.
- Nieoczekiwana zmiana warunków finansowania w niniejszej sprawie jest niezgodna z zasadami dobrej administracji, ponieważ European Innovation Council Fund (EICF) arbitralnie zmienił zasadniczy element umowy (30 % wkład kapitałowy) - czyniąc to ponadto rok po rozpoczęciu projektu - gdy znaczna część środków została już wydana, co w oczywisty sposób zagraża przedsiębiorstwu.
- Ponadto decyzja EIC o sfinalizowaniu projektu bez kompleksowego zbadania wyjątkowych okoliczności związanych z konfliktem z CSIC naruszyła tę zasadę
2. Zarzut drugi dotyczący zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
- Zasada ta została wyraźnie naruszona w niniejszej sprawie, po pierwsze, przez wystarczająco udowodnione złośliwe i niewłaściwe działania hiszpańskiego podmiotu publicznego CSIC, ignorowane i tolerowane przez EIC, które nie stworzyły odpowiedniego środowiska dla realizacji projektu.
- Po drugie, zasada ta została naruszona przez jednostronną zmianę kryterium przez EIC, która zasadniczo zmieniła warunki finansowania pierwotnie uzgodnione z beneficjentem. Modyfikacja ta naraziła spółkę na nieprzewidziane ryzyko, bez którego można by uniknąć roszczeń finansowych, tak więc roszczenie to jest bezpośrednią konsekwencją decyzji EIC.
3. Zarzut trzeci dotyczący zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TUE)
- Wszelkie środki, w tym nakładanie kar finansowych lub egzekwowanie roszczeń, powinny być proporcjonalne i odpowiednie do wagi przestępstwa.
- Pomimo dowodów przedłożonych EIC, wskazujących na bezprawne działania hiszpańskiego organu publicznego CSIC, które utrudniały realizację projektu, oraz faktu, że firmie udało się udzielić sublicencji na szczepionkę wiodącemu laboratorium, co usunęło wszelkie przeszkody ekonomiczne i techniczne, EIC odrzuciła plan awaryjny, nie przedstawiając prawie żadnych uzasadnionych argumentów.
- To niedbałe zarządzanie ze strony Unii Europejskiej doprowadziło do przedwczesnego zakończenia projektu i dochodzenia roszczenia wobec skarżącej w wysokości 396 232,75 EUR wraz z odsetkami za zwłokę. Celem tej skargi jest zatem zapewnienie poszanowania zasad przewodnich Unii Europejskiej i zapobieganie nadużyciom ze strony organów publicznych, które podważają prywatne inicjatywy o dużym potencjale transformacji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.733 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-593/24: Skarga wniesiona w dniu 19 listopada 2024 r. - Brucella Green Vac/Komisja |
| Data aktu: | 10/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |