Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2022 r. w sprawie wdrożenia zaktualizowanej nowej strategii przemysłowej dla Europy: dostosowanie wydatków do polityki (2022/2008(INI))

P9_TA(2022)0329
Wdrożenie zaktualizowanej nowej strategii przemysłowej dla Europy: dostosowanie wydatków do polityki

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2022 r. w sprawie wdrożenia zaktualizowanej nowej strategii przemysłowej dla Europy: dostosowanie wydatków do polityki (2022/2008(INI))

(2023/C 125/11)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 9, 151, 152, art. 153 ust. 1 i 2, a także art. 173, który dotyczy polityki przemysłowej UE i odnosi się m.in. do konkurencyjności przemysłu Unii,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 5 ust. 3 i Protokół nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 lutego 2020 r. zatytułowany "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" (COM(2020)0067),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020)0102),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 marca 2020 r. zatytułowany "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" (COM(2020)0098),

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 lipca 2020 r. zatytułowany "Strategia w zakresie wodoru na rzecz Europy neutralnej dla klimatu" (COM(2020)0301),

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" (COM(2021)0350),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 lipca 2021 r. zatytułowany "Gotowi na 55": osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej" (COM(2021)0550),

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 19 stycznia 2022 r. zatytułowaną "Ekosystemy przemysłowe, strategiczna autonomia i dobrobyt",

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Regionów z 2 grudnia 2021 r. zatytułowaną "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" 1 ,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Roczne sprawozdanie dotyczące jednolitego rynku za 2021 r." (SWD(2021)0351),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Strategiczne zależności i zdolności" (SWD(2021)0352),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "W kierunku konkurencyjnej i czystej stali europejskiej" (SWD(2021)0353),

- uwzględniając sprawozdanie grupy wysokiego szczebla Komisji ds. energochłonnych gałęzi przemysłu z 2019 r. zatytułowane "Plan konkurencyjnej transformacji energochłonnych sektorów przemysłu UE umożliwiającej zapewnienie neutralnej dla klimatu gospodarki o obiegu zamkniętym do 2050 r.",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzynarodowej Agencji Energetycznej z 2021 r. zatytułowane "Net Zero by 2050 - A Roadmap for the Global Energy Sector" [Zerowe emisje netto do 2050 r. - plan działania dla światowego sektora energii],

- uwzględniając konkluzje Rady z 21 listopada 2018 r. zatytułowane "Przyszła unijna strategia na rzecz polityki przemysłowej",

- uwzględniając konkluzje Rady z 27 maja 2019 r. dotyczące unijnej strategii na rzecz polityki przemysłowej - wizja roku 2030,

- uwzględniając konkluzje Rady z 16 listopada 2020 r. dotyczące odbudowy przyspieszającej przechodzenie na bardziej dynamiczny, odporny i konkurencyjny przemysł europejski,

- uwzględniając konkluzje Rady z 17 grudnia 2020 r. dotyczące ekologicznej odbudowy opartej na obiegu zamkniętym,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2020 r. w sprawie nowej strategii przemysłowej dla Europy 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 grudnia 2020 r. w sprawie nowej strategii dla europejskich MŚP 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 lutego 2021 r. w sprawie nowego planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 maja 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie wodoru 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 maja 2021 r. w sprawie strategii europejskiej na rzecz integracji systemów energetycznych 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 listopada 2021 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz surowców krytycznych 9 ,

- uwzględniając porozumienie przyjęte podczas 21. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP21) w Paryżu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. pt. "Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji" (COM(2020)0628),

- uwzględniając komunikat Komisji z 25 listopada 2020 r. w sprawie strategii farmaceutycznej dla Europy (COM(2020)0761),

- uwzględniając komunikat Komisji z 26 stycznia 2022 r. pt. "Ustanowienie Europejskiej deklaracji praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie" (COM(2022)0027),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 8 kwietnia 2019 r. pt. "Infrastruktury technologiczne" (SWD(2019) 0158),

- uwzględniając swoją rezolucję z 13 grudnia 2016 r. w sprawie spójnej polityki UE dla sektora kultury i sektora kreatywnego 10 ,

- uwzględniając zalecenie Komisji (UE) 2021/1749 z 28 września 2021 r. w sprawie zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim": od zasad do praktyki - Wytyczne i przykłady dotyczące jej wdrażania w procesie podejmowania decyzji w sektorze energetycznym i w innych sektorach,

- uwzględniając sprawozdanie Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu z 4 kwietnia 2022 r. zatytułowane "Climate change 2022: Mitigation of Climate Change" [Zmiana klimatu 2022: łagodzenie zmiany klimatu],

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinie Komisji Handlu Międzynarodowego, Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisji Transportu i Turystyki oraz Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0214/2022),

A. mając na uwadze kluczowe znaczenie umożliwienia przemysłowi wdrażania dwojakiej transformacji, a jednocześnie utrzymania dobrych jakościowo miejsc pracy oraz zapewnienia konkurencyjności i zdolności do opracowywania i wytwarzania czystych produktów, usług i procesów produkcyjnych;

B. mając na uwadze, że celem strategii przemysłowej musi być także umacnianie jednolitego rynku i wspieranie przełomów technologicznych, aby UE stała się światowym liderem w dziedzinie technologii ekologicznych i cyfrowych;

C. mając na uwadze, że procesy przemysłowe i produkcyjne są podstawą rynku pracy w UE i powinny wspierać tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy;

D. mając na uwadze, że wobec zmieniającej się sytuacji geopolitycznej na świcie kluczowe znaczenie ma zwiększenie autonomii strategicznej, a zmniejszenie zależności UE od kluczowych materiałów, produktów, energii, zdolności produkcyjnych i technologii, a jednocześnie utrzymanie gospodarki tak otwartej, jak to możliwe, i tak zamkniętej, jak to konieczne;

