Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: ACE-Avocats, ensemble (przedstawiciel: J.-P. Hordies, adwokat)
Druga strona postępowania: Lupicinio Rodríguez Jiménez, Rada Unii Europejskiej, Republika Estońska, Komisja Europejska
Żądania
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 2 października 2024 r. w sprawie T-828/22, ACE-Avocats/Rada Unii Europejskiej
- stwierdzenie, że skarga o stwierdzenie częściowej nieważności art. 1 pkt 12 zaskarżonego rozporządzenia, zmieniającego art. 5n ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia nr 833/2014 1 jest dopuszczalna i zasadna;
- W konsekwencji, uwzględnienie pierwotnego żądania wnoszącej odwołanie i stwierdzenie nieważności art. 5n ust. 1, 2 i 5 zaskarżonego rozporządzenia w zakresie, w jakim dotyczy on wnoszącej odwołanie;
- obciążenie Rady kosztami postępowania wnoszącej odwołanie i orzeczenie, że Rada pokrywa własne koszty.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi wnosząca odwołanie podnosi trzy zarzuty.
Zarzut pierwszy: Sąd naruszył prawo, uznając, iż uzasadnienie spornego zakazu, mimo że opiera się na deklarowanym celu zakończenia wojny wywołanej rosyjską agresją, było wystarczające, podczas gdy cel ten w sposób oczywisty nie został osiągnięty, podważając tym samym zasadność tego uzasadnienia.
Zarzut drugi, który dzieli się na dwie części:
Część pierwsza: Sąd naruszył prawo, odrzucając argument interwenienta dotyczący naruszenia art. 15 i 17 Karty, dotyczących wolności wyboru zawodu i prawa własności, podczas gdy te prawa podstawowe oraz swobody gospodarcze przewidziane w traktatach powinny były zostać uwzględnione z urzędu jako względy porządku publicznego.
Część druga: Sąd naruszył prawo, uznając jednocześnie, że sporny zakaz ma zastosowanie do wszystkich przedstawicieli zawodów prawniczych, niezależnie od miejsca ich wykonywania i ich tytułu, a następnie stwierdził, że jego podmiotowy zakres stosowania jest ograniczony, co stanowi sprzeczność w rozumowaniu uzasadniającym ograniczenie swobody świadczenia usług.
Zarzut trzeci, który dzieli się na cztery części:
Część pierwsza: Sąd naruszył prawo, odrzucając argumentację wnoszącej odwołanie dotyczącą naruszenia art. 56 TFUE i dokonując zbyt zawężającej wykładni wyroków Reyners i Piringer, które ustanawiają ogólne zasady mające zastosowanie do zawodu adwokata.
Część druga: Sąd naruszył zasadę równości broni, opierając się na motywie spornego rozporządzenia jako podstawy dokonanej przez niego wykładni, jednocześnie odmawiając wnoszącej odwołanie powołania się w swoich argumentach na motywy wskazane w aktach prawnych Unii.
Część trzecia: Sąd naruszył prawo, ograniczając zakres tajemnicy zawodowej zagwarantowanej w art. 7 Karty, ograniczając go jedynie do konkretnych dziedzin proceduralnych i prawnych, wbrew orzecznictwu Trybunału.
Część czwarta: Sąd uznał, że zakresy stosowania art. 6 EKPC i art. 47 Karty są identyczne, co niesłusznie ogranicza prawo dostępu do adwokata wyłącznie do spraw spornych.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1085 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-867/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (wielka izba) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-828/22, ACE/Rada, wniesione w dniu 12 grudnia 2024 r. przez ACE-Avocats, ensemble |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |