[COM(2018) 97 final](2019/C 62/12)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawca: Carlos TRIAS PINTO
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 10.4.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
7.9.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.10.2018 |
Sesja plenarna nr |
538 |
Wynik głosowania |
164/6/5 |
(za / przeciw / wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 17 października 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Zob. Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego (COM(2018) 97 final), rozdział 6 Dalsze działania.
3 Ramy istotności analizują te czynniki, które są najbardziej kluczowe dla wyniku finansowego przedsiębiorstw, w tym także czynniki istotności finansowej w dziedzinie zrównoważoności.
4 Obligacje zabezpieczone stanowią zobowiązania dłużne emitowane przez instytucje kredytowe i zabezpieczone wyodrębnioną pulą aktywów, z której właściciele obligacji mogą bezpośrednio zaspokoić swoje roszczenia jako wierzyciele uprzywilejowani. Zob. nowe wnioski COM(2018) 93 final - 2018/0042 (COD) i COM(2018) 94 final - 2018/043 (COD).
5 Pakiet Bazylea jest międzynarodową umową regulacyjną, która wprowadziła szereg reform mających na celu poprawę regulacji, nadzoru i zarządzania ryzykiem w sektorze bankowym. Wszystkie normy Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego są wymogami minimalnymi, które mają zastosowanie do banków prowadzących działalność międzynarodową, zatem zawarcie w tych ramach przepisów o zrównoważonym rozwoju pomoże w przyjęciu przez ten sektor tego samego kierunku na całym świecie. https://www.bis.org/bcbs/basel3.html
7 Więcej informacji na temat ogólnego stanowiska EKES-u znaleźć można w opinii EKES-u w sprawie wieloletnich ram finansowych po roku 2020 (Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106).
8 Komisja Europejska zaproponowała, by w latach 2021-2027 przynajmniej 25 % wydatków UE przyczyniało się do realizacji celów dotyczących klimatu (w latach 2014-2020 było to 20 %).
10 Zob. sprawozdanie IOSCO/OCDE "The Application of Behavioural Insights to Financial Literacy and Investor Education Programmes and Initiatives".
11 Zob. Plan działania, wprowadzenie, pkt 1.1.
12 Celem jest określenie, w jaki sposób system ONZ będzie wspierać stosowanie tych technologii w celu przyśpieszenia realizacji Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i ułatwienia ich dostosowania do wartości określonych w Karcie Narodów Zjednoczonych, w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz w normach i standardach prawa międzynarodowego. http://www.un.org/en/newtechnologies/images/pdf/ SGs-Strategy-on-New-Technologies.pdf
13 Zob. opinia EKES-u w sprawie "Plan działania w zakresie technologii finansowej: w kierunku bardziej konkurencyjnego i innowacyjnego europejskiego sektora finansowego" (Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 61).
14 COP21: konferencja ONZ w sprawie zmiany klimatu, 2015.
15 Zob. w szczególności wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i norm pracy MOP.
16 Zob. OECD, zalecenie Rady dotyczące wspólnego podejścia do zagadnień oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych oraz środowiskowych i społecznych analiz due diligence [niedostępne w języku polskim].
17 Zgodnie z definicją w załączniku 1 do dyrektywy 2003/87/WE, zmienionej dyrektywą 2009/29.
18 Rozporządzenie w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań w dziedzinie klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013.
19 Zob. opinia EKES-u w sprawie detalicznych usług finansowych (Dz.U. C 434 z 15.12.2017, s. 51).
20 W oparciu o "Kluczowe zasady dotyczące narzędzi porównawczych".
21 Pod koniec 2016 r. wartość aktywów zgromadzonych w funduszach ubezpieczeń społecznych i prywatnych programach emerytalnych w państwach OECD przekroczyła 38 bilionów USD.
22 Zob. opinia EKES-u w sprawie "Obowiązki inwestorów instytucjonalnych i podmiotów zarządzających aktywami w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju", pkt 3.8 (zob. s. 97 niniejszego Dziennika Urzędowego).
23 Zob. opinia EKES-u "Dokończenie budowy unii bankowej" (Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 46).
25 Informacje w sprawozdaniu finansowym są istotne, jeżeli mogą wpłynąć na decyzje użytkowników. Pojęcie istotności jest powszechnie przyjętą zasadą rachunkowości sprawozdawczej i spółki muszą ujawniać wszelkie sprawy tego rodzaju. https://www. business-case-analysis.com/materiality-concept.html.
27 Zob. "Methodology for Assessing Implementation of the IOSCO Objectives and Principles of Securities Regulation".