E. mając na uwadze, że - jak ponownie pokazała zbrojna napaść Rosji na Ukrainę - UE jest wysoce uzależniona od dostaw energii z państw trzecich; mając na uwadze, że UE musi przeorientować swoją politykę przemysłową i energetyczną, by jak najszybciej zdywersyfikować źródła energii, zwiększyć oszczędności energii i poprawić środki służące efektywności energetycznej, a także wdrożyć na dużą skalę odnawialne źródła energii i przyjąć podejście znacznie bardziej oparte na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorach bazujących na odpornych i zrównoważonych łańcuchach dostaw;

F. mając na uwadze, że wysoki poziom uzależnienia od dostaw energii, np. z Rosji, a także wysokie ceny energii mogą być szkodliwe dla zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw europejskich; mając na uwadze, że dostępność materiałów i komponentów, a także zdolności produkcyjnych w Europie ma zasadnicze znaczenie, by uniknąć zastąpienia zależności energetycznej UE zwiększoną zależnością od dostaw minerałów ziem rzadkich, innych metali krytycznych czy sprzętu lub od zdolności produkcyjnych;

G. mając na uwadze, że w UE znajdują się przodujące na świecie instytuty badawcze, przedsiębiorstwa i wykwalifikowani pracownicy oraz że może ona stać się światowym liderem w dziedzinie innowacji przemysłowych;

H. mając na uwadze, że po wskazaniu strategicznych zależności w najbardziej newralgicznych ekosystemach przemysłowych Komisja zapowiedziała, że zaproponuje konkretne środki systemowe (ekonomiczne i regulacyjne) mające zmniejszyć te zależności, w tym przez zabezpieczenie i wspieranie produkcji i inwestycji w Europie;

I. mając na uwadze, że UE musi dążyć do zapewnienia odporności łańcuchów dostaw, zarazem tworząc atrakcyjny, innowacyjny i oferujący wysoką wartość ekosystem produkcji i dostaw, dostosowany do europejskich celów w dziedzinie badań i rozwoju, innowacji, klimatu i ochrony środowiska;

J. mając na uwadze, że w sektorze przemysłowym emisje CO2 spadły od 1990 r. o 35 %, co wynika po części z delokalizacji zakładów;

K. mając na uwadze, że szacowane gospodarcze możliwości obniżenia zużycia energii końcowej do 2030 r. w porównaniu z dotychczasowym scenariuszem wynoszą w przypadku przemysłu europejskiego 23,5 % 11 ;

L. mając na uwadze, że Komisja uznała więcej sektorów gospodarki za kluczowe dla osiągnięcia strategicznej autonomii UE - należy do nich opieka zdrowotna, sektor rolno-spożywczy, górnictwo i wydobycie surowców oraz technologie cyfrowe;

M. mając na uwadze, że w nowej zaktualizowanej strategii przemysłowej Komisja przyznała, iż niezrównoważone praktyki rynkowe, w tym w obszarze zamówień publicznych, mogą prowadzić do konsolidacji rynku;

1. z zadowoleniem przyjmuje aktualizację strategii przemysłowej; podkreśla, że jeśli Zielony Ład ma być prawdziwie zrównoważoną i transformacyjną strategią wzrostu, zmniejszać zależności i utrzymać równe warunki działania dla przemysłu europejskiego podczas dwojakiej transformacji, musi mu towarzyszyć ambitna polityka przemysłowa, by UE stała się konkurencyjnym liderem zerowej emisji gazów cieplarnianych netto i zrównoważonej gospodarki, a także by tworzyć synergie między przedsiębiorstwami, małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) oraz przedsiębiorstwami typu startup, a ponadto należy go wspierać ambitną polityką badań i rozwoju oraz przepisami przyjaznymi dla MŚP; podkreśla, że potrzeby te znacznie wzrosły w wyniku trwającego kryzysu klimatycznego i energetycznego oraz rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; podkreśla zatem, że potrzebujemy ukierunkowanych środków pomocy dla odbiorców przemysłowych podatnych na zagrożenia, zwłaszcza MŚP i mikroprzedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, które również silnie odczuły skutki pandemii COVID-19;

2. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by w obecnych i przyszłych inicjatywach i celach uwzględniły wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie na przemysł europejski i jego zdolności, a także by przyjęły całościowe podejście, tworząc zachęty wspierające strategiczne sektory przemysłowe i ich łańcuchy dostaw, które zmagają się z gwałtownym wzrostem kosztów energii, transportu i surowców; odnotowuje liczne środki, które mogą pomóc zmniejszyć te skutki, a przy tym zredukować emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie powietrza;

3. podkreśla, że dobrze funkcjonujący europejski jednolity rynek to ważny atut wzmacniający odporność przemysłu, atrakcyjność Europy dla inwestorów oraz konkurencyjność UE, a także usprawniający dwojaką transformację jako podstawę nowego wzrostu w przemyśle;

4. podkreśla, że UE nie może być uzależniona od państw trzecich, jeśli chodzi o produkty, energię, zdolności produkcyjne i technologie zasadnicze dla naszej gospodarki i dla przyszłości naszego społeczeństwa; podkreśla, że UE musi odzyskać silną pozycję w kluczowych globalnych łańcuchach wartości i zapewnić dostawy surowców krytycznych w czasach kryzysu, także przez szersze zastosowanie modelu gospodarki o obiegu zamkniętym; podkreśla korzyści płynące z krótszych łańcuchów dostaw dla odporności naszej gospodarki i dla realizacji ambicji klimatycznych UE;

5. podkreśla znaczenie współpracy międzynarodowej, równoprawnego partnerstwa i otwartego handlu światowego dla gospodarki europejskiej, oraz zauważa, że jednym z najefektywniejszych sposobów wzmocnienia odporności przemysłu europejskiego i zmniejszenia zależności jest dywersyfikacja łańcuchów dostaw dzięki ambitnym środkom polityki handlowej, w tym dzięki strategicznym porozumieniom o handlu i inwestycjach;

6. wzywa Komisję, by jak najszybciej przedstawiła jasne i potwierdzone naukowo ścieżki transformacji ekosystemu przemysłowego, w tym przez wskazanie, jakiej infrastruktury oraz jakich technologii i umiejętności potrzeba do udanej transformacji; wzywa Komisję, by zapewniła spójność, koordynację i synergie we wszystkich inicjatywach, celach, źródłach finansowania i instrumentach regulacyjnych, które będą wspierać przemysł w okresie transformacji; podkreśla, że trzeba w pełni dostosować do siebie ścieżki transformacji, plany działania w dziedzinie technologii przemysłowych i Strategiczny program badań i innowacji w partnerstwach europejskich w programie "Horyzont Europa"; wzywa do corocznego monitorowania i sprawozdawczości w zakresie konkurencyjności, postępu technologicznego, szans na zatrudnienie i odporności naszych ekosystemów przemysłowych oraz postępów poszczególnych sektorów na różnych ścieżkach transformacji, w tym ich spójności z celami klimatycznymi UE, tak by w razie potrzeby móc szybko dostosowywać narzędzia; podkreśla, że wszystkie zainteresowane strony w łańcuchu wartości, w tym społeczeństwo obywatelskie, środowisko akademickie, organizacje konsumenckie, związki zawodowe i Europejska Naukowa Rada Konsultacyjna ds. Zmian Klimatu, powinny być zaangażowane w proces ścieżek transformacji z zachowaniem przejrzystości oraz zapewniać stałe, bazujące na podstawach naukowych monitorowanie postępów;

7. wzywa Komisję, by przedstawiła strategię ukierunkowaną na transformację najbardziej emisyjnych i energochłonnych sektorów, która pozwoli im zachować konkurencyjność, a jednocześnie wesprze większą autonomię strategiczną UE, gdyż sektory te często mają znaczenie strategiczne;

8. przypomina, że konkurencyjność przemysłu europejskiego w dużej mierze zależy od jego zdolności do innowacji; zauważa, że UE ustępuje innym potęgom gospodarczym, jeśli chodzi o wydatki na badania i rozwój wyrażone jako odsetek PKB; ponownie podkreśla znaczenie ambitnego poziomu inwestycji w badania i rozwój dla poprawy pozycji konkurencyjnej UE w świecie; ubolewa, że zdecydowana większość państw członkowskich nadal nie osiągnęła celu, jakim jest przeznaczenie 3 % PKB na inwestycje w badania i rozwój; wzywa Komisję do skoordynowania starań państw członkowskich o podejmowanie dalszych zobowiązań do zwiększenia krajowych celów dotyczących inwestycji w działalność badawczo-rozwojową, zwłaszcza po to, by krajowe publiczne i prywatne finansowanie innowacji przemysłowych i badań bardziej sprzyjało badaniom motywowanym ciekawością i wymagającym tylko niskiego poziomu gotowości technologicznej, z myślą o utrzymaniu i poprawie bazy wiedzy wspierającej innowacje przemysłowe w Europie; podkreśla w związku z tym rolę, jaką mogą odegrać partnerstwa na rzecz otwartej nauki; apeluje do Komisji o zagwarantowanie, aby inwestycje w badania i rozwój były zorientowane również na udział mikroprzedsiębiorstw;

9. zwraca uwagę, że programy prac programu "Horyzont Europa" i partnerstwa publiczno-prywatne muszą uwzględniać nowe okoliczności wynikające z rosyjskiej inwazji na Ukrainę, zwłaszcza jeśli chodzi o klastry 4 i 5 (przemysł, technologie cyfrowe i przestrzeń kosmiczna" oraz "klimat, energia i mobilność"), a w działalności badawczo-rozwojowej ukierunkowanej na przemysł muszą skupiać się na zastępowaniu paliw kopalnych i zmniejszaniu zależności przemysłu UE od importu energii;

10. apeluje do Komisji o wkład w zlikwidowanie niedostatków inwestycji - w porównaniu ze światowymi konkurentami - w dziedzinie kluczowych technologii prorozwojowych; dlatego z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący europejskiego aktu w sprawie chipów oraz utworzenie europejskiego sojuszu na rzecz danych, technologii przetwarzania brzegowego i rozwiązań chmurowych w przemyśle; wzywa Komisję do bezzwłocznego rozpoczęcia opóźnionych prac europejskiego przemysłowego sojuszu na rzecz procesorów i technologii półprzewodnikowych; wzywa Komisję do szybkiego rozszerzenia tych inicjatyw na inne instrumenty badań, rozwoju i innowacji oraz na kluczowe technologie prorozwojowe, takie jak baterie, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, automatyzacja i robotyka, biotechnologia, obliczenia brzegowe, fotonika oraz obliczenia i technologie kwantowe;

11. z zadowoleniem przyjmuje starania Komisji dotyczące europejskiego ekosystemu półprzewodników, w tym zwiększenia lokalnych zdolności produkcyjnych, linii pilotażowych i pionierskich zakładów produkcji chipów, zaawansowanych technologii chipów i projektowania systemów; podkreśla, że trzeba zagwarantować, że finansowanie europejskiego aktu w sprawie chipów nie spowoduje zmniejszenia finansowania innych istniejących powiązanych programów UE; z zadowoleniem przyjmuje dokument roboczy służb Komisji towarzyszący europejskiemu aktowi w sprawie chipów (SWD(2022)0147); wzywa jednak Komisję do sporządzenia oceny skutków, w tym wpływu na środowisko, oraz całościowej analizy przyszłego zapotrzebowania na chipy, różnego rodzaju przewagi konkurencyjnej i potencjału produkcji chipów w Europie;

12. zwraca uwagę, że trzeba w pełni wdrożyć Strategiczny program badań i innowacji (SRIA) Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych (KDT JU), gdyż jest to program o zasadniczym znaczeniu dla autonomii strategicznej Unii w odniesieniu do szeregu kluczowych technologii prorozwojowych; uważa, że przekierowanie finansowania ze środków KDT JU na badania w szczególności poświęcone chipom powinno mieć miejsce przede wszystkim w istniejącym SRIA;

