Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku - radość z osiągnięć i spojrzenie w przyszłość (2022/3015(RSP))

P9_TA(2023)0007
30. rocznica utworzenia jednolitego rynku Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku - radość z osiągnięć i spojrzenie w przyszłość (2022/3015(RSP))
(2023/C 214/02)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 9 i 26 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając zorganizowane przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów 27 października 2022 r. wysłuchanie publiczne w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 stycznia 2021 r. w sprawie wzmocnienia jednolitego rynku: przyszłość swobodnego przepływu usług 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2020 r. w sprawie dążenia do bardziej zrównoważonego jednolitego rynku dla przedsiębiorstw i konsumentów 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 13/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2022 r. pt. "Swobodne przemieszczanie się w UE podczas pandemii COVlD-19 - Ograniczony nadzór nad kontrolami na granicach wewnętrznych i nieskoordynowane działania państw członkowskich",

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. pt. "Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku" (COM(2020)0094),

- uwzględniając komunikat Komisji z 2 lutego 2022 r. pt. "Strategia UE w zakresie normalizacji: Ustanowienie światowych norm na rzecz odpornego, ekologicznego i cyfrowego jednolitego rynku UE" (COM(2022)0031),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 26 września 2022 r. zatytułowany "SOLVIT's Helping Hand in the Single Market: celebrating 20 years" [Pomocna dłoń SOLVIT-u na rynku wewnętrznym: obchody 20-lecia] (SWD(2022) 0325),

- uwzględniając komunikat Komisji z 13 października 2022 r. zatytułowany "Egzekwowanie prawa Unii na rzecz Europy, która spełnia swoje zadania" (COM(2022)0518),

- uwzględniając oświadczenia Rady i Komisji z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów,

A. mając na uwadze, że 30 lat temu wspólna wizja, wspólne wysiłki i determinacja instytucji europejskich i państw członkowskich, które ściśle współpracowały z europejskimi konsumentami, przedsiębiorstwami, pracownikami i społeczeństwem obywatelskim, doprowadziły do utworzenia jednolitego rynku UE chroniącego standardy socjalne, co stanowiło wielki krok w historii integracji europejskiej i jej coraz ściślejszej współpracy transgranicznej;

B. mając na uwadze, że jednolity rynek UE jest obecnie największym rynkiem wewnętrznym na świecie, zapewnia 56 mln miejsc pracy, generuje 25 % produktu krajowego brutto (PKB) UE i rozwinął wysokie standardy ochrony konsumentów;

C. mając na uwadze, że po trzydziestu latach istnienia jednolity rynek nadal się zmienia; mając na uwadze, że niedawne braki w dostawach wynikające z kilku kryzysów pokazują, że jednolity rynek musi stać się instrumentem wzmacniającym odporność UE i że trzeba przyspieszyć przejście na gospodarkę o całkowicie zamkniętym obiegu do 2050 r.;

D. mając na uwadze, że nadal trzeba uporać się z rozdrobnieniem rynku, głównie przez wprowadzenie wspólnych strategii politycznych UE zwiększających globalną i wewnętrzną konkurencyjność Europy oraz uczciwą konkurencję w celu zwiększenia jej znaczenia geopolitycznego, przy jednoczesnym uznaniu szczególnej roli usług świadczonych w interesie publicznym;

E. mając na uwadze, że tylko społeczna i konkurencyjna Europa będzie w stanie przyspieszyć ożywienie gospodarcze i zrównoważony rozwój oraz tworzenie miejsc pracy i innowacyjność, przyczynić się do transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz umożliwić "otwartą autonomię strategiczną";

F. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i brexit stworzyły poważne wyzwania dla integralności jednolitego rynku, zwłaszcza pod względem swobodnego przepływu towarów i osób oraz sprawnego funkcjonowania łańcuchów dostaw;

G. mając na uwadze, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie jeszcze bardziej uwypukla znaczenie jedności i współpracy między państwami członkowskimi;

H. mając na uwadze, że według badań dalsze działania ułatwiające swobodny przepływ towarów mogłyby znacznie pobudzić handel w UE i przynosić korzyści gospodarcze w wysokości od 228 do 372 mld EUR rocznie;

I. mając na uwadze, że badania pokazują też, że dalsze działania w sektorach usługowych mogłyby przynieść długofalowe korzyści w postaci dodatkowego PKB w wysokości od 279 do 457 mld EUR rocznie; mając na uwadze, że osiągnięcia UE na jednolitym rynku cyfrowym przyczyniały się co roku szacunkowo do wzrostu gospodarczego w UE rzędu 177 mld EUR;

J. mając na uwadze, że stworzenie dobrze funkcjonującego jednolitego rynku towarów i usług stanowi integralną część działań na rzecz bardziej otwartej strategicznej autonomii i większej odporności dzięki zrównoważonemu rozwojowi; mając na uwadze, że jednolity rynek cyfrowy jest podstawą europejskiego ekosystemu technologii, który może zarówno pobudzać wzrost gospodarczy, jak i sprzyjać przestrzeganiu zasad demokracji, swobód obywatelskich i otwartego internetu;

K. mając na uwadze, że uczestnicy Konferencji w sprawie przyszłości Europy przedstawili propozycje mające zwiększyć konkurencyjność i odporność gospodarki UE oraz wzmocnić jednolity rynek, np. dzięki środkom cyfryzacji konsolidującym gospodarkę i jednolity rynek w sprawiedliwy i zrównoważony sposób, usprawnieniu jednolitego rynku cyfrowego dla przedsiębiorstw każdej wielkości oraz uczynieniu z Europy światowego lidera transformacji cyfrowej ukierunkowanej na człowieka;

L. mając na uwadze, że jednolity rynek zawsze rozwijał się i wzrastał w odpowiedzi na stojące przed nim wyzwania; mając na uwadze, że należy go przekształcić i zaktualizować, aby sprostał nowym wyzwaniom i pozostał siłą napędową integracji europejskiej;

Jednolity rynek jest ważny: niesłabnące znaczenie i bieżące wyzwania

1. przypomina, że dzięki wspieraniu przedsiębiorstw i obywateli oraz ochronie konsumentów zarówno doraźnie, jak i długofalowo, a także dzięki promowaniu konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w całej UE jednolity rynek jest siłą napędową integracji europejskiej i podstawą gospodarki UE;

2. przypomina, że jednolity rynek nadal jest kluczem do pokoju, stabilności i dobrobytu na kontynencie europejskim, a także wnosi istotny wkład w rolę Europy na arenie międzynarodowej;

3. podkreśla, że wszystkie cztery swobody na jednolitym rynku określone w traktatach mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia tych celów i muszą zostać wdrożone w celu pogłębienia jednolitego rynku;

4. zaznacza, że jednolitego rynku nie wolno uznawać za oczywistość; podkreśla, że na jego drodze pojawiają się poważne przeszkody, począwszy od długoterminowych wyzwań geopolitycznych i ich wpływu na gospodarkę i handel na świecie, przez zmianę klimatu, po wyzwania w UE i jej sąsiedztwie;

5. podkreśla, że potężny wpływ brexitu zarówno na przedsiębiorstwa w Zjednoczonym Królestwie i UE, zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jak i na wielu obywateli potwierdza główną rolę jednolitego rynku nie tylko we wspieraniu integracji gospodarczej, ale i w zbliżaniu obywateli Europy oraz znaczenie jednolitego rynku, unii celnej i wartości członkostwa w UE;

6. zauważa, że kryzys związany z COVID-19 i różnorodność jednostronnych ograniczeń krajowych miały poważny i zakłócający wpływ na swobodny przepływ towarów i obywateli, w szczególności pracowników transgranicznych, co negatywnie wpłynęło na przedsiębiorstwa w UE; zwraca jednak uwagę, że jednolity rynek okazał się jednym z najważniejszych europejskich narzędzi umożliwiających zareagowanie na kryzys dzięki współpracy; dostrzega rolę jednolitego rynku w znoszeniu krajowych zakazów eksportowych podczas kryzysu związanego z COVID-19, dostarczaniu obywatelom podstawowych towarów i usług oraz zwiększaniu produkcji sprzętu medycznego;

7. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie po raz kolejny wystawiła na próbę odporność jednolitego rynku, ponieważ zakłóciła łańcuchy dostaw i przepływy handlowe, prowadząc do niedoborów, w tym niedoboru niektórych surowców krytycznych;

8. uważa, że jednolity rynek ma zasadnicze znaczenie w czasach kryzysu, jeżeli państwa członkowskie potrafią koordynować swoje działania; uważa, że nadzwyczajny instrument jednolitego rynku (SMEI) powinien być kluczem do zapewnienia takiej koordynacji, aby zapobiegać niedoborom i zapewnić sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku, w tym swobodny przepływ podstawowych towarów i usług w całej UE;

9. podkreśla, że wysiłki podejmowane, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku, muszą iść w parze z wysiłkami na rzecz osiągnięcia podstawowych celów UE w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej gospodarki rynkowej; wzywa zatem Komisję, aby przeznaczała zasoby na kwestie mające wpływ na jednolity rynek, w szczególności nieuzasadnione bariery, które uniemożliwiają pełne wykorzystanie potencjału jednolitego rynku przez konsumentów, pracowników i przedsiębiorstwa, zwłaszcza MŚP; uważa w związku z tym, że należy zintensyfikować wysiłki, przede wszystkim za pośrednictwem Grupy Zadaniowej ds. Egzekwowania Przepisów dotyczących Jednolitego Rynku (SMET); ponawia apel do Komisji o przedstawienie konkretnych wyników prac SMET do końca 2023 r.;

10. utrzymuje, że w celu dalszego wzmocnienia jednolitego rynku i osiągnięcia korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw w UE konieczne są dodatkowe wysiłki, w tym terminowe i odpowiednie kształtowanie polityki; podkreśla wiodącą rolę Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w kształtowaniu polityki i ram prawnych w zakresie jednolitego rynku; zaznacza, że aktualizacja jednolitego rynku obejmuje włączenie wspólnych celów traktatowych do polityki dotyczącej rynku wewnętrznego;

11. podkreśla, że niedawne wejście w życie aktu o rynkach cyfrowych i aktu o usługach cyfrowych stanowi istotny wkład w tworzenie zharmonizowanego, sprawiedliwego, konkurencyjnego i godnego zaufania jednolitego rynku cyfrowego; uważa, że zasadnicze znaczenie ma skuteczne wdrożenie i egzekwowanie obu aktów ustawodawczych, np. przez udostępnienie wystarczających zasobów finansowych i ludzkich; wzywa Komisję, aby stale i dokładnie monitorowała wdrażanie tych aktów i składała sprawozdania odpowiedniej komisji Parlamentu;

12. podtrzymuje swoje zobowiązanie do osiągnięcia dobrych wyników w przyszłym akcie o sztucznej inteligencji, akcie o danych i akcie o cyberodporności, które będą kluczowymi instrumentami promowania podejścia do sztucznej inteligencji opartego na jednolitym rynku oraz tworzenia jednolitego rynku danych i solidnej ochrony zarówno konsumentów, jak i użytkowników; podkreśla, że akty te mają kluczowe znaczenie dla kształtowania zasad leżących u podstaw transformacji cyfrowej na jednolitym rynku oraz dla wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w zakresie pionierskich technologii; dodaje, że podstawą aktu o sztucznej inteligencji musi być podejście ukierunkowane na człowieka;

13. podkreśla, że uzgodnione niedawno zasady dotyczące uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych świadczą o pozytywnym znaczeniu jednolitego rynku dla obywateli, przedsiębiorstw i środowiska; podkreśla w związku z tym rolę, jaką Parlament Europejski i w szczególności komisja IMCO odegrały w opracowywaniu takich przepisów w ciągu ostatnich 12 lat;

14. uznaje pozytywny wkład nowych ram prawnych w integrację jednolitego rynku;

15. dostrzega potrzebę stworzenia skutecznego europejskiego systemu normalizacji umożliwiającego szybką publikację zharmonizowanych norm, który zapewni domniemanie zgodności i będzie dostosowany do norm międzynarodowych, aby wspierać handel światowy;

16. podkreśla znaczenie skutecznego uznawania kwalifikacji zawodowych i usunięcia nieuzasadnionych barier dla swobodnego przepływu specjalistów, aby unijne usługi zawodowe wytrzymywały globalną konkurencję w nadchodzących dziesięcioleciach; zachęca Komisję do czujności w prowadzeniu postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, kiedy państwa członkowskie nie przestrzegają przepisów UE dotyczących uznawania kwalifikacji;

17. przypomina, że do maja 2024 r. Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrożenia dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych 3 ; uważa, że zmiana dyrektywy ma na celu aktualizację przepisów dotyczących ochrony konsumentów i poprawę ich stosowania w celu uwzględnienia nowych zmian na jednolitym rynku;

18. podkreśla ponadto potrzebę oceny strategicznej zależności UE od państw trzecich w kilku krytycznych obszarach i zarządzania tą zależnością, m.in. przez zwiększenie ponownego używania lub recyklingu produktów, i podtrzymuje swoje zobowiązanie do stworzenia ambitnych ram prawnych dotyczących baterii i półprzewodników, a także do poczynienia postępów w normalizacji europejskiej i SMEI, gdyż są to ważne czynniki w zapewnieniu UE bezpieczeństwa dostaw i odporności oraz w zarządzaniu kryzysowym;

19. zwraca uwagę, że konsumenci znajdują się w sercu jednolitego rynku; podkreśla ważną rolę ochrony konsumentów w zapewnianiu prawidłowego i skutecznego funkcjonowania jednolitego rynku;

20. jest w pełni zaangażowany w utrzymanie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, np. w ramach transformacji cyfrowej i ekologicznej, oraz w bieżące prace nad rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, dyrektywą w sprawie kredytów konsumenckich i dyrektywą w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość;

21. uważa, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest ważnym celem, a także istotne jest projektowane produktów w taki sposób, by były trwalsze i poddawały się łatwej i bezpiecznej naprawie, oraz by konsumenci otrzymywali wiarygodne i jasne informacje na temat trwałości i możliwości naprawy, przy czym należy jednocześnie unikać nieproporcjonalnych obciążeń dla przedsiębiorców, w szczególności MŚP; planuje wnieść konstruktywny wkład w realizację tego celu poprzez prace nad inicjatywami dotyczącymi wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej, a także ekoprojektu dla zrównoważonych produktów; w związku z tym wzywa Komisję do szybkiego przedstawienia zapowiedzianego wniosku ustawodawczego w sprawie prawa do naprawy;

22. uważa, że produkty wprowadzane na jednolity rynek powinny nie tylko spełniać najwyższe normy dotyczące produktów i bezpieczeństwa, ale również być zgodne z najwyższymi normami produkcji; podkreśla w związku z tym, że produkty wytwarzane z wykorzystaniem pracy przymusowej powinny być zakazane na jednolitym rynku; podkreśla zasadniczą rolę zarówno organów nadzoru rynku, jak i przedsiębiorstw w dopilnowywaniu, by wszystkie towary wprowadzane na jednolity rynek z krajów spoza UE były zgodne z prawem UE;

23. uznaje rolę, jaką unijne przepisy dotyczące zamówień publicznych mogą odegrać w przechodzeniu na zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym;

24. jest głęboko przekonany o znaczeniu skutecznych ram prawnych dla ceł i zwraca uwagę, że istotne jest doprowadzenie do 2025 r. do cyfryzacji systemów celnych i pozacelnych oraz do stworzenia wzajemnych połączeń tych systemów, gdyż jest to strategicznym celem UE; uważa, że elektroniczne procedury celne mogą pomóc w dobrym funkcjonowaniu jednolitego rynku cyfrowego; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji ze śródokresowej oceny wykonania unijnego kodeksu celnego oraz jej zamiar zreformowania unii celnej za pomocą pakietu legislacyjnego w celu usprawnienia unijnego kodeksu celnego i dostosowania go do wyzwań i zagrożeń wynikających w szczególności z handlu elektronicznego; zachęca Komisję do uwzględnienia wniosków i zaleceń "grupy mędrców ds. wyzwań stojących przed unią celną";

25. podkreśla, że główna odpowiedzialność za skuteczne i jednolite wdrażanie i egzekwowanie obowiązujących przepisów dotyczących jednolitego rynku spoczywa na państwach członkowskich;

Aktualizacja jednolitego rynku w celu odnowienia jego obietnic

26. uważa, że najlepszym sposobem uczczenia 30. rocznicy utworzenia jednolitego rynku jest jego aktualizacja, aby odnowić obietnicę zapewnienia korzyści konsumentom i przedsiębiorstwom; uważa, że jednolity rynek o wysokim poziomie ochrony konsumentów, uwzględniający aspekty środowiskowe i społeczne, oraz bezproblemowe ramy dla przedsiębiorstw są tym, co sprawia, że rynek ten atrakcyjny w skali globalnej i co jeszcze bardziej napędza integrację europejską;

27. uważa, że dalszy rozwój jednolitego rynku to proces, w którym należy odnowić zaangażowanie na rzecz wszystkich obywateli, a także przewidzieć zachęty edukacyjne, aby zapewnić możliwości nabywania nowych umiejętności wymaganych w związku z ekologiczną i cyfrową transformacją naszych gospodarek;

28. jest przekonany, że partnerstwo i współpraca na jednolitym rynku są siłą napędową integracji europejskiej, a także podkreśla, że konkurencja na jednolitym rynku jest konieczna; uważa, że należy dalej rozwijać współdziałanie i współpracę, ponieważ mogą one przyczynić się do ugruntowania mocnych stron i zrekompensowania słabości jednolitego rynku, zwłaszcza w czasach kryzysu; uważa, że jednolity rynek powinien pozostać kluczowym narzędziem dla obywateli i przedsiębiorstw w takich okolicznościach;

29. utrzymuje, że celem polityki jednolitego rynku powinno być nie tylko samo dążenie do zmniejszenia barier, lecz polityka ta powinna raczej ukierunkować UE na dalszy rozwój oparty na wspólnych wartościach, co wiąże się w szczególności z jasnym określeniem, co należy zrobić, aby ułatwić przedsiębiorstwom i pracownikom transformację oraz chronić konsumentów i środowisko;

30. wzywa Komisję do dalszego analizowania nowych możliwości i tendencji cyfrowych, w tym światów wirtualnych, aby zapewnić dalsze właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku i dobrą ochronę konsumentów; wzywa Komisję do zbadania wpływu środków ochrony środowiska na sektory usługowe, w tym usługi cyfrowe, oraz do zbadania, czy istnieje potrzeba aktualizacji takich środków;

31. ponownie podkreśla potrzebę ułatwienia swobodnego przepływu danych nieosobowych, aby umożliwić europejskie innowacje, wspierać rozwój przedsiębiorstw i jednolitego rynku cyfrowego; wyraża poparcie dla dążenia do w pełni funkcjonalnego systemu e-zamówień i e-fakturowania;

32. uważa, że Europa powinna ocenić ramy regulacyjne dotyczące produktów i usług oraz konieczność wprowadzenia przepisów dotyczących środków zaradczych i praw gwarancyjnych, aby zachęcać do zrównoważonej konsumpcji;

33. uważa również, że Europa musi dalej rozwijać rynek produktów używanych;

34. opowiada się za dalszym wzmacnianiem zewnętrznego wymiaru jednolitego rynku oraz ochroną interesów UE i jej strategicznej niezależności; uważa, że wysokie standardy jednolitego rynku mogą rozprzestrzeniać się i upowszechniać na całym świecie i powinny być odpowiednio egzekwowane w celu stworzenia równych warunków działania dla europejskich przedsiębiorstw;

35. podkreśla znaczenie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych dla jednolitego rynku, konkurencyjności przemysłu europejskiego oraz dla bezpieczeństwa i ochrony obywateli; z zadowoleniem przyjmuje nową strategię UE przedstawioną przez Komisję; podkreśla znaczenie konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym MŚP, organizacjami konsumenckimi oraz podmiotami zajmującymi się ochroną środowiska i kwestiami społecznymi, a także ogólnie wagę uwzględniania interesu publicznego; uważa, że UE musi opracować bardziej strategiczne podejście do norm, w tym do międzynarodowych działań normalizacyjnych w odpowiednich formatach globalnych, w szczególności w dziedzinie cyfrowej;

