Parlament Europejski,- uwzględniając art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 9 i 26 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając zorganizowane przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów 27 października 2022 r. wysłuchanie publiczne w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku,
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 stycznia 2021 r. w sprawie wzmocnienia jednolitego rynku: przyszłość swobodnego przepływu usług 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2020 r. w sprawie dążenia do bardziej zrównoważonego jednolitego rynku dla przedsiębiorstw i konsumentów 2 ,
- uwzględniając sprawozdanie specjalne 13/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2022 r. pt. "Swobodne przemieszczanie się w UE podczas pandemii COVlD-19 - Ograniczony nadzór nad kontrolami na granicach wewnętrznych i nieskoordynowane działania państw członkowskich",
- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. pt. "Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku" (COM(2020)0094),
- uwzględniając komunikat Komisji z 2 lutego 2022 r. pt. "Strategia UE w zakresie normalizacji: Ustanowienie światowych norm na rzecz odpornego, ekologicznego i cyfrowego jednolitego rynku UE" (COM(2022)0031),
- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 26 września 2022 r. zatytułowany "SOLVIT's Helping Hand in the Single Market: celebrating 20 years" [Pomocna dłoń SOLVIT-u na rynku wewnętrznym: obchody 20-lecia] (SWD(2022) 0325),
- uwzględniając komunikat Komisji z 13 października 2022 r. zatytułowany "Egzekwowanie prawa Unii na rzecz Europy, która spełnia swoje zadania" (COM(2022)0518),
- uwzględniając oświadczenia Rady i Komisji z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia jednolitego rynku,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów,
A. mając na uwadze, że 30 lat temu wspólna wizja, wspólne wysiłki i determinacja instytucji europejskich i państw członkowskich, które ściśle współpracowały z europejskimi konsumentami, przedsiębiorstwami, pracownikami i społeczeństwem obywatelskim, doprowadziły do utworzenia jednolitego rynku UE chroniącego standardy socjalne, co stanowiło wielki krok w historii integracji europejskiej i jej coraz ściślejszej współpracy transgranicznej;
B. mając na uwadze, że jednolity rynek UE jest obecnie największym rynkiem wewnętrznym na świecie, zapewnia 56 mln miejsc pracy, generuje 25 % produktu krajowego brutto (PKB) UE i rozwinął wysokie standardy ochrony konsumentów;
C. mając na uwadze, że po trzydziestu latach istnienia jednolity rynek nadal się zmienia; mając na uwadze, że niedawne braki w dostawach wynikające z kilku kryzysów pokazują, że jednolity rynek musi stać się instrumentem wzmacniającym odporność UE i że trzeba przyspieszyć przejście na gospodarkę o całkowicie zamkniętym obiegu do 2050 r.;
D. mając na uwadze, że nadal trzeba uporać się z rozdrobnieniem rynku, głównie przez wprowadzenie wspólnych strategii politycznych UE zwiększających globalną i wewnętrzną konkurencyjność Europy oraz uczciwą konkurencję w celu zwiększenia jej znaczenia geopolitycznego, przy jednoczesnym uznaniu szczególnej roli usług świadczonych w interesie publicznym;
E. mając na uwadze, że tylko społeczna i konkurencyjna Europa będzie w stanie przyspieszyć ożywienie gospodarcze i zrównoważony rozwój oraz tworzenie miejsc pracy i innowacyjność, przyczynić się do transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz umożliwić "otwartą autonomię strategiczną";
F. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i brexit stworzyły poważne wyzwania dla integralności jednolitego rynku, zwłaszcza pod względem swobodnego przepływu towarów i osób oraz sprawnego funkcjonowania łańcuchów dostaw;
