Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie powszechnej dekryminalizacji homoseksualizmu w świetle ostatnich wydarzeń w Ugandzie (2023/2643(RSP))

P9_TA(2023)0120
Powszechna dekryminalizacja homoseksualizmu w świetle ostatnich wydarzeń w Ugandzie

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie powszechnej dekryminalizacji homoseksualizmu w świetle ostatnich wydarzeń w Ugandzie (2023/2643(RSP))

(C/2023/452)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów,

- uwzględniając Amerykańską konwencję praw człowieka,

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,

- uwzględniając rezolucję w sprawie ochrony przed przemocą i innymi naruszeniami praw człowieka wobec osób ze względu na ich rzeczywistą lub domniemaną orientację seksualną lub tożsamość płciową, przyjętą w Luandzie w Angoli na 55. sesji zwyczajnej Afrykańskiej Komisji Praw Człowieka i Ludów, która trwała się od 28 kwietnia do 12 maja 2014 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie podpisane przez 85 krajów na posiedzeniu Rady Praw Człowieka ONZ 22 marca 2011 r., wzywające do zaprzestania aktów przemocy i powiązanych naruszeń praw człowieka ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową,

- uwzględniając zasady z Yogyakarty w sprawie stosowania międzynarodowego prawa praw człowieka w stosunku do orientacji seksualnej oraz tożsamości płciowej,

- uwzględniając sprawozdanie niezależnego eksperta ds. ochrony przed przemocą i dyskryminacją ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową z 11 maja 2018 r.,

- uwzględniając prace podstawowej grupy ONZ ds. osób LGBTI, w szczególności jej oświadczenie z 19 marca 2023 r. wzywające Radę Bezpieczeństwa ONZ do lepszego uwzględnienia praw człowieka przysługujących osobom LGBTI w jej międzynarodowym mandacie na rzecz pokoju i bezpieczeństwa,

- uwzględniając rezolucję ONZ nr 70/1 pt. "Przekształcamy nasz świat - Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" (Agenda 2030), przyjętą podczas szczytu ONZ w sprawie zrównoważonego rozwoju 25 września 2015 r. w Nowym Jorku i ustanawiającą cele zrównoważonego rozwoju,

- uwzględniając decyzję Komitetu ONZ ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet (Komitet CEDAW) z 2022 r. w sprawie Rosanna Flamer-Caldera przeciwko Sri Lance,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 25 marca 2020 r. pt. "Plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024" (JOIN(2020)0005),

- uwzględniając komunikat Komisji z 12 listopada 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025" (COM(2020)0698),

- uwzględniając umowę o partnerstwie między grupą państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) a UE (umowa z Kotonu) z 2000 r. oraz zawarte w niej klauzule i zobowiązania dotyczące praw człowieka, w szczególności art. 8 ust. 4, art. 9, art. 31a lit. e) i art. 96, a także art. 65,

- uwzględniając przyjęte 24 czerwca 2013 r. unijne Wytyczne na rzecz promowania i ochrony wszystkich praw człowieka przysługujących lesbijkom, gejom, osobom biseksualnym, transpłciowym i interseksualnym (LGBTIQ),

- uwzględniając Wytyczne UE w sprawie kary śmierci przyjęte 12 kwietnia 2013 r.,

- uwzględniając Wytyczne UE w sprawie praw człowieka dotyczące niedyskryminacji w działaniach zewnętrznych przyjęte 18 marca 2019 r.,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/1998 z dnia 7 grudnia 2020 r. w sprawie środków ograniczających stosowanych w sytuacji poważnych pogwałceń i naruszeń praw człowieka 1 ,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 21 i 26,

- uwzględniając program włączenia społecznego i różnorodności na lata 2023-2025 EuropejskiejSłużby Działań Zewnętrznych przyjęty 6 marca 2023 r.,

- uwzględniając ugandyjski projekt ustawy o zwalczaniu homoseksualizmu z 21 marca 2023 r.,

- uwzględniając konstytucję Ugandy z 1995 r.,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ugandy,

- uwzględniając oświadczenie ekspertów ONZ z 29 marca 2023 r. potępiające drastyczne przepisy wymierzone w osoby LGBT w Ugandzie,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego komisarza ONZ ds. praw człowieka Volkera Turka z 22 marca 2023 r.;

