Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Imerys PCC France (Arles, Francja) (przedstawiciele: H. Estreicher, A. Bartl i A. Martínez Perea, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniającego dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie 1 ;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że Komisja działała ultra vires, wykraczając zakres uprawnień delegowanych przekazanych jej na mocy art. 290 TFUE.
- Strona skarżąca twierdzi, że poprzez przyjęcie zaskarżonego aktu Komisja rozszerzyła zakres art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87/WE ze zmianami (zwanej dalej "dyrektywą 2003/87") 2 , w myśl art. 3 ust. 1 lit. b) zaskarżonego aktu, wymagając uprawnień dla CO2 trwale związanego w produktach, które mogą być spalane po ukończeniu ich cyklu życia. Podejście to zakłada, wbrew zamysłowi wyrażonemu w dyrektywie, uwalnianie emisji przy wszystkich praktykach w zakresie przetwarzania odpadów, bez uwzględnienia rzeczywiście uwolnionego CO2. Co więcej, strona skarżąca podnosi, że poprzez art. 3 ust. 2, art. 4 oraz załącznik do zaskarżonego aktu Komisja nieprawidłowo wprowadziła pozytywny wykaz zwolnionych produktów, który ogranicza zakres art. 12 ust. 3b, czyniąc zawarte w nim kryteria zbędnymi i zmieniając jego cel. Zmiana ta stanowi modyfikację zasadniczego elementu dyrektywy 2003/87 bez upoważnienia prawodawczego, co uzasadnia stwierdzenie nieważności zaskarżonego aktu w całości.
2. Zarzut drugi dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie.
- Strona skarżąca twierdzi, że Komisja nie zbadała w sposób staranny i bezstronny - czego wymaga orzecznictwo Unii - wszystkich istotnych okoliczności faktycznych, ograniczając pozytywny wykaz zawarty w załączniku do czterech zastosowań węglanów mineralnych. Komisja pominęła jej zdaniem istotne dowody, które potwierdzają, że liczne dodatkowe zastosowania i materiały spełniają kryteria określone w art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
- Strona skarżąca utrzymuje, że w zaskarżonym akcie zastosowano środki wykraczające poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów dyrektywy 2003/87, naruszając tym samym zasadę proporcjonalności ustanowioną w orzecznictwie Unii. Konkretnie art. 3 ust. 1 lit. b) nałożono wymogi, których operatorzy nie mogą spełnić, ponieważ nie są oni w stanie przewidzieć czynności mających miejsce po końcu przydatności produktu do użycia, co skutkuje uniemożliwieniem zastosowania art. 12 ust. 3b i podważeniem jego celu. Środki te są nieproporcjonalne i nie uwzględniają innych dostępnych rozwiązań, takich jak certyfikacja usuwania CO2 czy skierowanie żądania przedstawiania świadectw do operatorów spalarni odpadów.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady równego traktowania
- Strona skarżąca twierdzi, że w zaskarżonym akcie bezzasadnie ograniczono załącznik do niewielkiej grupy produktów budowlanych, pomimo istnienia dowodów, że inne produkty, takie jak farby i uszczelniacze spełniają te same kryteria braku spalania i długotrwałego składowania CO2. Komisja nie przedstawiła obiektywnego uzasadnienia tego odmiennego traktowania, co narusza ustanowioną w orzecznictwie Unii zasadę równego traktowania.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.
- Strona skarżąca podnosi, że zaskarżony akt narusza te zasady, jako że ustanawia on niejasne i nieprzewidywalne obowiązki, w szczególności poprzez wprowadzenie zawężonego pozytywnego wykazu oraz zmienionej wykładni art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87. Zmiany te podważają zaufanie strony skarżącej co do wyjątków dotyczących trwałego wychwytywania CO2, co zakłóca jej decyzje gospodarcze i prowadzi do powstania potencjalnych szkód finansowych i operacyjnych.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1438 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-673/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Imerys PCC France/Komisja |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |