united kingdom
ukraine

Wyrok Trybunału z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie E-2/24 - Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 20 listopada 2024 r.
w sprawie E-2/24 Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego

(Podstawowe swobody - Art. 28 Porozumienia EOG - Art. 31 Porozumienia EOG - Art. 36 Porozumienia EOG - Dyrektywa 2008/104/WE - Agencje pracy tymczasowej - Sytuacja wewnętrzna - Ograniczenie - Uzasadnienie)

(C/2025/1816)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2025 r.)

W sprawie E-2/24, Bygg & Industri Norge AS i in. przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego (Staten v/Arbeids- og inkluderingsdepartementet) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości przez Sąd Rejonowy w Oslo (Oslo tingrett), dotyczący wykładni art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Trybunał w składzie: Pall Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędziowie), wydał w dniu 20 listopada 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej należy interpretować w ten sposób, że, po pierwsze, jest on skierowany wyłącznie do właściwych organów państw EOG i nakłada na nie obowiązek przeprowadzenia przeglądu ich ustawodawstwa krajowego, celem zapewnienia, że ewentualne zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej są uzasadnione. Po drugie, nie nakłada on na sądy krajowe obowiązku niestosowania jakichkolwiek przepisów prawa krajowego zawierających zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej, które nie są uzasadnione przez względy interesu ogólnego w rozumieniu tegoż art. 4 ust. 1.

2. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym stanowią ograniczenie swobody świadczenia usług w rozumieniu art. 36 Porozumienia EOG w odniesieniu do agencji pośrednictwa pracy z siedzibą w jednym państwie EOG i świadczącej usługi na rzecz agencji pracy tymczasowej z siedzibą w innym państwie EOG, a także w odniesieniu do tych agencji pracy tymczasowej, które korzystają z jej usług, czy też skutki ograniczające są zbyt niepewne i zbyt pośrednie.

3. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są pośrednio dyskryminujące, ponieważ ze swej natury mogą bardziej dotykać pracowników będących obywatelami innych państw EOG niż pracowników posiadających obywatelstwo norweskie. W takim przypadku rozpatrywane środki stanowią ograniczenie art. 28 Porozumienia EOG, które musi być uzasadnione, aby było zgodne z tym artykułem.

4. W okolicznościach takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, gdy działalność agencji pracy tymczasowej, która jest jednostką zależną jednostki dominującej z siedzibą w innym państwie EOG, podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów krajowych, ma miejsce ograniczenie swobody przedsiębiorczości zagwarantowanej w art. 31 EOG.

5. Ograniczenie art. 31 Porozumienia EOG w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym może co do zasady być uzasadnione nadrzędnymi względami interesu ogólnego związanymi w szczególności z ochroną pracowników tymczasowych, wymogami zdrowia i bezpieczeństwa w pracy lub potrzebą zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku pracy i zapobiegania nadużyciom. Do sądu odsyłającego należy określenie, jakie są rzeczywiste cele realizowane przez środki rozpatrywane w postępowaniu głównym.

6. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są zgodne z zasadą proporcjonalności wynikającą z prawa EOG. Po pierwsze, sąd odsyłający powinien zbadać, czy środki te są odpowiednie dla zapewnienia w sposób spójny i systematyczny realizacji zamierzonych celów. Po drugie, sąd odsyłający musi ustalić, czy rozpatrywane środki wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia uzasadnionych celów, i czy można je zastąpić środkami alternatywnymi, które są równie użyteczne, lecz w mniejszym stopniu ograniczające podstawowe swobody zagwarantowane w Porozumieniu EOG.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1816

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie E-2/24 - Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego
Data aktu: 20/11/2024
Data ogłoszenia: 20/03/2025