G. mając na uwadze, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie jeszcze bardziej uwypukla znaczenie jedności i współpracy między państwami członkowskimi;
H. mając na uwadze, że według badań dalsze działania ułatwiające swobodny przepływ towarów mogłyby znacznie pobudzić handel w UE i przynosić korzyści gospodarcze w wysokości od 228 do 372 mld EUR rocznie;
I. mając na uwadze, że badania pokazują też, że dalsze działania w sektorach usługowych mogłyby przynieść długofalowe korzyści w postaci dodatkowego PKB w wysokości od 279 do 457 mld EUR rocznie; mając na uwadze, że osiągnięcia UE na jednolitym rynku cyfrowym przyczyniały się co roku szacunkowo do wzrostu gospodarczego w UE rzędu 177 mld EUR;
J. mając na uwadze, że stworzenie dobrze funkcjonującego jednolitego rynku towarów i usług stanowi integralną część działań na rzecz bardziej otwartej strategicznej autonomii i większej odporności dzięki zrównoważonemu rozwojowi; mając na uwadze, że jednolity rynek cyfrowy jest podstawą europejskiego ekosystemu technologii, który może zarówno pobudzać wzrost gospodarczy, jak i sprzyjać przestrzeganiu zasad demokracji, swobód obywatelskich i otwartego internetu;
K. mając na uwadze, że uczestnicy Konferencji w sprawie przyszłości Europy przedstawili propozycje mające zwiększyć konkurencyjność i odporność gospodarki UE oraz wzmocnić jednolity rynek, np. dzięki środkom cyfryzacji konsolidującym gospodarkę i jednolity rynek w sprawiedliwy i zrównoważony sposób, usprawnieniu jednolitego rynku cyfrowego dla przedsiębiorstw każdej wielkości oraz uczynieniu z Europy światowego lidera transformacji cyfrowej ukierunkowanej na człowieka;
L. mając na uwadze, że jednolity rynek zawsze rozwijał się i wzrastał w odpowiedzi na stojące przed nim wyzwania; mając na uwadze, że należy go przekształcić i zaktualizować, aby sprostał nowym wyzwaniom i pozostał siłą napędową integracji europejskiej;
Jednolity rynek jest ważny: niesłabnące znaczenie i bieżące wyzwania
1. przypomina, że dzięki wspieraniu przedsiębiorstw i obywateli oraz ochronie konsumentów zarówno doraźnie, jak i długofalowo, a także dzięki promowaniu konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w całej UE jednolity rynek jest siłą napędową integracji europejskiej i podstawą gospodarki UE;
2. przypomina, że jednolity rynek nadal jest kluczem do pokoju, stabilności i dobrobytu na kontynencie europejskim, a także wnosi istotny wkład w rolę Europy na arenie międzynarodowej;
3. podkreśla, że wszystkie cztery swobody na jednolitym rynku określone w traktatach mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia tych celów i muszą zostać wdrożone w celu pogłębienia jednolitego rynku;
4. zaznacza, że jednolitego rynku nie wolno uznawać za oczywistość; podkreśla, że na jego drodze pojawiają się poważne przeszkody, począwszy od długoterminowych wyzwań geopolitycznych i ich wpływu na gospodarkę i handel na świecie, przez zmianę klimatu, po wyzwania w UE i jej sąsiedztwie;
5. podkreśla, że potężny wpływ brexitu zarówno na przedsiębiorstwa w Zjednoczonym Królestwie i UE, zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jak i na wielu obywateli potwierdza główną rolę jednolitego rynku nie tylko we wspieraniu integracji gospodarczej, ale i w zbliżaniu obywateli Europy oraz znaczenie jednolitego rynku, unii celnej i wartości członkostwa w UE;
6. zauważa, że kryzys związany z COVID-19 i różnorodność jednostronnych ograniczeń krajowych miały poważny i zakłócający wpływ na swobodny przepływ towarów i obywateli, w szczególności pracowników transgranicznych, co negatywnie wpłynęło na przedsiębiorstwa w UE; zwraca jednak uwagę, że jednolity rynek okazał się jednym z najważniejszych europejskich narzędzi umożliwiających zareagowanie na kryzys dzięki współpracy; dostrzega rolę jednolitego rynku w znoszeniu krajowych zakazów eksportowych podczas kryzysu związanego z COVID-19, dostarczaniu obywatelom podstawowych towarów i usług oraz zwiększaniu produkcji sprzętu medycznego;
7. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie po raz kolejny wystawiła na próbę odporność jednolitego rynku, ponieważ zakłóciła łańcuchy dostaw i przepływy handlowe, prowadząc do niedoborów, w tym niedoboru niektórych surowców krytycznych;
8. uważa, że jednolity rynek ma zasadnicze znaczenie w czasach kryzysu, jeżeli państwa członkowskie potrafią koordynować swoje działania; uważa, że nadzwyczajny instrument jednolitego rynku (SMEI) powinien być kluczem do zapewnienia takiej koordynacji, aby zapobiegać niedoborom i zapewnić sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku, w tym swobodny przepływ podstawowych towarów i usług w całej UE;
9. podkreśla, że wysiłki podejmowane, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku, muszą iść w parze z wysiłkami na rzecz osiągnięcia podstawowych celów UE w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej gospodarki rynkowej; wzywa zatem Komisję, aby przeznaczała zasoby na kwestie mające wpływ na jednolity rynek, w szczególności nieuzasadnione bariery, które uniemożliwiają pełne wykorzystanie potencjału jednolitego rynku przez konsumentów, pracowników i przedsiębiorstwa, zwłaszcza MŚP; uważa w związku z tym, że należy zintensyfikować wysiłki, przede wszystkim za pośrednictwem Grupy Zadaniowej ds. Egzekwowania Przepisów dotyczących Jednolitego Rynku (SMET); ponawia apel do Komisji o przedstawienie konkretnych wyników prac SMET do końca 2023 r.;
10. utrzymuje, że w celu dalszego wzmocnienia jednolitego rynku i osiągnięcia korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw w UE konieczne są dodatkowe wysiłki, w tym terminowe i odpowiednie kształtowanie polityki; podkreśla wiodącą rolę Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w kształtowaniu polityki i ram prawnych w zakresie jednolitego rynku; zaznacza, że aktualizacja jednolitego rynku obejmuje włączenie wspólnych celów traktatowych do polityki dotyczącej rynku wewnętrznego;
11. podkreśla, że niedawne wejście w życie aktu o rynkach cyfrowych i aktu o usługach cyfrowych stanowi istotny wkład w tworzenie zharmonizowanego, sprawiedliwego, konkurencyjnego i godnego zaufania jednolitego rynku cyfrowego; uważa, że zasadnicze znaczenie ma skuteczne wdrożenie i egzekwowanie obu aktów ustawodawczych, np. przez udostępnienie wystarczających zasobów finansowych i ludzkich; wzywa Komisję, aby stale i dokładnie monitorowała wdrażanie tych aktów i składała sprawozdania odpowiedniej komisji Parlamentu;
12. podtrzymuje swoje zobowiązanie do osiągnięcia dobrych wyników w przyszłym akcie o sztucznej inteligencji, akcie o danych i akcie o cyberodporności, które będą kluczowymi instrumentami promowania podejścia do sztucznej inteligencji opartego na jednolitym rynku oraz tworzenia jednolitego rynku danych i solidnej ochrony zarówno konsumentów, jak i użytkowników; podkreśla, że akty te mają kluczowe znaczenie dla kształtowania zasad leżących u podstaw transformacji cyfrowej na jednolitym rynku oraz dla wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w zakresie pionierskich technologii; dodaje, że podstawą aktu o sztucznej inteligencji musi być podejście ukierunkowane na człowieka;
13. podkreśla, że uzgodnione niedawno zasady dotyczące uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych świadczą o pozytywnym znaczeniu jednolitego rynku dla obywateli, przedsiębiorstw i środowiska; podkreśla w związku z tym rolę, jaką Parlament Europejski i w szczególności komisja IMCO odegrały w opracowywaniu takich przepisów w ciągu ostatnich 12 lat;
14. uznaje pozytywny wkład nowych ram prawnych w integrację jednolitego rynku;