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem godności i praw;

B. mając na uwadze, że Powszechna deklaracja praw człowieka stoi na straży przyrodzonej godności i równych praw wszystkich ludzi bez żadnego rozróżnienia, w tym niezbywalnych praw do życia, wolności, bezpieczeństwa osobistego i ochrony przed dyskryminacją, wolności od arbitralnego aresztowania lub zatrzymania oraz poszanowania prywatności;

C. mając na uwadze, że w wielu dawnych kulturach, w tym kulturach afrykańskich, tradycyjnie istniały różne orientacje seksualne i tożsamości płciowe;

D. mając na uwadze, że zgodnie z Afrykańską kartą praw człowieka i ludów "każda osoba ma prawo do korzystania z praw i wolności uznanych i gwarantowanych w niniejszej Karcie bez żadnego rozróżnienia" (art. 2), "każda osoba jest równa wobec prawa" i "każda osoba ma prawo do równej ochrony prawnej" (art. 3) oraz "każdy człowiek ma prawo do poszanowania swojego życia i integralności swojej osoby" i "nikt nie może być arbitralnie pozbawiony tego prawa" (art. 4);

E. mając na uwadze, że Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (ICCPR) uznaje prawo do życia za podstawowe prawo człowieka i wyraźnie stwierdza, że kara śmierci nie powinna być nakładana za przestępstwa bez użycia przemocy lub za przestępstwa popełnione przez osoby, które nie ukończyły 18 lat w dniu popełnienia przestępstwa; mając na uwadze, że ICCPR zakazuje dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, oraz mając na uwadze, że nakładanie kary śmierci za związki osób tej samej płci narusza tę zasadę;

F. mając na uwadze, że 61 krajów na całym świecie - głównie w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Azji - prawnie kryminalizuje homoseksualizm i transpłciowość; mając na uwadze, że dwa kolejne kraje de facto uznają je za przestępstwo; mając na uwadze, że w Katarze, Arabii Saudyjskiej, Afganistanie, Iranie, Jemenie, Somalii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brunei, północnej Nigerii, Mauretanii i Pakistanie karą za stosunki seksualne między osobami tej samej płci odbywane za obopólną zgodą jest śmierć;

G. mając na uwadze, że przepisy kryminalizujące aktywność seksualną osób tej samej płci za obopólną zgodą naruszają podstawowe i chronione na szczeblu międzynarodowym prawa człowieka;

H. mając na uwadze, że istnieje światowy ruch zmierzający do dekryminalizacji homoseksualizmu i transpłciowości, ponieważ liczba krajów, które kryminalizują stosunki seksualne między osobami tej samej płci odbywane za obopólną zgodą, spadła ze 113 w 1990 r. do 64 w 2023 r.; mając na uwadze, że ruch ten jest napędzany rosnącą świadomością, że przepisy kryminalizujące homoseksualizm i transpłciowość są dyskryminujące i naruszają podstawowe prawa człowieka oraz że postęp społeczny wymaga równości korzystania z praw; mając na uwadze, że ta rosnąca dynamika daje nadzieję, że świat zmierza ku bardziej sprawiedliwej i równej przyszłości, w której wszyscy ludzie będą mogli swobodnie korzystać ze swoich praw bez obawy przed dyskryminacją lub prześladowaniem;

I. mając na uwadze, że w kwietniu 2023 r. Wyspy Cooka, zmieniając ustawę o przestępstwach, dołączyły do krajów, które zdekryminalizowały homoseksualizm; mając na uwadze, że na początku 2023 r. Singapur w drodze zmiany kodeksu karnego zdekryminalizował "czyny nieprzyzwoite między mężczyznami";

J. mając na uwadze, że w wielu niedawnych przypadkach dekryminalizacja stosunków seksualnych między osobami tej samej płci odbywanych za obopólną zgodą była wynikiem orzeczeń sądowych, takich jak ustne orzeczenie Sądu Najwyższego Barbadosu z grudnia 2022 r. i orzeczenie Sądu Najwyższego Wschodnich Karaibów z sierpnia 2022 r.;