36. podkreśla potrzebę zapewnienia ram regulacyjnych dotyczących krótkoterminowego najmu nieruchomości i lokali mieszkalnych, w tym zwiększenia przejrzystości i pewności prawa, zwłaszcza w odniesieniu do generowania i udostępniania danych;

37. uważa, że należy dokonać aktualizacyjnego przeglądu potrzeb w dziedzinie ochrony konsumentów, w sposób uwzględniający również asymetrię cyfrową, aby uwzględnić sektor usług cyfrowych, takich jak gry, rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona i światy wirtualne; podkreśla znaczenie wspierania innowacji i nowych przedsiębiorstw;

38. uważa, że europejski akt w sprawie dostępności i dyrektywa w sprawie dostępności stron internetowych stanowią godne podkreślenia osiągnięcia w zakresie usuwania barier dla osób niepełnosprawnych, a tym samym osiągnięcia przyczyniające się do umożliwienia wszystkim obywatelom UE uczestnictwa w jednolitym rynku produktów i usług, a także w szerszym jednolitym rynku cyfrowym; uważa jednak, że wdrażanie tych niezwykle ważnych przepisów różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich i ogólnie nie jest jeszcze zadowalające; zachęca państwa członkowskie do należytego uwzględniania zasad dostępności w procedurach udzielania zamówień; podkreśla w tym kontekście, że "dostępne centrum UE" powinno odgrywać centralną rolę we wspieraniu państw członkowskich na etapie wdrażania; uważa ponadto, że przedsiębiorstwa skorzystały na wspólnych, zharmonizowanych przepisach dotyczących dostępności; zwraca się do Komisji o rozważenie sposobów usunięcia pozostałych barier i poprawy dostępności, aby nadal przynosić korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom;

39. podkreśla, że środki w zakresie handlu elektronicznego ukierunkowane na nieuzasadnione blokowanie geograficzne, w szczególności rozporządzenie (UE) 2018/302 4 , przyczyniły się do stworzenia ram dla mniej rozdrobnionego jednolitego rynku i zwiększenia wyboru konsumentów, jeżeli chodzi o zakupy przez internet;

40. podkreśla ważną rolę, jaką sieć SOLVIT odgrywa we wzmacnianiu funkcjonowania jednolitego rynku poprzez wspieranie przedsiębiorstw, obywateli i organów publicznych w prawidłowym stosowaniu przepisów dotyczących jednolitego rynku; podkreśla, że SOLVIT wyróżnia się jako lider w cyfrowym świadczeniu usług UE oraz jako propagator alternatywnego podejścia do zapewnienia zgodności z przepisami UE; potwierdza, że system SOLVIT nie zastępuje egzekwowania przepisów przez Komisję, w przypadku gdy państwa członkowskie nie wdrażają przepisów;

41. wzywa do aktualizacji tabeli wyników rynku wewnętrznego; uważa, że tablica wyników wymaga ciągłego aktualizowania, ponieważ nie mierzy wszystkich aspektów jednolitego rynku, zwłaszcza w przypadku usług; sugeruje, by zbadać nowe wskaźniki służące do jakościowego pomiaru sukcesów jednolitego rynku, aby zbadać, w jaki sposób przynosi on korzyści przedsiębiorstwom i konsumentom;

42. podkreśla znaczenie skutecznego, terminowego i prawidłowego stosowania i egzekwowania regulacyjnych ram jednolitego rynku; podkreśla, że wymaga to ścisłej współpracy między Komisją a państwami członkowskimi, pełnego zaangażowania organów krajowych odpowiedzialnych za właściwe stosowanie i egzekwowanie prawa, lepszej współpracy między organami celnymi i organami nadzoru rynku oraz większego zaangażowania zainteresowanych stron, takich jak organizacje konsumenckie i inne organizacje publiczne, a także przedsiębiorstwa;

