(Sprawa C-217/23, Laghman 1 )Język postępowania: niemiecki
(2023/C 261/11)
(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2023 r.)
Sąd odsyłający
Verwaltungsgerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca rewizję: Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl
przy udziale: A N
Pytania prejudycjalne
1. Czy zawarte w art. 10 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2011/95/UE 2 sformułowanie "grupa ta posiada odrębną tożsamość w danym państwie, ponieważ jest postrzegana przez otaczające społeczeństwo jako inna" należy interpretować w ten sposób, że w danym państwie grupa posiada odrębną tożsamość tylko wtedy, gdy jest postrzegana przez otaczające społeczeństwo jako inna, czy też konieczne jest zbadanie istnienia "odrębnej tożsamości" niezależnie i oddzielnie od kwestii, czy grupa jest postrzegana przez otaczające społeczeństwo jako inna?
Jeżeli zgodnie z odpowiedzią na pytanie pierwsze istnienie "odrębnej tożsamości" ma być badane niezależnie:
2. Według jakich kryteriów należy badać istnienie "odrębnej tożsamości" w rozumieniu art. 10 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2011/95/UE?
Niezależnie od odpowiedzi na pytania pierwsze i drugie:
3. Czy przy ocenie, czy grupa w rozumieniu art. 10 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2011/95/UE jest postrzegana "przez otaczające społeczeństwo" jako inna, należy brać pod uwagę perspektywę prześladowcy, całego społeczeństwa, czy też znacznej części społeczeństwa danego państwa lub jego części?
4. Jakie są kryteria oceny, czy grupa jest postrzegana jako "inna" w rozumieniu art. 10 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2011/95/UE?
1 Nazwa niniejszej sprawy jest fikcyjna. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (wersja przekształcona) (Dz.U. 2011, L 337, s. 9).