K. mając na uwadze, że 21 marca 2023 r. parlament Ugandy przyjął projekt ustawy o zwalczaniu homoseksualizmu (zwany dalej "projektem ustawy"); mając na uwadze, że w projekcie ustawy zaproponowano stosowanie kary śmierci za przestępstwo "kwalifikowanego homoseksualizmu", dożywotniego pozbawienia wolności za przestępstwo "homoseksualizmu", do 14 lat pozbawienia wolności za "niedoszły akt homoseksualizmu" i do 20 lat pozbawienia wolności za "propagowanie homoseksualizmu"; mając na uwadze, że ta ostatnia kara wiąże się z pełną cenzurą kwestii LGBTIQ, również w przypadku organizacji społeczeństwa obywatelskiego zajmujących się rzecznictwem opartym na prawach człowieka i świadczących opiekę zdrowotną; mając na uwadze, że przepisy te są sprzeczne z postanowieniami konstytucyjnymi Ugandy, które przewidują równość i niedyskryminację dla wszystkich;

L. mając na uwadze, że poprzednie wersje podobnych projektów ustaw zakazujących propagowania homoseksualizmu i aktów homoseksualnych proponowano już w latach 2009, 2012, 2013 i 2014, co sygnalizuje tendencję do systematycznego traktowania osób LGBTIQ jak kozłów ofiarnych; mając na uwadze, że politycy oraz krajowi i zagraniczni przywódcy religijni odegrali kluczową rolę we wzniecaniu nienawistnej retoryki wobec osób LGBTIQ w Ugandzie; mając na uwadze, że w wyniku przyjęcia projektu ustawy obserwuje się już wzrost przemocy słownej i fizycznej;

M. mając na uwadze, że prezydent Museveni składa podburzające oświadczenia; mając na uwadze, że nie zarządził jeszcze publikacji projektu ustawy;

N. mając na uwadze, że tylko w lutym 2023 r. ponad 110 osób LGBT w Ugandzie poinformowało o incydentach, w tym aresztowaniach, przemocy seksualnej, eksmisjach i publicznym obnażaniu;

O. mając na uwadze, że od 1995 r. Uganda jest stroną ICCPR;

P. mając na uwadze, że UE jest największym partnerem Ugandy w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że łączny budżet wieloletniego programu indykatywnego UE dla Ugandy na lata 2021-2024 wynosi 375 mln EUR;

Q. mając na uwadze, że nowy globalny system sankcji UE za naruszenia praw człowieka, na podstawie planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji, umożliwia UE ukierunkowanie działań na poważne przypadki łamania i naruszania praw człowieka na całym świecie, niezależnie od tego, gdzie mają one miejsce, w tym na arbitralne egzekucje oraz nieludzkie lub poniżające traktowanie lub karanie;

R. mając na uwadze, że sytuacja w Ugandzie grozi wywołaniem negatywnych skutków w regionie, jako że Kenia, Niger i Tanzania złożyły podobne projekty ustaw;

S. mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie UE wielokrotnie wyrażały swój niezachwiany sprzeciw wobec kary śmierci, we wszystkich przypadkach i wszelkich okolicznościach, uznając ją za nieludzkie i poniżające traktowanie, sprzeczne z godnością ludzką; mając na uwadze, że państwa członkowskie zobowiązały się niestrudzenie opowiadać się za całkowitym zniesieniem kary śmierci;

T. mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie UE jednoznacznie potępiły dyskryminujące przepisy, strategie i praktyki, w tym kryminalizację stosunków między osobami tej samej płci za obopólną zgodą oraz transpłciowości; mając na uwadze, że państwa członkowskie wezwały UE do podjęcia działań na rzecz dekryminalizacji homoseksualizmu i transpłciowości; mając na uwadze, że Parlament wielokrotnie wzywał państwa spoza UE do dekryminalizacji, aby zapewnić niepodzielność praw człowieka i dać każdej osobie LGBTIQ możliwość korzystania z nich wszystkich;

U. mając na uwadze, że zgodnie z art. 21 TUE "działania Unii na arenie międzynarodowej oparte są na zasadach, które leżą u podstaw jej utworzenia, rozwoju i rozszerzenia", w szczególności "demokracji, państwa prawnego, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowania godności ludzkiej, zasad równości i solidarności oraz poszanowania zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz prawa międzynarodowego";

V. mając na uwadze, że celem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE jest rozwój i umacnianie demokracji i rządów prawa, a także przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności;

W. mając na uwadze, że w Europejskim konsensusie w sprawie rozwoju potwierdzono zobowiązanie UE i jej państw członkowskich do stosowania opartego na prawach człowieka podejścia do współpracy na rzecz rozwoju, które obejmuje wszystkie prawa człowieka;

X. mając na uwadze, że unijny program "wszystko oprócz broni" (EBA) znosi cła i kontyngenty na przywóz wszystkich towarów (z wyjątkiem broni i amunicji), które trafiają do UE z krajów najsłabiej rozwiniętych; mając na uwadze, że UE może wycofać preferencje EBA w przypadku poważnych i systematycznych naruszeń zasad określonych w międzynarodowych konwencjach dotyczących podstawowych praw człowieka i praw pracowniczych, takich jak systematyczne łamanie praw człowieka;

Ostatnie wydarzenia w Ugandzie

1. potępia w najostrzejszych słowach projekt ustawy przyjęty 21 marca 2023 r. przez parlament Ugandy, który zaostrza kary i rozszerza zakres ustawodawstwa Ugandy kryminalizującego homoseksualizm i transpłciowość; uważa, że jego przyjęcie stanowi rażące naruszenie konstytucji i międzynarodowych zobowiązań Ugandy wynikających z Afrykańskiej karty praw człowieka i ludów oraz struktur prawa międzynarodowego ONZ, w tym Powszechnej deklaracji Praw człowieka, MPPOiP oraz Karty Narodów Zjednoczonych; podkreśla, że ustawa stoi też w sprzeczności z zobowiązaniami politycznymi dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, w szczególności z celami zrównoważonego rozwoju nr 3, 5, 10 i 16, a także czynnie i poważnie naraża na szwank prawa, zdrowie i bezpieczeństwo ludzi;

2. jest zaniepokojony, że tylko 2 z 389 parlamentarzystów głosowało przeciwko projektowi ustawy; ubolewa nad komentarzami prezydenta Museveniego, który przyczynił się do zwiększenia nagonki na osoby LGBTIQ; jest zaniepokojony liczbą polityków, przywódców religijnych i przedstawicieli mediów, którzy podżegają do nienawiści; uważa, że traktowanie osób LGBTIQ jako kozłów ofiarnych przez większość ugandyjskiej klasy politycznej stanowi poważne naruszenie zasad demokracji, praworządności i uznanych na szczeblu międzynarodowym praw człowieka; uważa, że ogłoszenie tego projektu ustawy nieuchronnie nadwyrężyłoby stosunki między UE a Ugandą i wymagałoby od UE zmiany podejścia;

3. przypomina rządowi Ugandy o jego zobowiązaniach wynikających z prawa międzynarodowego oraz umowy z Kotonu, w której wezwano do poszanowania powszechnych praw człowieka i podstawowych wolności;

4. wyraża poparcie i podziw dla ugandyjskich parlamentarzystów i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy mieli odwagę wystąpić z szeregu i publicznie wypowiedzieć się przeciwko projektowi ustawy;

5. uważa, że w związku z powagą sytuacji konieczna jest jak najostrzejsza odpowiedź instytucji i potępienie z ich strony, a także reakcja na wszystkich szczeblach dyplomacji UE;

6. przypomina, że ten projekt ustawy jest tylko jednym z wielu kroków na ścieżce, którą Uganda podąża od kilku lat w związku ze wzrostem homofobicznej retoryki wśród polityków, przywódców religijnych i innych znaczących postaci w ugandyjskim społeczeństwie, przy coraz większej presji wywieranej na społeczeństwo obywatelskie, a także szerzeniem się sponsorowanej przez państwo mowy nienawiści skierowanej przeciwko osobom LGBTIQ, co zachęca do nienawiści i przemocy; potępia tę bigoterię, uprzedzenia i dyskryminację w XXI wieku;

7. przypomina ponadto, że przemoc seksualna wobec kobiet i dziewcząt jest powszechna w Ugandzie oraz że istnieje związek między nienawiścią i przemocą wobec osób LGBTIQ a przemocą wobec kobiet i brakiem równouprawnienia płci;