13. podkreśla potrzebę wzmocnienia partnerstwa "Made in EU" szybszego przyjmowania technologii czwartej rewolucji przemysłowej, zwłaszcza przez MŚP; wzywa Komisję do silnego umocowania partnerstwa "Made in Europe" w programie "Horyzont Europa" przez wspieranie współpracy MŚP z uczelniami oraz ośrodkami badawczymi i technologicznymi; podkreśla, że program "Made in Europe" powinien służyć nie tylko jakości i innowacjom, ale również powstaniu wysoce zrównoważonych i sprawiedliwych społecznie produktów, procesów i usług przemysłowych, a także wspierać odtwarzanie wysokiej jakości miejsc pracy i możliwości produkcyjnych w całej Unii, by wspierać wyważony i zrównoważony rozwój wszystkich regionów UE;

14. podkreśla znaczenie forum przemysłowego ustanowionego w strategii przemysłowej i zauważa, że spośród pięciu utworzonych grup zadaniowych jedna ma bezpośrednie znaczenie dla jednolitego rynku i analizuje jego horyzontalne aspekty oraz usuwanie barier, a inna skupia się zwłaszcza na zaawansowanej produkcji jako horyzontalnym czynniku umożliwiającym funkcjonowanie wielu ekosystemów;

15. podkreśla znaczenie unijnej ambicji "zero zanieczyszczeń" i pełni zintegrowanej gospodarki o obiegu zamkniętym dla stworzenia wydajnego i zdekarbonizowanego przemysłu; apeluje do Komisji o przeprowadzenie analiz recyklingu i ponownego wprowadzania produktów do cyklu życia; wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na możliwości finansowania i przetargów na projekty przedsiębiorstw będących innowacyjnymi liderami gospodarki o obiegu zamkniętym, a także na potrzebę stymulowania rozwoju rynków pionierskich; uważa, że zapobieganie powstawaniu odpadów i zmniejszanie zużycia energii i zasobów związanych z odpadami, a także recykling w obiegu zamkniętym w całym sektorze przemysłu są niezbędne dla gospodarki o obiegu zamkniętym; podkreśla ponadto znaczenie norm, uprawnień do zakupu, kontyngentów, projektowania z myślą o zrównoważonym rozwoju i możliwości naprawy, ułatwiającego recykling i ponowne użycie ważnych (krytycznych) surowców, a także szerszego użytkowania i większej długowieczności produktów;

16. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Komisji dotyczącą wydania wytycznych w sprawie zamówień publicznych oraz jej dążenie do wzajemności w dostępie do tych zamówień; podkreśla, że zamówienia publiczne są podstawowym instrumentem bezpieczeństwa narodowego i gospodarczego, polityki przemysłowej, zrównoważoności społecznej i ekologicznej oraz wspierania przyjęcia zrównoważonych produktów i usług na rynku i popytu na nie; podkreśla, że mechanizmy zamówień publicznych powinny dodatkowo wspierać transformację przemysłu europejskiego przez sprzyjanie produkcji ekoinnowacyjnych, racjonalnych pod względem kosztów i zrównoważonych towarów i usług oraz zwiększanie zapotrzebowania na surowce wtórne pozyskiwane dzięki wdrożeniu procesów produkcyjnych o zamkniętym cyklu życia; w związku z tym wzywa Komisję, by w razie potrzeby przeprowadziła przegląd przepisów o zamówieniach publicznych i konkurencji, a jednocześnie zapewniała właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku; przypomina o znaczeniu opracowanych przez Komisję wytycznych dotyczących tego, jak państwa członkowskie powinny uwzględniać w udzielanych zamówieniach cele dotyczące wyników i kryteria jakości, a także kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie; wzywa Komisję, by zagwarantowała dostęp MŚP oraz by zwalczała kryteria udzielania zamówień ustalające wymogi lub kwalifikacje, które wykraczają poza podstawowe elementy nabywanych usług lub towarów, tak aby MŚP miały równe szanse na udział w znaczącym rynku zamówień publicznych; apeluje o zachowanie najwyższej czujności w kwestii nabywania krytycznej infrastruktury przez podmioty spoza Europy;

17. przypomina o roli, jaką praktyki w zakresie zrównoważonych zamówień odgrywają w zapobieganiu niedoborom leków, zapewniając bezpieczeństwo dostaw i inwestowanie w produkcję; wzywa Komisję, aby wspierała państwa członkowskie przez opracowanie ukierunkowanych unijnych zasad dotyczących zamówień publicznych na leki na podstawie obecnej dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, dążąc do zapewnienia długoterminowej zrównoważoności, konkurencji i bezpieczeństwa dostaw oraz stymulowania inwestycji w wytwarzanie.

18. wzywa Komisję, aby poddała ocenie wspólne zamówienia udzielone podczas pandemii COVID-19, aby porównać je z umową zakupu z wyprzedzeniem i wykorzystać wyciągnięte wnioski do udoskonalenia tego narzędzia przez uniknięcie zakłóceń rynku wewnętrznego.

19. podkreśla, że trzeba włączać edukację oraz podnoszenie i zmianę kwalifikacji w ścieżkach transformacji, gdyż są to ważne narzędzia transformacji przemysłu UE oraz staraniach o wyższą wydajność, z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy regionów w procesie ożywienia gospodarczego, aby zapobiec ubożeniu regionów; wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania wraz z partnerami społecznymi strategii kształcenia zawodowego i tworzenia partnerstw między przedsiębiorstwami a edukacją, zwłaszcza w regionalnych klastrach przemysłowych, by podnieść umiejętności i zwiększyć absorpcję innowacji gotowych do wprowadzenia na rynek wśród MŚP, a także do stworzenia zachęt dla MŚP do szkolenia i podnoszenia kwalifikacji personelu i pracowników, zwłaszcza w dziedzinie umiejętności cyfrowych; zwraca uwagę na potrzebę zacieśnienia współpracy między sektorem badawczo-rozwojowym a przemysłem, zwłaszcza w formie transferów technologii do MŚP; podkreśla, że należy wspierać równouprawnienie płci, uwzględnianie aspektu płci, równość szans oraz udział kobiet w rynku pracy i kobiecą przedsiębiorczość;

