Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem"

Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem"
(2022/C 252/03)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC - swoje konkluzje w sprawie usprawnienia analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium 1 ;

1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt.: "Wprowadzenie sieci 5G w UE -opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" 2 , które zasadniczo obejmuje okres od 2016 r. do maja 2021 r.

2. PODKREŚLA, jak strategicznie ważne jest w UE wdrożenie w odpowiednim terminie wysokojakościowych sieci 5G dla umożliwienia działania innowacyjnych modeli biznesowych i usług publicznych, które mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego;

3. PODKREŚLA, że opóźnienia w przydzielaniu widma mogą mieć różne przyczyny oraz że od czasu zgromadzenia i przetworzenia danych sytuacja w zakresie wdrażania 5G mogła już w niektórych państwach członkowskich ulec zmianie; w związku z tym PODKREŚLA, jak ważne jest korzystanie ze sprawdzonych danych oraz formułowanie wniosków w oparciu o przejrzyste kryteria/metodologię;

4. PRZYWOŁUJE swoje konkluzje w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G, w których to konkluzjach WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by - przy wsparciu ze strony ENISA i w ramach swoich kompetencji - podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci łączności elektronicznej, w szczególności sieci 5G, oraz w dalszym ciągu utrwalały skoordynowane podejście do wyzwań w zakresie bezpieczeństwa związanych z technologiami 5G, a także by określiły skuteczne wspólne metodyki i instrumenty na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z sieciami 5G 3 ;

5. PRZYPOMINA o zdecydowanym podejściu państw członkowskich i Komisji opartym na współpracy, które doprowadziło do przyjęcia unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G 4 , zapewniającego ramy środków służących ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z sieciami 5G w celu promowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa takich sieci na rynku wewnętrznym;

6. PODKREŚLA, jak ważne dla państw członkowskich jest wdrożenie unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbez- pieczeństwa sieci 5G, w szczególności w zakresie stosowania odpowiednich ograniczeń wobec dostawców wysokiego ryzyka w odniesieniu do kluczowych aktywów określonych jako krytyczne i wrażliwe w unijnych skoordynowanych ocenach ryzyka 5 ;

7. PODKREŚLA, że unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G stanowi sprawny instrument oparty na ryzyku, służący do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów w zakresie bezpieczeństwa, który umożliwia szybkie i skuteczne radzenie sobie z aspektami sieci 5G dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich i ich wyłącznej odpowiedzialności za bezpieczeństwo narodowe, zgodnie z art. 4 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;

8. PRZYPOMINA O wymogu wyrażonym przez Komisję w komunikacie "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 6 , zgodnie z którym przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz obywateli UE powinny akceptować przepisy UE i przestrzegać tych przepisów;

9. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i UZNAJE w szczególności, że:

- nie wszystkie państwa członkowskie uwzględniły cele Komisji w swoich krajowych strategiach dotyczących sieci 5G lub planach szerokopasmowych;

- Europejski kodeks łączności elektronicznej (EKŁE) 7  nie został jeszcze przetransponowany we wszystkich państwach członkowskich;

- widmo dla sieci 5G nie zostało przydzielone - lub nie zostało przydzielone w całości - we wszystkich państwach członkowskich;

- jednym z istotnych czynników określonych w zestawie narzędzi jako decydujący o profilu ryzyka dostawcy jest prawdopodobieństwo, że dostawca będzie podlegał ingerencji ze strony rządu państwa spoza UE; kryteria oceny tej potencjalnej ingerencji obejmują cechy ram prawnych tego państwa trzeciego, w tym to, czy gwarantują one wystarczający poziom ochrony danych;

10. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji dołączone do sprawozdania specjalnego 8  i fakt przyjęcia przez Komisję zaleceń zawartych w tym sprawozdaniu.

11. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję, by zwróciły uwagę na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i zachęca je do uwzględnienia tych zaleceń przy opracowywaniu polityki rozwoju ich sieci 5G, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa tych sieci poprzez zastosowanie i dalszy rozwój zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa 5G, w świetle nowych kwestii dotyczących bezpieczeństwa pojawiających się na skutek tendencji technologicznych i zmian w łańcuchu dostaw 5G;

12. ZWRACA SIĘ do Komisji, by współpracowała z państwami członkowskimi w celu zalecenia strategii politycznych i środków służących osiągnięciu europejskich celów w zakresie dołączalności i zasięgu 5G na wszystkich obszarach zaludnionych w Unii do 2030 r., przy jednoczesnym uwzględnieniu kluczowych czynników geopolitycznych i gospodarczych - takich jak agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy - które mogą utrudniać postępy w osiąganiu takich celów i mieć istotne konsekwencje dla transgranicznej koordynacji państw członkowskich z państwami spoza UE;

13. ZWRACA SIĘ do Komisji, by przy wsparciu ENISA i państw członkowskich kontynuowała w UE skoordynowaną współpracę w zakresie środków bezpieczeństwa 5G oraz monitorowanie wdrażania zestawu narzędzi na potrzeby cyber- bezpieczeństwa 5G, a także by oceniła, czy potrzebne jest bardziej ujednolicone podejście do wykorzystywania jego elementów.

1 Dok. 7515/00 + COR 1.
2 Dok. WK 5636/22 INIT.
3 Dok. ST 14517/19.
4 Cyberbezpieczeństwo sieci 5G - unijny zestaw narzędzi służących ograniczeniu ryzyka, uzgodniony przez grupę współpracy ds. bezpieczeństwa sieci i informacji.
5 Konkluzje nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli 1-2 października 2020 r., EUCO 13/20.
6 Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy.
7 Dyrektywa (UE) 2018/1972.
8 Odpowiedzi Komisji Europejskiej na sprawozdanie specjalneEuropejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Wprowadzenie sieci 5G w UE: opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem".

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.252.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem"
Data aktu: 16/06/2022
Data ogłoszenia: 01/07/2022