1. WPROWADZENIE1. 12 listopada 2019 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo
Hyundai Heavy Industries Holdings ("HHIH") - za pośrednictwem swojej spółki zależnej Korea Shipbuilding & Offshore Engineering - miało przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. ("DSME") ("planowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania HHIH i DSME są zwane łącznie "stronami".
2. PROCEDURA
2. 17 grudnia 2019 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządze
nia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ponieważ w pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisji pojawiły się poważne wątpliwości co do zgodności planowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym.
2.1. Początkowe przedłużenia i zawieszenia biegu terminu
3. 10 stycznia 2020 r., w następstwie formalnego wniosku złożonego przez przedsiębiorstwo HHIH 10 stycznia 2020 r.,
Komisja przedłużyła, zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, termin przyjęcia decyzji na podstawie art. 8 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w odniesieniu do planowanej transakcji o 20 dni roboczych, zgodnie ze złożonym wnioskiem, na podstawie art. 10 ust. 3 akapit drugi tego rozporządzenia.
4. Przed przyjęciem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń postępowanie zostało również dwukrotnie zawieszone decyzjami Komisji przyjętymi na podstawie art. 11 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia, ponieważ HHIH nie udzieliło kompletnych i terminowych odpowiedzi na wnioski Komisji o udzielenie informacji. Pierwszą decyzję przyjęto 4 lutego 2020 r. Na mocy tej decyzji wstrzymano bieg terminów, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w okresie od 23 stycznia do 21 lutego 2020 r. Drugą decyzję przyjęto 1 kwietnia 2020 r. Na mocy tej decyzji zawieszono postępowanie w okresie od 31 marca do 2 czerwca 2020 r.
2.2. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
5. 8 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do przedsiębiorstwa HHIH. 9 czerwca
2020 r. formalnie powiadomiono przedsiębiorstwo HHIH o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń 3 i wyznaczono mu termin na przedstawienie uwag do 26 czerwca 2020 r., który to termin został następnie przedłużony przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji (DG ds. Konkurencji) do 29 czerwca 2020 r. 10 czerwca 2020 r. o przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń powiadomiono także przedsiębiorstwo DSME i zaoferowano mu możliwość zwrócenia się o nieopatrzoną klauzulą poufności wersję tego zgłoszenia, jeżeli zamierzałoby ono przedstawić (osobne) uwagi na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 4 .
6. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wstępnie stwierdziła, że proponowana transakcja prawdopodobnie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w wyniku antykonkurencyjnych nieskoordynowanych skutków horyzontalnych, w szczególności przez (i) stworzenie pozycji dominującej lub (ii) wyeliminowanie istotnej presji konkurencyjnej, jaką strony wywierały na siebie nawzajem, oraz zmniejszenie presji konkurencyjnej na pozostałych konkurentów na światowym rynku budowy dużych gazowców LNG; a także przez (i) wzmocnienie pozycji dominującej przedsiębiorstwa HHI lub (ii) wyeliminowanie istotnej presji konkurencyjnej, jaką strony wywierały na siebie nawzajem, oraz zmniejszenie presji konkurencyjnej na pozostałych konkurentów na światowym rynku budowy bardzo dużych gazowców.
2.3. Dostęp do akt
7. 9 i 23 czerwca 2020 r. przedsiębiorstwo HHIH uzyskało wgląd w dostępne dokumenty w aktach sprawy Komisji.
Następnie akta udostępniono 21 października 2020 r., 30 kwietnia 2021 r., 22 listopada 2021 r. oraz 20 grudnia 2021 r.
8. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
2.4. Zainteresowane osoby trzecie
9. 15 czerwca 2020 r. dopuszczono do przesłuchania dwa podmioty w charakterze zainteresowanych osób trzecich
w tej sprawie.
10. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności oraz wyznaczono termin na przedstawienie odnośnych uwag. Obie zainteresowane osoby trzecie skorzystały z tej możliwości, a nieopatrzone klauzulą poufności wersje ich uwag pisemnych zostały udostępnione stronom.
2.5. Odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
11. 29 czerwca 2020 r. przedsiębiorstwo HHIH odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Strony nie przedstawiły wniosku o złożenie ustnych wyjaśnień na formalnym spotkaniu wyjaśniającym.
2.6. Dalsze zawieszenie biegu terminu
12. 14 lipca 2020 r., w następstwie nieprzekazania przez HHIH pełnych informacji w odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji, Komisja przyjęła trzecią decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Decyzją tą zawieszono bieg terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, od 13 lipca 2020 r., czyli od dnia roboczego następującego po dniu, w którym HHIH powinno było przedłożyć pełną odpowiedź na wniosek o udzielenie informacji. HHIH przedłożyło pełną odpowiedź 18 listopada 2021 r. Bieg terminu był zatem wstrzymany do końca tego dnia.
2.7. Pismo przedstawiające okoliczności faktyczne
13. Komisja skierowała do HHIH dwa pisma przedstawiające okoliczności faktyczne, 28 kwietnia 2021 r. ("pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne") i 19 listopada 2021 r. ("drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"), w których wskazała dodatkowe lub zaktualizowane elementy stanu faktycznego na poparcie wstępnych wniosków zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, które po dalszej analizie akt sprawy uznała za potencjalnie istotne dla uzasadnienia swojej ostatecznej decyzji.
14. 2 czerwca 2021 r. HHIH przedstawiło uwagi na piśmie do pierwszego pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne, a 29 listopada 2021 r. - do drugiego.
15. 3 grudnia 2021 r., po zapoznaniu się z odpowiedzią HHIH na drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, DG ds. Konkurencji przesłała HHIH pocztą elektroniczną szereg dodatkowych faktów, na których - jak wskazała - Komisja może się oprzeć w swojej ocenie końcowej i na które chciała zwrócić uwagę przedsiębiorstwa. HHIH przedstawiło uwagi dotyczące tych dodatkowych faktów w wiadomości e-mail z 6 grudnia 2021 r. 5 .
2.8. Projekt decyzji
16. W projekcie decyzji Komisja odnosi się jedynie do światowego rynku budowy dużych gazowców LNG, na którym, zdaniem Komisji, proponowana transakcja znacznie zakłóciłaby efektywną konkurencję w wyniku stworzenia pozycji dominującej ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne. W projekcie decyzji nie stwierdza się już, że proponowana transakcja prowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na światowym rynku budowy bardzo dużych gazowców.
17. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
3. WNIOSEK
18. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonania praw procesowych.
Bruksela, 11 stycznia 2022 r.