Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)
(2021/C 273/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
17 maja 2018 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek jako część trzeciego pakietu "Europa w ruchu", którego założeniem jest uczynienie europejskiej mobilności bezpieczniejszą i bardziej ekologiczną, wydajną i dostępną. Wniosek ma uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
2.
W Parlamencie Europejskim na komisję prowadzącą przedmiotowe dossier została wyznaczona Komisja Transportu i Turystyki (TRAN), a na sprawozdawcę - Dominique Riquet (ALDE, FR). 13 lutego 2019 r. Parlament głosował nad sprawozdaniem i przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 1 .
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię 17 października 2018 r. 2 .
4.
Komitet Regionów przyjął opinię 7 lutego 2019 r. 3 .
5.
W Radzie, po prowadzonych od czerwca 2018 r. do listopada 2019 r. dyskusjach na forum Grupy Roboczej ds. Transportu - kwestie intermodalności i sieci intermodalne, na posiedzeniu Rady 2 grudnia 2019 r. wypracowano podejście ogólne w sprawie wniosku.
6.
Następnie w dniach 3 lutego, 18 maja i 8 czerwca 2020 r. odbyły się trzy nieformalne rundy rozmów trójstronnych, w wyniku których osiągnięto ogólne wstępne porozumienie między Radą a Parlamentem Europejskim zgodne z mandatem odnowionym przez Coreper 3 czerwca 2020 r. 17 czerwca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy uzgodniony podczas rozmów trójstronnych w dniu 8 czerwca 2020 r.
7.
14 lipca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim głosowała za przyjęciem tego samego wstępnego tekstu kompromisowego. Następnie 16 lipca 2020 r. przewodnicząca komisji TRAN wystosowała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z ustalonym ogólnym wstępnym porozumieniem, zaleci ona, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez zmian - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
II.
CEL
8.
Dyrektywa ma przede wszystkim uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jego celem jest również zwiększenie przejrzystości procesów, których muszą przestrzegać promotorzy projektów, w szczególności w kwestii wydawania pozwoleń, zamówień publicznych i innych procedur.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Kontekst proceduralny

9.
Opierając się na wniosku Komisji, Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między dwoma współprawodawcami.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
10.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których osiągnięto porozumienie między współprawodawcami:
11.
Charakter prawny wniosku: współprawodawcy uzgodnili zmianę charakteru prawnego wniosku z rozporządzenia na dyrektywę. Zmiana ta umożliwia państwom członkowskim większą elastyczność w przeprowadzaniu procedur wydawania pozwoleń, a także umożliwia im korzystanie z ich procedur już obowiązujących w tym zakresie.
12.
Zakres stosowania: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu przewiduje, że wykaz projektów, obejmujący wykaz połączeń transgranicznych i brakujących połączeń i identyczny z wykazem w części III sekcja 1 załącznika do rozporządzenia w sprawie instrumentu "Łącząc Europę", zostanie włączony do załącznika do dyrektywy w celu zapewnienia jasności i pewności prawa. Ponadto zakres stosowania obejmie również inne projekty w korytarzach sieci bazowej, których całkowity koszt przekracza 300 mln EUR.
13.
Wyznaczony organ: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu określa rolę i zakres odpowiedzialności wyznaczonego organu, który będzie głównym punktem kontaktowym do celów informacyjnych dla promotora projektu, a także na żądanie zapewni wytyczne co do przedkładania wszelkich stosownych dokumentów i informacji. Przepis ten ustanawia również ramy czasowe wyznaczenia tego organu, które ustala się na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie. Zmiany zawarte w tym artykule mają na celu zagwarantowanie państwom członkowskim wystarczającego poziomu elastyczności we wdrażaniu tego przepisu.
14.
Czas trwania procedury wydawania pozwoleń: współprawodawcy uzgodnili, że ogólny termin procedury wydawania pozwoleń zostanie ustalony na cztery lata. Ponadto w należycie uzasadnionych przypadkach termin ten można dwukrotnie przedłużyć. Zmiany wprowadzone w stanowisku Rady mają na celu zapewnienie wystarczającego marginesu elastyczności w odniesieniu do ram czasowych zakończenia procedury wydawania pozwoleń, w szczególności ze względu na złożoność i różnorodność projektów transportowych wchodzących w zakres stosowania dyrektywy.
15.
Organizacja procedury wydawania pozwoleń: w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu poszczególne etapy procedury wydawania pozwoleń zostały połączone, co spowodowało znaczne uproszczenie. Jednocześnie przepis ten umożliwia państwom członkowskim określenie w okresie czterech lat różnych kroków zgodnie z ich prawem krajowym.
16.
Transpozycja: w wyniku zmiany formy prawnej wniosku współprawodawcy uzgodnili termin transpozycji na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie.
IV.
WNIOSKI
17.
Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.
18.
W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważoną reprezentację wyników negocjacji i że dyrektywa po jej przyjęciu będzie stanowić ważny wkład w uproszczenie przepisów o wydawaniu pozwoleń, co ułatwi zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
1 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 576.
2 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 269.
3 Dz.U. C 168 z 16.5.2019, s. 91.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.273.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Data aktu: 08/07/2021
Data ogłoszenia: 08/07/2021