15. dostrzega potrzebę stworzenia skutecznego europejskiego systemu normalizacji umożliwiającego szybką publikację zharmonizowanych norm, który zapewni domniemanie zgodności i będzie dostosowany do norm międzynarodowych, aby wspierać handel światowy;
16. podkreśla znaczenie skutecznego uznawania kwalifikacji zawodowych i usunięcia nieuzasadnionych barier dla swobodnego przepływu specjalistów, aby unijne usługi zawodowe wytrzymywały globalną konkurencję w nadchodzących dziesięcioleciach; zachęca Komisję do czujności w prowadzeniu postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, kiedy państwa członkowskie nie przestrzegają przepisów UE dotyczących uznawania kwalifikacji;
17. przypomina, że do maja 2024 r. Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrożenia dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych 3 ; uważa, że zmiana dyrektywy ma na celu aktualizację przepisów dotyczących ochrony konsumentów i poprawę ich stosowania w celu uwzględnienia nowych zmian na jednolitym rynku;
18. podkreśla ponadto potrzebę oceny strategicznej zależności UE od państw trzecich w kilku krytycznych obszarach i zarządzania tą zależnością, m.in. przez zwiększenie ponownego używania lub recyklingu produktów, i podtrzymuje swoje zobowiązanie do stworzenia ambitnych ram prawnych dotyczących baterii i półprzewodników, a także do poczynienia postępów w normalizacji europejskiej i SMEI, gdyż są to ważne czynniki w zapewnieniu UE bezpieczeństwa dostaw i odporności oraz w zarządzaniu kryzysowym;
19. zwraca uwagę, że konsumenci znajdują się w sercu jednolitego rynku; podkreśla ważną rolę ochrony konsumentów w zapewnianiu prawidłowego i skutecznego funkcjonowania jednolitego rynku;
20. jest w pełni zaangażowany w utrzymanie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, np. w ramach transformacji cyfrowej i ekologicznej, oraz w bieżące prace nad rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, dyrektywą w sprawie kredytów konsumenckich i dyrektywą w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość;
21. uważa, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest ważnym celem, a także istotne jest projektowane produktów w taki sposób, by były trwalsze i poddawały się łatwej i bezpiecznej naprawie, oraz by konsumenci otrzymywali wiarygodne i jasne informacje na temat trwałości i możliwości naprawy, przy czym należy jednocześnie unikać nieproporcjonalnych obciążeń dla przedsiębiorców, w szczególności MŚP; planuje wnieść konstruktywny wkład w realizację tego celu poprzez prace nad inicjatywami dotyczącymi wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej, a także ekoprojektu dla zrównoważonych produktów; w związku z tym wzywa Komisję do szybkiego przedstawienia zapowiedzianego wniosku ustawodawczego w sprawie prawa do naprawy;
22. uważa, że produkty wprowadzane na jednolity rynek powinny nie tylko spełniać najwyższe normy dotyczące produktów i bezpieczeństwa, ale również być zgodne z najwyższymi normami produkcji; podkreśla w związku z tym, że produkty wytwarzane z wykorzystaniem pracy przymusowej powinny być zakazane na jednolitym rynku; podkreśla zasadniczą rolę zarówno organów nadzoru rynku, jak i przedsiębiorstw w dopilnowywaniu, by wszystkie towary wprowadzane na jednolity rynek z krajów spoza UE były zgodne z prawem UE;
23. uznaje rolę, jaką unijne przepisy dotyczące zamówień publicznych mogą odegrać w przechodzeniu na zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym;
24. jest głęboko przekonany o znaczeniu skutecznych ram prawnych dla ceł i zwraca uwagę, że istotne jest doprowadzenie do 2025 r. do cyfryzacji systemów celnych i pozacelnych oraz do stworzenia wzajemnych połączeń tych systemów, gdyż jest to strategicznym celem UE; uważa, że elektroniczne procedury celne mogą pomóc w dobrym funkcjonowaniu jednolitego rynku cyfrowego; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji ze śródokresowej oceny wykonania unijnego kodeksu celnego oraz jej zamiar zreformowania unii celnej za pomocą pakietu legislacyjnego w celu usprawnienia unijnego kodeksu celnego i dostosowania go do wyzwań i zagrożeń wynikających w szczególności z handlu elektronicznego; zachęca Komisję do uwzględnienia wniosków i zaleceń "grupy mędrców ds. wyzwań stojących przed unią celną";
25. podkreśla, że główna odpowiedzialność za skuteczne i jednolite wdrażanie i egzekwowanie obowiązujących przepisów dotyczących jednolitego rynku spoczywa na państwach członkowskich;
Aktualizacja jednolitego rynku w celu odnowienia jego obietnic
26. uważa, że najlepszym sposobem uczczenia 30. rocznicy utworzenia jednolitego rynku jest jego aktualizacja, aby odnowić obietnicę zapewnienia korzyści konsumentom i przedsiębiorstwom; uważa, że jednolity rynek o wysokim poziomie ochrony konsumentów, uwzględniający aspekty środowiskowe i społeczne, oraz bezproblemowe ramy dla przedsiębiorstw są tym, co sprawia, że rynek ten atrakcyjny w skali globalnej i co jeszcze bardziej napędza integrację europejską;
27. uważa, że dalszy rozwój jednolitego rynku to proces, w którym należy odnowić zaangażowanie na rzecz wszystkich obywateli, a także przewidzieć zachęty edukacyjne, aby zapewnić możliwości nabywania nowych umiejętności wymaganych w związku z ekologiczną i cyfrową transformacją naszych gospodarek;
28. jest przekonany, że partnerstwo i współpraca na jednolitym rynku są siłą napędową integracji europejskiej, a także podkreśla, że konkurencja na jednolitym rynku jest konieczna; uważa, że należy dalej rozwijać współdziałanie i współpracę, ponieważ mogą one przyczynić się do ugruntowania mocnych stron i zrekompensowania słabości jednolitego rynku, zwłaszcza w czasach kryzysu; uważa, że jednolity rynek powinien pozostać kluczowym narzędziem dla obywateli i przedsiębiorstw w takich okolicznościach;
29. utrzymuje, że celem polityki jednolitego rynku powinno być nie tylko samo dążenie do zmniejszenia barier, lecz polityka ta powinna raczej ukierunkować UE na dalszy rozwój oparty na wspólnych wartościach, co wiąże się w szczególności z jasnym określeniem, co należy zrobić, aby ułatwić przedsiębiorstwom i pracownikom transformację oraz chronić konsumentów i środowisko;
30. wzywa Komisję do dalszego analizowania nowych możliwości i tendencji cyfrowych, w tym światów wirtualnych, aby zapewnić dalsze właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku i dobrą ochronę konsumentów; wzywa Komisję do zbadania wpływu środków ochrony środowiska na sektory usługowe, w tym usługi cyfrowe, oraz do zbadania, czy istnieje potrzeba aktualizacji takich środków;
31. ponownie podkreśla potrzebę ułatwienia swobodnego przepływu danych nieosobowych, aby umożliwić europejskie innowacje, wspierać rozwój przedsiębiorstw i jednolitego rynku cyfrowego; wyraża poparcie dla dążenia do w pełni funkcjonalnego systemu e-zamówień i e-fakturowania;
32. uważa, że Europa powinna ocenić ramy regulacyjne dotyczące produktów i usług oraz konieczność wprowadzenia przepisów dotyczących środków zaradczych i praw gwarancyjnych, aby zachęcać do zrównoważonej konsumpcji;
33. uważa również, że Europa musi dalej rozwijać rynek produktów używanych;
34. opowiada się za dalszym wzmacnianiem zewnętrznego wymiaru jednolitego rynku oraz ochroną interesów UE i jej strategicznej niezależności; uważa, że wysokie standardy jednolitego rynku mogą rozprzestrzeniać się i upowszechniać na całym świecie i powinny być odpowiednio egzekwowane w celu stworzenia równych warunków działania dla europejskich przedsiębiorstw;
