- uwzględniając obrady dotyczące petycji nr 0146/2023, które toczyły się na posiedzeniu Komisji Petycji 29 listopada 2023 r.,
- uwzględniając wysłuchanie publiczne pt. "Granice Schengen - kwestie poruszone przez składających petycje", które 18 lipca 2023 r. poprowadziły wspólnie Komisja Petycji wraz z Komisją Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając komunikat Komisji z 16 listopada 2022 r. pt.: "Wzmocnienie strefy Schengen dzięki pełnemu uczestnictwu Bułgarii, Rumunii i Chorwacji w obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych" (COM(2022)0636),
- uwzględniając swoje rezolucje z 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen 1 oraz z 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen 2 ,
- uwzględniając jednomyślną decyzję Rady z 30 grudnia 2023 r. o przyjęciu Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen, rozpoczynając od zniesienia kontroli na granicach powietrznych i morskich od marca 2024 r.;
- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa parkingów dla samochodów ciężarowych w UE 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 9 maja 2023 r. w sprawie nowych unijnych ram mobilności miejskiej 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 13 czerwca 2023 r. w sprawie dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej w UE - wdrażanie projektów oraz monitorowanie i kontrola finansowania unijnego 5 ,
- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1153 i rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (COM(2021)0812),
- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że setki pojazdów ciężarowych są codziennie zatrzymywane na wewnętrznych granicach UE, w tym na granicach między państwami członkowskimi strefy Schengen a państwami członkowskimi UE spoza tej strefy, gdzie borykają się z bardzo długimi okresami oczekiwania i opóźnieniami wynikającymi z przetwarzania danych i kontroli; mając na uwadze, że obowiązujące europejskie ramy prawne nie przewidują ani nie regulują konkretnie maksymalnego terminu przetwarzania danych dotyczących towarów na granicach;
B. mając na uwadze, że przyczyny tych kolejek i opóźnień na granicach państw członkowskich można przypisać wielu czynnikom administracyjnym, operacyjnym, związanym z bezpieczeństwem, technicznym lub wynikającym z interoperacyjności, takim jak niewystarczające zdolności operacyjne i techniczne, niedobór personelu, punktów kontrolnych i wag pomostowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, a także koncentracja wielu organów instytucjonalnych na granicach i czasochłonne kontrole towarów; mając na uwadze, że art. 22 kodeksu granicznego Schengen 6 ustanawia zasadę braku kontroli i odpraw na granicach wewnętrznych między państwami strefy Schengen, zgodnie z zasadą swobody przepływu określoną w art. 26 ust. 2 TFUE; mając na uwadze, że art. 24 wyraźnie stanowi, iż państwa członkowskie usuwają wszystkie przeszkody w płynnym przepływie ruchu przez drogowe przejścia graniczne na granicach wewnętrznych;
C. mając na uwadze, że kumulacja pojazdów ciężarowych zarejestrowanych w UE na granicach może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie i warunki pracy kierowców, bezpieczeństwo ruchu drogowego i działalność przedsiębiorstw przewozowych, a także wpływać negatywnie na konkurencję i funkcjonowanie jednolitego rynku UE oraz zwiększać koszty ponoszone przez przewoźników drogowych;
D. mając na uwadze, że Bułgaria i Rumunia nadal czekają na decyzję Rady w sprawie terminu zniesienia kontroli na wewnętrznych granicach lądowych; mając na uwadze, że zniesienie kontroli i odpraw na wewnętrznych granicach lądowych miałoby pozytywny wpływ na udział Rumunii i Bułgarii w jednolitym rynku UE, usuwając przeszkody dla mobilności, które powodują opóźnienia w działalności gospodarczej w wyniku zakłóceń w harmonogramach dostaw towarów;
E. mając na uwadze, że opóźnienia w przejeździe pojazdów ciężarowych przez granice powodują straty w wysokości setek milionów euro dla europejskich przedsiębiorstw, zwłaszcza w branżach logistyki, turystyki i w branży hotelarsko-gastronomicznej; mając na uwadze, że ryzyko, jakie stwarzają te ograniczenia w przekraczaniu granic, stało się szczególnie widoczne podczas pandemii COVID-19; mając na uwadze, że utrzymanie status quo znacznie osłabia odporność UE w obliczu innych potencjalnych zagrożeń zdrowia publicznego;
F. mając na uwadze, że długość kolejek pojazdów ciężarowych na zewnętrznych granicach UE z krajami Bałkanów Zachodnich jest szczególnie niepokojąca;
G. mając na uwadze, że taki stan rzeczy zagraża poważnie zdrowiu i bezpieczeństwu kierowców zawodowych, pogarszając ich warunki pracy i obniżając jakość miejsc pracy w tym zawodzie, a dodatkowo przyczynia się do globalnego niedoboru kierowców pojazdów ciężarowych; mając na uwadze, że kierowcy pojazdów ciężarowych we wszystkich państwach członkowskich UE często cierpią na liczne formy przewlekłego bólu, takie jak ból dolnej części pleców, ból kolan i barków; mając na uwadze, że jednocześnie częste arbitralne wymogi dotyczące rozładunku i ponownego załadunku towarów wiążą się ze znacznymi dodatkowymi zagrożeniami dla zdrowia i nierzadko prowadzą do obrażeń, ponieważ kierowcy pojazdów ciężarowych często mogą nie mieć siły fizycznej ani odpowiedniego sprzętu do podnoszenia dużych ciężarów; mając na uwadze, że pracodawcy bez zastanowienia nakładają ten obowiązek i odpowiedzialność na kierowców pojazdów ciężarowych bez dodatkowego wynagrodzenia;
