Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Imerys PCC France (Arles, Francja) (przedstawiciele: H. Estreicher, A. Bartl i A. Martínez Perea, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniającego dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie 1 ;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że Komisja działała ultra vires, wykraczając zakres uprawnień delegowanych przekazanych jej na mocy art. 290 TFUE.
- Strona skarżąca twierdzi, że poprzez przyjęcie zaskarżonego aktu Komisja rozszerzyła zakres art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87/WE ze zmianami (zwanej dalej "dyrektywą 2003/87") 2 , w myśl art. 3 ust. 1 lit. b) zaskarżonego aktu, wymagając uprawnień dla CO2 trwale związanego w produktach, które mogą być spalane po ukończeniu ich cyklu życia. Podejście to zakłada, wbrew zamysłowi wyrażonemu w dyrektywie, uwalnianie emisji przy wszystkich praktykach w zakresie przetwarzania odpadów, bez uwzględnienia rzeczywiście uwolnionego CO2. Co więcej, strona skarżąca podnosi, że poprzez art. 3 ust. 2, art. 4 oraz załącznik do zaskarżonego aktu Komisja nieprawidłowo wprowadziła pozytywny wykaz zwolnionych produktów, który ogranicza zakres art. 12 ust. 3b, czyniąc zawarte w nim kryteria zbędnymi i zmieniając jego cel. Zmiana ta stanowi modyfikację zasadniczego elementu dyrektywy 2003/87 bez upoważnienia prawodawczego, co uzasadnia stwierdzenie nieważności zaskarżonego aktu w całości.
2. Zarzut drugi dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie.
- Strona skarżąca twierdzi, że Komisja nie zbadała w sposób staranny i bezstronny - czego wymaga orzecznictwo Unii - wszystkich istotnych okoliczności faktycznych, ograniczając pozytywny wykaz zawarty w załączniku do czterech zastosowań węglanów mineralnych. Komisja pominęła jej zdaniem istotne dowody, które potwierdzają, że liczne dodatkowe zastosowania i materiały spełniają kryteria określone w art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
- Strona skarżąca utrzymuje, że w zaskarżonym akcie zastosowano środki wykraczające poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów dyrektywy 2003/87, naruszając tym samym zasadę proporcjonalności ustanowioną w orzecznictwie Unii. Konkretnie art. 3 ust. 1 lit. b) nałożono wymogi, których operatorzy nie mogą spełnić, ponieważ nie są oni w stanie przewidzieć czynności mających miejsce po końcu przydatności produktu do użycia, co skutkuje uniemożliwieniem zastosowania art. 12 ust. 3b i podważeniem jego celu. Środki te są nieproporcjonalne i nie uwzględniają innych dostępnych rozwiązań, takich jak certyfikacja usuwania CO2 czy skierowanie żądania przedstawiania świadectw do operatorów spalarni odpadów.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady równego traktowania
- Strona skarżąca twierdzi, że w zaskarżonym akcie bezzasadnie ograniczono załącznik do niewielkiej grupy produktów budowlanych, pomimo istnienia dowodów, że inne produkty, takie jak farby i uszczelniacze spełniają te same kryteria braku spalania i długotrwałego składowania CO2. Komisja nie przedstawiła obiektywnego uzasadnienia tego odmiennego traktowania, co narusza ustanowioną w orzecznictwie Unii zasadę równego traktowania.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.
- Strona skarżąca podnosi, że zaskarżony akt narusza te zasady, jako że ustanawia on niejasne i nieprzewidywalne obowiązki, w szczególności poprzez wprowadzenie zawężonego pozytywnego wykazu oraz zmienionej wykładni art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87. Zmiany te podważają zaufanie strony skarżącej co do wyjątków dotyczących trwałego wychwytywania CO2, co zakłóca jej decyzje gospodarcze i prowadzi do powstania potencjalnych szkód finansowych i operacyjnych.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1438 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-673/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Imerys PCC France/Komisja |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |