(2019/C 209/01)(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2019 r.)
Ważna uwaga |
Niniejszy komunikat przygotowano zgodnie z art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE 1 , aby pomóc zainteresowanym przedsiębiorstwom w ujawnianiu informacji niefinansowych w odpowiedni, użyteczny, spójny i bardziej porównywalny sposób. Jest to suplement do Wytycznych dotyczących sprawozdawczości w zakresie informacji niefinansowych przyjętych przez Komisję w 2017 r. (C(2017) 4234 final). Niniejszy komunikat zawiera niewiążące wytyczne i nie tworzy nowych zobowiązań prawnych. W zakresie, w jakim niniejszy komunikat może zawierać wykładnię dyrektywy 2014/95/UE, stanowisko Komisji pozostaje bez uszczerbku dla jakiejkolwiek wykładni tej dyrektywy, której może dokonać Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwa korzystające z niniejszych wytycznych mogą się również opierać na międzynarodowych, unijnych lub krajowych zasadach ramowych. Niniejszy dokument nie stanowi standardu technicznego i ani sporządzający oświadczenia na temat informacji niefinansowych, ani żadna inna strona - działająca w imieniu sporządzającego lub w inny sposób - nie powinni powoływać się na zgodność oświadczeń na temat informacji niefinansowych z niniejszym dokumentem. |
Spis treści
1. Wprowadzenie ......................................................................................................
1.1. Dlaczego należy przedstawić nowe wytyczne dotyczące ujawniania informacji związanych z klimatem? ..........................................................................................................
1.2. Korzyści dla przedsiębiorstw przekazujących informacje ....................................................
2. Jak korzystać z niniejszych wytycznych? ........................................................................
2.1. Uwagi ogólne ........................................................................................................
2.2. Istotność ..............................................................................................................
2.3. Ryzyko, zależności i szanse związane z klimatem ............................................................
2.4. Struktura proponowanego ujawniania informacji .............................................................
2.5. Spójność z uznanymi ramami i standardami sprawozdawczości ...........................................
3. Zalecane ujawnianie informacji i dalsze wytyczne ............................................................
3.1. Model biznesowy ...................................................................................................
3.2. Polityka i procesy należytej staranności .........................................................................
3.3. Wyniki ................................................................................................................
3.4. Główne rodzaje ryzyka i zarządzanie nimi .....................................................................
3.5. Kluczowe wskaźniki wyników ....................................................................................
Załącznik I: Dalsze wytyczne dla banków i zakładów ubezpieczeń .......................................................
Załącznik II: Porównanie wymogów dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej oraz wymogów TCFD dotyczących ujawniania informacji .......................................................................
1 Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.
10 Dz.U. C 215 z 5.7.2017, s. 1.
11 Nie stanowi to przeszkody dla odpowiedniego uwzględnienia szczególnie chronionych informacji handlowych. Odpowiednie informacje można przedstawiać w szerszym ujęciu, co nadal zapewnia inwestorom i innym zainteresowanym stronom użyteczne informacje oraz jest zgodne z ogólnym celem przejrzystości.
13 Zob. załącznik II "Określenie wymogów dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej oraz wymogów TCFD dotyczących ujawniania informacji".
14 Zgodnie z dyrektywą 2013/34/UE są to duże jednostki interesu publicznego zatrudniające ponad 500 pracowników.
15 Art. 19a ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE (wprowadzony dyrektywą 2014/95/UE, dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej).
16 Niniejszy opis ryzyka związanego z przejściem i ryzyka fizycznego jest w dużej mierze oparty na sprawozdaniu Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem.
19 W ramach platformy Corporate Reporting Dialogue podejmowane są prace nad lepszym dostosowaniem zasad ujawniania informacji związanych z klimatem opracowanych przez IIRC, SASB, GRI, CDP oraz CDSB. Po zakończeniu tych prac, przedsiębiorstwom zaleca się uwzględnienie ich wyników.
21 Definicja perspektywy krótko-, średnio- i długoterminowej zależy prawdopodobnie od modelu biznesowego przedsiębiorstwa oraz cyklu życia jego aktywów i zobowiązań.
22 Aby zwiększyć użyteczność, w niniejszej sekcji odpowiednie dalsze wytyczne przedstawia się od razu po każdym zalecanym wskaźniku.