H. mając na uwadze, że kolejki pojazdów ciężarowych oczekujących na granicach mają bezpośredni wpływ na zdrowie obywateli europejskich, wpływając negatywnie na jakość powietrza, powodując zanieczyszczenie wody i hałas, a także wpływając negatywnie na obszary Natura 2000; mając na uwadze, że na przykład w komunikacie Komisji z 16 maja 2023 r. podkreślono, że co roku emitowanych jest 46 000 ton CO2 z powodu utrzymywanych kontroli na granicach wewnętrznych w Rumunii i Bułgarii;
I. mając na uwadze, że zagęszczenie ruchu pojazdów ciężarowych obniża także jakość istniejącej infrastruktury, a jednocześnie ogranicza bezpieczeństwo ruchu drogowego i zwiększa ryzyko wypadków drogowych;
J. mając na uwadze, że niezbędne jest zwiększenie publicznego i prywatnego finansowania bezpiecznych i chronionych parkingów dla pojazdów ciężarowych, by umożliwić kierowcom w pełni bezpieczne przerwy; mając na uwadze, że wzmocnienie narzędzi bezpieczeństwa, na przykład poprzez opracowanie specjalnych aplikacji mobilnych, zmniejszyłoby ryzyko, że kierowcy pojazdów ciężarowych staną się ofiarami przestępstw;
1. wzywa Parlament, Radę i Komisję, aby podczas opracowywania kluczowych strategii politycznych UE, takich jak transeuropejska sieć transportowa, skupiły się na konkretnych środkach zapewniających sprawne i skuteczne przekraczanie granic w transporcie towarowym;
2. wzywa Komisję, aby po przeprowadzeniu oceny skutków dotyczącej zagadnień opisanych w niniejszym projekcie rezolucji zaproponowała natychmiastowe i wiążące środki ustawodawcze w celu stworzenia ogólnounijnego standardu przewidującego poświęcenie średnio jednej minuty na obsługę pojazdów ciężarowych na wewnątrzunijnych przejściach granicznych, aby zagwarantować płynność na wewnętrznych granicach strefy Schengen i poza nią, umożliwiając szybki i skuteczny przepływ towarów i usług; podkreśla, że taki środek poprawiłby znacznie konkurencyjność sektora transportu drogowego i zapewniłby jego sprawne funkcjonowanie na jednolitym rynku; podkreśla, że utrzymywanie kontroli na granicach lądowych szkodzi interesom gospodarczym wszystkich państw członkowskich;
3. podkreśla, że od 2011 r. Komisja powtarza, iż zarówno Rumunia, jak i Bułgaria spełniły wszystkie formalne kryteria przystąpienia do strefy Schengen; podkreśla, że decyzja Rady z 30 grudnia 2023 r. o zniesieniu kontroli na granicach powietrznych i morskich w Rumunii i Bułgarii jedynie częściowo rozwiązuje kwestię obecnego zakłócenia jednolitego rynku; podkreśla, że decyzja ta nie rozwiązuje największego i najpilniejszego problemu, a mianowicie lądowych przejść granicznych, gdzie kontrole są utrzymywane na lądowej granicy Schengen, co utrudnia jej bezproblemowe przekraczanie przez pojazdy ciężarowe, autobusy, samochody prywatne i pociągi; przypomina, że od dawna opowiada się za poparciem pełnego stosowania dorobku Schengen w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii; wzywa prezydencję belgijską i wszystkich członków Rady do jak najszybszego przyjęcia, nie później niż do połowy 2024 r., decyzji w sprawie pełnego stosowania dorobku Schengen w Rumunii i Bułgarii;
4. zwraca się zatem do Komisji, by zagwarantowała przestrzeganie i monitorowanie stosowania podjętych środków, w tym poprzez nakładanie kar; podkreśla, że potrzebne jest odpowiednie i wystarczające unijne finansowanie i wsparcie techniczne;
5. apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby prawodawstwo UE zezwalało kierowcom pojazdów ciężarowych na korzystanie z mniejszych przejść granicznych, gdy główne drogi są zamknięte z powodu prac konserwacyjnych, aby uniknąć sytuacji, w której kierowcy będą uzależnieni od arbitralnych działań poszczególnych krajów, jest to bowiem kwestia leżąca w ogólnym interesie UE;
6. wzywa Komisję, aby we współpracy z państwami członkowskimi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami przedstawiła konkretne środki, których celem jest rozwiązanie problemu niedoboru kierowców zawodowych w UE poprzez pobudzanie zainteresowania młodych ludzi w drodze finansowania specjalnych szkoleń i przekwalifikowania oraz zdobywania kwalifikacji oraz wspierania partnerstw między szkołami zawodowymi a przedsiębiorstwami transportowymi, w tym dzięki specjalnemu wsparciu budżetowemu UE;
7. wzywa państwa członkowskie do dalszych wzmożonych wysiłków na rzecz wzmocnienia współpracy transgranicznej w ściganiu przestępstw kradzieży towarów z pojazdów ciężarowych;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie i właściwym organom krajowym.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1278 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie obsługi pojazdów ciężarowych na przejściach granicznych na podstawie petycji nr 0146/2023 (2024/2540(RSP)) |
Data aktu: | 10/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |