Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego (2021/2229(INL) - 2023/0900(NLE))

P9_TA(2023)0243
Skład Parlamentu Europejskiego

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego (2021/2229(INL) - 2023/0900(NLE))

(C/2024/508)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 14 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a ust. 1 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej (UE) 2018/937 z dnia 28 czerwca 2018 r. ustanawiającą skład Parlamentu Europejskiego 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 lutego 2018 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, uchylającego decyzję Rady (76/787/EWWiS, EWG, Euratom) oraz Akt dotyczący wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich załączony do tej decyzji 3  (zwanej dalej "rezolucją ustawodawczą z 3 maja 2022 r. w sprawie reformy europejskiego prawa wyborczego"),

- uwzględniając Kodeks dobrych praktyk w sprawach wyborczych przyjęty przez Komisję Wenecką Rady Europy,

- uwzględniając art. 46, 54 i 90 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0214/2023),

A. mając na uwadze, że skład Parlamentu Europejskiego musi być zgodny z kryteriami określonymi w art. 14 ust. 2 akapit pierwszy Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w myśl których całkowita liczba przedstawicieli obywateli Unii nie przekracza siedmiuset pięćdziesięciu posłów, nie licząc przewodniczącego, a reprezentacja ta ma charakter degresywnie proporcjonalny, przy czym próg minimalny wynosi sześciu posłów na państwo członkowskie, zaś żadnemu państwu nie można przyznać więcej niż dziewięćdziesiąt sześć miejsc;

B. mając na uwadze, że Parlament ma prawo inicjatywy w odniesieniu do składu Parlamentu Europejskiego,

C. mając na uwadze, że art. 14 ust. 2 TUE stanowi, że w skład Parlamentu Europejskiego wchodzą przedstawiciele obywateli Unii;

D. mając na uwadze, że art. 10 TUE stanowi między innymi, że podstawą funkcjonowania Unii jest demokracja przedstawicielska oraz że obywatele są bezpośrednio reprezentowani na poziomie Unii w Parlamencie Europejskim;

E. mając na uwadze, że w rezolucji ustawodawczej Parlamentu Europejskiego z 3 maja 2022 r. w sprawie reformy europejskiego prawa wyborczego zaproponowano utworzenie ogólnounijnego okręgu wyborczego;

F. mając na uwadze, że ustanowienie potencjalnego ogólnounijnego okręgu wyborczego wymaga zmiany Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich;

G. mając na uwadze, że określenie liczby miejsc w potencjalnym ogólnounijnym okręgu wyborczym podlega decyzji Rady Europejskiej w sprawie składu Parlamentu Europejskiego na podstawie art. 14 ust. 2 TUE, zaś przepisy niezbędne do ustanowienia takiego okręgu opierają się na art. 223 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

H. mając na uwadze, że podział miejsc między państwa członkowskie w obecnej i poprzedniej kadencji nie był wynikiem stałego systemu obliczania, lecz negocjacji politycznych; mając na uwadze, że w związku z tym obecna metoda podziału miejsc między państwa członkowskie nie jest automatycznie zgodna z zasadą degresywnej proporcjonalności; mając na uwadze, że stały mechanizm obliczeniowy odzwierciedlający liczbę ludności w państwach członkowskich Unii zapewniłby w przyszłości zgodność z tą zasadą;

I. mając na uwadze, że decyzja Rady Europejskiej ustanawiająca skład Parlamentu Europejskiego musi być gotowa z odpowiednim wyprzedzeniem przed dniem wyborów, aby umożliwić państwom członkowskim wprowadzenie w życie przepisów niezbędnych do zorganizowania wyborów do Parlamentu Europejskiego na kadencję parlamentarną 2024-2029;

1. zauważa, że obecny podział miejsc w Parlamencie Europejskim, określony w decyzji (UE) 2018/937, ma zastosowanie do kadencji parlamentarnej 2019-2024; w związku z tym podkreśla, że bezzwłocznie potrzebna jest nowa decyzja w sprawie składu Parlamentu Europejskiego w kadencji parlamentarnej 2024-2029;

2. przyznaje, że szereg państw członkowskich uważa, że przy podejmowaniu decyzji w sprawie przydziału miejsc w Parlamencie Europejskim należy wziąć pod uwagę system głosowania w Radzie;

3. zwraca uwagę, że zgodnie z wnioskiem Parlamentu dotyczącym rozporządzenia Rady załączonym do jego rezolucji ustawodawczej z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie reformy europejskiego prawa wyborczego, 28 dodatkowych miejsc dla posłów wybranych w ogólnounijnym okręgu wyborczym zostanie faktycznie ustalonych dopiero po wyborach, po wejściu w życie zmienionego europejskiego prawa wyborczego, wraz z niezbędnymi przepisami dotyczącymi ogólnounijnego okręgu wyborczego;

4. zdecydowanie podkreśla, że w przyszłości potrzebny jest stały system oparty na jasnym wzorze matematycznym, który przydzielałby miejsca w Parlamencie Europejskim w sposób obiektywny, sprawiedliwy, trwały i przejrzysty, z poszanowaniem zasady degresywnej proporcjonalności określonej w art. 1 decyzji (UE) 2018/937; uważa, że z politycznego punktu widzenia niewykonalne jest na tym etapie, aby Parlament zaproponował taki stały system, bowiem wymaga on dalszych obrad i powinien zostać wprowadzony z dużym wyprzedzeniem przed wyborami do Parlamentu Europejskiego; wzywa Komisję Spraw Konstytucyjnych do wznowienia prac nad takim stałym systemem w tej kadencji, w tym do zbadania możliwości zaangażowania Eurostatu;

5. uważa, że wszelkie dalsze opóźnienia w pracach Rady nad zmianą europejskiego prawa wyborczego byłyby sprzeczne z zasadą lojalnej współpracy zapisaną w art. 4 ust. 3 TUE, ponieważ oczekuje się, że decyzja Rady będzie miała wpływ na wybory do Parlamentu Europejskiego i może mieć wpływ na jego skład;

6. podkreśla, że Rada Europejska powinna pilnie przyjąć decyzję w sprawie składu Parlamentu Europejskiego, tak by państwa członkowskie mogły na czas wprowadzić niezbędne przepisy krajowe umożliwiające im zorganizowanie wyborów do Parlamentu Europejskiego na kadencję parlamentarną 2024-2029; podkreśla, że w związku z tym Parlament jest zobowiązany do szybkiego przeprowadzenia procedury zgody w duchu wzajemnej lojalnej współpracy;

7. korzystając z przysługującego mu prawa inicjatywy ustanowionego w art. 14 ust. 2 TUE, przyjmuje i przedstawia Radzie Europejskiej załączony wniosek dotyczący decyzji Rady Europejskiej ustanawiającej skład Parlamentu Europejskiego; zwraca uwagę, że taka decyzja może zostać przyjęta wyłącznie za zgodą Parlamentu, i w związku z tym zwraca się do Rady Europejskiej o natychmiastowe poinformowanie Parlamentu, czy i w jakim zakresie Rada Europejska zamierza postąpić odmiennie od przedłożonego wniosku;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej oraz załączonego do niej wniosku Radzie Europejskiej i Komisji, a także parlamentom i rządom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 165 I z 2.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. C 463 z 21.12.2018, s. 83.
3 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 171.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.508

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego (2021/2229(INL) - 2023/0900(NLE))
Data aktu: 15/06/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2024