20. podkreśla znaczenie proaktywnej polityki kształcenia i szkolenia, sprzyjającej rekrutacji i zatrzymywaniu talentów w UE; apeluje do Komisji i państw członkowskich o wspieranie światowej klasy badaczy i nauczycieli w UE, aby stali się oni liderami programu kształcenia, badań, rozwoju i szkolenia przyszłych pracowników z myślą o pogłębieniu współpracy między sektorami edukacji i szkolenia, badań i biznesu;

21. podkreśla, że państwa członkowskie muszą wdrożyć pakt na rzecz umiejętności i inne inicjatywy Unii służące tworzeniu możliwości zmiany i podnoszenia kwalifikacji siły roboczej, wyposażaniu osób w umiejętności wymagane do dywersyfikacji zawodowej, rozwiązaniu problemu niedoboru siły roboczej i umiejętności oraz przyspieszeniu zmieniania i podnoszenia kwalifikacji pracowników i bezrobotnych, zwłaszcza pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji w związku z transformacją; podkreśla potrzebę realizacji inicjatyw mających wzmacniać europejską przestrzeń badawczą, europejski obszar edukacji i europejskie ekosystemy innowacji, by stworzyć silny europejski rynek wewnętrzny badań i innowacji;

22. zwraca uwagę na szczególnie trudną sytuację najsłabiej wykwalifikowanych pracowników; w tym względzie podkreśla znaczenie Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, choć zauważa, że jego zakres jest ograniczony;

23. podkreśla, że MŚP i przedsiębiorstwa typu startup odgrywają główną rolę w ekosystemach przemysłowych w UE, a zwłaszcza w cyfryzacji UE, i są ważnym źródłem zrównoważonych i społecznie odpowiedzialnych modeli biznesowych i innowacyjnych produktów; podkreśla, że trzeba poprawić ich dostęp do finansowania krajowego i unijnego, zwłaszcza w sektorach tradycyjnych, gdzie cyfryzacja nie jest jeszcze rozwinięta; ubolewa z powodu niedostatecznego finansowania przedsiębiorców w danych kategoriach płci, orientacji seksualnej lub pochodzenia; podkreśla rolę Europejskiej Rady ds. Innowacji we wspieraniu europejskiego ekosystemu przedsiębiorstw typu startup i inwestycji bardziej sprzyjającego rozwojowi zaawansowanych technologicznie innowacji o wysokim poziomie ryzyka i potencjalnych korzyści;

24. jest zdania, że inicjatywy cyfrowej dekady przyczynią się do cyfrowej transformacji przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, które nadal odstają od dużych przedsiębiorstw pod względem umiejętności cyfrowych i cyfryzacji działalności;

25. podkreśla potrzebę wyeliminowania istniejących barier na wspólnym rynku, które utrudniają rozwój MŚP i przedsiębiorstw typu startup w Europie, a także potrzebę usprawnienia ram prawnych i regulacyjnych, a dzięki temu przyjęcia polityki przyjaznej MŚP;

26. podkreśla potrzebę modernizacji ram regulacyjnych i przygotowania ich na przyszłe wyzwania w celu zapewnienia stabilności i przewidywalności regulacyjnej, co ułatwi zatwierdzanie innowacyjnych produktów i usług oraz umożliwi transformację w kierunku gospodarki neutralnej emisyjnie, a także konkurencyjność Europy i wysokiej jakości miejsca pracy, z uwzględnieniem aspektów gospodarczych, środowiskowych, społecznych i związanych z płcią; wzywa Komisję, by po zakończeniu oceny skutków włączyła plany działania do ścieżek transformacji, z wiążącymi celami ilościowymi i jakościowymi, oraz by zmniejszała zbędne obciążenia administracyjne dla europejskich przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP; zwraca uwagę na zasadę "jedno więcej - jedno mniej";

27. podkreśla potrzebę zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw, zwłaszcza dla MŚP i przedsiębiorstw typu startup, przy zachowaniu najwyższych standardów dla konsumentów, i pracowników oraz dla zdrowia i ochrony środowiska; podkreśla, że Europa znalazła się w punkcie zwrotnym z powodu rosyjskiej napaści na Ukrainę i konsekwencje pandemii COVID-19; wzywa Komisję, by oceniła, czy nowe wnioski ustawodawcze nakładają na przedsiębiorstwa nadmierne obciążenia regulacyjne lub administracyjne;

28. przypomina o roli administracji publicznej w zapewnianiu przyjaznego dla biznesu otoczenia ekonomicznego, a także zmniejszania obciążenia administracyjnego przedsiębiorstw, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów przejrzystości i bezpieczeństwa pracowników; uważa, że w sektorze publicznym i wśród jego pracowników należy promować narzędzia administracji elektronicznej, politykę innowacji cyfrowych i podwyższanie umiejętności cyfrowych;

29. podkreśla krajowy i regionalny wymiar polityki przemysłowej oraz rolę regionalnych strategii inteligentnej specjalizacji, zwłaszcza pod względem zatrudnienia oraz rozwoju gospodarki i przemysłu na całym terytorium państw członkowskich; apeluje w związku z tym o analizę osiągnięć strategii inteligentnej specjalizacji jako platformy dla przyszłych środków na szczeblu regionalnym; podkreśla znaczenie przejrzystego udziału wszystkich lokalnych zainteresowanych stron, w tym społeczeństwa obywatelskiego i przedstawicieli społeczności, we przygotowaniu i wdrażaniu regionalnych strategii inteligentnej specjalizacji; wzywa Komisję do uwzględnienia instrumentów zwiększających wykorzystanie programu "Made in EU" na szczeblu regionalnym;

30. apeluje do Komisji, by bazowała na regionalnych ekosystemach działających zgodnie z ich strategią inteligentnej specjalizacji, pomagających niwelować dysproporcje regionalne oraz angażujących administrację publiczną, instytucje szkolnictwa wyższego, naukowców, społeczeństwo obywatelskie i przemysł, by łączyć ich wiedzę oraz wspólnie tworzyć treści, kontekst i doświadczenia w uczeniu się;

31. kładzie nacisk na potrzebę zapewnienia sprawiedliwości społecznej w transformacji przemysłu oraz opracowania odpowiednich środków wspierających reindustrializację regionów przechodzących transformację dzięki strategicznym międzyregionalnym projektom inwestycyjnym i planom restrukturyzacji regionów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza obszarów wiejskich i oddalonych;

32. podkreśla, że trzeba fundamentalnie zmienić kierunek naszej europejskiej polityki energetycznej w reakcji na brutalną napaść Rosji na Ukrainę; wzywa do znacznego zmniejszenia zależności energetycznej UE, zwłaszcza od rosyjskiego gazu, ropy naftowej, węgla i paliwa jądrowego; wzywa Komisję i państwa członkowskie do szybszego tworzenia zdolności do wytwarzania znacznego wolumenu zrównoważonej, przystępnej cenowo i bezpiecznej bogatej energii odnawialnej i przejściowej energii niskoemisyjnej, a także do zwiększenia oszczędności energii i środków dotyczących efektywności energetycznej; wzywa Komisję do efektywniejszego wspierania rozwoju źródeł energii, które pozwolą zaspokoić zwiększony popyt na energię elektryczną, oraz do lepszej koordynacji planowania i finansowania potrzebnej elektryczności, zwłaszcza niezbędnej infrastruktury elektryczności, energii, inteligentnych sieci, wodoru, CO2 oraz infrastruktury grzewczej i chłodniczej;

33. podkreśla, że dobre funkcjonowanie europejskiego ekosystemu przemysłowego wymaga stabilnych dostaw energii; ostrzega przed szkodliwymi skutkami ograniczenia dostaw energii dla zaplecza produkcyjnego; podkreśla w związku z tym potrzebę systemu koordynacji, który służyłby systematycznemu monitorowaniu dostępności gazu w czasach kryzysu, aby ułatwiać realizację wspólnych europejskich strategii radzenia sobie z kryzysem;

34. zwraca uwagę, że procesy ogrzewania i chłodzenia należą nadal do najistotniejszych sposobów wykorzystania energii w przemyśle; podkreśla, że aby szybciej redukować emisje gazów cieplarnianych w przemyśle, trzeba w pełni wykorzystać potencjał efektywności energetycznej w ogrzewaniu i chłodzeniu przemysłowym; podkreśla, że trzeba lepiej wykorzystywać niemożliwe do uniknięcia ciepło odpadowe i chłód odpadowy, a także klastry przemysłowe i symbiozy oferujące istotne synergie i potencjał oszczędności energii w wielu sektorach, w tym tekstylnym, chemicznym, maszynowym i przetwórstwa żywności;

35. wzywa Komisję do większych starań o odblokowanie potencjału biogospodarki o obiegu zamkniętym, wykorzystującej zrównoważone i odnawialne zasoby, aby promować konkurencyjność i odporność przemysłu w długim terminie, podkreśla w związku z tym, że odpady z biomasy mogą skutecznie zastąpić paliwa kopalne, a ich użycie może jednocześnie zmniejszyć ślad węglowy; apeluje zatem do UE oraz władz krajowych i lokalnych o wspieranie takiego podejścia ukierunkowanego na obieg zamknięty we wszystkich dziedzinach polityki;

36. wzywa Komisję i państwa członkowskie do znacznego skrócenia czasu wydawania zezwoleń oraz do stworzenia przyspieszonych procedur wydawania pozwoleń dla infrastruktury wspierającej przemysł w transformacji w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki o obiegu zamkniętym, bez uszczerbku dla przejrzystości, zasadności i legalności dotychczasowych procedur; podkreśla w tym kontekście potrzebę rozwoju wodorowej sieci szkieletowej w Europie, dalszego rozwoju połączeń międzysystemowych na naszym kontynencie oraz wspierania upowszechnienia energooszczędnych technologii, takich wysoce wydajne lokalne odnawialne źródła energii oraz kogeneracja, zwłaszcza dla MŚP;

37. ponownie zwraca uwagę, że potrzebujemy ram, które pozwolą rozwijać zrównoważoną mobilność i wspierać łączenie sektorów;

38. wzywa państwa członkowskie i Komisję, by przyspieszyły inteligentne i selektywne wdrażanie wszystkich unijnych programów i instrumentów badań, rozwoju i innowacji, infrastruktury i technologii cyfrowych, w tym ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) mających przeciwdziałać niedoskonałościom rynku, a także sojuszy przemysłowych i infrastruktury technologicznej do testowania i walidacji nowych rozwiązań technologicznych oraz wprowadzania ich na większą skalę, zwłaszcza tych, w których powstają innowacyjne przełomowe technologie potrzebne do dwojakiej transformacji, szczególnie związane z wytwarzaniem energii, paliwami i kluczowymi technologiami prorozwojowymi, a także do powstania wydajnej gospodarki o obiegu zamkniętym, np. sektora czystej stali, czystego lotnictwa, e-paliw, czystych nawozów i e-krakingu;

39. podkreśla, że szybkie ocenianie przez Komisję wniosków dotyczących IPCEI ma zasadnicze znaczenie dla odporności przemysłu europejskiego; apeluje do Komisji o jasne, skuteczne, proste i całościowe wytyczne dotyczące projektów IPCEI; przypomina, że trzeba zmniejszać ryzyko finansowania, np. z wykorzystaniem InvestEU lub funduszu innowacyjnego, co ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia zdolności produkcyjnych UE w kluczowych sektorach strategicznych, np. w branży fotowoltaicznej, gdyż umożliwia odbudowę solidnej europejskiej bazy produkcyjnej;

40. podkreśla ogromny potencjał kontraktów na transakcje różnicowe dotyczące dwutlenku węgla jako kluczowego instrumentu redukcji emisji i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych w przemyśle; uważa je za istotne zwłaszcza dla sektorów, w których trudno jest obniżyć poziom emisji, dla stosowania technologii na większą skalę oraz dla wspierania ich upowszechniania w sektorach; podkreśla, że kontrakty te powinny być współmierne, zgodne z prawodawstwem UE, zgodne z zasadami WTO i nie powinny prowadzić do nadmiernych zakłóceń na rynku wewnętrznym UE;