8. przypomina, że Uganda jest pionierem w walce z HIV i związaną z tym stygmatyzacją; przypomina, że w 2021 r. częstość występowania HIV u mężczyzn mających kontakty seksualne z mężczyznami wyniosła 12,7 %; zauważa z zaniepokojeniem, że odsetek ten jest znacznie wyższy niż w przypadku mężczyzn heteroseksualnych i wyższy niż średnia krajowa; podkreśla, że nie należy wykorzystywać prawa, aby odmawiać Ugandyjczykom usług i leków związanych z HIV, oraz wzywa rząd do poprawienia dostępu do nich; zwraca uwagę na dowody przedstawione przez UNAIDS, z których niezaprzeczalnie wynika, że ustawy kryminalizujące uniemożliwiają społecznościom dostęp do usług ratujących życie;

9. głęboko ubolewa nad decyzją Krajowego Biura ds. Organizacji Pozarządowych Ugandy z 5 sierpnia 2022 r. o zamknięciu organizacji Sexual Minorities Uganda, najważniejszej krajowej organizacji zajmującej się prawami osób LGBTIQ, oraz potępia tę decyzję; udziela niezachwianego wsparcia Frankowi Mugishy, założycielowi i przywódcy tej organizacji, który poświęcił swoje życie walce o prawa osób LGBTIQ w Ugandzie;

Sytuacja w zakresie dekryminalizacji na świecie

10. jednoznacznie potępia wszelkie prawa, praktyki i oficjalne stanowiska kryminalizujące homoseksualizm i transpłciowość;

11. uważa, że taka kryminalizacja jest całkowicie sprzeczna z międzynarodowym prawem w zakresie praw człowieka i stanowi pogwałcenie praw człowieka przysługujących osobom LGBTIQ, w tym prawa do życia, prywatności, wolności, bezpieczeństwa zdrowia i wypowiedzi, a także wolności pokojowego zgromadzania się i zrzeszania; uważa, że kryminalizacja homoseksualizmu i transpłciowości prowadzi do apartheidu, pozbawiając części ludności ochrony ze strony państwa i prawa, niezależnie od przewidzianych za to kar;

12. podkreśla, że kryminalizacja homoseksualizmu i transpłciowości, a zatem zakazanie ich istnienia, naraża osoby LGBTIQ na ataki oraz większe ryzyko szantażu ze strony władz lub innych obywateli, a także zachęca do nawoływania do nienawiści, przestępstw z nienawiści i dyskryminacji wobec tych osób

13. przypomina o zagrożeniach dla zdrowia wynikających z kryminalizacji homoseksualizmu i transpłciowości, jako że kryminalizacja nie pozwala na realizację prowadzonej przez społeczność polityki zdrowotnej i uniemożliwia osobom LGBTIQ dostęp do wiarygodnych informacji na temat ich zdrowia, w szczególności na temat nosicielstwa HIV, zapobiegania zakażeniu tym wirusem, badań przesiewowych, ustalania kontaktów zakaźnych i leczenia;

14. powtarza swój niezachwiany sprzeciw wobec stosowania kary śmierci we wszystkich przypadkach i wszelkich okolicznościach; uważa, że stanowi ona nieludzkie i poniżające traktowanie, które jest sprzeczne z godnością człowieka;

15. z zadowoleniem przyjmuje pozytywną międzynarodową tendencję do dekryminalizacji homoseksualizmu - 49 państw członkowskich ONZ w ciągu ostatnich 30 lat przeprowadziło reformę prawną, w szczególności Mozambik w 2015 r., Belize i Seszele w 2016 r., Trynidad i Tobago oraz Indie w 2018 r., Botswana w 2019 r., Gabon w 2020 r., Angola i Bhutan w 2021 r., Antigua i Barbuda, Singapur i Barbados w 2022 r. oraz Wyspy Cooka w 2023 r.; przypomina jednak, że są również kraje, w których zaostrzono lub przywrócono przepisy kryminalizujące stosunki seksualne między osobami tej samej płci, takie jak Czad, Brunea, Nigeria i ostatnio Uganda, co wskazuje na potrzebę podjęcia działań na rzecz dekryminalizacji na szczeblu światowym; przypomina precedensowe przypadki, kiedy organy ONZ umożliwiły podjęcie kroków prawnych przeciwko kryminalizacji, np. Rada Praw Człowieka w 1994 r. w sprawie Toonen przeciwko Australii oraz Komitet CEDAW w 2022 r. w sprawie Rosanna Flamer-Caldera przeciwko Sri Lance;