35. podkreśla znaczenie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych dla jednolitego rynku, konkurencyjności przemysłu europejskiego oraz dla bezpieczeństwa i ochrony obywateli; z zadowoleniem przyjmuje nową strategię UE przedstawioną przez Komisję; podkreśla znaczenie konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym MŚP, organizacjami konsumenckimi oraz podmiotami zajmującymi się ochroną środowiska i kwestiami społecznymi, a także ogólnie wagę uwzględniania interesu publicznego; uważa, że UE musi opracować bardziej strategiczne podejście do norm, w tym do międzynarodowych działań normalizacyjnych w odpowiednich formatach globalnych, w szczególności w dziedzinie cyfrowej;
36. podkreśla potrzebę zapewnienia ram regulacyjnych dotyczących krótkoterminowego najmu nieruchomości i lokali mieszkalnych, w tym zwiększenia przejrzystości i pewności prawa, zwłaszcza w odniesieniu do generowania i udostępniania danych;
37. uważa, że należy dokonać aktualizacyjnego przeglądu potrzeb w dziedzinie ochrony konsumentów, w sposób uwzględniający również asymetrię cyfrową, aby uwzględnić sektor usług cyfrowych, takich jak gry, rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona i światy wirtualne; podkreśla znaczenie wspierania innowacji i nowych przedsiębiorstw;
38. uważa, że europejski akt w sprawie dostępności i dyrektywa w sprawie dostępności stron internetowych stanowią godne podkreślenia osiągnięcia w zakresie usuwania barier dla osób niepełnosprawnych, a tym samym osiągnięcia przyczyniające się do umożliwienia wszystkim obywatelom UE uczestnictwa w jednolitym rynku produktów i usług, a także w szerszym jednolitym rynku cyfrowym; uważa jednak, że wdrażanie tych niezwykle ważnych przepisów różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich i ogólnie nie jest jeszcze zadowalające; zachęca państwa członkowskie do należytego uwzględniania zasad dostępności w procedurach udzielania zamówień; podkreśla w tym kontekście, że "dostępne centrum UE" powinno odgrywać centralną rolę we wspieraniu państw członkowskich na etapie wdrażania; uważa ponadto, że przedsiębiorstwa skorzystały na wspólnych, zharmonizowanych przepisach dotyczących dostępności; zwraca się do Komisji o rozważenie sposobów usunięcia pozostałych barier i poprawy dostępności, aby nadal przynosić korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom;
39. podkreśla, że środki w zakresie handlu elektronicznego ukierunkowane na nieuzasadnione blokowanie geograficzne, w szczególności rozporządzenie (UE) 2018/302 4 , przyczyniły się do stworzenia ram dla mniej rozdrobnionego jednolitego rynku i zwiększenia wyboru konsumentów, jeżeli chodzi o zakupy przez internet;
40. podkreśla ważną rolę, jaką sieć SOLVIT odgrywa we wzmacnianiu funkcjonowania jednolitego rynku poprzez wspieranie przedsiębiorstw, obywateli i organów publicznych w prawidłowym stosowaniu przepisów dotyczących jednolitego rynku; podkreśla, że SOLVIT wyróżnia się jako lider w cyfrowym świadczeniu usług UE oraz jako propagator alternatywnego podejścia do zapewnienia zgodności z przepisami UE; potwierdza, że system SOLVIT nie zastępuje egzekwowania przepisów przez Komisję, w przypadku gdy państwa członkowskie nie wdrażają przepisów;
41. wzywa do aktualizacji tabeli wyników rynku wewnętrznego; uważa, że tablica wyników wymaga ciągłego aktualizowania, ponieważ nie mierzy wszystkich aspektów jednolitego rynku, zwłaszcza w przypadku usług; sugeruje, by zbadać nowe wskaźniki służące do jakościowego pomiaru sukcesów jednolitego rynku, aby zbadać, w jaki sposób przynosi on korzyści przedsiębiorstwom i konsumentom;
42. podkreśla znaczenie skutecznego, terminowego i prawidłowego stosowania i egzekwowania regulacyjnych ram jednolitego rynku; podkreśla, że wymaga to ścisłej współpracy między Komisją a państwami członkowskimi, pełnego zaangażowania organów krajowych odpowiedzialnych za właściwe stosowanie i egzekwowanie prawa, lepszej współpracy między organami celnymi i organami nadzoru rynku oraz większego zaangażowania zainteresowanych stron, takich jak organizacje konsumenckie i inne organizacje publiczne, a także przedsiębiorstwa;
43. podkreśla, że właściwe egzekwowanie i przestrzeganie przepisów dotyczących jednolitego rynku ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania konsumentów, a także dla stworzenia równych warunków działania dla wszystkich przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw z krajów spoza UE sprzedających produkty i usługi na jednolitym rynku, ze szczególnym uwzględnieniem ram nadzoru rynku, bezpieczeństwa produktów i wzajemnego uznawania;
44. podkreśla potrzebę zapewnienia solidnego egzekwowania, które w niektórych przypadkach może wykraczać poza tradycyjne środki zaradcze, takie jak postępowania w sprawie naruszeń przepisów, aby położyć większy nacisk na zapobieganie, a w szczególności na dalsze pogłębianie współdziałania i współpracy między właściwymi organami krajowymi przy egzekwowaniu przepisów UE;
45. podkreśla, że aby unia celna mogła dobrze funkcjonować, niezbędne jest usunięcie przeszkód krajowych w celu zapobiegania szkodliwemu przepływowi towarów i ochrony jednolitego rynku UE przed nielegalnymi produktami; wzywa Komisję do utworzenia unijnej agencji celnej;
46. opowiada się za zwiększeniem finansowania strategii politycznych jednolitego rynku poprzez aktualizację obecnych wieloletnich ram finansowych;
Wnioski: kluczowy moment dla wzmocnienia i rozwoju jednolitego rynku
47. uważa, że UE będzie w stanie w pełni wykorzystać swoją siłę gospodarczą tylko wtedy, państwa członkowskie i instytucje UE odnowią swoje zobowiązania wobec jednolitego rynku; uważa, że aby odnieść sukces, potrzebna jest silna wola polityczna, a także nowy nadrzędny program z programem działań do 2030 r. i na okres późniejszy;
48. uważa, że aby wzmocnić i rozwinąć jednolity rynek, niezbędne są szersza strategia konsolidacji jednolitego rynku usług, a także rzeczywisty jednolity rynek cyfrowy, na którym dane mogą swobodnie przepływać w UE i między sektorami z korzyścią dla przedsiębiorstw, naukowców i administracji publicznej, zgodnie z przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych;
49. uznaje szczególny status usług świadczonych w interesie ogólnym oraz potrzebę ich zagwarantowania ze względu na interes publiczny, zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad pomocniczości i proporcjonalności określonych w protokole nr 26 do TFUE w sprawie usług świadczonych w interesie ogólnym;
50. uważa, że w celu wspierania odporności, zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, osiągnięcia celów Unii w zakresie łączności i promowania otwartej strategicznej autonomii w kluczowych sektorach Komisja i państwa członkowskie powinny dążyć do jak najszybszego utworzenia prawdziwego jednolitego rynku energii i usług telekomunikacyjnych, z silnym zaangażowaniem i ochroną konsumentów;
51. zwraca uwagę, że od dziesięcioleci w Europie pomyślnie stosowane są nowe ramy prawne dotyczące produktów i że są one sukcesem w zakresie regulacji produktów; podkreśla, że należy je zaktualizować w świetle rozwoju technologicznego oraz gospodarki cyfrowej i gospodarki o obiegu zamkniętym;
52. jest zdania, że instytucje UE, państwa członkowskie i wszystkie zainteresowane strony powinny szczerze zaangażować się w rozwój jednolitego rynku we wspólnym interesie oraz we wzmacnianie pozycji UE na świecie;
53. zwraca się do Komisji o przedstawienie wizji i wytycznych dotyczących nowego programu; wzywa państwa członkowskie do zaangażowania się w partnerstwo i współpracę; potwierdza swoją gotowość do dalszego odgrywania konstruktywnej roli w tym procesie;
54. życzy pomyślności z okazji 30. rocznicy powstania jednolitego rynku;
o
o o
55. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.