43. podkreśla, że właściwe egzekwowanie i przestrzeganie przepisów dotyczących jednolitego rynku ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania konsumentów, a także dla stworzenia równych warunków działania dla wszystkich przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw z krajów spoza UE sprzedających produkty i usługi na jednolitym rynku, ze szczególnym uwzględnieniem ram nadzoru rynku, bezpieczeństwa produktów i wzajemnego uznawania;

44. podkreśla potrzebę zapewnienia solidnego egzekwowania, które w niektórych przypadkach może wykraczać poza tradycyjne środki zaradcze, takie jak postępowania w sprawie naruszeń przepisów, aby położyć większy nacisk na zapobieganie, a w szczególności na dalsze pogłębianie współdziałania i współpracy między właściwymi organami krajowymi przy egzekwowaniu przepisów UE;

45. podkreśla, że aby unia celna mogła dobrze funkcjonować, niezbędne jest usunięcie przeszkód krajowych w celu zapobiegania szkodliwemu przepływowi towarów i ochrony jednolitego rynku UE przed nielegalnymi produktami; wzywa Komisję do utworzenia unijnej agencji celnej;

46. opowiada się za zwiększeniem finansowania strategii politycznych jednolitego rynku poprzez aktualizację obecnych wieloletnich ram finansowych;

Wnioski: kluczowy moment dla wzmocnienia i rozwoju jednolitego rynku

47. uważa, że UE będzie w stanie w pełni wykorzystać swoją siłę gospodarczą tylko wtedy, państwa członkowskie i instytucje UE odnowią swoje zobowiązania wobec jednolitego rynku; uważa, że aby odnieść sukces, potrzebna jest silna wola polityczna, a także nowy nadrzędny program z programem działań do 2030 r. i na okres późniejszy;

48. uważa, że aby wzmocnić i rozwinąć jednolity rynek, niezbędne są szersza strategia konsolidacji jednolitego rynku usług, a także rzeczywisty jednolity rynek cyfrowy, na którym dane mogą swobodnie przepływać w UE i między sektorami z korzyścią dla przedsiębiorstw, naukowców i administracji publicznej, zgodnie z przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych;

49. uznaje szczególny status usług świadczonych w interesie ogólnym oraz potrzebę ich zagwarantowania ze względu na interes publiczny, zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad pomocniczości i proporcjonalności określonych w protokole nr 26 do TFUE w sprawie usług świadczonych w interesie ogólnym;

50. uważa, że w celu wspierania odporności, zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, osiągnięcia celów Unii w zakresie łączności i promowania otwartej strategicznej autonomii w kluczowych sektorach Komisja i państwa członkowskie powinny dążyć do jak najszybszego utworzenia prawdziwego jednolitego rynku energii i usług telekomunikacyjnych, z silnym zaangażowaniem i ochroną konsumentów;

51. zwraca uwagę, że od dziesięcioleci w Europie pomyślnie stosowane są nowe ramy prawne dotyczące produktów i że są one sukcesem w zakresie regulacji produktów; podkreśla, że należy je zaktualizować w świetle rozwoju technologicznego oraz gospodarki cyfrowej i gospodarki o obiegu zamkniętym;

52. jest zdania, że instytucje UE, państwa członkowskie i wszystkie zainteresowane strony powinny szczerze zaangażować się w rozwój jednolitego rynku we wspólnym interesie oraz we wzmacnianie pozycji UE na świecie;

53. zwraca się do Komisji o przedstawienie wizji i wytycznych dotyczących nowego programu; wzywa państwa członkowskie do zaangażowania się w partnerstwo i współpracę; potwierdza swoją gotowość do dalszego odgrywania konstruktywnej roli w tym procesie;

54. życzy pomyślności z okazji 30. rocznicy powstania jednolitego rynku;

o

o o

55. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 14.
2 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 10.
3 Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 149 z 11.6.2005, s. 22).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 60 I z 2.3.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.214.8

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku - radość z osiągnięć i spojrzenie w przyszłość (2022/3015(RSP))
Data aktu: 18/01/2023
Data ogłoszenia: 16/06/2023