Nowela ustawy o dokumentach publicznych przewiduje wydłużenie z 1 października 2024 roku do 1 października 2025 roku – maksymalnego terminu wdrożenia rozwiązań technicznych, które umożliwiają wydawanie dowodów rejestracyjnych przez organy rejestrujące służb.

Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy służby, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mogą wydawać dowody rejestracyjne zgodne z aktualnie określonym wzorem, nie dłużej niż do dnia poprzedzającego dzień określony w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji. Po tym terminie będzie konieczne obsłużenie procesu wydawania dowodów rejestracyjnych poza systemem teleinformatycznym obsługującym rejestrację pojazdów służb ręcznie z uwagi na to, że aktualnie eksploatowany system, który zostanie wygaszony po uruchomieniu nowego rozwiązania, nie obsłuży wydruku dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowym wzorem.

Zmiana wynika z konieczności zapewnienia dodatkowego czasu na przeprowadzenie i zakończenie prac w zakresie modernizacji centralnej ewidencji pojazdów służb, o której mowa w art. 80a ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w tym również akredytacji tego systemu po stronie centralnej oraz po stronie interesariuszy, czyli np. Ministerstwa Obrony Narodowej, policji czy straży granicznej.

Obecnie funkcjonujący system informatyczny, który wspiera wydawanie dowodów rejestracyjnych pojazdów należących do służb, nie może być rozwijany, a tym samym nie może być dostosowany do wydawania dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowymi przepisami ustawy o dokumentach publicznych.

Teraz nowelą zajmie się Senat.