16. przypomina, że propagowanie celów zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem 193 państw członkowskich ONZ, które zobowiązały się je zrealizować, w tym Ugandy, oraz że muszą one służyć idei "niepozostawianie nikogo w tyle"; uznaje nieodłączny związek między poszanowaniem praw człowieka przysługujących osobom LGBTIQ a celami zrównoważonego rozwoju i rozumie, że wszelkie praktyki dyskryminacyjne, zwłaszcza przewidujące karę śmierci, stoją w radykalnej sprzeczności z tymi celami;

17. odrzuca narrację niektórych przywódców politycznych i religijnych, zgodnie z którą homoseksualizm i trans- płciowość to koncepcje zachodnie; przypomina, że większość praw kryminalizujących homoseksualizm i transpłciowość na świecie ma swoje korzenie w prawach ustanowionych przez zachodnie mocarstwa kolonialne; ubolewa nad rozpowszechnianiem propagandy anty-LGBTIQ przez wszelkie podmioty zagraniczne, w tym podmioty mające siedzibę w Europie, a działające w Ugandzie; w związku z tym potępia również istotną rolę, jaką odgrywają w Ugandzie i w innych miejscach ewangeliccy kaznodzieje i organizacje z USA w propagowaniu przepisów przeciwko osobom LGBTIQ i rozpowszechnianiu szkodliwej dezinformacji;

18. odrzuca narrację, zgodnie z którą dekryminalizacja homoseksualizmu i transpłciowości jest sprzeczna z podstawowymi zasadami religijnymi lub ogranicza wolność wyznania; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wypowiedź papieża z 24 stycznia 2023 r., w której stwierdził on, że przepisy kryminalizujące homoseksualizm i transpłciowość są "niesprawiedliwe" oraz że "bycie homoseksualistą nie jest przestępstwem";

19. jest zaniepokojony obecną globalną retoryką i ruchami antygenderowymi oraz sprzeciwiającymi się równym prawom i osobom LGBTIQ, które są podsycane przez niektórych przywódców politycznych i religijnych na całym świecie, w tym w UE; uważa, że ruchy te dramatycznie utrudniają wysiłki na rzecz powszechnej dekryminalizacji homoseksualizmu i transpłciowości, ponieważ legitymizują retorykę, według której osoby LGBTIQ stanowią ideologię, a nie istoty ludzkie; zdecydowanie potępia szerzenie takiej retoryki przez niektórych wpływowych przywódców politycznych i rządy w UE, np. na Węgrzech, w Polsce i we Włoszech;

20. wyraża zaniepokojenie przyjęciem w niektórych krajach tak zwanych ustaw przeciwko propagandzie gejowskiej, które tworzą kulturę nietolerancji i dyskryminacji, oraz ostrzega, że przepisy te mogą wywierać efekt uboczny w postaci utorowania drogi surowszym środkom w innym krajach, takim jak kryminalizacja stosunków seksualnych między osobami tej samej płci i innych aspektów orientacji seksualnej, tożsamości i ekspresji płciowej oraz cech płciowych; zauważa, że według najnowszych badań teorie spiskowe i dezinformacja są coraz powszechniejsze w wielu państwach członkowskich UE; jest zaniepokojony, że nienawiść i teorie spiskowe w internecie prowadzą do przemocy poza internetem i mogą doprowadzić do ofiar śmiertelnych; jest zaniepokojony wynikami badania przeprowadzonego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Lesbijek, Gejów, Osób Biseksualnych, Transseksualnych i Interseksualnych 2 , z których wynika, że 2022 r. był najbardziej brutalnym rokiem dla społeczności LGBTIQ z powodu nawoływania do nienawiści i dezinformacji;

21. jest zaniepokojony rosnącą tendencją do kryminalizacji LGBTIQ w niektórych częściach Afryki, między innymi w Ghanie, Nigrze i Kenii, gdzie parlamenty procedują projekty ustaw podobne do ustawy ugandyjskiej; obawia się, że przyjęcie projektu ustawy w Ugandzie będzie miało znaczący wpływ na wynik rozpatrywania podobnych przepisów w tych krajach;