41. z zadowoleniem przyjmuje analizę Komisji dotyczącą strategicznych zależności i zdolności zgodnie z celem autonomii strategicznej; wzywa Komisję, by jak najszybciej ukończyła analizy i plany działania dotyczące technologii przemysłowych oraz by zaproponowała działania mające zmniejszyć zależność od wskazanych produktów krytycznych, w tym działania dotyczące recyklingu i zasobooszczędności, oraz od dostaw, w tym od dostawców energii; podkreśla znaczenie nieprzerwanego dostępu podstawowych leków i sprzętu medycznego do wspólnego rynku UE, czego nauczyło nas doświadczenie niedoborów z początku pandemii COVID-19; podkreśla, że potrzebna jest strategia oparta na dogłębniejszej analizie wzajemnych zależności, by zwiększyć zdolności UE w krytycznych łańcuchach wartości i w produkcji, a jednocześnie utrzymać zaangażowanie na rzecz multilateralizmu i wolnego handlu;

42. apeluje do Komisji o przyjęcie całościowego podejścia do łańcucha wartości przy analizie zależności strategicznych w 14 krytycznych ekosystemach przemysłowych wskazanych przez nią w rocznym sprawozdaniu dotyczącym jednolitego rynku z 2021 r.; zaleca objęcie takimi dogłębnymi analizami wszystkich sektorów uważanych za strategiczne; apeluje do Komisji o uwzględnienie wpływu środków eksterytorialnych przyjmowanych przez państwa spoza UE na przemysł UE, zwłaszcza pod względem kontroli eksportu; zaznacza, że chcąc uniknąć nowych zależności i słabości, trzeba ukierunkować zaktualizowaną nową strategię przemysłową, uwzględniając europejskie zasoby i zdolności technologiczne;

43. podkreśla, że recykling ma do odegrania zasadniczą rolę w zwiększaniu podaży surowców pierwotnych i wtórnych, a tym samym może zmniejszyć zależność UE od importu spoza UE; apeluje do Komisji o dalsze wspieranie środków ograniczających wzrost zapotrzebowania na surowce pierwotne, np. o propagowanie gospodarki o obiegu zamkniętym, wspieranie badań i innowacji służących zastępowania materiałów innymi, ujmowanie zrównoważonych dostaw w umowach handlowych, a także nawiązywanie strategicznych partnerstw w dziedzinie surowców pierwotnych;

44. wzywa Komisję do rozszerzenia zakresu działań Obserwatorium Technologii Krytycznych o stałe monitorowanie, ocenę i sprawozdawczość dotyczące wskaźników odporności przemysłu UE, np. wzajemnych zależności w kluczowych technologiach, zdolności produkcyjnych, systemu wczesnego ostrzegania o możliwych brakach, zależności strategicznych czy subsydiów zagranicznych w sektorach strategicznych;

45. zwraca się do Komisji i państw członkowskich z apelem o tworzenie doraźnych zachęt do inwestowania w produkcję dóbr krytycznych, takich jak leki podstawowe, by osiągnąć otwartą autonomię strategiczną, a także w technologie produkcyjne, na wypadek wszelkiego rodzaju kryzysów, w tym wojny, przy jednoczesnym zapewnieniu długoterminowej odporności łańcuchów dostaw;

46. apeluje do Komisji o zapewnienie, by środki proponowane w strategii farmaceutycznej dla Europy gwarantowały Unii miejsce innowatorki w działalności badawczo-rozwojowej, a także konkurencyjność, niezawodne dostawy po przystępnych cenach, dostęp do nowoczesnych leków oraz pobudzanie innowacji oraz inwestycji w działalność badawczo-rozwojową; zauważa, że przyciągnięcie do UE silnego, bazującego na badaniach naukowych przemysłu farmaceutycznego także wesprze odporność UE; podkreśla, że trzeba wspierać ukierunkowane inwestycje w badania i innowacje, produkcję leków i substancji czynnych w UE oraz utrzymanie dynamicznych placówek badawczych i produkcyjnych na terytorium Unii;

47. jest głęboko zaniepokojony występującą na jednolitym rynku nieuczciwą konkurencją ze strony finansowanych przez państwo przedsiębiorstw spoza UE oraz inwestycjami i przejęciami ze strony takich przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorach strategicznych, takich jak dostawy energii niezbędne do zapewnienia niezależności Unii i jej bezpieczeństwa energetycznego; wzywa Komisję do przeanalizowania tych ingerencji w celu zagwarantowania równych warunków działania, zwłaszcza dla MŚP, a także w celu opracowania odpowiednich i prawnie uzasadnionych środków przeciwdziałania ingerencjom, przy jednoczesnym ogólnym zapewnieniu, że ugruntowane ramy polityki konkurencji UE nie będą podważane i że propagowana będzie uczciwa konkurencja między działającymi na jednolitym rynku z UE i spoza UE;

48. z zadowoleniem przyjmuje propozycje Komisji zmierzające do równego traktowania przedsiębiorstw europejskich i pozaeuropejskich; zwraca uwagę, że w powiązaniu z tymi propozycjami trzeba utrzymać konkurencyjność europejskiego eksportu;

49. wzywa Komisję, by z myślą o kolejnym przeglądzie rozszerzyła zakres przepisów o bezpośrednich inwestycjach zagranicznych i zawartych w nich definicji, by uwzględnić wpływ subsydiów zagranicznych na bezpieczeństwo gospodarcze w UE oraz prowadzonych przez przedsiębiorstwa z UE w państwach trzecich transferów technologii w sektorach strategicznych;

50. apeluje do Komisji o wspieranie transferu technologii ekologicznych do krajów rozwijających się, by ułatwić transformację ekologiczną na całym świecie;

