Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

P9_TA(2022)0306

Projekt budżetu korygującego nr 2/2022 do budżetu ogólnego na 2022 r. - Zapisanie nadwyżki za rok budżetowy 2021

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))

(2023/C 125/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęty przez Komisję 12 kwietnia 2022 r. (COM(2022)0250),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022 przyjęte przez Radę 18 lipca 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 16 sierpnia 2022 r. (11467/2022 - C9-0297/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0226/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2022 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2022 nadwyżki z roku budżetowego 2021 wynoszącej 3 227,1 mln EUR;

B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 2 574,8 mln EUR oraz niepełne wykorzystanie środków przewidzianych na wydatki w wysokości 652,3 mln EUR;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów nadwyżka wynika głównie z wyższej niż oczekiwano kwoty należności celnych (o 1 688,7 mln EUR) oraz wyższej niż prognozowano kwoty dochodów finansowych, odsetek od zadłużenia i grzywien (o 1 110,8 mln EUR) udostępnionych w budżecie Unii w ostatnich miesiącach roku;

D. mając na uwadze, że po stronie wydatków poziom niepełnego wykorzystania środków przez Komisję wynosi 81 mln EUR za 2021 r. i 250 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych z 2020 r. (z czego 183 mln EUR pochodzi z instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych), natomiast poziom niepełnego wykorzystania środków przez inne instytucje wynosi 117 mln EUR za 2021 r. i 77 mln EUR w odniesieniu do środków przeniesionych;

1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2022 poświęconego wyłącznie rozdysponowaniu nadwyżki środków budżetowych z 2021 r. wynoszącej 3 227,1 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego; zauważa, że nadwyżka z 2021 r. w kwocie 3 227,1 mln EUR jest szczególnie wysoka; przypomina w związku z tym, że przy wykonywaniu budżetu Komisja musi przestrzegać zasad należytego zarządzania finansami zgodnie z art. 317 TFUE i art. 33 rozporządzenia finansowego;

2. ubolewa, że 183 mln EUR przeznaczone na zakup szczepionek przeciwko COVID-19 w 2021 r. nie zostało wydane zgodnie z planem Komisji ani przekierowane na inne potrzeby;

3. ponownie podkreśla swoje stanowisko, zgodnie z którym należy uruchomić wszelkie dostępne instrumenty budżetowe Unii, w tym nadwyżkę, w celu dalszego zapewniania jak najsilniejszego wsparcia gospodarczego i finansowego Ukrainie i państwom pierwszej linii oraz dalszego wzmacniania zdolności Unii do solidarności w celu zaradzenia społecznym, energetycznym, rolniczym i gospodarczym skutkom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie dla Unii i jej obywateli; ostrzega, że te pilne potrzeby będą wymagały dodatkowego wsparcia z budżetu Unii, i jest gotów wesprzeć odpowiednie zwiększenie środków w budżecie Unii na 2022 r. za pomocą przyszłych budżetów korygujących, a także wzywa Komisję do przedstawienia, w stosownych przypadkach, budżetów korygujących uruchamiających nowe środki w celu sprostania tym wyzwaniom; w tym kontekście wzywa państwa członkowskie do przeznaczenia znacznych oczekiwanych obniżek ich wkładów opartych na DNB wynikających z nadwyżki z 2021 r. na budżet działań związanych z przeciwdziałaniem tragicznym skutkom tej nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

4. odnotowuje, że według Komisji grzywny za naruszenie zasad konkurencji wyniosły w 2021 r. 957 mln EUR; podkreśla raz jeszcze, że poza nadwyżkami wynikającymi z niepełnego wykorzystania środków należy umożliwić budżetowi Unii ponowne wykorzystanie dochodów wynikających z grzywien lub związanych z opóźnieniami w płatnościach bez odpowiedniego zmniejszenia wkładów opartych na DNB;

5. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.169

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wprowadzenie nadwyżki z roku budżetowego 2021 (11467/2022 - C9-0297/2022 - 2022/0119(BUD))
Data aktu: 13/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023