(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Marii Spyraki złożony przez Europejską Prokurator Generalną 15 grudnia 2022 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 19 stycznia 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Marii Spyraki, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej ("EPPO") 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 2 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0201/2023),
A. mając na uwadze, że Europejska Prokurator Generalna złożyła wniosek o uchylenie mandatu poselskiego Marii Spyraki w związku z postępowaniem toczącym się w sprawie faktów, które mogą stanowić podżeganie do oszustwa naruszającego interesy finansowe Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 greckiej ustawy 2803/2000, mającej zastosowanie od momentu wejścia w życie postanowień przejściowych art. 463 ust. 2 greckiego kodeksu karnego (ze skutkiem od dnia 1 lipca 2019 r.) w związku z art. 46 ust. 1 i art. 98 greckiego kodeksu karnego;
B. mając na uwadze, że w następstwie sprawozdania OLAF - zarejestrowanego przez Prokuraturę Europejską 1 lipca 2021 r. - grecki delegowany prokurator europejski wszczął przedmiotowe dochodzenie 8 września 2021 r.;
C. mając na uwadze, że domniemane nieprawidłowości, o których miała wiedzieć Maria Spyraki, dotyczą w szczególności, po pierwsze, braku obecności jednego z jej akredytowanych asystentów parlamentarnych w miejscu pracy w okresie od listopada 2016 r. do lutego 2020 r. oraz niewykonywania przez niego obowiązków, a po drugie, składania wniosków dotyczących zleconych wyjazdów służbowych, wraz z zestawieniami wydatków oraz pobieranie zwrotów kosztów podróży służbowych, mimo że dwóch akredytowanych asystentów parlamentarnych Marii Spyraki wcale ich nie odbyło, w okresie od listopada 2014 r. do lutego 2020 r. w odniesieniu do pierwszego z nich oraz w okresie od lipca 2014 r. do lutego 2020 r. w przypadku drugiego;
D. mając na uwadze, że Maria Spyraki zwróciła Parlamentowi wszystkie kwoty nienależnie wypłacone do tej pory oraz że zwrot tych kwot nie wyklucza jednak jej ewentualnej odpowiedzialności karnej;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posłanki nie można uznawać za "oskarżoną" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;
F. mając na uwadze, że domniemane przestępstwo nie dotyczy opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Marię Spyraki w ramach wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
H. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji greckiej stanowi między innymi, że w trakcie kadencji parlamentarnej posłowie do parlamentu nie mogą być ścigani, aresztowani, pozbawieni wolności ani nie mogą podlegać innym ograniczeniom bez uprzedniej zgody parlamentu;
I. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
J. mając na uwadze, że decyzja o uchyleniu immunitetu w danej sprawie należy wyłącznie do Parlamentu; mając również na uwadze, że Parlament może w odpowiedni sposób uwzględnić stanowisko posła przy podejmowaniu decyzji o uchyleniu jego immunitetu 4 ;
K. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Marii Spyraki;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą, by niezwłocznie przekazała niniejszą decyzję i sprawozdanie właściwej komisji Prokuraturze Europejskiej i Marii Spyraki.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1228 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Marii Spyraki (2023/2009(IMM)) |
| Data aktu: | 01/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2023 |