Język postępowania: łotewski(2023/C 205/38)
(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: U. Małecka, L. Malferrari, I. Naglis)
Strona pozwana: Republika Łotewska
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie przyjmując i nie publikując wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, aby zapewnić zgodność z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 1 , lub, w każdym wypadku, nie powiadamiając o nich Komisji, Republika Łotewska uchybiła swoim zobowiązaniom określonym w tej dyrektywie;
- nakazanie Republice Łotewskiej zapłaty kwoty ryczałtowej w wysokości 490 EUR dziennie, przy minimalnej kwocie ryczałtowej w wysokości 196 000 EUR;
- na wypadek gdyby niewykonanie zobowiązania określonego w pkt 1 przedłużyło się do daty wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu, nakazanie Republice Łotewskiej zapłaty na rzecz Komisji kary majątkowej w wysokości 2 646 EUR dziennie za każdy dzień opóźnienia od dnia wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu do chwili wykonania przez Republikę Łotewską jej zobowiązań zgodnie z dyrektywą; oraz
- obciążenie Republiki Łotewskej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 17 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1024 państwa członkowskie miały obowiązek wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy do dnia 17 lipca 2021 r., a także niezwłocznie przekazać Komisji tekst przyjętych przepisów.
Łotwa przesłała różne przepisy, lecz, poza zmianami Informācijas atklātības likums (ustawy o wolności informacji), żaden z nich nie zawiera odniesienia do dyrektywy, zaś ostatnich zmian w szeregu przekazanych przepisów dokonano nawet przed przyjęciem dyrektywy.
Przekazane przepisy dokonują jedynie częściowej transpozycji dyrektywy.