uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 3 akapit drugi,
(1) Państwa członkowskie przedłożyły Komisji wykaz instalacji znajdujących się na ich terytorium na podstawie art. 11 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE.
(2) Zgodnie z art. 2 decyzji Komisji (UE) 2021/355 3 Komisja nie zgłosiła sprzeciwu wobec wykazów instalacji objętych dyrektywą 2003/87/WE przedłożonych przez Belgię, Bułgarię, Czechy, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Węgry, Niderlandy, Austrię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Słowację, Finlandię i Szwecję, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 1 i załącznikach do tej decyzji.
(3) Państwa członkowskie określiły wstępne roczne ilości bezpłatnych uprawnień z podziałem na instalacje i powiadomiły o nich, wykorzystując zmienione wartości wskaźników emisyjnych określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/447 4 , na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/331 5 .
(4) W art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/927 6 stwierdzono, że nie ma potrzeby dostosowywania wstępnych rocznych ilości bezpłatnych uprawnień na podstawie art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, ponieważ zapotrzebowanie nie przekroczyło maksymalnej liczby.
(5) Pismem z dnia 16 października 2024 r. Bułgaria zgłosiła zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i współczynnik wymienności energii elektrycznej podinstalacji wytwarzającej produkty rafineryjne instalacji BG-112.
(6) Pismem z dnia 23 października 2024 r. Niemcy zgłosiły zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. W odniesieniu do instalacji DE-207565 skorygowano współczynnik wymienności energii elektrycznej w podinstalacji wytwarzającej stal węglową w piecu łukowym.
(7) Pismem z dnia 19 listopada 2024 r. Hiszpania zgłosiła zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. W odniesieniu do instalacji ES-449 skorygowano wsad paliwa jako część wskaźników emisyjności dla produktów, całkowite przypisane emisje i emisje, które można bezpośrednio przypisać.
(8) Pismem z dnia 20 listopada 2024 r. Francja zgłosiła zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple nienarażoną na ryzyko ucieczki emisji w instalacji FR-23 podzielono na podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple nienarażoną na ryzyko ucieczki emisji i podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple narażoną na ryzyko ucieczki emisji. Skorygowano również całkowitą ilość energii wejściowej z paliw i wytworzonego mierzalnego ciepła w instalacji FR-23.
(9) Pismami z dnia 24 września, 26 września i 3 grudnia 2024 r. Włochy zgłosiły zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano status ucieczki emisji podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji IT-205811. Podinstalację sieci ciepłowniczej instalacji IT-1108 podzielono na podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalację sieci ciepłowniczej. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji IT-1153. Do instalacji IT-1153 dodano podinstalacje objęte wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji IT-235. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji IT-201859.
(10) Pismem z dnia 5 listopada 2024 r. Luksemburg zgłosił zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji LU-13.
(11) Zgłoszone tabele krajowego rozdziału uprawnień są zgodne z art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/331 i decyzją (UE) 2021/355.
(12) Należy zatem polecić centralnemu administratorowi wprowadzenie powyższych korekt w rejestrze Unii,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1377 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 12 grudnia 2024 r. polecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie w rejestrze Unii korekt w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Bułgarii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch i Luksemburga |
Data aktu: | 12/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |