Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie"

[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)]

(2021/C 10/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2021 r.)

Sprawozdawca generalny: lonut SIBIAN

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 17.9.2020

Rada Unii Europejskiej, 18.9.2020

Podstawa prawna Art. 114 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 29.10.2020
Sesja plenarna nr 555
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 246/1/3
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że należy starannie rozważyć wszelkie odstępstwa od dyrektywy 2002/58/WE, aby chronić prywatność wszystkich obywateli. Niemniej w tym przypadku zakres przestępstwa i jego szkodliwość uzasadniają wyjątek.
1.2.
EKES zasadniczo zgadza się z proponowanym rozporządzeniem w sprawie tymczasowego i ściśle ograniczonego odstępstwa od art. 5 ust. 1 i art. 6 dyrektywy 2002/58/WE, które chronią poufność komunikacji i danych o ruchu.
1.3.
Zdaniem Komitetu środek tymczasowy (który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2025 r.) nie jest uzasadniony i Komisja powinna zapewnić opracowanie i wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń w zakresie ochrony prywatności dla dzieci wcześniej niż przed upływem 5 lat.
1.4.
Jeśli chodzi o normy branżowe w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości, o których mowa w art. 3 lit. e) proponowanego rozporządzenia, EKES uważa, że przydatne byłoby, aby osoba trzecia przeprowadzała regularne badania/kontrole z wykorzystaniem próbki referencyjnej wolnej od materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych podobnej do plików testowych EICAR dla programów antywirusowych.
1.5.
Zdaniem Komitetu Komisja powinna zorganizować otwarty konkurs ze znaczną nagrodą 1 , aby zachęcić nie tylko do opracowania narzędzi opartych na otwartym oprogramowaniu i norm branżowych, ale również do wypracowania ewentualnych nowych rozwiązań w zakresie wykrywania i zgłaszania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w łączności elektronicznej z szyfrowaniem typu end-to-end.
1.6.
EKES uważa, że nadszedł czas, aby Unia Europejska miała własne europejskie centrum zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczania, i wzywa Komisję, by nalegała na utworzenie i rozwój takiego centrum. Jego zdaniem centrum powinno opierać się na pracach Europolu, by współpracować z przedsiębiorstwami i organami ścigania, identyfikować ofiary i stawiać sprawców przed wymiarem sprawiedliwości.
2.
Uwagi ogólne
2.1.
Najnowsze dane Europolu 2  pokazują, że pandemia COVID-19 ma ogromny wpływ na przestępstwa popełniane w internecie. W czasie blokady znacznie wzrosła ilość rozpowszechnianych online materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych.
2.2.
W 2019 r. spośród 16,9 mln wszystkich zgłoszeń dotyczących materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych otrzymanych przez Krajowe Centrum ds. Zaginionych i Wykorzystywanych Dzieci w Stanach Zjednoczonych (NCMEC), które obejmowały 45 mln zidentyfikowanych materiałów tego rodzaju, 16,8 mln pochodziło od dostawców usług elektronicznych. Miejsca na serwerach na nieomal 3 mln obrazów i filmów przedstawiających tego rodzaju materiały udostępnione zostały przez dostawców w Unii Europejskiej.
2.3.
Proponowane rozporządzenie jest konieczne, ponieważ wraz z pełnym zastosowaniem Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej od dnia 21 grudnia 2020 r. niektóre usługi łączności online 3  zostaną objęte zakresem dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (dyrektywy 2002/58/WE). Dyrektywa ta nie zawiera wyraźnej podstawy prawnej do dobrowolnego przetwarzania treści lub danych o ruchu do celów wykrywania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych online, a dostawcy musieliby zaprzestać działalności, chyba że państwa członkowskie przyjmą szczególne środki krajowe.
2.4.
W reakcji na ten fakt Komisja postanowiła w pierwszej kolejności przedstawić ściśle ukierunkowane rozporządzenie, aby uniknąć luki legislacyjnej w ramach regulacyjnych dotyczących telekomunikacji.
2.5.
Proponowane rozporządzenie zapewnia gwarancje ochrony prywatności i danych osobowych:
przetwarzanie musi być proporcjonalne i ograniczone do ugruntowanych technologii, regularnie stosowanych w tym celu przed wejściem w życie przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów,
zastosowana technologia musi być zgodna z aktualnym stanem techniki w branży i w jak najmniejszym stopniu naruszać prywatność,
zastosowana technologia musi sama w sobie być wystarczająco wiarygodna i ograniczać w jak największym stopniu poziom błędu wyników fałszywie dodatnich oraz niezwłocznie korygować wszelkie takie błędy, które mogą wystąpić,
technologia stosowana do wykrywania nagabywania dzieci ogranicza się wyłącznie do kluczowych wskaźników,
przetwarzanie ogranicza się do tego, co jest absolutnie niezbędne do tego celu,
natychmiastowe usunięcie, chyba że wykryto niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych,
obowiązek publikowania przez dostawcę rocznego sprawozdania z odnośnego przetwarzania.
2.6.
W rzeczywistości jedynym skutkiem odstępstwa jest utrzymanie obecnych praktyk.

Bruksela, dnia 29 października 2020 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Podobnie jak w przypadku projektów finansowanych przez UE: NESSIE i ECRYPT (eSTREAM) lub konkursu amerykańskiego Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii (NIST) w dziedzinie kryptografii.
2 Exploiting isolation: sexual predators increasingly targeting children during COVID pandemic [Wykorzystywanie izolacji: dzieci coraz częściej stają się obiektem ataków ze strony przestępców seksualnych podczas pandemii COVID-19], EUROPOL, czerwiec 2020 r.
3 Takie jak poczta internetowa lub usługi przesyłania wiadomości.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.10.63

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)].
Data aktu: 11/01/2021
Data ogłoszenia: 11/01/2021