Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Fovarosi Torvenyszek
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: HL
Druga strona postępowania: UniCredit Bank Zrt., Momentum Credit Zrt.
Pytania prejudycjalne
1) Czy cele określone w art. 1 i 7 dyrektywy Rady 93/13/EWG 1 z dnia 5 kwietnia 1993 r. zostały osiągnięte, jeżeli w zainicjowanym przez konsumenta postępowaniu dotyczącym podniesionego przez niego roszczenia opartego na nieuczciwym charakterze głównego przedmiotu umowy kredytu zawartej z konsumentem ([w zakresie] informacji o ryzyku kursowym) roszczenie finansowe podlega pięcioletniemu okresowi przedawnienia przewidzianemu w węgierskim kodeksie cywilnym liczonemu od momentu, w którym może zostać wytoczone powództwo - biorąc również pod uwagę przepisy ustaw DH1 i DH2 przewidujące możliwość zawieszenia biegu terminu przedawnienia - niezależnie od tego, że nieuczciwy charakter głównego przedmiotu umowy powoduje, iż umowa jako całość jest nieważna, a zatem jednostronne rozwiązanie tej umowy nie może skutkować jej wygaśnięciem, co powoduje, że data zawarcia umowy wyznacza początek biegu terminu przedawnienia?
2) Czy są istotne dla osiągnięcia celów określonych w dyrektywie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach terminów przedawnienia w odniesieniu do przedawnienia roszczeń konsumenta oraz orzeczenia Kuria (sądu najwyższego, Węgry) wydane w następstwie tych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości i które są wiążące lub przynajmniej są wytycznymi dla sądów węgierskich umożliwiającymi konsumentowi rozpoznać nieuczciwy charakter głównego przedmiotu umowy, którą zawarł? W przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy [datę] wydania takich orzeczeń można uznać za początek biegu terminu przedawnienia roszczenia o stwierdzenie nieuczciwego charakteru postanowień, czy też można jedynie uznać, że bieg terminu przedawnienia uległ zawieszeniu w okresie między zawarciem umowy a datą wydania takich orzeczeń?
3) Czy oprócz daty wydania orzeczeń, o których mowa w pytaniu drugim, za początek biegu terminu przedawnienia należy uznać moment, w którym konsument dowiedział się o tych orzeczeniach, czy też należy go uznać za koniec okresu, który rozpoczął się wraz z zawarciem umowy i w którym bieg terminu przedawnienia został zawieszony?
4) W przypadku gdy bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w chwili zawarcia umowy, czy uzasadnione jest przyznanie konsumentowi, którego roszczenie jest oparte na nieuczciwym charakterze głównego przedmiotu umowy, możliwości dochodzenia roszczeń do końca okresu obowiązywania umowy, którą zawarł, jeżeli okres obowiązywania umowy przekracza obecnie obowiązujący pięcioletni okres przedawnienia?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.378 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-679/24, UniCredit Bank i Momentum Credit: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 15 października 2024 r. - HL/UniCredit Bank Zrt. i Momentum Credit Zrt |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |