PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , w szczególności jego art. 25 oraz art. 45 ust. 3,
uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 2 maja 2019 r., wydaną w wyniku konsultacji przeprowadzonych zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w sprawie rozdziału V niniejszej decyzji,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1725 ustanawia zasady i przepisy stosowane do przetwarzania danych osobowych przez wszystkie instytucje i organy Unii oraz przewiduje wyznaczenie przez każdą instytucję i organ Unii inspektora ochrony danych.
(2) Celem przepisów wykonawczych Parlamentu Europejskiego dotyczących rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") jest określenie zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego (zwanego dalej "inspektorem ochrony danych").
(3) Celem przepisów wykonawczych jest także ustanowienie procedur pozwalających osobom, których dane dotyczą, na korzystanie z przysługujących im praw, a wszystkim osobom, które w Parlamencie Europejskim zajmują się przetwarzaniem danych osobowych, na wypełnianie ich obowiązków.
(4) Przepisy wykonawcze powinny zapewniać, aby Parlament Europejski należycie wywiązywał się ze swoich obowiązków na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a jednocześnie nie powinny utrudniać mu należytego prowadzenia działań ustawodawczych, budżetowych, politycznych, analitycznych, kontrolnych i komunikacyjnych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2018/1725, a w szczególności określone w nim wyjątki dotyczące praw osób, których dane dotyczą, powinno być zatem interpretowane w sposób, który zapewnia zdolność Parlamentu Europejskiego do pełnego wykonywania jego uprawnień, zwłaszcza funkcji ustawodawczych i budżetowych, a także funkcji związanych z kontrolą polityczną i przeprowadzaniem konsultacji, jak określono w Traktatach.
(6) W tym celu prawo do usunięcia danych na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy interpretować w taki sposób, by jego stosowanie nie kolidowało nadmiernie z obowiązkiem Parlamentu Europejskiego w zakresie należytego dokumentowania działalności parlamentarnej oraz zapewniania jej widoczności i możliwości jej śledzenia przez społeczeństwo, w szczególności na poziomie obrad plenarnych i obrad organów parlamentarnych, zgodnie z zasadą przejrzystości i otwartości oraz z obowiązującymi zasadami archiwizacji.
(7) Ponadto prawo do przenoszenia danych na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ma zastosowanie jedynie w przypadku przetwarzania na podstawie zgody lub potrzeby wykonania umowy, które odbywa się w sposób zautomatyzowany. Wykonywanie tego prawa jest ograniczone wyjątkiem ustanowionym w art. 22 ust. 3 zdanie drugie tego rozporządzenia, który należy rozumieć w taki sposób, że Parlament Europejski jest zwolniony z obowiązku przekazywania danych osobowych zgodnie z art. 22 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, chyba że dotyczy to działalności administracyjnej Parlamentu Europejskiego.
(8) Ponadto jeżeli chodzi o stosowanie przepisów wykonawczych w odniesieniu do współadministracji sprawowanej przez dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego i inne organy lub instytucje bądź przez różne dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego, taka współadministracja powinna mieć miejsce tylko wtedy, gdy i tylko w zakresie, w jakim są one wspólnie odpowiedzialne za te same operacje przetwarzania, a nie w przypadkach gdy interweniują one kolejno w ramach zbliżonych tematycznie, ale odrębnych operacji przetwarzania.
(9) Art. 13 niniejszej decyzji należy rozumieć w ten sposób, że zapewnia on grupom politycznym i posłom do Parlamentu Europejskiego możliwość zwrócenia się, na zasadzie ścisłej dobrowolności, o poradę do inspektora ochrony danych w sprawach związanych ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2018/1725, ze szczególnym uwzględnieniem zależności między wymogami ochrony danych a wykonywaniem wolnego mandatu. Taka porada nie jest wiążąca.
(10) Ponadto konieczne jest przyjęcie wewnętrznych przepisów ustanawiających warunki, na jakich Parlament Europejski może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - zgodnie z jego art. 25, w celu zapewnienia, aby Parlament Europejski mógł prowadzić swoje działania i stosować swoje procedury.
(11) W tych ramach Parlament Europejski, stosując ograniczenia zgodnie z rozdziałem V niniejszej decyzji, ma obowiązek przestrzegać praw podstawowych osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(12) W tym celu Parlament Europejski, przed zastosowaniem jakiegokolwiek ograniczenia, musi w każdym przypadku ocenić jego konieczność i proporcjonalność, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
(13) Parlament Europejski musi uzasadnić, dlaczego ograniczenia te są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne w demokratycznym społeczeństwie oraz w jaki sposób są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
3 Decyzja Prezydium z dnia 2 lipca 2012 r. dotycząca zarządzania dokumentami w Parlamencie Europejskim.
4 Art. 36 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji z dnia 16 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.44.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2023 r.
5 Dz.U. C 308 z 6.12.2005, s. 1.
6 Dz.U. C 163 z 13.5.2019, s. 1.
7 Decyzja Prezydium z dnia 7 września 2015 r. dotycząca polityki bezpieczeństwa Parlamentu Europejskiego w zakresie systemów technologii informacyjno-komunikacyjnych.
8 Decyzja Prezydium z dnia 11 września 2023 r. w sprawie przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego oraz uchylenia decyzji Prezydium z dni 19 maja i 9 lipca 2008 r. (Dz.U. C, C/2024/ 2814 z 26.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2814/oj)._____
Odnośnik nr 7 zmieniony przez art. 5 decyzji z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4522) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2024 r.
9 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji z dnia 16 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.44.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2023 r.
10 Decyzja Prezydium z 19 maja i 9 lipca 2008 r. dotycząca przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego zmieniona decyzjami Prezydium z dnia 11 listopada 2009 r., 23 listopada 2009 r., 14 grudnia 2009 r., 19 kwietnia 2010 r., 5 lipca 2010 r., 13 grudnia 2010 r., 14 lutego 2011 r., 23 marca 2011 r., 14 listopada 2011 r., 12 grudnia 2012 r., 1 lipca 2013 r., 16 czerwca 2014 r., 15 września 2014 r., 15 grudnia 2014 r., 26 października 2015 r., 14 grudnia 2015 r., 12 grudnia 2016 r., 13 grudnia 2017 r., 11 czerwca 2018 r., 2 lipca 2018 r. i 10 grudnia 2018 r.
11 W ramach rozpatrywania zażaleń pracowników zgodnie z art. 90 regulaminu pracowniczego Parlament Europejski może przetwarzać dane osobowe pracowników innych niż pracownik składający zażalenie do celów weryfikacji zgodności z zasadą równego traktowania.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
13 Obejmuje to zwłaszcza dochodzenia dotyczące zwrotu kosztów ogólnych, dodatków na zatrudnienie asystentów, dodatków na wyposażenie i sprzęt, diet za czas podróży.
14 Załącznik IX zmieniony przez art. 1 pkt 3 i 4 decyzji z dnia 16 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.44.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2023 r.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
16 Decyzja Komisji (UE) 2018/1962 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw zgodnie z art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (Dz.U. L 315 z 12.12.2018, s. 41).
17 Parlament Europejski ma obowiązek dostarczyć organom krajowym informacje i dokumenty będące przedmiotem wniosku zgodnie z zasadą lojalnej współpracy zapisaną w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.