51. jest zaniepokojony coraz większą zależnością od pozaunijnych producentów wyposażenia w dziedzinie bezpieczeństwa w kluczowych i newralgicznych dla naszego społeczeństwa sprawach, takich jak bezpieczeństwo (na granicach, cyberbezpieczeństwo, obronność); podkreśla, że trzeba zaliczyć technologie i sprzęt z dziedziny bezpieczeństwa do sektorów strategicznych; wzywa do opracowania planu działań, które pobudzą ten sektor przemysłu UE, w tym przez dostosowanie przepisów o zamówieniach publicznych;

52. zwraca uwagę na wnioski zawarte w sprawozdaniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie opóźnień we wdrażaniu sieci 5G oraz zagrożeń związanych z kontrahentami spoza UE 12 ; wzywa Komisję, by stymulowała skoordynowane wprowadzanie sieci 5G w UE oraz zmniejszała zależności zewnętrzne i ryzyko zakłóceń w dziedzinie technologii komunikacyjnych 5G i 6G przez koordynowanie wsparcia umożliwiającego podmiotom europejskim budowę zdolności badawczo-rozwojowych w zakresie systemów 6G oraz rozwijanie czołowych rynków infrastruktury 5G jako podstawy transformacji cyfrowej i ekologicznej; wzywa Komisję do zapewnienia odpowiedniego poziomu konkurencyjności w dziedzinie technologii 5G, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa sieci 5G;

53. podkreśla, że sektor kultury i kreatywności ma zasadnicze znaczenie dla ruchu nowego europejskiego Bauhausu, który będzie inicjatywą kluczową; zauważa, że sektor kultury i kreatywności napędza innowacje i rozwój technologii w Europie; apeluje do Komisji o opracowanie ram całościowej, spójnej i długoterminowej polityki przemysłowej dla sektora kultury i kreatywności;

54. z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący aktu w sprawie danych oraz inicjatywę dotyczącą rozwoju europejskich przestrzeni danych; podkreśla rolę, jaką interoperacyjne, konkurencyjne i ogólnoeuropejskie przestrzenie danych będą odgrywać w wielu sektorach przemysłu, w tym w rozwoju sztucznej inteligencji, mobilności, ochronie środowiska, opiece zdrowotnej i inteligentnej produkcji; podkreśla, że trzeba zróżnicować podejście, uwzględniając charakterystykę poszczególnych sektorów; uważa, że pierwszoplanowa rola przedsiębiorstw spoza UE/EOG w unijnych inicjatywach dotyczących przestrzeni danych może rozmywać cel, jakim jest poprawa suwerenności technologicznej UE; podkreśla znaczenie gospodarki opartej na danych i zwraca się do Komisji, by przyspieszyła realizację wszystkich inicjatyw związanych z danymi i wsparła powstanie ekosystemu europejskich przestrzeni danych bazujących na zaufaniu, konkurencyjności i interoperacyjności, oraz by sprzyjała tworzeniu wspólnej europejskiej infrastruktury ułatwiającej wykorzystywanie i wymianę danych w różnych sektorach przemysłu, wzmacnianie ekosystemu danych, ekosystemu chmury i ekosystemu brzegowego oraz zwiększanie inwestycji w szybką komunikację; podkreśla w związku z tym znaczenie pewności prawa, o kluczowym znaczeniu dla zdolności innowacyjnych przedsiębiorstw z UE;

55. zwraca uwagę na potrzebę odporności sieci komunikacyjnych i bezpieczeństwa przestrzeni danych, a co za tym idzie zachęcania do szybkiego wdrażania sieci światłowodowych, które mogą gwarantować wielość ścieżek i odporność na ataki fizyczne i cybernetyczne;

56. apeluje do Komisji o zapewnienie, by w transformacji cyfrowej wykorzystywano nowoczesne metody i najlepsze praktyki redukcji emisji gazów cieplarnianych i złożoności obliczeniowej oraz zwiększania efektywności energetycznej i efektywności danych w systemach stosowanych w produkcji; podkreśla zatem, że trzeba stosować metodę uwzględniającą ocenę zrównoważenia środowiskowego w transformacji cyfrowej, w tym w odniesieniu do zużycia energii, w całym cyklu życia produktów i systemów;

57. wzywa Komisję, by wprowadziła środki zapobiegające sytuacji, w której podmioty spoza UE będą właścicielami unijnych jednostek notyfikowanych wyznaczonych przez dane państwo UE do oceny zgodności niektórych produktów przed wprowadzeniem ich do obrotu;

58. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą europejskiej strategii normalizacji, która ma wesprzeć transformację cyfrową i ekologiczną, oraz podziela aspiracje w kwestii przyjęcia bardziej proaktywnego podejścia do strategii ustanawiania norm, w tym na szczeblu międzynarodowym, z głównymi partnerami handlowymi;

59. zauważa, że chcąc uzyskać autonomię strategiczną, trzeba rozwijać europejski potencjał obronny; podkreśla znaczenie ukierunkowania polityki oraz rozwijania ambitnych programów publicznych wspierających i stymulujących inwestycje w przemysł kosmiczny i obronny; uważa, że zasadnicze znaczenie ma uruchomienie wiarygodnego, skromnego i wydajnego europejskiego rynku wyposażenia obronnego, odznaczającego się wysokim stopniem suwerenności technologicznej;

60. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 97 z 28.2.2022, s. 43.
2 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
3 Dz.U. C 316 z 6.8.2021, s. 2.
4 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 43.
5 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 2.
6 Dz.U. C 465 z 17.11.2021, s. 11.
7 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 56.
8 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 45.
9 Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 22.
10 Dz.U. C 238 z 6.7.2018, s. 28.
11 Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 02/2022: "Efektywność energetyczna w przedsiębiorstwach -udało się wypracować pewne oszczędności energii, ale nadal występują uchybienia w kwestii planowania i wyboru projektów", https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR22_02/SR_Energy-effic-enterpr_PL.pdf
12 Europejski Trybunał Obrachunkowy, "Sprawozdanie specjalne 03/2022: Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem", Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2022 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.124

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2022 r. w sprawie wdrożenia zaktualizowanej nowej strategii przemysłowej dla Europy: dostosowanie wydatków do polityki (2022/2008(INI))
Data aktu: 15/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023