22. wyraża uznanie dla pracy oddolnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego zajmujących się prawami człowieka na całym świecie, które niestrudzenie działają na rzecz ochrony i obrony osób LGBTIQ oraz zwalczają stygmatyzację i uprzedzenia, czasem kosztem bezpieczeństwa swoich członków; uważa, że państwa członkowskie i UE powinny wspierać te organizacje i działaczy społeczeństwa obywatelskiego, również finansowo;

23. przypomina, że ochrona praw lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych i interseksualnych na całym świecie jest dla UE priorytetem, a powszechna dekryminalizacja homoseksualizmu i transpłciowości jest celem, do którego UE powinna dążyć tak długo, jak to konieczne;

Wezwanie do działania

24. apeluje o powszechną dekryminalizację homoseksualizmu i transpłciowości;

25. wzywa do powszechnego zniesienia kary śmierci;

26. wzywa 63 kraje, które jeszcze tego nie uczyniły, do przestrzegania prawa międzynarodowego i do podjęcia wszelkich niezbędnych środków, w tym ustawodawczych lub innych, w celu zapewnienia, by orientacja seksualna i transpłciowość nie stanowiły już podstawy sankcji karnych;

27. wzywa prezydenta Ugandy Yoweriego Museveniego, aby nie zarządzał publikacji ustawy i kategorycznie odmówił wyrażenia zgody na jakąkolwiek podobną inicjatywę w przyszłości, zniechęcając do podejmowania dalszych prób w tym kierunku; apeluje do władz Ugandy, by promowały zasady tolerancji, akceptacji i poszanowania praw człowieka oraz by dokonały przeglądu wszystkich przepisów kryminalizujących homoseksualizm i transpłciowość, zwłaszcza na mocy sekcji 145 i 146 kodeksu karnego; wzywa władze Ugandy do zbadania, ścigania i karania wszystkich ataków na osoby i organizacje, do jakich doszło z nienawiści w wyniku przyjęcia projektu ustawy, oraz do zaprzestania wszelkich działań odwetowych wobec organizacji społeczeństwa obywatelskiego zaangażowanych w rzecznictwo praw człowieka i osób LGBTIQ, takich jak naloty i blokowanie rachunków bankowych, ponieważ są one niezbędne do działalności społecznościowej;

28. wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) do wykorzystania wszelkich dostępnych środków dyplomatycznych, prawnych i finansowych, aby przekonać prezydenta Ugandy do powstrzymania się od podpisania ustawy przyjętej przez parlament; ponadto wzywa UE, aby w pełni i skutecznie wykorzystała dialog polityczny przewidziany w art. 8 umowy z Kotonu oraz przyjęty przez Radę UE Zestaw narzędzi służących promowaniu i ochronie wszystkich praw człowieka przysługujących lesbijkom, gejom, biseksualistom i osobom transgenderowym i towarzyszące mu wytyczne w ramach dialogu z władzami Ugandy, aby pomóc w propagowaniu praw człowieka w tym kraju, w dekryminalizacji homoseksualizmu, ograniczeniu przemocy i dyskryminacji oraz ochronie obrońców praw człowieka osób LGBT;

29. wzywa niezależnego eksperta ONZ ds. ochrony przed przemocą i dyskryminacją ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową do szybkiego nawiązania współpracy z prezydentem i parlamentem Ugandy, działaczami LGBTIQ i władzami Ugandy w celu uzyskania nieograniczonego dostępu do kraju;

30. jeżeli prezydent Ugandy podpisze ustawę i wejdzie ona w życie:

- wzywa Komisję, aby rozważyła wycofanie preferencji EBA dla Ugandy zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 3  w związku z poważnymi i systemowymi naruszeniami praw człowieka;

- wzywa do podjęcia natychmiastowych działań zgodnie z klauzulą praw człowieka przewidzianą w umowie z Kotonu;

- wzywa wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, aby rozważył uruchomienie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka, ponieważ ma on bezpośrednie zastosowanie do naruszeń lub nadużyć przewidzianych w projekcie ugandyjskiej ustawy;