23 Ekwiwalent dwutlenku węgla (CO2e) stanowi jednostkę miary stosowaną do porównywania emisji z różnych gazów cieplarnianych na podstawie ich współczynnika ocieplenia globalnego poprzez przeliczenie ilości innych gazów na równoważną ilość dwutlenku węgla o takim samym współczynniku ocieplenia globalnego.
24 Definicja "energii odnawialnej" zaczerpnięta z wytycznych CDP z 2018 r. dotyczących sprawozdawczości w zakresie zmian klimatu.
25 TCFD (2017): Wdrażanie zaleceń grupy zadaniowej ds. ujawniania informacji finansowych związanych zklimatem, https://www.fsb-tcfd.org/wp-content/uploads/2017/06/FINAL-TCFD-Annex-062817.pdf. Inne standardy i ramy sprawozdawczości określające charakterystyczne dla danego sektora kluczowe wskaźniki wyników w kwestiach związanych z klimatem obejmują kwestionariusze CDP dotyczące zmiany klimatu, bezpieczeństwa wodnego i lasów, GRI 305: Emisje w 2016 r. oraz GRI 302: Normy energetyczne w 2016 r. lub normy przemysłowe SASB.
26 Dodatkowe wytyczne przedstawiono w zestawie narzędzi towarzyszącym protokołowi w sprawie kapitału naturalnego https://naturalcapitalcoalition.org/protocol-toolkit/ oraz w zaleceniu Komisji nr 179/2013 w sprawie wspólnych metod pomiaru emisji gazów cieplarnianych w oparciu o podejście uwzględniające cykl życia (ślad środowiskowy organizacji i ślad środowiskowy produktu).
27 Takimi jak pakiet dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii, dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej, unijny system handlu emisjami lub pakiet dotyczący czystej energii dla transportu. Więcej informacji: https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2050_pl
28 Instytucje finansowe powinny zapoznać się z tymi proponowanymi ujawnianymi informacji i wykorzystywać je z należytym uwzględnieniem wszelkich wymogów prawnych w zakresie poufności.
31 W świetle rozwoju przepisów w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego, banki i zakłady ubezpieczeń powinny zapewnić spójność między ujawnionymi informacjami wymaganymi na podstawie norm ostrożnościowych a wszelkimi innymi informacjami ujawnionymi w sprawozdaniach o przeznaczeniu ogólnym.
32 TCFD przyznaje, że termin "aktywa związane z emisją dwutlenku węgla" nie posiada dokładnej definicji. Aby zapewnić porównywalność, poszczególne podmioty muszą stosować spójną definicję. TCFD proponuje zdefiniowanie aktywów związanych z emisją dwutlenku węgla jako aktywów związanych z sektorami energetycznym i użyteczności publicznej według Globalnego Standardu Klasyfikacji Przemysłu (Global Industry Classification Standard), z wyłączeniem przedsiębiorstw wodociągowych oraz niezależnych producentów energii i energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
33 Instytucje finansowe powinny ujawnić zmiany pod względem sektora i geograficznego rozmieszczenia ich inwestycji w porównaniu z poprzednim rokiem sprawozdawczym i wyjaśnić wpływ tych zmian na średnią ważoną intensywność emisji ich portfeli. Instytucjom finansowym zaleca się dokonywanie co roku przeglądu adekwatności i użyteczności tego wskaźnika - w świetle szybkich zmian w opracowaniu metodyk analizy scenariuszy oraz wskaźników ryzyka związanego z klimatem przydatnych przy podejmowaniu decyzji.
34 Obecnie nad europejskim oznakowaniem ekologicznym trwają prace prowadzone przez Komisję Europejską przy wsparciu ze strony Wspólnego Centrum Badawczego KE (JRC).
35 Kwoty przypadające na branżę lub sektor kontrahenta, zgodnie z danymi zebranymi w dokumentacji finansowej. Podać zastosowane definicje.
36 Wdrażanie zaleceń TCFD - Dodatek 2 Glosariusz: Dokumentacja finansowa odnosi się do rocznych pakietów sprawozdawczych, w ramach których organizacje mają obowiązek przedstawiania zweryfikowanych wyników finansowych zgodnie z prawem spółek, przepisami dotyczącymi zapewniania zgodności z prawem i przepisami dotyczącymi papierów wartościowych, obowiązującymi w jurysdykcjach, w których prowadzą one działalność. Chociaż wymogi dotyczące sprawozdawczości różnią się w poszczególnych krajach, dokumentacja finansowa zazwyczaj obejmuje sprawozdania finansowe oraz inne informacje, takie jak oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego i sprawozdanie zarządu.