PRZYWOŁUJĄC - swoje konkluzje w sprawie usprawnienia analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium 1 ;
1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt.: "Wprowadzenie sieci 5G w UE -opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" 2 , które zasadniczo obejmuje okres od 2016 r. do maja 2021 r.
2. PODKREŚLA, jak strategicznie ważne jest w UE wdrożenie w odpowiednim terminie wysokojakościowych sieci 5G dla umożliwienia działania innowacyjnych modeli biznesowych i usług publicznych, które mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego;
3. PODKREŚLA, że opóźnienia w przydzielaniu widma mogą mieć różne przyczyny oraz że od czasu zgromadzenia i przetworzenia danych sytuacja w zakresie wdrażania 5G mogła już w niektórych państwach członkowskich ulec zmianie; w związku z tym PODKREŚLA, jak ważne jest korzystanie ze sprawdzonych danych oraz formułowanie wniosków w oparciu o przejrzyste kryteria/metodologię;
4. PRZYWOŁUJE swoje konkluzje w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G, w których to konkluzjach WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by - przy wsparciu ze strony ENISA i w ramach swoich kompetencji - podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci łączności elektronicznej, w szczególności sieci 5G, oraz w dalszym ciągu utrwalały skoordynowane podejście do wyzwań w zakresie bezpieczeństwa związanych z technologiami 5G, a także by określiły skuteczne wspólne metodyki i instrumenty na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z sieciami 5G 3 ;
5. PRZYPOMINA o zdecydowanym podejściu państw członkowskich i Komisji opartym na współpracy, które doprowadziło do przyjęcia unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G 4 , zapewniającego ramy środków służących ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z sieciami 5G w celu promowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa takich sieci na rynku wewnętrznym;
6. PODKREŚLA, jak ważne dla państw członkowskich jest wdrożenie unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbez- pieczeństwa sieci 5G, w szczególności w zakresie stosowania odpowiednich ograniczeń wobec dostawców wysokiego ryzyka w odniesieniu do kluczowych aktywów określonych jako krytyczne i wrażliwe w unijnych skoordynowanych ocenach ryzyka 5 ;
7. PODKREŚLA, że unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G stanowi sprawny instrument oparty na ryzyku, służący do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów w zakresie bezpieczeństwa, który umożliwia szybkie i skuteczne radzenie sobie z aspektami sieci 5G dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich i ich wyłącznej odpowiedzialności za bezpieczeństwo narodowe, zgodnie z art. 4 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
8. PRZYPOMINA O wymogu wyrażonym przez Komisję w komunikacie "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 6 , zgodnie z którym przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz obywateli UE powinny akceptować przepisy UE i przestrzegać tych przepisów;
9. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i UZNAJE w szczególności, że:
- nie wszystkie państwa członkowskie uwzględniły cele Komisji w swoich krajowych strategiach dotyczących sieci 5G lub planach szerokopasmowych;
- Europejski kodeks łączności elektronicznej (EKŁE) 7 nie został jeszcze przetransponowany we wszystkich państwach członkowskich;
- widmo dla sieci 5G nie zostało przydzielone - lub nie zostało przydzielone w całości - we wszystkich państwach członkowskich;
- jednym z istotnych czynników określonych w zestawie narzędzi jako decydujący o profilu ryzyka dostawcy jest prawdopodobieństwo, że dostawca będzie podlegał ingerencji ze strony rządu państwa spoza UE; kryteria oceny tej potencjalnej ingerencji obejmują cechy ram prawnych tego państwa trzeciego, w tym to, czy gwarantują one wystarczający poziom ochrony danych;
10. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji dołączone do sprawozdania specjalnego 8 i fakt przyjęcia przez Komisję zaleceń zawartych w tym sprawozdaniu.
11. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję, by zwróciły uwagę na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i zachęca je do uwzględnienia tych zaleceń przy opracowywaniu polityki rozwoju ich sieci 5G, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa tych sieci poprzez zastosowanie i dalszy rozwój zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa 5G, w świetle nowych kwestii dotyczących bezpieczeństwa pojawiających się na skutek tendencji technologicznych i zmian w łańcuchu dostaw 5G;
12. ZWRACA SIĘ do Komisji, by współpracowała z państwami członkowskimi w celu zalecenia strategii politycznych i środków służących osiągnięciu europejskich celów w zakresie dołączalności i zasięgu 5G na wszystkich obszarach zaludnionych w Unii do 2030 r., przy jednoczesnym uwzględnieniu kluczowych czynników geopolitycznych i gospodarczych - takich jak agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy - które mogą utrudniać postępy w osiąganiu takich celów i mieć istotne konsekwencje dla transgranicznej koordynacji państw członkowskich z państwami spoza UE;
13. ZWRACA SIĘ do Komisji, by przy wsparciu ENISA i państw członkowskich kontynuowała w UE skoordynowaną współpracę w zakresie środków bezpieczeństwa 5G oraz monitorowanie wdrażania zestawu narzędzi na potrzeby cyber- bezpieczeństwa 5G, a także by oceniła, czy potrzebne jest bardziej ujednolicone podejście do wykorzystywania jego elementów.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.252.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" |
| Data aktu: | 16/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2022 |