- nalega, aby decyzje i sankcje przyjęte w odniesieniu do Ugandy były w pierwszej kolejności wymierzone w przywódców politycznych i religijnych, którzy zainicjowali projekt ustawy i go poparli; apeluje, aby Komisja ukierunkowała współpracę i wsparcie na wzmocnienie ugandyjskich organizacji LGBTIQ i organizacji praw człowieka, oraz wzywa ESDZ, delegaturę UE w Ugandzie i ambasady państw członkowskich w tym kraju, aby wspierały członków społeczności, partnerów i sojuszników za pomocą pakietu ukierunkowanego wsparcia dla osób LGBTIQ;

- wzywa ESDZ, aby zwiększyła wysiłki na rzecz zapewnienia ugandyjskim obrońcom praw człowieka w razie potrzeby dostępu do finansowania, wsparcia, ochrony, relokacji, wiz i schronienia zgodnie z wytycznymi UE w sprawie obrońców praw człowieka;

31. wzywa Komisję, by pod nadzorem wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela zaangażowała instrumenty wszystkich polityk zewnętrznych UE w celu opracowania unijnej strategii na rzecz powszechnej dekryminalizacji homoseksualizmu i transpłciowości, obejmującej następujące środki:

- stworzenie szerokiej koalicji podmiotów chcących wspierać te wysiłki w ramach społeczności międzynarodowej skupionej na instrumentach międzynarodowych, takich jak rezolucje Zgromadzenia Ogólnego ONZ;

- uczynienie z dekryminalizacji wymogu dostępu do ogólnego systemu preferencji taryfowych, w tym programu EBA, oraz usunięcie z wykazu EBA wszystkich państw, które nadal kryminalizują stosunki seksualne między osobami tej samej płci odbywane za obopólną zgodą;

- rozważenie włączenia do międzynarodowych umów o partnerstwie klauzuli "zakazu wycofywania się z przestrzegania praw człowieka", na mocy której można by zawiesić partnerstwo, w tym jego aspekty finansowe, jeżeli kraj partnerski nie przestrzega praw człowieka, np. poprzez kryminalizację homoseksualizmu lub transpłciowości;

- systematyczne poruszanie na szczytach UE-Unia Afrykańska i na każdym szczycie z udziałem państw, których dotyczy ten problem, kwestii dekryminalizacji stosunków seksualnych między osobami tej samej płci odbywanych za obopólną zgodą, różnorodnej tożsamości płciowej i opieki sprzyjającej akceptacji własnej tożsamości płciowej oraz umieszczanie tego tematu w centrum przyszłych dyskusji;

- przeciwdziałanie systemom rekomendacji opartym na interakcji w mediach społecznościowych w przyszłym pakiecie dotyczącym obrony demokracji, ponieważ wiadomo, że systemy te nasilają nienawiść i dezinformację;

- proaktywny i systematyczny wkład UE w powszechny okresowy przegląd sytuacji w każdym państwie, które nadal kryminalizuje homoseksualizm i transpłciowość; wzywanie rządów tych krajów do uchylenia takich przepisów;

- rozszerzenie wsparcia finansowego na oddolne organizacje LGBTIQ i organizacje praw człowieka w krajach, które kryminalizują homoseksualizm i transpłciowość, oraz ustanowienie specjalnego funduszu UE udzielającego pomocy finansowej, technicznej i prawnej tym organizacjom i prawnikom zaangażowanym w kwestionowanie tych przepisów przed sądami międzynarodowymi;

- na wzór decyzji z marca 2023 r. w sprawie sankcji za przemoc seksualną i inne naruszenia praw kobiet - opracowanie zasad pozwalających bardziej systematycznie uruchamiać globalny system sankcji UE za naruszenia praw człowieka wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za podżeganie do przemocy wobec osób LGBTIQ i jej utrwalanie, zwłaszcza w krajach, które nadal stosują przepisy kryminalizujące;

32. podkreśla znaczenie bezpiecznych i legalnych szlaków do UE dla osób potrzebujących ochrony międzynarodowej, w tym osób LGBTIQ uciekających z krajów, w których grozi im prześladowanie z powodu orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, ekspresji płciowej lub cech płciowych;

o

o o

33. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, Wysokiemu Komisarzowi ONZ ds. Praw Człowieka, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Ugandy, również w tłumaczeniu na suahili, oraz władzom 63 innych państw, które nadal kryminalizują homoseksualizm i transpłciowość.

1 Dz.U. L 410 I z 7.12.2020, s. 1.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 (Dz.U. L 303 z 31.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024